• Anonym (Matz)

Ljög på intervjun – behöver tips

Jag fick precis jobb som Health and Safety Advisor, utan utbildning ? behöver seriösa råd

Jag har varit arbetslös ganska länge och när det här jobbet som Health and Safety Advisor dök upp så sökte jag mest för att fylla arbetsförmedlingens krav på att söka jobb, även om jag visste att jag inte uppfyllde kraven. Jag överdrev i mitt CV, och lät chat GPT skriva ett personligt brev. Jag blev sjukt nog kallad till intervju och jag läste på mycket inför intervjun och lyckades få tjänsten då det var en HR-människa som intervjuade och hon visste ju inte ett skit om säkerhet. Skulle kunna göra en egen tråd i ämnet om inkompetenta HR-människor. 

Men! Det var ju bra för mig då jag fick ett välbetalt jobb. Jag förstår att det här inte var rätt väg ? men nu är vi här, och jag vill göra mitt bästa för att klara jobbet utan att riskera säkerheten för någon och behöver tips från nån som har koll på detta jobb.

Jag är med på byggarbetsplatsen varje dag och förväntas bland annat:

? Göra och dokumentera riskbedömningar
    ? Hålla i introduktioner för nyanställda och underentreprenörer
    ? Delta i säkerhetsronder och skriva rapporter
    ? Följa upp olyckor och nästan-olyckor och rapportera dem vidare
    ? Ge feedback på leverantörers arbetsmiljöplaner
    ? Säkerställa att skyddsutrustning används och rutiner följs
    ? Vara med i möten med projektledning och bidra med förslag för att förbättra säkerhetskulturen

Jag försöker läsa ikapp på kvällarna men jag är ingen plugghäst och tycker det är tråkigt men jag följer olika guider och manualer jag hittat online till viss mån, men det är mycket att ta in och jag är rädd att jag missar viktiga detaljer. Min största oro är att någon ska komma till skada på grund av min okunskap ? eller att jag blir avslöjad och förlorar jobbet. Jag har bara jobbat med att lägga golv tidigare och jobbat på Byggmax.

Finns det någon här med erfarenhet av rollen som kan hjälpa mig prioritera vad jag ska fokusera på först? Finns det checklistor eller mallar ni själva använt i början? Alla tips mottages tacksamt.

Tack på förhand.

• Svar på tråden Ljög på intervjun – behöver tips
  • Jimmy75
    Anonym (Matz) skrev 2025-07-31 17:36:03 följande:

Alltså det där med fotbollscup var bara ett exempel på hur knackigt vi har det. Vi har nästan varit nära att förlora vår bostad också trots att det är hyresrätt. Det handlar inte om att jag vill ha nåt lyxliv utan jag har suttit i en jävla knipa sen min fru fick cancer och jag blev av med jobbet. 

Jag har ju ingen utbildning och är för gammal för att utbilda mig nu känner jag. Skulle jag nu få fängelse som du säger så tror jag inte jag är mindre attraktiv på arbetsmarknade än vad jag var innan heller. För jag sökte en jävla massa jobb och fick aldrig något. Jag blev helt enkelt desperat och kryddade mitt CV. Jag sökte från början jobbet bara för att ha sökt ett jobb eftersom man måste söka minst 6 jobb i månaden för att få stämpla. Jag kunde inte ens drömma om att få komma på intervju. Men när jag blev kallad och jag märkte hur inkompetent rekryteraren var så spelade jag rollen väldigt bra och ja på den vägen är det alltså. Hade jag inte varit desperat och haft en familj att försörja hade jag inte gjort detta, men nu är det som det är.

Jo visst skulle jag få dåligt samvete om en irländare dog men jag tror människan är egoistisk till naturen och sätter alltid sin egen familj först.

Men det GÖR du ju inte....du riskerar att missa dina barns hela uppväxt och lämpa över den på din sjuka hustru för ditt jävla egos skull. Som om du inte skulle kunna få ett vanligt jobb utan bedrägerierna där du får lägre inkomst men inte tar några risker....du vet, lite så som de allra flesta andra människor måste göra som av olika anledningar hamnat i ett skitläge.

Med tanke på vad du skriver och hur du resonerar undrar jag ju hur du kunde bli av med ditt förra jobb. Man kan såklart ha otur där men såvida man inte grovt misskött sig på sitt förra jobb så har man uppsägningstid där man också kan  ge allt för att hitta en annan inkomstkälla.

• Anonym (Svarte Petter)
    Anonym (Anna) skrev 2025-07-31 17:05:43 följande:

Vill bara säga att om detta var en film eller bok så skulle jag garanterat läsa den. 

En man som har det tufft ekonomiskt, med fru och barn (tänk liknande början som på breaking bad) lyckas med hjälp av ChatGPT får ett sexigt och relativt avancerat jobb han inte kan ett skit om. Det är ju oerhört intressant. 

Du får fanimej se till att dokumentera allt så att du kan skriva boken sen!

Jag håller tummarna för att allt går bra, eller åtminstone att det går dåligt på rätt sätt. 

"Catch Me If You Can"..?
  • Anonym (Matz)
    Anonym (fake it til u make it) skrev 2025-07-31 19:16:09 följande:

Bra jobbat att landa jobbet. Så länge det inte kräver nån formell kompetens som du saknar bör du nog kunna låtsas att du kan det du ska tills du faktiskt kan det.

Hitta strategier för att ta reda på der du behöver veta om du inte kan det på rak arm. "Jag ska kolla och ber att få återkomma" tex.

Sen ser du till att göra så gott du kan och läser på det du inte kan. Följ rutiner och använd ditt sunda förnuft så blir det säkert bra.

Grattis till jobbet och lycka till!

Tack för pepp. Det är min plan. Känns som mitt liv äntligen kan börja igen. Beställde precis nya fotbollsskor till båda barnen och bokat akupunktur till min fru. 
  • Anonym (s)

Att FL tvärvägrar ta bort tråden säger mycket om hur seriöst företaget som driver sidan är.

• Anonym (Matz)
    Queen81 skrev 2025-07-31 18:12:23 följande:

Det där är inte en liten lögn och du måste verkligen berätta sanningen. Du klarar helt enkelt inte det jobbet. Bad de inte om referenser?

Förstår att arbetsmarknaden är frustrerande och arbetslösheten är hög. Men det ursäktar inte det du gjort.

Så det är bättre att min familj lever i misär?
  • Xaiphodius
    Anonym (Matz) skrev 2025-07-31 16:49:58 följande:

Ni som tycker detta är fel behöver inte svara. Men min strategi/plan är att vara överbeskyddande så folk tycker jag är en riktig paragrafryttare. Vad tror ni om det? Det borde funka väl?

Vet du vad, det blir bara värre för varje inlägg du skriver.

Din nya "plan" är alltså att spela paragrafryttare ? att låtsas följa regler slaviskt för att inge förtroende?
    Men vilka paragrafer tänker du följa när du själv erkänt att du inte ens vet vad de innebär?
    Hur ska du kunna agera på rätt sätt när du inte har grundläggande kunskap om AFS, AML eller arbetsmiljörätt? Det här är inte teater. Det är verklighet. På en byggarbetsplats där ett misstag kan betyda livslång skada eller död.

Och nej ? du kommer inte framstå som en "noggrann paragrafryttare". Du kommer framstå som exakt det du är: en person utan kompetens som bluffar sig genom en säkerhetsfunktion.

Om den här tråden är på riktigt ? vilket jag börjar starkt ifrågasätta ? då är det här ett pågående arbetsmiljöbrott med risk för andras liv och hälsa. Och att du nu drar in tragiska personliga omständigheter som argument (som din frus sjukdom) för att legitimera lögnen är ännu ett lågvattenmärke. Om det är sant ? du har min medkänsla. Men det förändrar inte vad du gör just nu.

Du sitter i en roll där människor litar på att du skyddar dem.
    Och du behandlar det som ett socialt experiment på ett diskussionsforum.

Du är inte smart. Du är inte modig. Du är bara farlig.

• Anonym (Matz)
    Xaiphodius skrev 2025-07-31 21:22:18 följande:

Vet du vad, det blir bara värre för varje inlägg du skriver.

Din nya "plan" är alltså att spela paragrafryttare ? att låtsas följa regler slaviskt för att inge förtroende?
    Men vilka paragrafer tänker du följa när du själv erkänt att du inte ens vet vad de innebär?
    Hur ska du kunna agera på rätt sätt när du inte har grundläggande kunskap om AFS, AML eller arbetsmiljörätt? Det här är inte teater. Det är verklighet. På en byggarbetsplats där ett misstag kan betyda livslång skada eller död.

Och nej ? du kommer inte framstå som en "noggrann paragrafryttare". Du kommer framstå som exakt det du är: en person utan kompetens som bluffar sig genom en säkerhetsfunktion.

Om den här tråden är på riktigt ? vilket jag börjar starkt ifrågasätta ? då är det här ett pågående arbetsmiljöbrott med risk för andras liv och hälsa. Och att du nu drar in tragiska personliga omständigheter som argument (som din frus sjukdom) för att legitimera lögnen är ännu ett lågvattenmärke. Om det är sant ? du har min medkänsla. Men det förändrar inte vad du gör just nu.

Du sitter i en roll där människor litar på att du skyddar dem.
    Och du behandlar det som ett socialt experiment på ett diskussionsforum.

Du är inte smart. Du är inte modig. Du är bara farlig.

Det är lätt för dig att säga som inte varit i min sits där allt gått åt helvete. Gud hörde mina böner och en chans till ett bättre liv uppenbarade sig. Jag tog chansen och jag ska göra allt jag kan för att göra ett bra jobb. Mitt välmående är bättre än på flera år och den konstanta ekonomiska stress jag upplevt är äntligen borta. Det finns ju redan rutiner på arbetsplatsen och det är inte så svårt att följa dessa änsålänge. 
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Matz) skrev 2025-07-31 21:34:53 följande:
    Det är lätt för dig att säga som inte varit i min sits där allt gått åt helvete. Gud hörde mina böner och en chans till ett bättre liv uppenbarade sig. Jag tog chansen och jag ska göra allt jag kan för att göra ett bra jobb. Mitt välmående är bättre än på flera år och den konstanta ekonomiska stress jag upplevt är äntligen borta. Det finns ju redan rutiner på arbetsplatsen och det är inte så svårt att följa dessa änsålänge. 
    Men alltså, när, eller snarare om, det här kommer fram kommer det ju bara gå mer åt helvete? Så förstår inte hur du tänker egentligen. Kommer det fram, kommer du få sparken. Du kommer inte kunna använda dem som en framtida referens, och vette fan om du ens vill ha med dem på CVt ifall någon skulle få för sig att ringa dem och råga om dig. Och det är ju liksom best case förutsatt att de inte stämmer dig eller kräver återbetalning. Du sätter dig ju bara mer och mer i skiten just nu. 
  • Xaiphodius
    Anonym (Matz) skrev 2025-07-31 21:34:53 följande:

Det är lätt för dig att tro att ingen annan gått igenom skit i livet. Du har ingen aning om vad jag ? eller andra här ? har kämpat oss igenom. Skillnaden är att vi inte valde att sätta andra människors liv på spel för att lösa våra problem.

Ekonomisk stress är allvarligt ? det vet jag mycket väl. Men den väg du har valt är inte ett livlina ? det är en tickande bomb. När (inte om) det uppdagas, kommer Du kommer sitta exakt där du började ? fast med ännu sämre läge. 

• Xaiphodius
    Anonym (Matz) skrev 2025-07-31 21:21:37 följande:
    Så det är bättre att min familj lever i misär?

Ja. Det är faktiskt bättre att din familj tillfälligt lever med mindre pengar ? med stöd från samhället ? än att du utsätter andra människors liv för fara på en byggarbetsplats. Det ena är en svår livssituation, det andra är ett potentiellt brott med dödlig utgång.

Och låt oss vara ärliga: det är du själv som sätter din familj i den här situationen, inte samhället. Du valde att ljuga dig till ett yrke du inte har kompetens för. Du bär konsekvenserna ? inte vi, inte staten, inte HR.

Vill du visa ansvar för din familj?
    Gör då rätt för dig.

Svar på tråden Ljög på intervjun – behöver tips