• Anonym (Matz)

Ljög på intervjun – behöver tips

Jag fick precis jobb som Health and Safety Advisor, utan utbildning ? behöver seriösa råd

Jag har varit arbetslös ganska länge och när det här jobbet som Health and Safety Advisor dök upp så sökte jag mest för att fylla arbetsförmedlingens krav på att söka jobb, även om jag visste att jag inte uppfyllde kraven. Jag överdrev i mitt CV, och lät chat GPT skriva ett personligt brev. Jag blev sjukt nog kallad till intervju och jag läste på mycket inför intervjun och lyckades få tjänsten då det var en HR-människa som intervjuade och hon visste ju inte ett skit om säkerhet. Skulle kunna göra en egen tråd i ämnet om inkompetenta HR-människor. 

Men! Det var ju bra för mig då jag fick ett välbetalt jobb. Jag förstår att det här inte var rätt väg ? men nu är vi här, och jag vill göra mitt bästa för att klara jobbet utan att riskera säkerheten för någon och behöver tips från nån som har koll på detta jobb.

Jag är med på byggarbetsplatsen varje dag och förväntas bland annat:

? Göra och dokumentera riskbedömningar
    ? Hålla i introduktioner för nyanställda och underentreprenörer
    ? Delta i säkerhetsronder och skriva rapporter
    ? Följa upp olyckor och nästan-olyckor och rapportera dem vidare
    ? Ge feedback på leverantörers arbetsmiljöplaner
    ? Säkerställa att skyddsutrustning används och rutiner följs
    ? Vara med i möten med projektledning och bidra med förslag för att förbättra säkerhetskulturen

Jag försöker läsa ikapp på kvällarna men jag är ingen plugghäst och tycker det är tråkigt men jag följer olika guider och manualer jag hittat online till viss mån, men det är mycket att ta in och jag är rädd att jag missar viktiga detaljer. Min största oro är att någon ska komma till skada på grund av min okunskap ? eller att jag blir avslöjad och förlorar jobbet. Jag har bara jobbat med att lägga golv tidigare och jobbat på Byggmax.

Finns det någon här med erfarenhet av rollen som kan hjälpa mig prioritera vad jag ska fokusera på först? Finns det checklistor eller mallar ni själva använt i början? Alla tips mottages tacksamt.

Tack på förhand.

• Svar på tråden Ljög på intervjun – behöver tips
  • Anonym (s)
    Anonym (Herregud) skrev 2025-07-31 15:02:27 följande:

Jag har anmält tråden och har bett Familjelivs admin undersöka om tråden är sann eller inte. 

Om det här är sant behövs en polisanmälan göras för det TS håller på med är, precis som flera redan skrivit, olagligt.

Anmält härifrån också även om jag tror det är en trolltråd. Ingen lär dock polisanmäla från FLs sida.
  • Anonym (Matz)
    Anonym (Andas och fokusera) skrev 2025-07-31 15:04:15 följande:

Grattis till jobbet.

Att göra en koppling mellan att du saknar kompetens inom säkerhet till att någon skadas eller dödas och att det skall gå att leda i bevis att det var ditt fel och att du skall dömas till fängelse det är en väldigt, väldigt lång väg. I de fall det fastställs att ett företag är ansvarig för en medarbetares olyckshändelse förekommer det en anställd hos företaget döms till straffansvar, men då är det nästan alltid en högt uppsatt person typ VD, verksamhetsansvarig, produktionschef eller liknande.

Dom arbetsuppgifter du räknar upp är inte precis Rocket science. Om du ägnar större delen av din fritid någon månad borde kunna behärska ämnet tillräckligt väl för att inte avslöjas.  Arbetsuppgifterna verkar handla mycket om vanligt logiskt tänkande, att kunna tänka riskförebyggande och sunt förnuft. 
    Studera tidigare olyckor och vilka åtgärder man gjorde efteråt.

Det är exakt den här typ av pepp jag behöver. Tack! Och jag vet att det jag säger nu kan låta hemskt men där det typ är störst risk att någon olycka händer jobbar det 90% irländare. På nåt vis känns det bättre. Dom festar hårt på kvällarna och jobbar bakis på dagarna i princip. Ser dom på bolaget varje dag.
  • Xaiphodius
    Anonym (Andas och fokusera) skrev 2025-07-31 15:04:15 följande:

Grattis till jobbet.

Att göra en koppling mellan att du saknar kompetens inom säkerhet till att någon skadas eller dödas och att det skall gå att leda i bevis att det var ditt fel och att du skall dömas till fängelse det är en väldigt, väldigt lång väg. I de fall det fastställs att ett företag är ansvarig för en medarbetares olyckshändelse förekommer det en anställd hos företaget döms till straffansvar, men då är det nästan alltid en högt uppsatt person typ VD, verksamhetsansvarig, produktionschef eller liknande.

Dom arbetsuppgifter du räknar upp är inte precis Rocket science. Om du ägnar större delen av din fritid någon månad borde kunna behärska ämnet tillräckligt väl för att inte avslöjas.  Arbetsuppgifterna verkar handla mycket om vanligt logiskt tänkande, att kunna tänka riskförebyggande och sunt förnuft. 
    Studera tidigare olyckor och vilka åtgärder man gjorde efteråt.

Det du skriver är farligt ? och extremt okunnigt.

Att någon som inte har någon som helst erfarenhet eller utbildning inom arbetsmiljö ljugit sig in i en roll som Health and Safety Advisor på en byggarbetsplats är inte ett litet övertramp. Det är en direkt risk för människors liv och hälsa.

Du försöker bagatellisera det hela som att "det inte är rocket science". Men då har du inte läst in dig på vare sig Arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFS) eller arbetsmiljölagen (AML), där ansvarsfördelningen är glasklar:

🧾 AML 3 kap. 4 §: "Arbetstagare ska medverka i arbetsmiljöarbetet och följa givna föreskrifter. De får inte utföra arbete som de saknar tillräckliga kunskaper för."

🧾 AFS 2001:1 ? Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) kräver att den som arbetar med riskbedömningar, olycksuppföljning och säkerhetsronder ska ha tillräcklig kompetens för uppgiften. Det är ett krav ? inte en rekommendation.

🧾 AFS 2017:3 ? Byggnads- och anläggningsarbete ställer dessutom särskilda krav på planering, samordning och dokumentation av säkerhetsarbetet. Det här är inte en "känsla för fara"-roll. Det handlar om att känna till lagar, roller, skyldigheter, och ha systematik i arbetet.

Du säger att det är svårt att leda i bevis att det var den enskildes fel om något händer. Men det är irrelevant. För:

Det räcker med att du missat att vidta förebyggande åtgärder för att vara del i ett brott mot AML.

Det finns fall där arbetsmiljöansvariga dömts till både böter och fängelse för brister i dokumentation, riskbedömning eller övervakning.

Och i en utredning kommer lögnen om erfarenheten att väga tungt. Att ha tagit rollen under falska premisser gör det mycket svårare att försvara sig.

Och mest av allt:
    Att någon ljuger sig till en sådan tjänst är inte bara ett "riskmoment". Det är ett förräderi mot alla som förlitar sig på att säkerhetsarbetet är på riktigt. Folk dör varje år i olyckor som hade kunnat förhindras. Arbetsmiljöverket rapporterar årligen över 40 dödsolyckor på svenska arbetsplatser, varav en stor andel inom byggbranschen.

Att du försvarar att någon låtsas ha kompetens i det här sammanhanget är en förolämpning mot alla som skadats eller dödats för att någon slarvade, fegade, eller bara inte visste bättre.

Vill du försvara rätten att byta yrkesbana ? fine.
    Men försvara inte lögnen. Inte i det här yrket. Inte när andras liv står på spel.

• Anonym (SO)

Shit vilken sjuk trådstart. Jag har varit skyddsombud i tio år på en arbetsplats med mycket mindre risker än inom byggsektorn och jag blir fan mörkrädd av hur TS resonerar samt den/dom som gett pepp åt TS att denne på något sätt kommer klara av uppgiften. Detta är inget enkelt jävla område och jag kan säga att "sunt förnuft" inte är tillräckligt när det kommer till arbetsmiljö och säkerhet. 

Låt mig gissa TS, när du skrev att det jobbar en jävla massa irländare på ditt företag, är det något av dom större irländska bolagen som etablerat sig i Sverige dom senaste åren? 

Förresten, menar du att det inte gör något att det eventuellt är irländare som kommer dö eller skadas under ditt ansvar? Att det inte är lika illa som om det vore svenska anställda? Eller vad menar du?

• Anonym (Man)

Hoppas du blir avslöjad av företaget TS. 

• Anonym (Donna)
    Anonym (Matz) skrev 2025-07-31 15:14:20 följande:
    Det är exakt den här typ av pepp jag behöver. Tack! Och jag vet att det jag säger nu kan låta hemskt men där det typ är störst risk att någon olycka händer jobbar det 90% irländare. På nåt vis känns det bättre. Dom festar hårt på kvällarna och jobbar bakis på dagarna i princip. Ser dom på bolaget varje dag.
    Hur kan du se dem på bolaget varje dag... om du inte är där själv?

Tror inte ett ögonblick på att tråden är sann.
  • Xaiphodius
    Anonym (Matz) skrev 2025-07-31 15:14:20 följande:

Vet du vad? Det du just skrev är både vidrigt och avslöjande.

Du sitter alltså som säkerhetsansvarig ? en roll där just du är den som ska se till att folk inte arbetar bakfulla, påverkade eller utgör en säkerhetsrisk ? och du säger att det "känns bättre" att de som riskerar att skadas är 90 % irländare?

Du inser inte ens att du just erkänt att:

Du vet om att det finns allvarliga säkerhetsbrister.

Du väljer att inte agera på dem.

Du dessutom anser att det är "mindre allvarligt" eftersom det är en viss grupp människor som drabbas.

Det är ditt ansvar att se till att ingen jobbar påverkad. Det är du som ska avvisa olämpliga personer direkt, dokumentera det, och ta upp det med projektledning. Det är inte något du sitter och småskrattar åt i efterhand på ett forum.

Du är inte bara en pajas ? du är en risk. Inte bara för din arbetsplats, utan för människors liv.

Folk dör på svenska byggarbetsplatser varje år, ofta för att någon valde att inte säga till. Just nu är den någon du.

Så nej ? det du säger är inte bara "hemskt". Det är föraktligt.

• Anonym (Matz)
    Anonym (Donna) skrev 2025-07-31 15:41:39 följande:
    Hur kan du se dem på bolaget varje dag... om du inte är där själv?

Tror inte ett ögonblick på att tråden är sann.
    Jag är där nån gång i veckan själv då jag inte är nykterist men bolaget ligger precis bredvid mataffären där jag är nästan varje dag.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Matz)
    Anonym (SO) skrev 2025-07-31 15:32:55 följande:

Shit vilken sjuk trådstart. Jag har varit skyddsombud i tio år på en arbetsplats med mycket mindre risker än inom byggsektorn och jag blir fan mörkrädd av hur TS resonerar samt den/dom som gett pepp åt TS att denne på något sätt kommer klara av uppgiften. Detta är inget enkelt jävla område och jag kan säga att "sunt förnuft" inte är tillräckligt när det kommer till arbetsmiljö och säkerhet. 

Låt mig gissa TS, när du skrev att det jobbar en jävla massa irländare på ditt företag, är det något av dom större irländska bolagen som etablerat sig i Sverige dom senaste åren? 

Förresten, menar du att det inte gör något att det eventuellt är irländare som kommer dö eller skadas under ditt ansvar? Att det inte är lika illa som om det vore svenska anställda? Eller vad menar du?

Alltså nu tror jag risken är rätt liten att det blir en olycka. Men om en alkad irländare blir sjukskriven ett tag ser jag inte som nåt som är tillräckligt för att jag ska offra mina barns välmående och trygghet. Jag kan till och med låta dottern följa med på fotbollscup nu.
Svar på tråden Ljög på intervjun – behöver tips