• Anonym (Matz)

Ljög på intervjun – behöver tips

Jag fick precis jobb som Health and Safety Advisor, utan utbildning ? behöver seriösa råd

Jag har varit arbetslös ganska länge och när det här jobbet som Health and Safety Advisor dök upp så sökte jag mest för att fylla arbetsförmedlingens krav på att söka jobb, även om jag visste att jag inte uppfyllde kraven. Jag överdrev i mitt CV, och lät chat GPT skriva ett personligt brev. Jag blev sjukt nog kallad till intervju och jag läste på mycket inför intervjun och lyckades få tjänsten då det var en HR-människa som intervjuade och hon visste ju inte ett skit om säkerhet. Skulle kunna göra en egen tråd i ämnet om inkompetenta HR-människor. 

Men! Det var ju bra för mig då jag fick ett välbetalt jobb. Jag förstår att det här inte var rätt väg ? men nu är vi här, och jag vill göra mitt bästa för att klara jobbet utan att riskera säkerheten för någon och behöver tips från nån som har koll på detta jobb.

Jag är med på byggarbetsplatsen varje dag och förväntas bland annat:

? Göra och dokumentera riskbedömningar
    ? Hålla i introduktioner för nyanställda och underentreprenörer
    ? Delta i säkerhetsronder och skriva rapporter
    ? Följa upp olyckor och nästan-olyckor och rapportera dem vidare
    ? Ge feedback på leverantörers arbetsmiljöplaner
    ? Säkerställa att skyddsutrustning används och rutiner följs
    ? Vara med i möten med projektledning och bidra med förslag för att förbättra säkerhetskulturen

Jag försöker läsa ikapp på kvällarna men jag är ingen plugghäst och tycker det är tråkigt men jag följer olika guider och manualer jag hittat online till viss mån, men det är mycket att ta in och jag är rädd att jag missar viktiga detaljer. Min största oro är att någon ska komma till skada på grund av min okunskap ? eller att jag blir avslöjad och förlorar jobbet. Jag har bara jobbat med att lägga golv tidigare och jobbat på Byggmax.

Finns det någon här med erfarenhet av rollen som kan hjälpa mig prioritera vad jag ska fokusera på först? Finns det checklistor eller mallar ni själva använt i början? Alla tips mottages tacksamt.

Tack på förhand.

• Svar på tråden Ljög på intervjun – behöver tips
  • Anonym (kiki)
    https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/arbeta-med-arbetsmiljon/systematiskt-arbetsmiljoarbete/riskbedomning/

https://www.prevent.se/jobba-med-arbetsmiljo/kom-igang/riskbedomning/

https://www.canea.se/utbildningar/arbetsmiljolagstiftning

https://www.utbildningskraft.se/webbkurser/arbetsmiljoutbildning-b/index.html?gad_source=1&gad_campaignid=14854455494&gbraid=0AAAAAD2I7CzqB0HTLam4-FytRnbuJTxFd&gclid=EAIaIQobChMI8-PmmpXpjgMVgyF7Ch3zajZrEAAYAiAAEgJLyvD_BwE

https://www.prevent.se/bam?gad_source=1&gad_campaignid=18318690436&gbraid=0AAAAADc6emdK2m-IZlgqR0IyVKb3WAAmG&gclid=EAIaIQobChMI8-PmmpXpjgMVgyF7Ch3zajZrEAAYAyAAEgLkEvD_BwE

J
    ag har jobbat en del med arbetsmiljö. Det viktiga är att ni på företaget gjort en (eller flera) riskanalys och iaf visat ansats till att försöka förebygga risker. Då fälls oftast ingen vid arbetsmiljöolyckor. 
    Typiska topphändelser är: fallskador, stickskador, brännskador etc. 
    Sedan ska ni bedöma sannolikheten till att dessa inträffar och konsekvensen om de inträffar (dvs risken) och därefter införa åtgärder. Tex ha sele när de arbetar på tak för att undvika fallskador. Då ser du till att irländarna har det.

Gör ett riktigt bra jobb, du fixar det! Jag tror på dig!!!
  • Meddelande borttaget
  • Jimmy75
    Louice12 skrev 2025-08-01 10:37:03 följande:
    Hur kan du uppmuntra någon som har ljugit sig till att få ett jobb utan någon som helst utbildning? Tänk dig att någon i din familj var med om en arbetsplatsolycka och avled, och detta berodde på någon som inte vet någonting om säkerhet? Hur skulle du då reagera?
    Givet hur TS resonerat tidigare i tråden så gör hon nog faktiskt det allra smartaste av oss allihop. Vårt tyckande och argument för vad han bör göra och varför har noll effekt, så om det inte går att få bort idioten (ja, jag sa idiot och menar det) är det bättre att minimera riskerna genom att vägleda honom.
  • Anonym (BR)

För det första. Grattis till jobbet. Bra gjort även om du fick spetsa till vissa saker. 

Tror nog du kommer fixa jobbet. Som ny på ett företag är det normalt att man inte kan allt och behöver fråga mycket. Det gäller i alla branscher inklusive min egen där det krävs minst fem år på högskola. Byter man jobb är det nya rutiner och arbetssätt man måste lära sej. Alla nyanställda oavsett tidigare erfarenhet och utbildning är lite som Bambi på hal is. 

Förutom det du skrivit att du gjort, gå igenom tidigare dokumentationer. Där  ser du vad som ska dokumenteras och hur det ska göras. Utgå från dessa och plugga på om det som står. På så sätt vet du förväntas kunna och har koll. 

Kanske kan du kolla om det finns någon distansutbildning du kan ta parallellt.  Om inte så fixa litteratur på egen hand och läs. 

Och du, håller med om HR. Märkligt yrke och inkompetenta som hjälp vid nyanställningar. Tycker du ska se det som att det är dom som gjort största felet. Högskoleutbildade och erfarna men ändå inte kunna se att du var outbildad och utan erfarenhet. Det borde dom kunnat se.  När du tvivlar på dej själv, tänk på hur uselt HR-folket gjorde sitt jobb. Kan dom kan nog definitivt du. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Alexandra)
    Jimmy75 skrev 2025-08-01 10:51:38 följande:
    Givet hur TS resonerat tidigare i tråden så gör hon nog faktiskt det allra smartaste av oss allihop. Vårt tyckande och argument för vad han bör göra och varför har noll effekt, så om det inte går att få bort idioten (ja, jag sa idiot och menar det) är det bättre att minimera riskerna genom att vägleda honom.
    Alltså, visst om eventuella konsekvenser enbart påverkade TS. Om vi även bortser från olyckor på arbetsplatsen och faran TS medför genom att vara i en roll hen inte har erfarenhet i, har ju TS även en sjuk sambo och barn att tänka på. Då är det rent oansvarigt att ta ett jobb under omständigheter som gör att arbetsgivaren inte bara kan avskeda honom med omedelbar verkan samt troligtvis kräva att TS blir återbetalningsskyldig. Hur rutten pappa är man inte liksom att göra nåt sånt här mot ens barn?

Blir liksom inte förvånad att TS varit arbetslös så länge med en sån arbetsmoral.
  • Jimmy75
    Anonym (Alexandra) skrev 2025-08-01 12:03:22 följande:
    Alltså, visst om eventuella konsekvenser enbart påverkade TS. Om vi även bortser från olyckor på arbetsplatsen och faran TS medför genom att vara i en roll hen inte har erfarenhet i, har ju TS även en sjuk sambo och barn att tänka på. Då är det rent oansvarigt att ta ett jobb under omständigheter som gör att arbetsgivaren inte bara kan avskeda honom med omedelbar verkan samt troligtvis kräva att TS blir återbetalningsskyldig. Hur rutten pappa är man inte liksom att göra nåt sånt här mot ens barn?

Blir liksom inte förvånad att TS varit arbetslös så länge med en sån arbetsmoral.
    Alltså jag instämmer helt i vad du skriver. Jag menade mer att om det inte går att avstyra....vilket inte verkar gå eftersom denna snubbens hiss inte verkar gå ända upp, om den ens lämnar bottenplan, då verkar det minst dåliga vara att försöka minimera risk och skada genom att vägleda honom istället - in av hänsyn till honom, utan till hänsyn mot alla andra som han själv inte bryr sig ett smack om....inte minst hans familj och barn.
  • Anonym (BR)

Fanns det krav på några eller någon speciell utbildning för jobbet du fick? Vad mer än att ring en referens kollade HR?

• EpicF
    Anonym (Matz) skrev 2025-08-01 08:32:16 följande:

Tack. Det är lite så jag hoppas och ser det också. Jag kan inte ge för mkt info då hon Lina försöker luska ut vart jag jobbar men just nu känns det hanterbart även om man är lite orolig. Men det håller mig skärpt. 

Tack för kloka ord. 

Den som vill kan nok ta reda på det. 

Men säg mig ts, hade du velat bli opererad av en falsk kirurg som inte hade utbildning? 

Kan du svara på detta?
  • EpicF
    Anonym (Matz) skrev 2025-08-01 08:33:09 följande:
    Vilka är vi? Jobbar du med HR förresten?
    Hon menar "vi" som i tråden. Man tar reda på vart du jobbar och anmäler/tipsar arbrtsmiljöverket.  
Svar på tråden Ljög på intervjun – behöver tips