• Anonym (Matz)

Ljög på intervjun – behöver tips

Jag fick precis jobb som Health and Safety Advisor, utan utbildning ? behöver seriösa råd

Jag har varit arbetslös ganska länge och när det här jobbet som Health and Safety Advisor dök upp så sökte jag mest för att fylla arbetsförmedlingens krav på att söka jobb, även om jag visste att jag inte uppfyllde kraven. Jag överdrev i mitt CV, och lät chat GPT skriva ett personligt brev. Jag blev sjukt nog kallad till intervju och jag läste på mycket inför intervjun och lyckades få tjänsten då det var en HR-människa som intervjuade och hon visste ju inte ett skit om säkerhet. Skulle kunna göra en egen tråd i ämnet om inkompetenta HR-människor. 

Men! Det var ju bra för mig då jag fick ett välbetalt jobb. Jag förstår att det här inte var rätt väg ? men nu är vi här, och jag vill göra mitt bästa för att klara jobbet utan att riskera säkerheten för någon och behöver tips från nån som har koll på detta jobb.

Jag är med på byggarbetsplatsen varje dag och förväntas bland annat:

? Göra och dokumentera riskbedömningar
    ? Hålla i introduktioner för nyanställda och underentreprenörer
    ? Delta i säkerhetsronder och skriva rapporter
    ? Följa upp olyckor och nästan-olyckor och rapportera dem vidare
    ? Ge feedback på leverantörers arbetsmiljöplaner
    ? Säkerställa att skyddsutrustning används och rutiner följs
    ? Vara med i möten med projektledning och bidra med förslag för att förbättra säkerhetskulturen

Jag försöker läsa ikapp på kvällarna men jag är ingen plugghäst och tycker det är tråkigt men jag följer olika guider och manualer jag hittat online till viss mån, men det är mycket att ta in och jag är rädd att jag missar viktiga detaljer. Min största oro är att någon ska komma till skada på grund av min okunskap ? eller att jag blir avslöjad och förlorar jobbet. Jag har bara jobbat med att lägga golv tidigare och jobbat på Byggmax.

Finns det någon här med erfarenhet av rollen som kan hjälpa mig prioritera vad jag ska fokusera på först? Finns det checklistor eller mallar ni själva använt i början? Alla tips mottages tacksamt.

Tack på förhand.

• Svar på tråden Ljög på intervjun – behöver tips
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Matz)
    Anonym (SO) skrev 2025-07-31 16:08:02 följande:
    Du är på bolaget någon gång i veckan men har inte haft råd att skicka barnet på fotbollscup. Låter rimligt.
    Har tyvärr druckit en del för jag mått så dåligt av vår livssituation. Men har faktiskt knappt druckit nåt alls sen jag fick en inkomst. Trots att det är sommar.
  • Anonym (Konsekvens)
    Anonym (Matz) skrev 2025-07-31 16:46:38 följande:
    Har tyvärr druckit en del för jag mått så dåligt av vår livssituation. Men har faktiskt knappt druckit nåt alls sen jag fick en inkomst. Trots att det är sommar.
    det hade du råd med alltså? Klart att pappan måste ha en sup för det är så synd om han som är arbetslös istället för att barnen kunnat göra aktiviteter. En sån förebild
  • Anonym (Matz)

Ni som tycker detta är fel behöver inte svara. Men min strategi/plan är att vara överbeskyddande så folk tycker jag är en riktig paragrafryttare. Vad tror ni om det? Det borde funka väl?

• EpicF
    Anonym (Matz) skrev 2025-07-31 14:51:34 följande:

Förstod att många skulle skriva att jag ska säga upp mig men min familj har haft det riktigt knapert i flera år och nu tjänar jag helt plötsligt över 50 000. Det är för oss som att vinna på lotto. Min fru är sjukskriven och mina barn har inte fått något alls nästan. Nu kommer jag kunna ge dom den trygghet de förtjänar. 

Jag fattar så klart att det finns risker men än sålänge verkar allt fungera bra.

kanske kan jag söka mig vidare inom koncernen snart och låta nån annan ta över? 

Och alla andra som ska försörja sina familjer? Deras liv har du inga problem med att riskera? 

På riktigt ts, hur fan tänker du????
  • EpicF
    Anonym (Matz) skrev 2025-07-31 15:14:20 följande:
    Det är exakt den här typ av pepp jag behöver. Tack! Och jag vet att det jag säger nu kan låta hemskt men där det typ är störst risk att någon olycka händer jobbar det 90% irländare. På nåt vis känns det bättre. Dom festar hårt på kvällarna och jobbar bakis på dagarna i princip. Ser dom på bolaget varje dag.
    Så en irländares liv är mindre värd än en svensk? 

Spelar ingen roll att de festar på kvällarna och jobbar bakis.

Du är den som är ansvarig för säkerheten. Du är den som kommer att då stå till svars när något allvarligt händer. Du är den som kommer att bli påkommen med din lögn, vilket kan innebära polisanmälan och fängelse för dig. 

Är du verkligen beredd att ta de konsekvenserna? 
  • Anonym (Anna)

Vill bara säga att om detta var en film eller bok så skulle jag garanterat läsa den. 

En man som har det tufft ekonomiskt, med fru och barn (tänk liknande början som på breaking bad) lyckas med hjälp av ChatGPT får ett sexigt och relativt avancerat jobb han inte kan ett skit om. Det är ju oerhört intressant. 

Du får fanimej se till att dokumentera allt så att du kan skriva boken sen!

Jag håller tummarna för att allt går bra, eller åtminstone att det går dåligt på rätt sätt. 

• Anonym (Andas och fokusera)
    Anonym (Matz) skrev 2025-07-31 16:49:58 följande:

Ni som tycker detta är fel behöver inte svara. Men min strategi/plan är att vara överbeskyddande så folk tycker jag är en riktig paragrafryttare. Vad tror ni om det? Det borde funka väl?

Absolut, folk kan definitivt inte skilja på människor som låter bestämda och människor som verkligen är kunniga. I praktiken kommer folk att betrakta detta som samma sak (möjligen undantaget om du diskuterar med säkerhetsexperter).

• EpicF
    Anonym (Matz) skrev 2025-07-31 15:45:59 följande:
    Jag är där nån gång i veckan själv då jag inte är nykterist men bolaget ligger precis bredvid mataffären där jag är nästan varje dag.
    Det är ditt ansvar att se till att dessa personerna faktiskt inte får sätta sin fot på byggarbetsplatsen när de är bakis. 
  • EpicF
    Anonym (Lina) skrev 2025-07-31 15:47:56 följande:

Detta är urkundsförfalskning, ett straffbart brott i Sverige. Att förfalska ett dokument, betyg eller intyg kan resultera i juridiska konsekvenser.

Fast det har inte ta gjort. Än iallafall. 
Svar på tråden Ljög på intervjun – behöver tips