• Anonym (TS)

Klassfråga att ha barn

Har det inte blivit en klassfråga idag att få barn? 

Maten har blivit dyrare, boenden har blivit dyrare och hur enkelt är det då att i en rimlig ålder bli gravid? 

Pratar vi storstäder så är det ju svårt att ens få en 2a i ett hyfsat område för under 3 miljoner. 

Köper man ett boende i ett mer socialt utsatt område så kan priset vara lägre. Men ofta har dessa bostadsområden högre månadsavgift. 

Påverkar detta människors val till att ha barn? 

• Svar på tråden Klassfråga att ha barn
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (de) skrev 2025-06-30 16:24:55 följande:
    Ja, du skrev ju det i ditt tidigare inlägg. 

Och mitt svar på det är att pengarna inte spelar så stor roll om grundförutsättningarna är så förstörda som de är i den svenska skolan. Men det iddes du inte svara på, utan bara upprepade summan igen. 
    Vad är det du vill ändra på i skolan,  som inte kostar pengar ?
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (de) skrev 2025-06-30 16:28:29 följande:
    Alltfler börjar ifrågasätta om det verkligen är så många barn som har NPF, eller om det egentligen handlar om bristerna i skolan som skapar problemen hos barnen och som sen tvingar barnen att medicinera för att orka hantera. Men med en sån tankemodell så måste man ju ändra på skolan istället för att skylla på barnen, och det verkar få politiker vara beredda att göra. 

Däremot kanske fler tänker efter och inte vill sätta barn till världen som ska gå i den undermåliga skolan, tvingas på en NPF-diagnos för att härda ut, medicinera bort sin barndom och sen ses som arbetskraft för att upprätthålla en alltmer fallerande välfärd. 
    Npf är inte så avgränsat som man kan tro utan egentligen ett brett spekra av personer med varierande symtom. Många har problem utan att det räcker för diagnos, medicin och behandling också.  Därför är det extra viktigt att elever som stör mycket får tillräckligt med insatser eller sätts i särskild klass. Så att det blir lugn och ro för lärande i skolan. Det vinner alla på, även de med svår adhd.
  • Anonym (Kvinna)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-06-30 16:37:03 följande:
    Vad är det du vill ändra på i skolan,  som inte kostar pengar ?
    Jag kan också svara. Ökad auktoritet behöver inte kosta något. Assistenter är också mycket billigare än vad utbildade lärare är. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-06-30 16:16:22 följande:
    Är inte bara summan utan andelen behöriga lärare som spelar roll, samt kvalitén på lärarutbildningen. Mycket att lärarens tid går åt till att hålla ordning då vi säyter bl a barn med svår adhd i vanliga klasser. Lärare och vuxna i allmänhet har också låg auktoritet i Sverige. Många barn lyssnar därför inte. 
    Ja, vi måste ge lärare mer auktoritet och på så sätt få ordning och reda i klassrummen. Barn som inte sköter sig , trots tillsägelser, borde få gå i specialklass tex. Så fungerar det i alla andra länder. Där tillåts inte barn bete sig hur som helst i skolan, säga emot lärare och vara otrevliga, utan några som helst konsekvenser. Jag tror inte att det finns något annat land än Sverige där barnen tillåts vara så otrevliga mot lärare utan konsekvenser. 

Jag har varit med många dagar i skolan och många barn beter sig otroligt dåligt. Till och med hånar läraren och andra barn under lektionerna. Utan konsekvens. För lärarna får inte ge några konsekvenser i dagens skola. De är helt maktlösa. Självklart vill de flesta inte bli lärare på de premisserna.
  • Anonym (Kvinna)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-06-30 16:43:12 följande:
    Ja, vi måste ge lärare mer auktoritet och på så sätt få ordning och reda i klassrummen. Barn som inte sköter sig , trots tillsägelser, borde få gå i specialklass tex. Så fungerar det i alla andra länder. Där tillåts inte barn bete sig hur som helst i skolan, säga emot lärare och vara otrevliga, utan några som helst konsekvenser. Jag tror inte att det finns något annat land än Sverige där barnen tillåts vara så otrevliga mot lärare utan konsekvenser. 

Jag har varit med många dagar i skolan och många barn beter sig otroligt dåligt. Till och med hånar läraren och andra barn under lektionerna. Utan konsekvens. För lärarna får inte ge några konsekvenser i dagens skola. De är helt maktlösa. Självklart vill de flesta inte bli lärare på de premisserna.
    Instämmer helt. Sverige är extrema på många sätt. Missriktad godhet och brist på sunt förnuft som går ut över vår unga generation.
  • Anonym (Patrik)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-06-30 15:12:19 följande:
    Man kan föra en politik som gynnar barnfamiljer. Barnbidrag till alla har vi redan. Vi kan också släppa politisk feminism och möjliggöra att fler kan bli hemmaföräldrar under småbarnsåren. Etc.
    Men du kan ju inte tvinga kvinnor att skaffa barn om dom inte vill. Det här är ett jävligt märkligt inlägg för mig. Du som själv är kvinna. Varför vill du begränsa ditt eget kön. Ifrån att få ha rättigheter och göra sina egna val. Har du egna döttrar?

Vill du då inte att dom ska go göra sina egna livsval. Utan du tycker att kvinnor ska föda barn utav ren plikt. Som avelsdjur?  Du vilk att svenska kvinnor ska leva som kvinnor och flickor i t ex Afghanistan? Tala om spotta på sitt eget kön. Och vilja rasera något som. Kvinnor kämpat hårt för I väst. Sverige ska ju vara stolta över kvinnors rättigheter.

Annars kan du lika bra flytta till Mellanöstern. Jag bodde och arbetade i Saudi Arabien under 90-talet. Där hade dom exakt det tänket. Vi ska inte gå kvinnor inbilla sig att dom ska få köra bil och annat. Dom ska föda barn. Du delar muslimska värderingar i alla fall.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Patrik) skrev 2025-06-30 18:09:27 följande:
    Men du kan ju inte tvinga kvinnor att skaffa barn om dom inte vill. Det här är ett jävligt märkligt inlägg för mig. Du som själv är kvinna. Varför vill du begränsa ditt eget kön. Ifrån att få ha rättigheter och göra sina egna val. Har du egna döttrar?

Vill du då inte att dom ska go göra sina egna livsval. Utan du tycker att kvinnor ska föda barn utav ren plikt. Som avelsdjur?  Du vilk att svenska kvinnor ska leva som kvinnor och flickor i t ex Afghanistan? Tala om spotta på sitt eget kön. Och vilja rasera något som. Kvinnor kämpat hårt för I väst. Sverige ska ju vara stolta över kvinnors rättigheter.

Annars kan du lika bra flytta till Mellanöstern. Jag bodde och arbetade i Saudi Arabien under 90-talet. Där hade dom exakt det tänket. Vi ska inte gå kvinnor inbilla sig att dom ska få köra bil och annat. Dom ska föda barn. Du delar muslimska värderingar i alla fall.
    Oj, hur läste du in allt det där i det jag sa?

Givetvis ska ingen tvingas utan småbarnslivet underlättas.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-06-30 18:21:08 följande:
    Oj, hur läste du in allt det där i det jag sa?

Givetvis ska ingen tvingas utan småbarnslivet underlättas.
    Läs det jag skriver istället för att gå bananas med att tolka in sånt jag inte har skrivit
  • Anonym (J)
    Anonym (Frivilligt) skrev 2025-06-30 11:58:59 följande:
    Alltså det här är så konstigt för mig. Varför pratar ni om kvinnor som att dom är saker och inte människor som gör egna val. Detta är kvinnofientlighet. Jag har frivilligt valt att avstå barn.

Jag är dessutom låginkomsttagare och arbetar som städare. Ett arbete jag trivs med. Jag ser mig inte själv som barnlös. Tycker det är viktigt att förstå att det även finns vi med lägre inkomster, som faktiskt avstår barn frivilligt. Det har aldrig varit min dröm. Och det har jag vetat i 15 år. Hade det varit det. Hade jag nog siktat på det för länge sedan.

Säger du samma sak om män som avstår barn? Att dom är egoistiska med. Försök inte lägga skuld på kvinnor och anklaga dom för något vi har full rätt till. Att bestämma över MITT eget liv.

Tycker det talar mer om dig som person och din kvinnosyn. Äcklad är det jag känner.
    På vilket sätt talar jag nedvärderande om kvinnor? Tvärtom, just eftersom kvinnor idag kan välja (det kunde de inte förut) föds färre barn. Eftersom kvinnor idag i västvärlden ses som människor. Förr var det inte så, kvinnors främsta uppgift var att föda barn. 
  • Anonym (123hjj)
    Anonym (TS) skrev 2025-06-29 20:34:37 följande:
    Definiera välfungerande då? Det behöver ju inte vara vara skottlossning konstant, men det kan ju fortfarande vara mer förkommande att barnen typ blir gravida när dom är typ 15. Så jag kan inte tänka mig generellt en välmående kommun på pendeltågslinjen så långt ut som inte drar till sig ett visst samhällsskikt. 
    Kolla roslagsbanan efter täby. Där kan du köpa bra boenden till bra priser. I vallentuna finns ings dåliga områden. Vet inte hur det är i österåker, men mina kollegor som bor där verkar ha det väldigt idylliskt.

Eller knivsta 30 minuter med sj har billiga bostäder och dessutom bara 10 minuter till uppsala också.
Svar på tråden Klassfråga att ha barn