• Anonym (Matz)

Ljög på intervjun – behöver tips

Jag fick precis jobb som Health and Safety Advisor, utan utbildning ? behöver seriösa råd

Jag har varit arbetslös ganska länge och när det här jobbet som Health and Safety Advisor dök upp så sökte jag mest för att fylla arbetsförmedlingens krav på att söka jobb, även om jag visste att jag inte uppfyllde kraven. Jag överdrev i mitt CV, och lät chat GPT skriva ett personligt brev. Jag blev sjukt nog kallad till intervju och jag läste på mycket inför intervjun och lyckades få tjänsten då det var en HR-människa som intervjuade och hon visste ju inte ett skit om säkerhet. Skulle kunna göra en egen tråd i ämnet om inkompetenta HR-människor. 

Men! Det var ju bra för mig då jag fick ett välbetalt jobb. Jag förstår att det här inte var rätt väg ? men nu är vi här, och jag vill göra mitt bästa för att klara jobbet utan att riskera säkerheten för någon och behöver tips från nån som har koll på detta jobb.

Jag är med på byggarbetsplatsen varje dag och förväntas bland annat:

? Göra och dokumentera riskbedömningar
    ? Hålla i introduktioner för nyanställda och underentreprenörer
    ? Delta i säkerhetsronder och skriva rapporter
    ? Följa upp olyckor och nästan-olyckor och rapportera dem vidare
    ? Ge feedback på leverantörers arbetsmiljöplaner
    ? Säkerställa att skyddsutrustning används och rutiner följs
    ? Vara med i möten med projektledning och bidra med förslag för att förbättra säkerhetskulturen

Jag försöker läsa ikapp på kvällarna men jag är ingen plugghäst och tycker det är tråkigt men jag följer olika guider och manualer jag hittat online till viss mån, men det är mycket att ta in och jag är rädd att jag missar viktiga detaljer. Min största oro är att någon ska komma till skada på grund av min okunskap ? eller att jag blir avslöjad och förlorar jobbet. Jag har bara jobbat med att lägga golv tidigare och jobbat på Byggmax.

Finns det någon här med erfarenhet av rollen som kan hjälpa mig prioritera vad jag ska fokusera på först? Finns det checklistor eller mallar ni själva använt i början? Alla tips mottages tacksamt.

Tack på förhand.

• Svar på tråden Ljög på intervjun – behöver tips
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Det här mste vara lögn)

Jag hoppas vid gud att det här är en lögn.
    Annars är TS i stort sett psykopat som är beredd att utan samvete riskera människors liv för att få fördelar.

• Anonym (Hse)

Slö dag på jobbet så tog mig tid att läsa den här hopplösa tråden igen. 

Fastnade på 2 saker i ts som får mig att ifrågasätta ts arbetsgivares kompetens ytterligare. Förutom att de anställt en okunnig person. 
    Får se om ts kan snappa upp vad som är fel i dessa  2 uppgifter. Den ena är väl lite mer en gråzon medan den andra väldigt fel.

1 . Göra och dokumentera riskbedömningar

2. Ge feedback på leverantörers arbetsmiljöplaner.  

• burleskburkläsk
    Anonym (Someone) skrev 2025-08-05 14:20:19 följande:

1. Starta ChatGPT

2. Skriv: Agera som en Health and Safety Advisor.

3. Ställ frågor.

Jag gillar ChatGPT, dock har jag fått fel svar på saker jag vet svaren på.

Att förlita sig på AI i ett sånt här ärende är inget jag skulle rekommendera.

Kan också säga att jag ställt en fråga som jag sedan ställde två månader senare och fick väldigt olika resultat.

Kanske att de uppdaterat och att den blir bättre, dock skulle jag aldrig förlita mig på detta.
    Pass di...jau har kråsor i labbarna! :P
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Matz)
    Anonym (Hse) skrev 2025-08-06 14:15:44 följande:

Slö dag på jobbet så tog mig tid att läsa den här hopplösa tråden igen. 

Fastnade på 2 saker i ts som får mig att ifrågasätta ts arbetsgivares kompetens ytterligare. Förutom att de anställt en okunnig person. 
    Får se om ts kan snappa upp vad som är fel i dessa  2 uppgifter. Den ena är väl lite mer en gråzon medan den andra väldigt fel.

1 . Göra och dokumentera riskbedömningar

2. Ge feedback på leverantörers arbetsmiljöplaner.  

Alltså jag gör ju bara som jag alltid gör. Frågar GPT. 1. Göra och dokumentera riskbedömningar

✅ Korrekt och inom uppdraget
    Detta är en kärnuppgift för en Health and Safety Advisor. Att genomföra och dokumentera riskbedömningar är centralt i arbetsmiljöarbetet enligt både Arbetsmiljölagen och AFS (Arbetsmiljöverkets föreskrifter). Det handlar om att identifiera risker, värdera dem och föreslå åtgärder för att minska eller eliminera dem. Detta är en tydlig och förväntad uppgift i rollen.

2. Ge feedback på leverantörers arbetsmiljöplaner
    ⚠️ Gråzon ? möjligt, men beror på mandatet
    Detta är inte en direkt kärnuppgift, men kan förekomma beroende på din roll i projektet eller organisationen. Att "ge feedback" kan tolkas som rådgivande och stödfunktion, vilket är okej om du har den kompetensen och ansvaret är tydligt delegerat. Men det är viktigt att förstå att arbetsmiljöansvaret alltid ligger kvar hos leverantören själv (och deras BAS-P/BAS-U, om det gäller byggprojekt). Du kan ge rekommendationer, men inte ta ansvar för innehållet i deras planer.

Sammanfattning:

Påstående 1 ? ✔️ Helt korrekt och inom din roll.

Påstående 2 ? ⚠️ Gråzon. Kan vara okej som rådgivning, men inte att ta ansvar för planen.

• Anonym (Hse)
    Anonym (Matz) skrev 2025-08-06 22:22:17 följande:
    Alltså jag gör ju bara som jag alltid gör. Frågar GPT. 1. Göra och dokumentera riskbedömningar

✅ Korrekt och inom uppdraget
    Detta är en kärnuppgift för en Health and Safety Advisor. Att genomföra och dokumentera riskbedömningar är centralt i arbetsmiljöarbetet enligt både Arbetsmiljölagen och AFS (Arbetsmiljöverkets föreskrifter). Det handlar om att identifiera risker, värdera dem och föreslå åtgärder för att minska eller eliminera dem. Detta är en tydlig och förväntad uppgift i rollen.

2. Ge feedback på leverantörers arbetsmiljöplaner
    ⚠️ Gråzon ? möjligt, men beror på mandatet
    Detta är inte en direkt kärnuppgift, men kan förekomma beroende på din roll i projektet eller organisationen. Att "ge feedback" kan tolkas som rådgivande och stödfunktion, vilket är okej om du har den kompetensen och ansvaret är tydligt delegerat. Men det är viktigt att förstå att arbetsmiljöansvaret alltid ligger kvar hos leverantören själv (och deras BAS-P/BAS-U, om det gäller byggprojekt). Du kan ge rekommendationer, men inte ta ansvar för innehållet i deras planer.

Sammanfattning:

Påstående 1 ? ✔️ Helt korrekt och inom din roll.

Påstående 2 ? ⚠️ Gråzon. Kan vara okej som rådgivning, men inte att ta ansvar för planen.

Lysande exempel på att chatgpt inte alltid är så kunnig  

1. Riskbedömningar är inget som man bör göra själv. Involvera skyddsombud och de som har faktiskt kunskap om hur momenten som ska riskbedömmas faktiskt genomförs. 
    Mycket vanligt i vissa andra länder att arbetsmiljöexperter gör och godkänner riskbedömningar som har dålig förankring i verkligheten tyvärr. 
    Enligt min mening inte ett arbetssätt vi bör sträva efter att anpassa oss till i Sverige.

2. Hur många arbetsmiljöplaner får det finnas i ett bygg och anläggningsprojekt? 
  • Anonym (Matz)
    Anonym (Hse) skrev 2025-08-06 22:34:13 följande:

Lysande exempel på att chatgpt inte alltid är så kunnig  

1. Riskbedömningar är inget som man bör göra själv. Involvera skyddsombud och de som har faktiskt kunskap om hur momenten som ska riskbedömmas faktiskt genomförs. 
    Mycket vanligt i vissa andra länder att arbetsmiljöexperter gör och godkänner riskbedömningar som har dålig förankring i verkligheten tyvärr. 
    Enligt min mening inte ett arbetssätt vi bör sträva efter att anpassa oss till i Sverige.

2. Hur många arbetsmiljöplaner får det finnas i ett bygg och anläggningsprojekt? 

Tack för att du tar dig tid att träna mig. Äntligen nån som förstår vad tråden går ut på. 

Svar: En. 

• Anonym (Matz)
    Anonym (Lina) skrev 2025-08-06 20:39:16 följande:

Man kan ju undra vad som har hänt. Men utan någon som helst utbildning, eller erfarenhet, så måste ju arbetskamraterna till slut känna att det är något som inte stämmer.

Du behöver inte undra gummsan. Jag har mitt jobb kvar 🤓
Svar på tråden Ljög på intervjun – behöver tips