• Anonym (Matz)

Ljög på intervjun – behöver tips

Jag fick precis jobb som Health and Safety Advisor, utan utbildning ? behöver seriösa råd

Jag har varit arbetslös ganska länge och när det här jobbet som Health and Safety Advisor dök upp så sökte jag mest för att fylla arbetsförmedlingens krav på att söka jobb, även om jag visste att jag inte uppfyllde kraven. Jag överdrev i mitt CV, och lät chat GPT skriva ett personligt brev. Jag blev sjukt nog kallad till intervju och jag läste på mycket inför intervjun och lyckades få tjänsten då det var en HR-människa som intervjuade och hon visste ju inte ett skit om säkerhet. Skulle kunna göra en egen tråd i ämnet om inkompetenta HR-människor. 

Men! Det var ju bra för mig då jag fick ett välbetalt jobb. Jag förstår att det här inte var rätt väg ? men nu är vi här, och jag vill göra mitt bästa för att klara jobbet utan att riskera säkerheten för någon och behöver tips från nån som har koll på detta jobb.

Jag är med på byggarbetsplatsen varje dag och förväntas bland annat:

? Göra och dokumentera riskbedömningar
    ? Hålla i introduktioner för nyanställda och underentreprenörer
    ? Delta i säkerhetsronder och skriva rapporter
    ? Följa upp olyckor och nästan-olyckor och rapportera dem vidare
    ? Ge feedback på leverantörers arbetsmiljöplaner
    ? Säkerställa att skyddsutrustning används och rutiner följs
    ? Vara med i möten med projektledning och bidra med förslag för att förbättra säkerhetskulturen

Jag försöker läsa ikapp på kvällarna men jag är ingen plugghäst och tycker det är tråkigt men jag följer olika guider och manualer jag hittat online till viss mån, men det är mycket att ta in och jag är rädd att jag missar viktiga detaljer. Min största oro är att någon ska komma till skada på grund av min okunskap ? eller att jag blir avslöjad och förlorar jobbet. Jag har bara jobbat med att lägga golv tidigare och jobbat på Byggmax.

Finns det någon här med erfarenhet av rollen som kan hjälpa mig prioritera vad jag ska fokusera på först? Finns det checklistor eller mallar ni själva använt i början? Alla tips mottages tacksamt.

Tack på förhand.

• Svar på tråden Ljög på intervjun – behöver tips
  • Anonym (Helga)

Citat ur länken du fick ovan. Det tål att upprepas. 

Det är vanligt att arbetsuppgifter i fråga om arbetsmiljön delegeras till anställda som har beslutsbefogenheter. Det straffrättsliga ansvaret hamnar då på dessa personer.

Det förekommer att arbetstagare av vårdslöshet skadar en annan person eller utsätter någon för fara. Hen kan då på samma sätt som arbetsgivaren ställas till ansvar enligt brottsbalken. Det kan vara fråga om vållande till kroppsskada eller sjukdom, framkallande av fara för annan eller vållande till annans död.

• Anonym (H)
    Anonym (Matz) skrev 2025-07-31 14:01:04 följande:
    Alltså du anar inte hur dåligt pålästa HR-folk är. Det är egentligen ett skämt att de ens har med rekrytering att göra. 
    Men verkligen! Och de krävde inte referenser heller?
  • Anonym (Helga)

Om inga särskilda föreskrifter gäller så kan du avsluta din anställning utan uppsägningstid. 

Skulle studier inom området kanske vara ett sätt att skapa åtminstone en liten inkomst (studiemedel) och även öka dina möjligheter att få jobb framöver? Om det här är något som intresserar dig kan du ju säkert göra ett bra jobb bara du har rätt kunskaper med dig. 

• Anonym (H)
    Anonym (Helga) skrev 2025-07-31 14:32:03 följande:

Om inga särskilda föreskrifter gäller så kan du avsluta din anställning utan uppsägningstid. 

Skulle studier inom området kanske vara ett sätt att skapa åtminstone en liten inkomst (studiemedel) och även öka dina möjligheter att få jobb framöver? Om det här är något som intresserar dig kan du ju säkert göra ett bra jobb bara du har rätt kunskaper med dig. 

Problemet för ts om han säger upp sig är att han kan få problem med a-kassan. 
  • Xaiphodius
    Anonym (Matz) skrev 2025-07-31 14:01:04 följande:
    Alltså du anar inte hur dåligt pålästa HR-folk är. Det är egentligen ett skämt att de ens har med rekrytering att göra. 

Du verkar fortfarande inte förstå vad du har gjort. Du säger att HR inte visste något om säkerhet ? men det är du som satt där och ljög om sex års erfarenhet. Det är du som tog emot anställningen, trots att du vet att du inte har kompetensen. Och nu står du på en byggarbetsplats varje dag och låtsas att du har koll.

Det är inte bara ansvarslöst. Det är farligt. På riktigt.

Låt oss dra det till sin logiska slutsats:

Fredag morgon. En ny underentreprenör kommer in, du håller i introduktionen. Du glömmer ett moment ? du vet inte ens att det borde ingå ? kanske något om hantering av fallskydd eller arbete på höjd. Några timmar senare halkar han på ett tillfälligt stag du inte sett, faller tre meter och landar fel.

Han överlever ? men med en fraktur i ryggen. Permanent arbetsoförmögen. Utredningen visar att du gjort en bristfällig riskbedömning och missat att följa upp en anmärkning i ett tidigare protokoll. Du visste inte bättre. Du hade inte kompetensen.

Vet du vad som händer då?

Företaget granskas av Arbetsmiljöverket.

Du blir föremål för intern utredning, eventuellt även polisanmälan.

Försäkringsbolag kräver skadestånd, eftersom du agerat utanför din kompetens.

Och ditt namn hamnar hos varenda HR-avdelning i branschen. Svartlistad.

Du kan stå där och säga att du behövde försörja din familj ? men det spelar ingen roll. Det är du som satt mannen i rullstol. Det är du som svek hans barn, hans partner, hans framtid ? allt för att du höll fast vid en lögn.

Det är nu du väljer:

Fortsätta bluffen, hålla tummarna att inget händer, och hoppas att ingen märker att du inte har en aning om vad du sysslar med ? tills det är för sent.

Klä av dig lögnen, ta kontakt med din chef och säg att vissa delar av rollen är nya för dig, och att du behöver stöd, utbildning eller handledning för att säkerställa att du inte gör fel.

Du behöver inte erkänna allt. Men du måste börja agera som om människor omkring dig är värda att skyddas, inte bara utnyttjas för din trygghet.

För i slutändan handlar det inte längre om att du ljög.
    Det handlar om att du väljer att fortsätta göra det ? trots att du vet vad det kan kosta andra.

Och det gör dig inte bara olämplig för rollen. Det gör dig moraliskt bankrutt.

• Anonym (Matz)

Förstod att många skulle skriva att jag ska säga upp mig men min familj har haft det riktigt knapert i flera år och nu tjänar jag helt plötsligt över 50 000. Det är för oss som att vinna på lotto. Min fru är sjukskriven och mina barn har inte fått något alls nästan. Nu kommer jag kunna ge dom den trygghet de förtjänar. 

Jag fattar så klart att det finns risker men än sålänge verkar allt fungera bra.

kanske kan jag söka mig vidare inom koncernen snart och låta nån annan ta över? 

• Anonym (Konsekvens)
    Anonym (Matz) skrev 2025-07-31 14:51:34 följande:

Förstod att många skulle skriva att jag ska säga upp mig men min familj har haft det riktigt knapert i flera år och nu tjänar jag helt plötsligt över 50 000. Det är för oss som att vinna på lotto. Min fru är sjukskriven och mina barn har inte fått något alls nästan. Nu kommer jag kunna ge dom den trygghet de förtjänar. 

Jag fattar så klart att det finns risker men än sålänge verkar allt fungera bra.

Hur mycket lön kommer du få om du skulle få fängelse? Vilka pengar finns för skadeståndskrav? andra människor kan i värsta fall dö till följd av dina misstag. Sover du gott om nätterna med den vetskapen? är det en sådan arbetsplats du önskar dina barn i framtiden?
  • Anonym (Helga)
    Anonym (H) skrev 2025-07-31 14:41:17 följande:
    Problemet för ts om han säger upp sig är att han kan få problem med a-kassan. 

Jag vet. Men problemet om han stannar kvar är att någon kan dö eller skadas allvarligt. Det dör ungefär en byggjobbare i månaden i Sverige och väldigt många fler skadas. Matz jobbkompisar och deras familjer förtjänar en kompetent säkerhetsansvarig. Och Matz förtjänar definitivt inte den lön han nu får. Han har ju ingen skam i kroppen! Barn i Sverige behöver inte svälta. De kommer att få pengar till mat och husrum. 

• Anonym (Herregud)

Jag har anmält tråden och har bett Familjelivs admin undersöka om tråden är sann eller inte. 

Om det här är sant behövs en polisanmälan göras för det TS håller på med är, precis som flera redan skrivit, olagligt.

• Anonym (Andas och fokusera)
    Anonym (Matz) skrev 2025-07-31 14:51:34 följande:

Grattis till jobbet.

Att göra en koppling mellan att du saknar kompetens inom säkerhet till att någon skadas eller dödas och att det skall gå att leda i bevis att det var ditt fel och att du skall dömas till fängelse det är en väldigt, väldigt lång väg. I de fall det fastställs att ett företag är ansvarig för en medarbetares olyckshändelse förekommer det en anställd hos företaget döms till straffansvar, men då är det nästan alltid en högt uppsatt person typ VD, verksamhetsansvarig, produktionschef eller liknande.

Dom arbetsuppgifter du räknar upp är inte precis Rocket science. Om du ägnar större delen av din fritid någon månad borde kunna behärska ämnet tillräckligt väl för att inte avslöjas.  Arbetsuppgifterna verkar handla mycket om vanligt logiskt tänkande, att kunna tänka riskförebyggande och sunt förnuft. 
    Studera tidigare olyckor och vilka åtgärder man gjorde efteråt.

Svar på tråden Ljög på intervjun – behöver tips