• Anonym (Matz)

Ljög på intervjun – behöver tips

Jag fick precis jobb som Health and Safety Advisor, utan utbildning ? behöver seriösa råd

Jag har varit arbetslös ganska länge och när det här jobbet som Health and Safety Advisor dök upp så sökte jag mest för att fylla arbetsförmedlingens krav på att söka jobb, även om jag visste att jag inte uppfyllde kraven. Jag överdrev i mitt CV, och lät chat GPT skriva ett personligt brev. Jag blev sjukt nog kallad till intervju och jag läste på mycket inför intervjun och lyckades få tjänsten då det var en HR-människa som intervjuade och hon visste ju inte ett skit om säkerhet. Skulle kunna göra en egen tråd i ämnet om inkompetenta HR-människor. 

Men! Det var ju bra för mig då jag fick ett välbetalt jobb. Jag förstår att det här inte var rätt väg ? men nu är vi här, och jag vill göra mitt bästa för att klara jobbet utan att riskera säkerheten för någon och behöver tips från nån som har koll på detta jobb.

Jag är med på byggarbetsplatsen varje dag och förväntas bland annat:

? Göra och dokumentera riskbedömningar
    ? Hålla i introduktioner för nyanställda och underentreprenörer
    ? Delta i säkerhetsronder och skriva rapporter
    ? Följa upp olyckor och nästan-olyckor och rapportera dem vidare
    ? Ge feedback på leverantörers arbetsmiljöplaner
    ? Säkerställa att skyddsutrustning används och rutiner följs
    ? Vara med i möten med projektledning och bidra med förslag för att förbättra säkerhetskulturen

Jag försöker läsa ikapp på kvällarna men jag är ingen plugghäst och tycker det är tråkigt men jag följer olika guider och manualer jag hittat online till viss mån, men det är mycket att ta in och jag är rädd att jag missar viktiga detaljer. Min största oro är att någon ska komma till skada på grund av min okunskap ? eller att jag blir avslöjad och förlorar jobbet. Jag har bara jobbat med att lägga golv tidigare och jobbat på Byggmax.

Finns det någon här med erfarenhet av rollen som kan hjälpa mig prioritera vad jag ska fokusera på först? Finns det checklistor eller mallar ni själva använt i början? Alla tips mottages tacksamt.

Tack på förhand.

• Svar på tråden Ljög på intervjun – behöver tips
  • Anonym (Ztam)
    Anonym (Matz) skrev 2025-08-01 22:31:31 följande:
    Hur skulle du kunna veta det? 
    Man är inte så anonym som man tror på nätet, vet man vad man gör så var det inte direkt svårt att hitta vart du skrivit ditt medelande från.

trevlig helg.
  • Anonym (*)
    burleskburkläsk skrev 2025-08-01 21:55:19 följande:
    Hahaha, luktar fejktråd som fan ju! 
    Anonym (Hej) skrev 2025-08-01 22:05:23 följande:
    Håller med. Har hela tiden trott att ts är ett troll. Glad

Instämmer. Och de som "stöttar" TS är folk som fattar att allt bara är hittepå. Lite lekstuga för att retas med familjelivskäringar piggar alltid upp!
  • Anonym (kiki)
    Anonym (KMA) skrev 2025-08-01 20:54:02 följande:
    Finns det ingen kma eller arbetsmiljösamordnare redan kan du vara lugn att det är bara att köra "lerning by doing". Jag har heller ineg. Arbetsmiljöutbildning, utan bara en vanlig ingenjörutbildning, inte heller i miljö, men jag har arbetat i projekt där jag fått lite erfarenhet. Men jag är än ny i branschen. Dock är jag lite ledsen att du verkar börja tjäna flera tusen mer än mig som har varit på stora projekt :p och tjej dessutom. 
    Byt jobb.
    Tänk ut en hög lön du vill ha. Det ska kännas lite pinsamt att säga det. Sedan i löneförhandlingen lägger du på ytterligare några tusenlappar.

Så får du upp lönen
  • Anonym (Andas och fokusera)
    Anonym (Ztam) skrev 2025-08-01 21:51:53 följande:

Det här är farligt okunnigt.

Du påstår att rollen "bara" handlar om administration och att det inte krävs utbildning eller erfarenhet ? men du glömmer att den administrationen är en integrerad del av arbetsmiljöarbetet. Det är genom riskanalyser, skyddsronder och incidentrapportering som förebyggande säkerhetsarbete bedrivs. Om det slarvas där, eller om risker feltolkas, kan människor komma till skada ? ibland allvarligt.

Det är dessutom ett direkt feltolkande av Arbetsmiljöverkets riktlinjer.
    En arbetsgivare har enligt arbetsmiljölagen (AML) skyldighet att se till att den som arbetar med arbetsmiljöuppgifter har den kompetens som krävs.

Precis som jag har försökt förklara tidigare så är det arbetsgivaren som har ansvar för arbetsmiljölagen, så läs gärna igenom din egen text

I detta fallet verkar ju arbetsgivaren fullständigt ha missat den fettextade meningen ovan. 

Många här verkar heller  inte kunna skilja på Arbetsgivaren och Säkerhetsrådgivaren. Bara för att man är säkerhetsrådgivare så har man inte totalansvar för säkerheten på arbetsplatsen. 
    Tror ni på allvar att alla incidenter eller olyckor som sker automatiskt blir TS fel?

Vad blir nästa slutsats? Oj, vi gick förlust på detta projeket, men det är ju ekonomichefens fel för han är ju ansvarig för pengarna på företaget. 
    Väx upp.

• Anonym (Hse)

Kan inte annat än förundras över hur många som inte har en susning vad en hse/kma/safety officer sysslar med. Det hör inte till vanligheterna att vi genomför heroiska hjälteinsatser som får en direkt livräddande effekt, utan oftast betydligt mindre dramatiskt. 

Och om det är någon av de stora utkändskanaktörerna du jobbar för så har dom betydligt större problem än en oerfaren safety. 
    Min erfarenhet är att de har urusel koll på aebetsmiljöplaner.
    Bas-p är en pappersprodukt som inte gör ett skit. Vilket leder till riktigt dåliga förutsättningar både under uppförandet och bruksskedet. 

Bas-U fungerar som ett administrativt hinder man måste mata med rätt formulär, Rams, för att få passera. Vad som står på pappret är inte så intressant.

Men jag kan ju ha fel och ts faktiskt räddar liv på daglig basis.

Oavsett är det ju lite magstarkt att fejka 6 års erfarenhet när.man har 0. Med tanke på vad dom tar in så hade det nog gått lika bra att vara ärlig. 

• Anonym (Matz)
    Anonym (Ztam) skrev 2025-08-01 22:48:00 följande:
    Man är inte så anonym som man tror på nätet, vet man vad man gör så var det inte direkt svårt att hitta vart du skrivit ditt medelande från.

trevlig helg.
    Kör VPN så lycka till. Du kan ju meddela mig här innan jag blir av med jobbet då 😉
  • Anonym (Ztam)
    Anonym (Matz) skrev 2025-08-01 23:08:07 följande:
    Kör VPN så lycka till. Du kan ju meddela mig här innan jag blir av med jobbet då 😉

Du verkar tro att ett VPN är någon sorts Harry Potter-osynlighetsmantel. Det är det inte.

Ett VPN kan skydda din identitet från nyfikna ögon i viss mån ? men det finns gott om sätt att ändå spåra aktiviteten tillbaka till dig.

njut av helgen nu!

• Anonym (Matz)
    Anonym (Ztam) skrev 2025-08-01 23:18:05 följande:

Du verkar tro att ett VPN är någon sorts Harry Potter-osynlighetsmantel. Det är det inte.

Ett VPN kan skydda din identitet från nyfikna ögon i viss mån ? men det finns gott om sätt att ändå spåra aktiviteten tillbaka till dig.

njut av helgen nu!

Tack detsamma men lova att förvarna mig innan så jag åtminstone kan få bjuda på tårta till gubbarna min sista dag.
  • Anonym (I)
    Anonym (Hse) skrev 2025-08-01 22:57:46 följande:

Kan inte annat än förundras över hur många som inte har en susning vad en hse/kma/safety officer sysslar med. Det hör inte till vanligheterna att vi genomför heroiska hjälteinsatser som får en direkt livräddande effekt, utan oftast betydligt mindre dramatiskt. 

Och om det är någon av de stora utkändskanaktörerna du jobbar för så har dom betydligt större problem än en oerfaren safety. 
    Min erfarenhet är att de har urusel koll på aebetsmiljöplaner.
    Bas-p är en pappersprodukt som inte gör ett skit. Vilket leder till riktigt dåliga förutsättningar både under uppförandet och bruksskedet. 

Bas-U fungerar som ett administrativt hinder man måste mata med rätt formulär, Rams, för att få passera. Vad som står på pappret är inte så intressant.

Men jag kan ju ha fel och ts faktiskt räddar liv på daglig basis.

Oavsett är det ju lite magstarkt att fejka 6 års erfarenhet när.man har 0. Med tanke på vad dom tar in så hade det nog gått lika bra att vara ärlig. 

BAS-U bär väl stort ansvar enligt de senaste lagändringarna från arbetsmiljöverket? 
    Möjlighet till fängelse också. 
  • Anonym (Hse)
    Anonym (I) skrev 2025-08-01 23:57:51 följande:
    BAS-U bär väl stort ansvar enligt de senaste lagändringarna från arbetsmiljöverket? 
    Möjlighet till fängelse också. 
    Ja absolut, men det förutsätter att en olycka sker av sådan allvarlighetsgrad att arbetsmiljöverket eller polisen kopplas in. 
    Så länge det inte sker kommer man undn med det mesta tyvärr. 

Sen är det inte så vanligt med en fysisk person som bas-u utan oftare en juridisk  vilket rör till ansvarsfrpgan ännu mera. 
Svar på tråden Ljög på intervjun – behöver tips