• Anonym (Matz)

Ljög på intervjun – behöver tips

Jag fick precis jobb som Health and Safety Advisor, utan utbildning ? behöver seriösa råd

Jag har varit arbetslös ganska länge och när det här jobbet som Health and Safety Advisor dök upp så sökte jag mest för att fylla arbetsförmedlingens krav på att söka jobb, även om jag visste att jag inte uppfyllde kraven. Jag överdrev i mitt CV, och lät chat GPT skriva ett personligt brev. Jag blev sjukt nog kallad till intervju och jag läste på mycket inför intervjun och lyckades få tjänsten då det var en HR-människa som intervjuade och hon visste ju inte ett skit om säkerhet. Skulle kunna göra en egen tråd i ämnet om inkompetenta HR-människor. 

Men! Det var ju bra för mig då jag fick ett välbetalt jobb. Jag förstår att det här inte var rätt väg ? men nu är vi här, och jag vill göra mitt bästa för att klara jobbet utan att riskera säkerheten för någon och behöver tips från nån som har koll på detta jobb.

Jag är med på byggarbetsplatsen varje dag och förväntas bland annat:

? Göra och dokumentera riskbedömningar
    ? Hålla i introduktioner för nyanställda och underentreprenörer
    ? Delta i säkerhetsronder och skriva rapporter
    ? Följa upp olyckor och nästan-olyckor och rapportera dem vidare
    ? Ge feedback på leverantörers arbetsmiljöplaner
    ? Säkerställa att skyddsutrustning används och rutiner följs
    ? Vara med i möten med projektledning och bidra med förslag för att förbättra säkerhetskulturen

Jag försöker läsa ikapp på kvällarna men jag är ingen plugghäst och tycker det är tråkigt men jag följer olika guider och manualer jag hittat online till viss mån, men det är mycket att ta in och jag är rädd att jag missar viktiga detaljer. Min största oro är att någon ska komma till skada på grund av min okunskap ? eller att jag blir avslöjad och förlorar jobbet. Jag har bara jobbat med att lägga golv tidigare och jobbat på Byggmax.

Finns det någon här med erfarenhet av rollen som kan hjälpa mig prioritera vad jag ska fokusera på först? Finns det checklistor eller mallar ni själva använt i början? Alla tips mottages tacksamt.

Tack på förhand.

• Svar på tråden Ljög på intervjun – behöver tips
  • EpicF
    Anonym (Andas och fokusera) skrev 2025-08-01 13:44:57 följande:
    Företaget där TS jobbar eller skall börja har alltså anställt en icke-kompetent Säkerhetsrådgivare (dvs TS).  Det betyder alltså att rekryteringsprocessen på företaget inte fungerar alls. Detta faller i sin tur på VD, ledning, chefer samt HR-avd. 
    Om företaget har anställt TS utan att involvera/informera Huvudskyddsombudet så är det ytterligare en grav miss från deras sida. 

Vid en eventuell olycka kommer det uppstå en röra i vem som skall betraktas som ansvarig. Viktigt att påpeka att även den enskilda byggarbetaren har ett eget ansvar för sin säkerhet. 

Att den nyanställde TS skulle dömas som ensam ansvarig för den olyckan är så osannlikt att det finns inte ens på världskartan. En lång rad personer har ett tyngre ansvar än TS, särskilt med tanke på att dessa har jobbat mycket längre på företaget än TS. Dessa kommer att dömas före honom, om nu det osannolika inträffar att någon döms öht. 
    Ts är den som ska vara ansvarig för säkerheten och kan mycket väl dömas för olyckan, och det är absolut inte osannolikt. 
  • Anonym (SO)
    Anonym (Ztam) skrev 2025-08-01 12:48:57 följande:
    Inte speciellt svårt, jag vet redan vart denna människa befinner sig, bygg aktörerna i det området kommer snart få lite upplysning 
    Jag är också på god väg. Det var inte jättesvårt. Men jag kommer nog också höra av mig till Arbetsmiljöverket som (Lina) skrev. 
    Är det en trolltråd så hade ingen blivit gladare än jag. 
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (BR)

Vad är det för utbildning ta skulle haft? Har försökt googla men det är  rätt luddigt. De jag hittar är  från några veckor till ett år. 

• Anonym (kiki)

Fy fan vad lågt att anmäla TS.

• EpicF
    Anonym (BR) skrev 2025-08-01 18:18:05 följande:

Vad är det för utbildning ta skulle haft? Har försökt googla men det är  rätt luddigt. De jag hittar är  från några veckor till ett år. 

YH utbildningar inom säkerhetsområdet 
  • EpicF
    Anonym (kiki) skrev 2025-08-01 19:08:39 följande:

Fy fan vad lågt att anmäla TS.

För att? 

Är bättre att låta han ha ansvar över flera liv och dessutom riskera att det händer en allvarlig olycka pga han har brustit i säkerheten på bygget?
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Lina) skrev 2025-08-01 18:04:13 följande:

Tillägg: Du hamnar då i Lexbase.

Man hamnar ju inte i Lexbase längre. Dom tog ju bort den möjligheten när ett nytt lagförslag trädde i kraft. Tråkigt, jag hade köpt ett par domar som försvann.
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (BR) skrev 2025-08-01 18:18:05 följande:

TS har ju även ljugit ihop sex års erfarenhet + låtsades vara sin egen påhittade referens. Även om han nu hade gått en utbildning kommer arbetsgivaren kunna avskeda honom när de får reda på hans lögner. 
Svar på tråden Ljög på intervjun – behöver tips