• Anonym (orimligt)

Vad blir du orimligt irriterad över?

Ja, blotta ditt innersta här, anonymt om du vill. Sånt som bara är dumt att irritera sig på, sånt man inte kan ändra ändå osv, 

Jag blir orimligt irriterad när det är sylt i prinsesstårta.  

• Svar på tråden Vad blir du orimligt irriterad över?
  • Anonym (Jovial)
    Anonym (Down) skrev 2025-07-16 14:00:52 följande:

Irriterad på alla missbrukare! Smyg alkoholister o hobby knarkare och även dom som är i träsket. 
    Men sen dom som slutat.....dom ska minsann ha ,orkester, pokaler och ryggdunk ...hejja va duktiga.  Men vi som alltid låter bli då? Äh vi är bara tråkiga

Tycker inte en ryggdunk är fel i såna fall. Det krävs ju en betydligt större ansträngning än för gemene man för att kunna ta sig ut från ett missbruk. Sen kan det slå över förstås.

Den som blir frisk från sitt missbruk kan börja anamma en personlighet där den konstant är ett offer. Får den återfall så är den ett offer och ska tyckas synd om. Personen flyttas då från sitt ansvar över sig själv. Denne hänger upp sitt mående på omgivningens sympatier. Till och med skapar situationer där den misslyckas för att aktivera uppmärksamhet. Det irriterar mig 

Något som också irriterar mig är t ex när någon får beröm för att sitta barnvakt åt sina egna barn. Det som irriterar mig här är att saker som borde klassas som självklara för människor att göra inte gör det.

• Anonym (Mat_mat_och_mat)
    Anonym (Dr Krall) skrev 2025-07-16 14:36:30 följande:

Kan känna viss irritation gentemot hur man i dagligt tal börjat beskriva personer i psykologiska termer.

Det tycks vimla  av psykopater, narcissister och andra diagnoser ute i umgängesliv och på jobbet. 

Är det verkligen så svårt att beskriva en person som driven, fokuserad och resultatinriktad, utan att ta till psykiatriska diagnoser?

Varför har ovanstående personlighetsdrag plötsligt blivit så oönskade, när de för inte så förfärligt länge sedan sågs som positiva?

Någonting har hänt i vårt samhälle och detta irriterar mig

Det har jag också reagerat starkt på. Man måste tydligen hålla balansgången på pricken för att inte bli stämplad som något. Lär ju inte finnas många "normala" om man ska diagnosticera och sjukförklara så mycket beteenden.
    Anonym (Vantrövling) skrev 2025-07-16 14:36:49 följande:
    Jag kände så när jag var självrättfärdig tonåring. Hur svårt kan det vara att låta bli knark och sprit liksom? Sen växer man upp och inser att det inte är lika enkelt för alla.

Jag vill verkligen inte byta bort mitt "tråkiga" idag mot alla de åren med förlorad inkomst, dålig familjerelation och socialt snedtittande som en a-lagare får för aldrig det. Är man som vuxen äkta avundsjuk på att folk ger en verbal klapp på axeln till en som äntligen fått ordning på sin skit måste man nog vara en rätt liten person.

Så fråga dig själv- vill du byta liv för att få den lilla bekräftelsen?
    Problemet är att det ofta tar halva eller mer än halva livet för många att vakna upp och inse vad de har slängt bort sina liv på. En normalt funtad vuxen förstår att livet i sig innebär mycket ansvar och lite nöjen, att man drabbas av motgångar, kriser och trauman som man måste kunna hantera nykter, särskilt om man har barn. Det gör mig oerhört förargad med de som sätter barn till världen men sen inte klarar att ta hand om och sörja för dem för att flaskan och drogen är viktigare. Visst, jag skulle också kunna sätta mig ner vid nästa stora motgång, trauma eller kris och dricka mig asplakat och hålla på så i flera veckor, skita i att gå till jobbet m.m., men jag skulle inte bara förlora ekonomiskt och hälsomässigt på det, utan även riskera alla mina nära relationer. Så dum får man helt enkelt inte bli.
  • Anonym (I)

Några saker jag varit irriterad över den här veckan: granne som röker på balkong och röken kommer in i lägenheten när jag har fönstret öppet, fotgängare som går på cykelbanan fast det finns gott plats på fotgängarens sida av trottoaren, folk som pratar onödigt högt i telefonen i kollektivtrafiken, när man är ute och går på stan och personer kliver in framför en från sidan och sedan går som en snigel framför en

• Kråksången
    Anonym (Mat_mat_och_mat) skrev 2025-07-16 14:24:01 följande:
    Jag har tagit upp detta i en tidigare tråd. Missbruk sägs vara en "sjukdom" och bero på gener, och högdraget hänvisar man till forskning som bekräftar det, bara för att slippa se eller känna det egna ansvaret. Jag har jobbat en del inom socialtjänsten (bara deltid dock) och har sett med egna ögon hur missbrukare vi hade att göra med åkte in och ut på olika behandlingshem utan att bättra sig eller ens ha en vilja att sluta dricka och droga. Dessa behandlingar (och det var många) var alltså för oss som att slänga pengar i sjön. Det värsta är när man har sett dem lulla runt på samhället kanonfulla och sitta och dricka och droga helt öppet, för att sen gå till sockontoret och gnälla över att de bara får halv norm, för att de är aktiva i missbruket, "det räcker ju inte till mat". Nä, tacka fan för det när ni super/ drogar upp pengarna!

Många som tycker synd om missbrukare (det finns dock undantag med väldigt tragiska livsöden och verklig psykisk ohälsa ska tilläggas), men många av dem har verkligen sig själva att skylla, eftersom de tycker att livet ska vara en fest varje dag, på bekostnad av alla som plikttroget arbetar och betalar skatt. Ju mer jag tänker på det, ju mer arg blir jag.
    Ursäkta men hur fan är din människosyn? Den lyckliga horan är något du tror på också.  Om du verkligen jobbat inom soc så vet du definitivt hur tragiska livsöden många missbrukare har...
    Kråksången skrev 2025-07-17 00:57:56 följande:
    Ursäkta men hur fan är din människosyn? Den lyckliga horan är något du tror på också.  Om du verkligen jobbat inom soc så vet du definitivt hur tragiska livsöden många missbrukare har...
    Ja, jag vet att det finns de med tragiska livsöden. Sedan finns det de med ganska tragiska livsöden som använder detta som en ursäkt för att få fortsätta dricka och droga, trots att de egentligen vet bättre. Sen finns det en betydande del av dem som helt enkelt bara gillar att leva i sus och dus, fest, fylla och drogrus varje dag och som ser behandlingshemmen endast som viloplatser, där de kan äta upp sig lite, vila som nyktra för att sen återgå till sina tidigare missbrukarliv.
  • Anonym (Knubbis)

Människor som sätter sig jättenära ens egen plats på en nästan folktom buss. Onödigt. Ge folk lite privat utrymme istället. 

• Anonym (Äckliga lukter)

Elsparkcyklar som kör på trottoarer är nog ännu mer irriterande än stora barn som cyklar.
    Höll på att bli överkörd av en yngre men vuxen förmåga när jag gick ut från ett café igår.
    Ska man behöva titta lika noga som när man går över ett övergångsställe innan man lämnar en port, butik eller restaurang för att en voj kanske åker förbi i högsta fart?

• Anonym (Äckliga lukter)
    Anonym (Mat_mat_och_mat) skrev 2025-07-16 18:42:10 följande:
    Det har jag också reagerat starkt på. Man måste tydligen hålla balansgången på pricken för att inte bli stämplad som något. Lär ju inte finnas många "normala" om man ska diagnosticera och sjukförklara så mycket beteenden.
    Du stämplar rätt duktigt själv här i tråden.

Jag känner en som bor i bostadsrätt, han är helt körd. Självfallet är alla som bor i bostadsrätt likadana!
    Eller går det att tänka ett steg längre?
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Äckliga lukter) skrev 2025-07-18 08:30:31 följande:

Elsparkcyklar som kör på trottoarer är nog ännu mer irriterande än stora barn som cyklar.
    Höll på att bli överkörd av en yngre men vuxen förmåga när jag gick ut från ett café igår.
    Ska man behöva titta lika noga som när man går över ett övergångsställe innan man lämnar en port, butik eller restaurang för att en voj kanske åker förbi i högsta fart?

Fullt rimligt att bli irriterad på. Jag har tänkt att det borde införas körkort för elsparkcyklar såväl som cyklar med tanke på hur många olyckor som inträffat med dessa i staden där jag bor. Folk som cyklar på gågator med cykelförbud och folk som ramlat med elsparkcykel och slagit halvt ihjäl sig. Är man inte kapabel att framföra dessa fordon på ett säkert sätt ska man inte använda dem.
Svar på tråden Vad blir du orimligt irriterad över?