• Anonym (Matz)

Ljög på intervjun – behöver tips

Jag fick precis jobb som Health and Safety Advisor, utan utbildning ? behöver seriösa råd

Jag har varit arbetslös ganska länge och när det här jobbet som Health and Safety Advisor dök upp så sökte jag mest för att fylla arbetsförmedlingens krav på att söka jobb, även om jag visste att jag inte uppfyllde kraven. Jag överdrev i mitt CV, och lät chat GPT skriva ett personligt brev. Jag blev sjukt nog kallad till intervju och jag läste på mycket inför intervjun och lyckades få tjänsten då det var en HR-människa som intervjuade och hon visste ju inte ett skit om säkerhet. Skulle kunna göra en egen tråd i ämnet om inkompetenta HR-människor. 

Men! Det var ju bra för mig då jag fick ett välbetalt jobb. Jag förstår att det här inte var rätt väg ? men nu är vi här, och jag vill göra mitt bästa för att klara jobbet utan att riskera säkerheten för någon och behöver tips från nån som har koll på detta jobb.

Jag är med på byggarbetsplatsen varje dag och förväntas bland annat:

? Göra och dokumentera riskbedömningar
    ? Hålla i introduktioner för nyanställda och underentreprenörer
    ? Delta i säkerhetsronder och skriva rapporter
    ? Följa upp olyckor och nästan-olyckor och rapportera dem vidare
    ? Ge feedback på leverantörers arbetsmiljöplaner
    ? Säkerställa att skyddsutrustning används och rutiner följs
    ? Vara med i möten med projektledning och bidra med förslag för att förbättra säkerhetskulturen

Jag försöker läsa ikapp på kvällarna men jag är ingen plugghäst och tycker det är tråkigt men jag följer olika guider och manualer jag hittat online till viss mån, men det är mycket att ta in och jag är rädd att jag missar viktiga detaljer. Min största oro är att någon ska komma till skada på grund av min okunskap ? eller att jag blir avslöjad och förlorar jobbet. Jag har bara jobbat med att lägga golv tidigare och jobbat på Byggmax.

Finns det någon här med erfarenhet av rollen som kan hjälpa mig prioritera vad jag ska fokusera på först? Finns det checklistor eller mallar ni själva använt i början? Alla tips mottages tacksamt.

Tack på förhand.

• Svar på tråden Ljög på intervjun – behöver tips
  • EpicF
    Anonym (Matz) skrev 2025-07-31 15:51:12 följande:
    Alltså nu tror jag risken är rätt liten att det blir en olycka. Men om en alkad irländare blir sjukskriven ett tag ser jag inte som nåt som är tillräckligt för att jag ska offra mina barns välmående och trygghet. Jag kan till och med låta dottern följa med på fotbollscup nu.
    Och om den här "alkade" irländare förolyckas pga ditt slarv som kommer det medföra att din dotter inte kan åka på fotbollscup, du riskerar att anmälas och åtalas för vållande till annans död. Det kan ge fängelse i upp till sex år, beroende på om det anses som grovt. 

Är en fotbollscup för din dotter värd att ta den risken? 
  • EpicF
    Anonym (Matz) skrev 2025-07-31 15:55:51 följande:
    Jag är medveten om det men sitter man med två barn och en sjukskriven fru och knappt får ihop till hyran så väger vågskålen över tyvärr. Är villig att ta den risken. Och i Sverige får man ju typ inga straff som avskräcker för nästan nåt brott. 
    Så sex års fängelse för grovt vållande till annans död är inte ett straff? 

Säg mig hade du själv låtit dina barn jobba på en byggarbetsplats med en säkerhetsansvarig med noll kompetens och noll kunskap? 
  • EpicF
    Anonym (Matz) skrev 2025-07-31 16:02:26 följande:
    Ser det som ytterst låg risk att jag får fängelse. Mina barn går före. skulle jag hamna i fängelse en kort tid så får det vara så. Hellre det än att vara arbetslös utan ersättning.
    Två års tid för urkundsförfalskning är inte en kort tid i fängelset. 

Sex år tid för grovt vållande till annans död är inte heller en kort tid i fängelset. 

Dessutom stora skadeståndsskulder och inte kunna få ett normalt jobb i framtiden är vad du riskerar. För att dina barn ska få åka på en fotbollscup. 
  • EpicF
    Anonym (Matz) skrev 2025-07-31 16:05:18 följande:

Kunde inte bry mig mindre jag är ute efter matnyttiga tips för mitt nya jobb inte att du ska tro mig. 

det funkar förvånansvärt bra med att ställa frågor till chat gpt änslänge när nån frågar mig saker.

men jag tror också som nån skrev att jag blir avslöjad snart men varje månadslön in på Kontot är en seger.

Månadslöner som du kan riskera att bli återbetalningsskyldig. 
  • EpicF
    Anonym (Matz) skrev 2025-07-31 16:49:58 följande:

Ni som tycker detta är fel behöver inte svara. Men min strategi/plan är att vara överbeskyddande så folk tycker jag är en riktig paragrafryttare. Vad tror ni om det? Det borde funka väl?

Det blir svårt för dig eftersom du inte har rätt kunskap. 
  • Anonym (Matz)
    EpicF skrev 2025-07-31 17:24:07 följande:
    Två års tid för urkundsförfalskning är inte en kort tid i fängelset. 

Sex år tid för grovt vållande till annans död är inte heller en kort tid i fängelset. 

Dessutom stora skadeståndsskulder och inte kunna få ett normalt jobb i framtiden är vad du riskerar. För att dina barn ska få åka på en fotbollscup. 

Alltså det där med fotbollscup var bara ett exempel på hur knackigt vi har det. Vi har nästan varit nära att förlora vår bostad också trots att det är hyresrätt. Det handlar inte om att jag vill ha nåt lyxliv utan jag har suttit i en jävla knipa sen min fru fick cancer och jag blev av med jobbet. 

Jag har ju ingen utbildning och är för gammal för att utbilda mig nu känner jag. Skulle jag nu få fängelse som du säger så tror jag inte jag är mindre attraktiv på arbetsmarknade än vad jag var innan heller. För jag sökte en jävla massa jobb och fick aldrig något. Jag blev helt enkelt desperat och kryddade mitt CV. Jag sökte från början jobbet bara för att ha sökt ett jobb eftersom man måste söka minst 6 jobb i månaden för att få stämpla. Jag kunde inte ens drömma om att få komma på intervju. Men när jag blev kallad och jag märkte hur inkompetent rekryteraren var så spelade jag rollen väldigt bra och ja på den vägen är det alltså. Hade jag inte varit desperat och haft en familj att försörja hade jag inte gjort detta, men nu är det som det är.

Jo visst skulle jag få dåligt samvete om en irländare dog men jag tror människan är egoistisk till naturen och sätter alltid sin egen familj först.

• Anonym (Andas och fokusera)
    EpicF skrev 2025-07-31 17:14:55 följande:
    Det är ditt ansvar att se till att dessa personerna faktiskt inte får sätta sin fot på byggarbetsplatsen när de är bakis. 

Nä, det är det inte. Det är kanske TS uppgift att skriva text om det. En anställd har ett eget ansvar att vara nykter på arbetsplatsen. Den anställde som bryter mot denna regel riskerar att få en varning och om det sker igen det blir uppsägning. Det lär vara närmsta chef och HR-avd som involveras, inte en säkerhetsrådgivare.

Om däremot VD känner till att flera anställda är bakis OCH det inträffar en olycka så kan det bli diskussioner om VD:ns lämplighet, men det är ff en lång väg innan VD:n hamnar i fängelse.

• Anonym (Matz)
    Anonym (Andas och fokusera) skrev 2025-07-31 17:36:10 följande:

Nä, det är det inte. Det är kanske TS uppgift att skriva text om det. En anställd har ett eget ansvar att vara nykter på arbetsplatsen. Den anställde som bryter mot denna regel riskerar att få en varning och om det sker igen det blir uppsägning. Det lär vara närmsta chef och HR-avd som involveras, inte en säkerhetsrådgivare.

Om däremot VD känner till att flera anställda är bakis OCH det inträffar en olycka så kan det bli diskussioner om VD:ns lämplighet, men det är ff en lång väg innan VD:n hamnar i fängelse.

Sant. Jag tror dom har kört med blåskontroller i vissa fall också. 
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Matz) skrev 2025-07-31 14:51:34 följande:

Förstod att många skulle skriva att jag ska säga upp mig men min familj har haft det riktigt knapert i flera år och nu tjänar jag helt plötsligt över 50 000. Det är för oss som att vinna på lotto. Min fru är sjukskriven och mina barn har inte fått något alls nästan. Nu kommer jag kunna ge dom den trygghet de förtjänar. 

Jag fattar så klart att det finns risker men än sålänge verkar allt fungera bra.

kanske kan jag söka mig vidare inom koncernen snart och låta nån annan ta över? 

Tror att du är extremt naiv om du tror att det här kommer leda till någon som helst trygghet. De kommer ju kunna avskeda dig med omedelbar verkan även efter provanställningens slut, just för att du ljugit ihop hela din erfarenhet här. Kommer det fram, kommer du ju 100% få sparken. Och har du tur är det enbart konsekvensen av det här.
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Ljög på intervjun – behöver tips