• Anonym (Matz)

Ljög på intervjun – behöver tips

Jag fick precis jobb som Health and Safety Advisor, utan utbildning ? behöver seriösa råd

Jag har varit arbetslös ganska länge och när det här jobbet som Health and Safety Advisor dök upp så sökte jag mest för att fylla arbetsförmedlingens krav på att söka jobb, även om jag visste att jag inte uppfyllde kraven. Jag överdrev i mitt CV, och lät chat GPT skriva ett personligt brev. Jag blev sjukt nog kallad till intervju och jag läste på mycket inför intervjun och lyckades få tjänsten då det var en HR-människa som intervjuade och hon visste ju inte ett skit om säkerhet. Skulle kunna göra en egen tråd i ämnet om inkompetenta HR-människor. 

Men! Det var ju bra för mig då jag fick ett välbetalt jobb. Jag förstår att det här inte var rätt väg ? men nu är vi här, och jag vill göra mitt bästa för att klara jobbet utan att riskera säkerheten för någon och behöver tips från nån som har koll på detta jobb.

Jag är med på byggarbetsplatsen varje dag och förväntas bland annat:

? Göra och dokumentera riskbedömningar
    ? Hålla i introduktioner för nyanställda och underentreprenörer
    ? Delta i säkerhetsronder och skriva rapporter
    ? Följa upp olyckor och nästan-olyckor och rapportera dem vidare
    ? Ge feedback på leverantörers arbetsmiljöplaner
    ? Säkerställa att skyddsutrustning används och rutiner följs
    ? Vara med i möten med projektledning och bidra med förslag för att förbättra säkerhetskulturen

Jag försöker läsa ikapp på kvällarna men jag är ingen plugghäst och tycker det är tråkigt men jag följer olika guider och manualer jag hittat online till viss mån, men det är mycket att ta in och jag är rädd att jag missar viktiga detaljer. Min största oro är att någon ska komma till skada på grund av min okunskap ? eller att jag blir avslöjad och förlorar jobbet. Jag har bara jobbat med att lägga golv tidigare och jobbat på Byggmax.

Finns det någon här med erfarenhet av rollen som kan hjälpa mig prioritera vad jag ska fokusera på först? Finns det checklistor eller mallar ni själva använt i början? Alla tips mottages tacksamt.

Tack på förhand.

• Svar på tråden Ljög på intervjun – behöver tips
  • Xaiphodius
    EpicF skrev 2025-08-01 12:41:38 följande:
    Den som vill kan nok ta reda på det. 

Men säg mig ts, hade du velat bli opererad av en falsk kirurg som inte hade utbildning? 

Kan du svara på detta?

Bra fråga ? men jag har en ännu bättre:

Hade du velat att din frus cancerbehandling leddes av någon som ljugit sig till sitt jobb och aldrig öppnat en medicinsk lärobok i hela sitt liv?

För det är den nivån av ansvar du tagit på dig.
    Det handlar inte om att stapla plankor på rätt ställe. Det handlar om arbetsmiljösäkerhet, om att förebygga allvarliga olyckor, om att agera korrekt vid incidenter ? och framförallt om att skydda människoliv.

Du jämför det med att "äntligen få en chans i livet", men glömmer helt att du gör det genom att spela med andras trygghet. Och vad värre är ? du gör det med öppna ögon.

Vill du ha förståelse? Börja då med att själv förstå innebörden av det du gör.

• EpicF
    Anonym (Matz) skrev 2025-08-01 08:43:02 följande:
    Ja du tycker det ja. Men du skiter ju också i mig. Människan är egoistisk till naturen och sätter sig själv och sin familj främst så har det alltid varit och kommer alltid att vara. Det såkallade stödet från samhället är inget vi kan leva på. Inte ens i närheten. Alla våra besparingar är slut och jag måste nu kämpa för att trygga mina barns framtid. 

Ni som skriver att jag inte kommer kunna ha det här på CV:t? alltså.. det spelar ingen som helst roll. Jag har både sett och hört flera berätta om HRmänniskor som är klappkassa så jag fejkar väl bara mitt CV igen nu när jag vet att det funkar. Men isåf i en bransch som inte handlar om säkerhetsrisker. Även om jag tror att inom några månader kommer kunna det mesta. 
    Om vi hade skitit i dig så hade ingen kommenterat din tråd eller ditt jobb. Att vi kommenterar är för art vi bryr oss om dig och din framtid. Att du inte förstår det är sorgligt. 

Nej, inom några månader så kommer du inte ha något jobb kvar. Du kommer ha ett krav om återbetalning av all lön du fått. Du har en polisanmäla på dig för urkundsförfalskning, kanske även vollande till annan skada eller död och du riskerar fängelse. Dessutom så riskerar också att vara skyldig stora belopp i skadestånd.

Och du kommer sitta där och försöka förklara att du gjorde det för din familj. För att försörja dem.

Jag uppriktigt synd om dina barn som har pappa som dig och om din fru som är gift med ett totalt stolpskott. 
  • Anonym (Ztam)
    EpicF skrev 2025-08-01 12:42:58 följande:
    Hon menar "vi" som i tråden. Man tar reda på vart du jobbar och anmäler/tipsar arbrtsmiljöverket.  
    Inte speciellt svårt, jag vet redan vart denna människa befinner sig, bygg aktörerna i det området kommer snart få lite upplysning 
  • Jimmy75
    Xaiphodius skrev 2025-08-01 12:46:28 följande:

Bra fråga ? men jag har en ännu bättre:

Hade du velat att din frus cancerbehandling leddes av någon som ljugit sig till sitt jobb och aldrig öppnat en medicinsk lärobok i hela sitt liv?

För det är den nivån av ansvar du tagit på dig.
    Det handlar inte om att stapla plankor på rätt ställe. Det handlar om arbetsmiljösäkerhet, om att förebygga allvarliga olyckor, om att agera korrekt vid incidenter ? och framförallt om att skydda människoliv.

Du jämför det med att "äntligen få en chans i livet", men glömmer helt att du gör det genom att spela med andras trygghet. Och vad värre är ? du gör det med öppna ögon.

Vill du ha förståelse? Börja då med att själv förstå innebörden av det du gör.

Det hade han säkert inte haft några som helst problem med....du vet, även fejkonkologers barn måste ju få åka på folbollscup. Det kan väl inte vara onkologens fel att den som anställde inte kollade ordentligt....okej att han ljög om sina meriter och kompetens, men de hade ju faktiskt ont om pengar.
  • EpicF
    Jimmy75 skrev 2025-08-01 12:56:10 följande:
    Det hade han säkert inte haft några som helst problem med....du vet, även fejkonkologers barn måste ju få åka på folbollscup. Det kan väl inte vara onkologens fel att den som anställde inte kollade ordentligt....okej att han ljög om sina meriter och kompetens, men de hade ju faktiskt ont om pengar.
    😅
  • Anonym (Andas och fokusera)
    EpicF skrev 2025-08-01 12:47:31 följande:
    Om vi hade skitit i dig så hade ingen kommenterat din tråd eller ditt jobb. Att vi kommenterar är för art vi bryr oss om dig och din framtid. Att du inte förstår det är sorgligt. 

Nej, inom några månader så kommer du inte ha något jobb kvar. Du kommer ha ett krav om återbetalning av all lön du fått. Du har en polisanmäla på dig för urkundsförfalskning, kanske även vollande till annan skada eller död och du riskerar fängelse. Dessutom så riskerar också att vara skyldig stora belopp i skadestånd.

Och du kommer sitta där och försöka förklara att du gjorde det för din familj. För att försörja dem.

Jag uppriktigt synd om dina barn som har pappa som dig och om din fru som är gift med ett totalt stolpskott. 
    Företaget där TS jobbar eller skall börja har alltså anställt en icke-kompetent Säkerhetsrådgivare (dvs TS).  Det betyder alltså att rekryteringsprocessen på företaget inte fungerar alls. Detta faller i sin tur på VD, ledning, chefer samt HR-avd. 
    Om företaget har anställt TS utan att involvera/informera Huvudskyddsombudet så är det ytterligare en grav miss från deras sida. 

Vid en eventuell olycka kommer det uppstå en röra i vem som skall betraktas som ansvarig. Viktigt att påpeka att även den enskilda byggarbetaren har ett eget ansvar för sin säkerhet. 

Att den nyanställde TS skulle dömas som ensam ansvarig för den olyckan är så osannlikt att det finns inte ens på världskartan. En lång rad personer har ett tyngre ansvar än TS, särskilt med tanke på att dessa har jobbat mycket längre på företaget än TS. Dessa kommer att dömas före honom, om nu det osannolika inträffar att någon döms öht. 
  • EpicF
    Anonym (Andas och fokusera) skrev 2025-08-01 13:44:57 följande:
    Företaget där TS jobbar eller skall börja har alltså anställt en icke-kompetent Säkerhetsrådgivare (dvs TS).  Det betyder alltså att rekryteringsprocessen på företaget inte fungerar alls. Detta faller i sin tur på VD, ledning, chefer samt HR-avd. 
    Om företaget har anställt TS utan att involvera/informera Huvudskyddsombudet så är det ytterligare en grav miss från deras sida. 

Vid en eventuell olycka kommer det uppstå en röra i vem som skall betraktas som ansvarig. Viktigt att påpeka att även den enskilda byggarbetaren har ett eget ansvar för sin säkerhet. 

Att den nyanställde TS skulle dömas som ensam ansvarig för den olyckan är så osannlikt att det finns inte ens på världskartan. En lång rad personer har ett tyngre ansvar än TS, särskilt med tanke på att dessa har jobbat mycket längre på företaget än TS. Dessa kommer att dömas före honom, om nu det osannolika inträffar att någon döms öht. 
    Ta skulle inte ens sökt jobbet från början. Han förfalskade sitt cv och ljög om erfarenhet han inte ejar. Och han förfalska en eller flera referenser. 
  • Anonym (Jobb)

TS, du skriver att du jobbar med irländare så är det detta jobb du har?

mer
    Environmental, Health and Safety Advisor
    Crystal Air is an Irish-based leader in the installation, servicing, and maintenance of air-conditioning and HVAC systems. With over 30 years of industry expertise, we have built a strong reputation for quality and innovation across Europe.
    As part of our ongoing growth, we have expanded operations into Sweden, where we are proud to be working on several high-profile projects with some of Europe?s leading contractors.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Andas och fokusera) skrev 2025-08-01 13:44:57 följande:

Och att rekryteringen gått till så som TS skrivit är också helt osannolikt. Men självklart måste han ljuga om rekryteringen för att hans historia ska gå ihop. 
  • Anonym (kiki)
    Jimmy75 skrev 2025-08-01 10:51:38 följande:
    Givet hur TS resonerat tidigare i tråden så gör hon nog faktiskt det allra smartaste av oss allihop. Vårt tyckande och argument för vad han bör göra och varför har noll effekt, så om det inte går att få bort idioten (ja, jag sa idiot och menar det) är det bättre att minimera riskerna genom att vägleda honom.
    Yes, så jag tänkte.

Plus att jag genuint tror på TS. 
Svar på tråden Ljög på intervjun – behöver tips