• Anonym (Matz)

Ljög på intervjun – behöver tips

Jag fick precis jobb som Health and Safety Advisor, utan utbildning ? behöver seriösa råd

Jag har varit arbetslös ganska länge och när det här jobbet som Health and Safety Advisor dök upp så sökte jag mest för att fylla arbetsförmedlingens krav på att söka jobb, även om jag visste att jag inte uppfyllde kraven. Jag överdrev i mitt CV, och lät chat GPT skriva ett personligt brev. Jag blev sjukt nog kallad till intervju och jag läste på mycket inför intervjun och lyckades få tjänsten då det var en HR-människa som intervjuade och hon visste ju inte ett skit om säkerhet. Skulle kunna göra en egen tråd i ämnet om inkompetenta HR-människor. 

Men! Det var ju bra för mig då jag fick ett välbetalt jobb. Jag förstår att det här inte var rätt väg ? men nu är vi här, och jag vill göra mitt bästa för att klara jobbet utan att riskera säkerheten för någon och behöver tips från nån som har koll på detta jobb.

Jag är med på byggarbetsplatsen varje dag och förväntas bland annat:

? Göra och dokumentera riskbedömningar
    ? Hålla i introduktioner för nyanställda och underentreprenörer
    ? Delta i säkerhetsronder och skriva rapporter
    ? Följa upp olyckor och nästan-olyckor och rapportera dem vidare
    ? Ge feedback på leverantörers arbetsmiljöplaner
    ? Säkerställa att skyddsutrustning används och rutiner följs
    ? Vara med i möten med projektledning och bidra med förslag för att förbättra säkerhetskulturen

Jag försöker läsa ikapp på kvällarna men jag är ingen plugghäst och tycker det är tråkigt men jag följer olika guider och manualer jag hittat online till viss mån, men det är mycket att ta in och jag är rädd att jag missar viktiga detaljer. Min största oro är att någon ska komma till skada på grund av min okunskap ? eller att jag blir avslöjad och förlorar jobbet. Jag har bara jobbat med att lägga golv tidigare och jobbat på Byggmax.

Finns det någon här med erfarenhet av rollen som kan hjälpa mig prioritera vad jag ska fokusera på först? Finns det checklistor eller mallar ni själva använt i början? Alla tips mottages tacksamt.

Tack på förhand.

• Svar på tråden Ljög på intervjun – behöver tips
  • Anonym (Matz)
    Anonym (Lina) skrev 2025-07-31 17:48:30 följande:

Hur länge har du haft detta jobb?

Varför skulle jag berätta det för dig?
  • EpicF
    Anonym (Lina) skrev 2025-07-31 17:48:30 följande:

Hur länge har du haft detta jobb?

Han har nog inte haft det längre än en månad. Och förhoppningsvis så har han det inte längre än det. 
  • Queen81

Det där är inte en liten lögn och du måste verkligen berätta sanningen. Du klarar helt enkelt inte det jobbet. Bad de inte om referenser?

Förstår att arbetsmarknaden är frustrerande och arbetslösheten är hög. Men det ursäktar inte det du gjort.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Matz)
    Anonym (Lina) skrev 2025-07-31 18:19:38 följande:
    Blev bara lite nyfiken på hur länge du har struttat omkring som en falsk Health and Safety Advisor. Du låtsas vara kunnig, men vet egentligen inte ett skit vad ditt jobb handlar om. Det skulle kunna bli ett mycket roligt inslag i "Parlamentet" med Robert Gustafsson.

ja det är ju lite av en fars det här, håller med om det. Men jag är knappast ensam om att ha haft flyt när det kommer till jobb. finns väldigt många stolpskott där ute med höga löner och låg kompetens. 
    och ja jag vet folk kan skada sig du behöver inte kontra med det.
  • Anonym (Donna)

Jag har anmält och skrivit en förklaring till varför detta bör polisanmälas, om tråden är sann.

• Anonym (s)
    Anonym (Donna) skrev 2025-07-31 18:28:00 följande:

Jag har anmält och skrivit en förklaring till varför detta bör polisanmälas, om tråden är sann.

FL polisanmäler inte trådar men det är garanterat inte någon sann historia.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Man)
    Anonym (Lina) skrev 2025-07-31 18:58:18 följande:
    Detta kan inte vara en sann historia, det måste vara påhitt. En normal människa kan inte vara på en arbetsplats där allt är en enda stor lögn. Ingen skulle klara att veta att sanningen kan komma fram i vilket ögonblick som helst. En normal människa skulle inte utsätta andra för risker genom att inte ha en aning om vad jobbet egentligen handlar om. En normal människa, med respekt för andra människors liv, skulle vara ett vrak. En normal människa skulle inte utsätta sig för risker som kan innebära fängelse och tidningsrubriker. Ingen skulle klara denna lögn, det skulle vara alltför pinsamt när sanningen kommer fram. Vilket den förr eller senare gör. Det enda att då göra är att gå under jorden på grund av skammen.
    De kommer att kräva tillbaka lönen + skadestånd. Ingen vettig människa vill gå igenom detta, så detta är en påhittad historia.

Håller med. Lägg därtill rekryteringsprocessen. Helt orimligt. 

• Anonym (fake it til u make it)

Bra jobbat att landa jobbet. Så länge det inte kräver nån formell kompetens som du saknar bör du nog kunna låtsas att du kan det du ska tills du faktiskt kan det.

Hitta strategier för att ta reda på der du behöver veta om du inte kan det på rak arm. "Jag ska kolla och ber att få återkomma" tex.

Sen ser du till att göra så gott du kan och läser på det du inte kan. Följ rutiner och använd ditt sunda förnuft så blir det säkert bra.

Grattis till jobbet och lycka till!

Svar på tråden Ljög på intervjun – behöver tips