• Anonym (Matz)

Ljög på intervjun – behöver tips

Jag fick precis jobb som Health and Safety Advisor, utan utbildning ? behöver seriösa råd

Jag har varit arbetslös ganska länge och när det här jobbet som Health and Safety Advisor dök upp så sökte jag mest för att fylla arbetsförmedlingens krav på att söka jobb, även om jag visste att jag inte uppfyllde kraven. Jag överdrev i mitt CV, och lät chat GPT skriva ett personligt brev. Jag blev sjukt nog kallad till intervju och jag läste på mycket inför intervjun och lyckades få tjänsten då det var en HR-människa som intervjuade och hon visste ju inte ett skit om säkerhet. Skulle kunna göra en egen tråd i ämnet om inkompetenta HR-människor. 

Men! Det var ju bra för mig då jag fick ett välbetalt jobb. Jag förstår att det här inte var rätt väg ? men nu är vi här, och jag vill göra mitt bästa för att klara jobbet utan att riskera säkerheten för någon och behöver tips från nån som har koll på detta jobb.

Jag är med på byggarbetsplatsen varje dag och förväntas bland annat:

? Göra och dokumentera riskbedömningar
    ? Hålla i introduktioner för nyanställda och underentreprenörer
    ? Delta i säkerhetsronder och skriva rapporter
    ? Följa upp olyckor och nästan-olyckor och rapportera dem vidare
    ? Ge feedback på leverantörers arbetsmiljöplaner
    ? Säkerställa att skyddsutrustning används och rutiner följs
    ? Vara med i möten med projektledning och bidra med förslag för att förbättra säkerhetskulturen

Jag försöker läsa ikapp på kvällarna men jag är ingen plugghäst och tycker det är tråkigt men jag följer olika guider och manualer jag hittat online till viss mån, men det är mycket att ta in och jag är rädd att jag missar viktiga detaljer. Min största oro är att någon ska komma till skada på grund av min okunskap ? eller att jag blir avslöjad och förlorar jobbet. Jag har bara jobbat med att lägga golv tidigare och jobbat på Byggmax.

Finns det någon här med erfarenhet av rollen som kan hjälpa mig prioritera vad jag ska fokusera på först? Finns det checklistor eller mallar ni själva använt i början? Alla tips mottages tacksamt.

Tack på förhand.

• Svar på tråden Ljög på intervjun – behöver tips
  • Jimmy75
    Anonym (Hse) skrev 2025-08-01 22:57:46 följande:

Kan inte annat än förundras över hur många som inte har en susning vad en hse/kma/safety officer sysslar med. Det hör inte till vanligheterna att vi genomför heroiska hjälteinsatser som får en direkt livräddande effekt, utan oftast betydligt mindre dramatiskt. 

Och om det är någon av de stora utkändskanaktörerna du jobbar för så har dom betydligt större problem än en oerfaren safety. 
    Min erfarenhet är att de har urusel koll på aebetsmiljöplaner.
    Bas-p är en pappersprodukt som inte gör ett skit. Vilket leder till riktigt dåliga förutsättningar både under uppförandet och bruksskedet. 

Bas-U fungerar som ett administrativt hinder man måste mata med rätt formulär, Rams, för att få passera. Vad som står på pappret är inte så intressant.

Men jag kan ju ha fel och ts faktiskt räddar liv på daglig basis.

Oavsett är det ju lite magstarkt att fejka 6 års erfarenhet när.man har 0. Med tanke på vad dom tar in så hade det nog gått lika bra att vara ärlig. 

När du ändå håller på kan du väl berätta vad MLA och PLA gör och hur det har med pdl att göra 
  • Meddelande borttaget
  • mari123

Inte konstigt att byggjobbare ramlar och slår ihjäl sig om det är så här det går till! 

• Anonym (Hse)
    Jimmy75 skrev 2025-08-02 01:20:38 följande:
    När du ändå håller på kan du väl berätta vad MLA och PLA gör och hur det har med pdl att göra 
    Va?
  • Anonym (Ztam)
    Anonym (Hse) skrev 2025-08-02 09:07:15 följande:
    Va?

Om du på riktigt förstår vad rollen som Health and Safety Advisor innebär i byggbranschen, borde du redan ha full koll på vad de här begreppen betyder och hur de används.

Och innan du eller någon annan försöker förminska det: det här är inte "teoretiska detaljer".
    Det är grundläggande kunskap som krävs för att kunna planera säkert, koordinera arbetsmoment och minimera risker

• Anonym (KMA)
    Anonym (kiki) skrev 2025-08-01 22:55:44 följande:
    Byt jobb.
    Tänk ut en hög lön du vill ha. Det ska kännas lite pinsamt att säga det. Sedan i löneförhandlingen lägger du på ytterligare några tusenlappar.

Så får du upp lönen
    Nä, jag trivs på mitt jobb så det är inte värt att byta just nu för någon tusing extra, tjänar redan bättre än dom flesta andra i min ålder. Kollegorna är mycket mer värt. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Hse)
    Anonym (Ztam) skrev 2025-08-02 09:21:56 följande:

Om du på riktigt förstår vad rollen som Health and Safety Advisor innebär i byggbranschen, borde du redan ha full koll på vad de här begreppen betyder och hur de används.

Och innan du eller någon annan försöker förminska det: det här är inte "teoretiska detaljer".
    Det är grundläggande kunskap som krävs för att kunna planera säkert, koordinera arbetsmoment och minimera risker

Jodå jag är tillräckligt erfarenhet för att veta att det finns en uppsjö med akronymer som används mer eller mindre brett. Just de här har jag inte sprungit på eller så har de kallats något annat i de företag jag vart verksam i.

Upplys mig gärna vad du menar.

Jag förminskar inte någonting. Jag påpekar bara att det finns fruktansvärt mycket oseriösa aktörer där ute. Men att som många i tråden påstå att en hs advisor är den som kommer stå med det straffrättsliga ansvaret efter en olycka känns lite långsökt. 

Jag tycker det är ett allvarligare problem med oseriösa byggherrar. För om de hade haft en vettig kravställning och uppföljning hade nog inte ta kunnat få tjänsten från början, eller åtminstone upptäckts som inkompetent ganska fort. 
  • Jimmy75
    Anonym (Hse) skrev 2025-08-02 09:07:15 följande:
    Va?

Såhär uttryckte du dig: "Kan inte annat än förundras över hur många som inte har en susning vad en hse/kma/safety officer sysslar med."

Som om det var någon slags allmänbildning att känna till de här begreppen. Så då kastade jag ur mig några centrala begrepp av motsvarande dignitet ur mitt verksamhetsområde. Tänkte att du som häpnar över att en del verkar ha dålig koll på begreppen du räknar upp kan väl säkert dessa också.

• Anonym (Matz)
    Louice12 skrev 2025-08-02 10:08:43 följande:

"Golvläggare är inte generellt arbetslösa. Tvärtom, det råder goda jobbutsikter, och det finns en stor efterfrågan på yrkeskunniga inom området". Så varför arbetslös i många år?

Jag vet men kroppen tog slut tyvärr och det blev för jobbigt med diskbråcksoperation och dåliga knän. Nu har jag äntligen bra friskvårdsbidrag och ett mindre slitsamt jobb. 
Svar på tråden Ljög på intervjun – behöver tips