• Anonym (Matz)

Ljög på intervjun – behöver tips

Jag fick precis jobb som Health and Safety Advisor, utan utbildning ? behöver seriösa råd

Jag har varit arbetslös ganska länge och när det här jobbet som Health and Safety Advisor dök upp så sökte jag mest för att fylla arbetsförmedlingens krav på att söka jobb, även om jag visste att jag inte uppfyllde kraven. Jag överdrev i mitt CV, och lät chat GPT skriva ett personligt brev. Jag blev sjukt nog kallad till intervju och jag läste på mycket inför intervjun och lyckades få tjänsten då det var en HR-människa som intervjuade och hon visste ju inte ett skit om säkerhet. Skulle kunna göra en egen tråd i ämnet om inkompetenta HR-människor. 

Men! Det var ju bra för mig då jag fick ett välbetalt jobb. Jag förstår att det här inte var rätt väg ? men nu är vi här, och jag vill göra mitt bästa för att klara jobbet utan att riskera säkerheten för någon och behöver tips från nån som har koll på detta jobb.

Jag är med på byggarbetsplatsen varje dag och förväntas bland annat:

? Göra och dokumentera riskbedömningar
    ? Hålla i introduktioner för nyanställda och underentreprenörer
    ? Delta i säkerhetsronder och skriva rapporter
    ? Följa upp olyckor och nästan-olyckor och rapportera dem vidare
    ? Ge feedback på leverantörers arbetsmiljöplaner
    ? Säkerställa att skyddsutrustning används och rutiner följs
    ? Vara med i möten med projektledning och bidra med förslag för att förbättra säkerhetskulturen

Jag försöker läsa ikapp på kvällarna men jag är ingen plugghäst och tycker det är tråkigt men jag följer olika guider och manualer jag hittat online till viss mån, men det är mycket att ta in och jag är rädd att jag missar viktiga detaljer. Min största oro är att någon ska komma till skada på grund av min okunskap ? eller att jag blir avslöjad och förlorar jobbet. Jag har bara jobbat med att lägga golv tidigare och jobbat på Byggmax.

Finns det någon här med erfarenhet av rollen som kan hjälpa mig prioritera vad jag ska fokusera på först? Finns det checklistor eller mallar ni själva använt i början? Alla tips mottages tacksamt.

Tack på förhand.

• Svar på tråden Ljög på intervjun – behöver tips
  • Anonym (Matz)
    Jimmy75 skrev 2025-08-02 12:59:54 följande:
    Grattis! Du har satt ett nytt personligt rekord för mig. För om du är helt uppriktig i den här tråden och det du skriver verkligen har hänt så har du den största offerkofta jag skådat hittills här inne....vilket inte är en liten bedrift om man tänker på att det finns så många av dem på FL.
    Det finns fler saker på mitt privata plan som gjort att jag tillslut blev desperat efter ett jobb. Så ja jag har haft ett helvete och nu har jag äntligen kommit ut i ljuset igen. Offerkofta ja kanske men jag visar inget utåt irl och det var knappast därför jag startade den här tråden för att du ska tycka synd om mig.
  • Jimmy75
    Anonym (Matz) skrev 2025-08-02 13:05:05 följande:
    Jag kunde inte bry mig mindre, jag skapade tråden för att få tips inte vara dig till lags. Men vad är så korkat med det jag skrev då? Jag var bara ärlig. Tror inte jag är ensam med att vara otränad och inte vilja hångla med svettiga karlar som tuppat av..
    Tja det är ju helt enkelt inte du som väljer den saken. Du får ju hantera det som kommer din väg och ska göra det professionellt, alldeles oavsett dina personliga åsikter om saken. Antingen kan du sätta dem åt sidan eller har du inte på din tjänst att göra - det är så enkelt.
  • Jimmy75
    Anonym (Matz) skrev 2025-08-02 13:09:04 följande:
    Det finns fler saker på mitt privata plan som gjort att jag tillslut blev desperat efter ett jobb. Så ja jag har haft ett helvete och nu har jag äntligen kommit ut i ljuset igen. Offerkofta ja kanske men jag visar inget utåt irl och det var knappast därför jag startade den här tråden för att du ska tycka synd om mig.
    Har du läst vad du själv skriver? Det är från början till slut en enda lång orgie i varianter på hur synd det är om dig och att dina livsomständigheter rättfärdigar dina handlingar och din attityd. Kombinerat såklart med den klassiska "Det är inte bara jag som gör sånt" eller i den andra varianten "så gör alla".
  • EpicF
    Anonym (Matz) skrev 2025-08-02 13:05:05 följande:
    Jag kunde inte bry mig mindre, jag skapade tråden för att få tips inte vara dig till lags. Men vad är så korkat med det jag skrev då? Jag var bara ärlig. Tror inte jag är ensam med att vara otränad och inte vilja hångla med svettiga karlar som tuppat av..
    Och vem säger att du ska "hångla med svettiga gubbar som tuppat av"? 

Du har ingen kunskap i HLR. Det borde du skaffa dig, också för din egen skull. 
  • Anonym (Matz)
    EpicF skrev 2025-08-02 13:14:55 följande:
    Och vem säger att du ska "hångla med svettiga gubbar som tuppat av"? 

Du har ingen kunskap i HLR. Det borde du skaffa dig, också för din egen skull. 
    Tack! Äntligen ett matnyttigt tips från dig. Det var som sagt därför jag skapade tråden. Jag ska plugga på HLR de närmsta dagarna. Min taktik får bli att jag gör kompressionerna med jag jag beordrar någon annan att blåsa. Om vi hamnar i det läget. Och skulle det gå åt skogen så kan ju jag knappast åka dit för det om jag har försökt. 
  • Anonym (Ztam)
    Anonym (Matz) skrev 2025-08-02 13:23:03 följande:
    Tack! Äntligen ett matnyttigt tips från dig. Det var som sagt därför jag skapade tråden. Jag ska plugga på HLR de närmsta dagarna. Min taktik får bli att jag gör kompressionerna med jag jag beordrar någon annan att blåsa. Om vi hamnar i det läget. Och skulle det gå åt skogen så kan ju jag knappast åka dit för det om jag har försökt. 

Det här är ett perfekt exempel på varför du inte förstår omfattningen av din roll.

HLR är bara en pytteliten del av allt som krävs i en säkerhetsfunktion.
    Du får en jäkla massa arbete framför dig som du uppenbart inte vet hur du ska utföra ? och det handlar inte bara om att ?göra sitt bästa?.

Att tro att du kan ?lösa? ansvaret genom att läsa på lite om kompressioner och sen beordra någon annan att blåsa säger allt om din syn på jobbet.
    Det svåra är inte att trycka på ett bröstkorg. Det svåra är att se till att vi aldrig hamnar i det läget överhuvudtaget.

Och nej ? du kan inte gömma dig bakom ?jag försökte?. Om det visar sig att risker inte hanterats eller dokumenterats korrekt, eller att din okunskap bidrog till olyckan, så kan du mycket väl åka dit för det.

• Anonym (Ztam)

Det kanske går att fejka sig fram i vissa roller, förutsatt att man har ödmjukheten att inse sina begränsningar och lär sig snabbt.
    Men med den arrogans och självsäkerhet du uppvisar här har jag otroligt svårt att se att det skulle fungera i ditt fall. Säkerhetsarbete kräver just det du saknar:

Ödmjukhet inför komplexiteten,

Respekt för riskerna,

Och förståelsen att din okunskap kan skada andra.

Hela den här tråden känns ärligt talat som en fejkad berättelse ? men som scenario är den otroligt intressant. Den visar tydligt vad som händer när man kombinerar självöverskattning med en total brist på insikt om ansvar.

Om det här är på riktigt: du leker med saker du inte förstår.
    Om det här är på låtsas: du har ändå lyckats illustrera exakt hur farligt det blir när folk tror att ?det löser sig? i roller där det inte finns utrymme för chansningar.

• Anonym (Hse)
    Jimmy75 skrev 2025-08-02 11:53:23 följande:

För att förtydliga så att HSE inte får oförtjänt skit på grund av mitt inlägg - Jag uppfattade det jag citerade från honom som om de begreppen han skrev om skulle vara någon slags allmänbildning och att det därför överraskade honom att så få (enligt honom) verkade begripa vad de var. Eftersom jag tyckte det var helt orimligt att någon person utanför branschen skulle känna till dem gav jag honom ett exempel på motsvarande förkortningar inom MIN verksamhet, men som absolut inte är inom bygg.

Min poäng var att man såklart bara har koll på det som är relevant för en själv. Det är inte allmänkunskap.....vilket var min tolkning av vad hse skrev i tidigare inlägg. Det kan dock ha varit min förutfattade tolkning. Det är inte rimligt att hse ska känna till vad MLA, PLA eller PDL står för, vilket var en del av min poäng.

Kort sagt - hen förtjänar inte skit för att inte känna till ovan nämnda förkortningar.

Tack :)
  • EpicF
    Anonym (Matz) skrev 2025-08-02 13:23:03 följande:
    Att lära sig HLR är dock inte bara bra med ditt jobb utan det är något alla bär kunna. 

Att du ska beordra någon annan att blåsa visar tydligt att du inte kan  något om HLR. 

Oftast så är man två, den ena gör kompression och den andra ger mun mot mun, sedan byts man av. Är.man själv kan man konsentrera sig på kompression, då dessa är de viktigaste av de två. 
  • Anonym (Hse)

Lite intressant är det ändå att se vilken tilltro en del har till rättsväsendet. Man kan ju bara önska att de var så lätt att kräva ut ansvar vid arbetsplatsolycka. 
    Ta till exempel hissolyckan i Sundbyberg, med 5 avlidna. Där är väl ansvaret inte fastställt än trots att det gått ca 1,5 år sedan den inträffade. 

Svar på tråden Ljög på intervjun – behöver tips