• Cheers

Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?

Som en del i socialdemokraternas programförslag Ny riktning för Sverige 2030 har en arbetsgrupp lämnat förslag om avveckling av utanförskapsområdena.

Arbetsgruppen föreslår bl.a. en folkomflyttning genom ekonomiska incitament så att ekonomiskt svaga lättare ska kunna bosätta sig i välbärgade områden medan ekonomiskt starkare ska uppmuntras att flytta till de nuvarande utanförskapsområdena.

Arbetsgruppens förslag handlar om en en fysisk omvandling (förbättring)  av utsatta områden och andra åtgärder för att motverka segregation och främja integration och, som det heter, en bättre balans i befolkningssammansättningen.

De åtgärder som direkt handlar om folkomflyttning beskrivs så här:

? omfattande inkomstkrav för inflyttning till alla utsatta områden. Såväl allmännyttiga som privata bostadsbolag får inte acceptera inflyttning av människor vars inkomst de senaste 6 månaderna varit försörjningsstöd.

? Sänkt tröskel för inflyttning till hyresrätter utanför utsatta områden. De krav som hyresvärdar ställer på en ny hyresgäst för tecknande av hyresavtal ska regleras i lag.

? förtur i bostadskön till lägenheter i utsatta områden för människor med akademiska meriter.

? I ett nästa steg ska staten ges befogenheter att vidta nödvändiga åtgärder för att uppnå de statliga målen?.

Låter det här som bra förslag? Många anser att den sociala ingenjörskonsten har gått för långt och liknar ?ja, det gamla Sovjet?

• Svar på tråden Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?
  • KillBill
    Louice12 skrev 2025-07-27 10:00:11 följande:
    www.youtube.com/shorts/9U87qeuc1gA

Och så här beter sig invandrare. 

Du länkar till ett kort klipp från Christian Petersons Youtubekanal Insikt24, där fokus enbart ligger på en högljudd invandrare helt utan kontext. Det är inte seriös samhällsanalys.

Men låt oss inte glömma vem Christian Peterson är. Han har ett dokumenterat förflutet i den nazistiska organisationen Nordiska motståndsrörelsen (NMR),  en grupp som gång på gång gjort sig skyldig till att själva störa demonstrationer, hota meningsmotståndare och sprida hat. Mot den bakgrunden är det minst sagt anmärkningsvärt att just han försöker framställa sig som någon form av försvarare av ordning och demokrati.

Så jag frågar igen: Varför pratar du inte om de svenskar i NMR som stör tillståndsgivna demonstrationer? Tycker du inte att det är fullständigt oacceptabelt när svenska högerextrema grupper underminerar demokratin på det här sättet?

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Melanie) skrev 2025-07-27 09:49:13 följande:
     Lol, Sverige som land är splittrat. Något som denna regering drivit på ännu mer, med ökade klassklyftor. Det är det som händer när man sparkar på folk som redan ligger ner. Och bland dessa finns det dom som hejar på dom som håller i piskan. Även fast dom själva är slavar i detta system.

Ni svenskar är ett märkligt folk, noll sammanhållning och nu kastar varandra över stupet istället för att hjälpas åt. 
    Dessutom har jag aldrig sett ett folk som är så lätta att manipulera och hålla tysta. Eliten är nog helnöjda. Ingen protesterar eller funderar över galenskaperna. Dessutom verkar väldigt många bittra och olyckliga i detta land. Då är logiken att man ska göra alla andra olyckliga med. Brett missnöje, men istället för att gå samman och göra något åt det. Offrar man sina egna. Galenskap.
    Vi hade sammanhållning , men den har förstörts. Antagligen för att vi inte har behövt kämpa för att behålla vårt territorium på över 200 år. Istället inbillar vi oss att vi är någon form av världsmedborgare och att Sverige inget betyder. Men verkligheten kan komma ikapp och vi kan bli varse att vi behöver en Moder  Sverige. 
  • KillBill
    Louice12 skrev 2025-07-27 09:37:19 följande:

Detta är lite OT. Men så här var demonstrationerna på 80-talet. Svenskarna visste hur man ska uppföra sig. Kan man göra annat än att drömma sig tillbaka till den gamla goda tiden?

Här kan du se när sverigedemokratiska demonstranter heilar och skänar  "svartskallarna ut" i samband med Karl XII mars 1992.. 

Vi bör alla kunna vara eniga om att dessa svenskar INTE kunde uppföra sig.. 

• Meddelande borttaget
  • KillBill
    Louice12 skrev 2025-07-27 10:36:35 följande:
    Liksom många andra svenskar är vi jävligt trötta på dessa aggressiva demonstrationer. En del verkar bara vara där för att ställa till med bråk - som vid Påskupploppet. Jag bryr mig inte ett dugg om svenskar i NMR stör demonstrationerna. Har sett tillräckligt med videor med aggressiva invandrare. Så detta ämne är för mig helt ointressant. Och därför så anser du att jag är en rasist, nazist och högerextremist. Jag - bryr - mig - inte. 

Och vem betalar för de polisiära insatserna vid demonstrationerna som kostar många miljoner? Det gör vi skattebetalare.

Du lägger alltid upp bilder på svenskar som är kriminella. Kan du inte för ordningens göra samma sak med invandrare?

Som sagt, är helt ointresserad av denna diskussion om svenskar i NMR. Tack för mig.

Du bryr dig inte om att Sverigedemokraterna under 90-talet upprepade gånger störde den allmänna ordningen, ofta med våldsamma inslag. Du har inte heller några invändningar när nazister i NMR år efter år saboterar 1 maj-demonstrationer och skrämmer deltagare.

Men när en enskild invandrare beter sig illa, då reagerar du plötsligt starkt.

Du är en hycklare av rang.. 

• TvillingmammaVästgöte
    KillBill skrev 2025-07-27 10:45:56 följande:

Du bryr dig inte om att Sverigedemokraterna under 90-talet upprepade gånger störde den allmänna ordningen, ofta med våldsamma inslag. Du har inte heller några invändningar när nazister i NMR år efter år saboterar 1 maj-demonstrationer och skrämmer deltagare.

Men när en enskild invandrare beter sig illa, då reagerar du plötsligt starkt.

Du är en hycklare av rang.. 

NMR ? Är det de som trakasserar judar i Umeå? Eller är det palestinska aktivister.
  • Meddelande borttaget
  • KillBill
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-27 10:54:11 följande:
    NMR ? Är det de som trakasserar judar i Umeå? Eller är det palestinska aktivister.
    Människor som klarar av att hålla fler än en tanke i huvudet fördömer all typ av antisemitism dvs även den från nazistiska Nordiska Motståndsrörelsen (NMR).
  • KillBill
    Louice12 skrev 2025-07-27 11:10:28 följande:
    Nu fick du med ännu en fras till din ordbok "Hur man förolämpar det svenska folket". Hycklare av rang. Skrattande 

Hur orkar du vara så fokuserad på hat gentemot Åkesson, SD och nazister? Grundar det sig på rädsla? Inte orkar jag med dessa helt meningslösa diskussioner i värmen, så du får väl fortsätta att muttra för dig själv. Gör du inget annat?

MVH "Hycklaren Av Rang"  Cool  
    Jag tycker att det är skamligt med svenskar som inte drar sig från att länka till Insikt 24 och andra nazist-kopplade källor..
  • TvillingmammaVästgöte
    KillBill skrev 2025-07-27 11:14:06 följande:
    Människor som klarar av att hålla fler än en tanke i huvudet fördömer all typ av antisemitism dvs även den från nazistiska Nordiska Motståndsrörelsen (NMR).
    Abdolut . Men högerextremisterna  är em mindre grupp , ett fåtal jämfört med den stora massa av antisemiter i vår stora invandringsgrupp från Mellanöstern!  Så fokusera inte bara på NMR. 

Jag fördömer alla former av antisemitism. 
Svar på tråden Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?