Anonym (Kvinna) skrev 2025-06-30 16:16:22 följande:
Är inte bara summan utan andelen behöriga lärare som spelar roll, samt kvalitén på lärarutbildningen. Mycket att lärarens tid går åt till att hålla ordning då vi säyter bl a barn med svår adhd i vanliga klasser. Lärare och vuxna i allmänhet har också låg auktoritet i Sverige. Många barn lyssnar därför inte.
Ja, vi måste ge lärare mer auktoritet och på så sätt få ordning och reda i klassrummen. Barn som inte sköter sig , trots tillsägelser, borde få gå i specialklass tex. Så fungerar det i alla andra länder. Där tillåts inte barn bete sig hur som helst i skolan, säga emot lärare och vara otrevliga, utan några som helst konsekvenser. Jag tror inte att det finns något annat land än Sverige där barnen tillåts vara så otrevliga mot lärare utan konsekvenser.
Jag har varit med många dagar i skolan och många barn beter sig otroligt dåligt. Till och med hånar läraren och andra barn under lektionerna. Utan konsekvens. För lärarna får inte ge några konsekvenser i dagens skola. De är helt maktlösa. Självklart vill de flesta inte bli lärare på de premisserna.