• Anonym (Matz)

Ljög på intervjun – behöver tips

Jag fick precis jobb som Health and Safety Advisor, utan utbildning ? behöver seriösa råd

Jag har varit arbetslös ganska länge och när det här jobbet som Health and Safety Advisor dök upp så sökte jag mest för att fylla arbetsförmedlingens krav på att söka jobb, även om jag visste att jag inte uppfyllde kraven. Jag överdrev i mitt CV, och lät chat GPT skriva ett personligt brev. Jag blev sjukt nog kallad till intervju och jag läste på mycket inför intervjun och lyckades få tjänsten då det var en HR-människa som intervjuade och hon visste ju inte ett skit om säkerhet. Skulle kunna göra en egen tråd i ämnet om inkompetenta HR-människor. 

Men! Det var ju bra för mig då jag fick ett välbetalt jobb. Jag förstår att det här inte var rätt väg ? men nu är vi här, och jag vill göra mitt bästa för att klara jobbet utan att riskera säkerheten för någon och behöver tips från nån som har koll på detta jobb.

Jag är med på byggarbetsplatsen varje dag och förväntas bland annat:

? Göra och dokumentera riskbedömningar
    ? Hålla i introduktioner för nyanställda och underentreprenörer
    ? Delta i säkerhetsronder och skriva rapporter
    ? Följa upp olyckor och nästan-olyckor och rapportera dem vidare
    ? Ge feedback på leverantörers arbetsmiljöplaner
    ? Säkerställa att skyddsutrustning används och rutiner följs
    ? Vara med i möten med projektledning och bidra med förslag för att förbättra säkerhetskulturen

Jag försöker läsa ikapp på kvällarna men jag är ingen plugghäst och tycker det är tråkigt men jag följer olika guider och manualer jag hittat online till viss mån, men det är mycket att ta in och jag är rädd att jag missar viktiga detaljer. Min största oro är att någon ska komma till skada på grund av min okunskap ? eller att jag blir avslöjad och förlorar jobbet. Jag har bara jobbat med att lägga golv tidigare och jobbat på Byggmax.

Finns det någon här med erfarenhet av rollen som kan hjälpa mig prioritera vad jag ska fokusera på först? Finns det checklistor eller mallar ni själva använt i början? Alla tips mottages tacksamt.

Tack på förhand.

• Svar på tråden Ljög på intervjun – behöver tips
  • Anonym (Matz)
    Anonym (KMA) skrev 2025-07-31 23:12:39 följande:

Orkar inte läsa hela tråden, men vilken storlek är det på arbetsplatsen. Jag jobbar som KMA och har gjort det på både lite mindre och väldigt stora byggen, är det ett mindre med redan bra satta rutiner så är är det nog inte så svårt. Men ett större med noll redan satta rutiner kan vara knepiga. Men det du listat nu är ju bara att göra tänkte jag, inga jättesvår grejor beroende på hur stort som sagt. Sen att uppdatera sig om nya affsar, och se att genom arbetsmiljöögon.

Tack. Det är lite så jag hoppas och ser det också. Jag kan inte ge för mkt info då hon Lina försöker luska ut vart jag jobbar men just nu känns det hanterbart även om man är lite orolig. Men det håller mig skärpt. 

Tack för kloka ord. 

• Anonym (Matz)
    Anonym (Lina) skrev 2025-08-01 08:01:19 följande:

Vi kan skicka en anmälan till Arbetsmiljöverket. 

Vilka är vi? Jobbar du med HR förresten?
  • Anonym (Helga)
    Anonym (Matz) skrev 2025-08-01 08:33:09 följande:
    Vilka är vi? Jobbar du med HR förresten?
    Sitter du på FL.se på arbetstid? 
  • Anonym (Matz)
    EpicF skrev 2025-07-31 23:02:18 följande:
    Ja, faktiskt. Då får ni hjälp av socialen och du riskerar inga andra människors liv pga ditt ego. 
    Ja du tycker det ja. Men du skiter ju också i mig. Människan är egoistisk till naturen och sätter sig själv och sin familj främst så har det alltid varit och kommer alltid att vara. Det såkallade stödet från samhället är inget vi kan leva på. Inte ens i närheten. Alla våra besparingar är slut och jag måste nu kämpa för att trygga mina barns framtid. 

Ni som skriver att jag inte kommer kunna ha det här på CV:t? alltså.. det spelar ingen som helst roll. Jag har både sett och hört flera berätta om HRmänniskor som är klappkassa så jag fejkar väl bara mitt CV igen nu när jag vet att det funkar. Men isåf i en bransch som inte handlar om säkerhetsrisker. Även om jag tror att inom några månader kommer kunna det mesta. 
  • Anonym (de jure)
    Anonym (Lina) skrev 2025-07-31 15:47:56 följande:

Detta är urkundsförfalskning, ett straffbart brott i Sverige. Att förfalska ett dokument, betyg eller intyg kan resultera i juridiska konsekvenser.

TS har inte förfalskat ett specifikt dokument eller namnteckning, han har "bara" ljugit om sin erfarenhet på ett CV han själv skrivit ihop vad jag kan få det till.

Detta skulle då räknas som bedrägeri snarare än urkundsförfalskning, se Brottsbalken 9 kap. 1 § (1).

Urkundsförfalskning gäller typiskt ID-handlingar som pass, körkort, när man ändrar i intyg och betyg som andra har utfärdat eller när man förfalskar någons namnteckning, pengabelopp eller datum i viktiga handlingar. Ett CV man har skrivit själv utgör inget av dessa.
  • Anonym (Helga)

Nu har du lagt mer än en normal kaffepaus på att hänga på nätet. Känns inte särskilt ambitiöst. Och hur mycket fick du gjort på jobbet igår eftermiddag egentligen? 

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Jesper f

Du kommer inte hinna läsa ikapp, därför att ute på arbetsplatser, i synnerhet inom högrisk branscher som bygg är, finns ett väl utbildat Huvudskyddsombud, vars uppgift det är att vara som en böld i arslet på en cykelsemester på dig, för  att tillse att arbetsgivaren både preventerar, uppdaterar och följer sitt arbetsmiljöarbete dagligen. Förutom att göra det, förväntas du dessutom leda andra i det.

Du behöver bums - minst, en grundläggande och påbyggd arbetsmiljöutbildning, för att ens klara jobbet. Det finns ingen annan väga - och Huvudskyddsombudet kommer ganska snart upptäcka att du inte håller måttet, och kommer samt ska, informera din arbetsgivare att du inte uppfyller dina skor.

Och tittar man arbetsrättsligt, är att ljuga för att få ett jobb ett brott mot det förtroende som ingår i ett arbetsavtal, vilket är saklig grund för att säga upp dig, och väljer arbetsgivaren dessutom att gå vidare, kan du dessutom bli skyldig rejält skadestånd pga den risk du satt både Arbetsgivare och Kollegor i. Förutom då om något händer, och du personligen hålls som ansvarig och kan hamna i Fängelse.

Så det är inte bara frågan om att "learn by doing" när det kommer till säkerhet på våra arbetsplatser. Det måste man ha utbildning med sig för att kunna utföra.

Svar på tråden Ljög på intervjun – behöver tips