• Cheers

Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?

Som en del i socialdemokraternas programförslag Ny riktning för Sverige 2030 har en arbetsgrupp lämnat förslag om avveckling av utanförskapsområdena.

Arbetsgruppen föreslår bl.a. en folkomflyttning genom ekonomiska incitament så att ekonomiskt svaga lättare ska kunna bosätta sig i välbärgade områden medan ekonomiskt starkare ska uppmuntras att flytta till de nuvarande utanförskapsområdena.

Arbetsgruppens förslag handlar om en en fysisk omvandling (förbättring)  av utsatta områden och andra åtgärder för att motverka segregation och främja integration och, som det heter, en bättre balans i befolkningssammansättningen.

De åtgärder som direkt handlar om folkomflyttning beskrivs så här:

? omfattande inkomstkrav för inflyttning till alla utsatta områden. Såväl allmännyttiga som privata bostadsbolag får inte acceptera inflyttning av människor vars inkomst de senaste 6 månaderna varit försörjningsstöd.

? Sänkt tröskel för inflyttning till hyresrätter utanför utsatta områden. De krav som hyresvärdar ställer på en ny hyresgäst för tecknande av hyresavtal ska regleras i lag.

? förtur i bostadskön till lägenheter i utsatta områden för människor med akademiska meriter.

? I ett nästa steg ska staten ges befogenheter att vidta nödvändiga åtgärder för att uppnå de statliga målen?.

Låter det här som bra förslag? Många anser att den sociala ingenjörskonsten har gått för långt och liknar ?ja, det gamla Sovjet?

• Svar på tråden Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?
  • Meddelande borttaget
  • Tow2Mater
    Louice12 skrev 2025-07-27 15:34:53 följande:
    Tillägg till detta inlägg. Källa: "Vi lärare" 3 mars 2024.

"Lärare i utsatta områden hör av sig och gråter. Ökad skolsegregation leder till allt tuffare arbetsmiljö för många lärare. På en del skolor har hot och våld blivit vardag inte bara från eleverna. Lärare och skolledningen utsätts för hot och tryck från föräldrar. Varje vecka slutar legitimerade lärare på grund av en omöjlig arbetsmiljö. Jag tycker att det är oanständigt, det som sker idag, att det offras ett antal skolor och elever. Man kan inte tvinga högpresterande elever att gå kvar. Jag har en viss förståelse för att elever och lärare väljer att byta skola när en skola har hamnat i en ond nedåtgående spiral. 

Kommer dessa stökiga elever att sköta sig om de får byta till en svensk lugn skola? Eller blir det som det står i artikeln: "Elever och lärare väljer att byta skola".

"Det offras ett antal skolor och elever".
    Är det så illa låter det som om skolpoliser och allvarligare konsekvenser för dåliga beteenden borde införas.
  • KillBill
    Tow2Mater skrev 2025-07-27 14:39:26 följande:
    Jag vill bara fråga om just detta, därfor citerar jag endast det stycket.

Varfor menar du att det är nästintill omöjligt för skolan att erbjuda en bra undervisning för alla elever där majporiteten är utländsk? Ar det pga språket? Annat?

Ett forslag: Om en elev inte klarar en viss gräns på ett språktest ska eleven gå i en klass som endast lär ut svenska språket forsta året på skolan, oavsett ålder, det kan vara blandade grupper. Efter ett år borde eleven klara att borja vanlig klass, då i den årskurs den skulle varit foregående år. Och det ska vara krav i dessa språkklasser, dra in foräldrar om elever inte skoter/anstränger sig och koppla det direkt till olika bidrag familjen inkasserar och foräldrars sysselsättningar.

Om majoriteten av eleverna har begränsade kunskaper i svenska blir lärarens uppdrag mycket svårt.

Vad tycker du om att 10-30% av svenska elever i dag går i skolor där svenska inte längre är det dominerande språket? Tycker du det är hållbart. eller inser du, precis som jag, att vi måste bryta skolsegregationen? Svenska ska vara majoritetsspråk i varje grundskola. Det handlar inte om att exkludera någon, utan om att ge alla barn oavsett bakgrund en ärlig chans att lyckas.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Tow2Mater
    KillBill skrev 2025-07-27 15:41:44 följande:

Om majoriteten av eleverna har begränsade kunskaper i svenska blir lärarens uppdrag mycket svårt.

Vad tycker du om att 10-30% av svenska elever i dag går i skolor där svenska inte längre är det dominerande språket? Tycker du det är hållbart. eller inser du, precis som jag, att vi måste bryta skolsegregationen? Svenska ska vara majoritetsspråk i varje grundskola. Det handlar inte om att exkludera någon, utan om att ge alla barn oavsett bakgrund en ärlig chans att lyckas.

Jag gav dig ett förslag. Att flytta runt elever som inte kan svenska är ingen lösning. Lösningen är att de lär sig svenska. 
  • Meddelande borttaget
  • TvillingmammaVästgöte
    Tow2Mater skrev 2025-07-27 15:39:42 följande:
    Är det så illa låter det som om skolpoliser och allvarligare konsekvenser för dåliga beteenden borde införas.
    Det tror jag blir alldeles nödvändigt. Vi behöver åtminstone säkerhetsvakter i skolorna.
  • TvillingmammaVästgöte
    Louice12 skrev 2025-07-27 15:34:53 följande:
    Tillägg till detta inlägg. Källa: "Vi lärare" 3 mars 2024.

"Lärare i utsatta områden hör av sig och gråter. Ökad skolsegregation leder till allt tuffare arbetsmiljö för många lärare. På en del skolor har hot och våld blivit vardag inte bara från eleverna. Lärare och skolledningen utsätts för hot och tryck från föräldrar. Varje vecka slutar legitimerade lärare på grund av en omöjlig arbetsmiljö. Jag tycker att det är oanständigt, det som sker idag, att det offras ett antal skolor och elever. Man kan inte tvinga högpresterande elever att gå kvar. Jag har en viss förståelse för att elever och lärare väljer att byta skola när en skola har hamnat i en ond nedåtgående spiral. 

Kommer dessa stökiga elever att sköta sig om de får byta till en svensk lugn skola? Eller blir det som det står i artikeln: "Elever och lärare väljer att byta skola".

"Det offras ett antal skolor och elever".
    Idag vill få bli lärare. Särskilt ungdomar med höga betyg väljer bort lärarutbildningarna. När jag pratar med ungdomar säger ingen att det beror på lönen. Anledningen att begåvade unga med bra betyg inte vill bli lärare är kaoset i skolan. De vill bli lärare men inte socialarbetare. 
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • nogsåtyst
    KillBill skrev 2025-07-27 15:41:44 följande:

Svenska ska vara majoritetsspråk i varje grundskola. Det handlar inte om att exkludera någon, utan om att ge alla barn oavsett bakgrund en ärlig chans att lyckas.

Kolla upp Aspstrandens skola i Haparanda, det är en tvåspråkig skola, men jag vet inte om svenska är majoritetsspråk, det kanske är femtio femtio. Varför är det så viktigt att det ska vara minst fyrtionio femtioett eller mer? Syftade du på undervisningsspråk, eller vad eleverna sinsemellan talar för språk?
Svar på tråden Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?