• Anonym (Matz)

Ljög på intervjun – behöver tips

Jag fick precis jobb som Health and Safety Advisor, utan utbildning ? behöver seriösa råd

Jag har varit arbetslös ganska länge och när det här jobbet som Health and Safety Advisor dök upp så sökte jag mest för att fylla arbetsförmedlingens krav på att söka jobb, även om jag visste att jag inte uppfyllde kraven. Jag överdrev i mitt CV, och lät chat GPT skriva ett personligt brev. Jag blev sjukt nog kallad till intervju och jag läste på mycket inför intervjun och lyckades få tjänsten då det var en HR-människa som intervjuade och hon visste ju inte ett skit om säkerhet. Skulle kunna göra en egen tråd i ämnet om inkompetenta HR-människor. 

Men! Det var ju bra för mig då jag fick ett välbetalt jobb. Jag förstår att det här inte var rätt väg ? men nu är vi här, och jag vill göra mitt bästa för att klara jobbet utan att riskera säkerheten för någon och behöver tips från nån som har koll på detta jobb.

Jag är med på byggarbetsplatsen varje dag och förväntas bland annat:

? Göra och dokumentera riskbedömningar
    ? Hålla i introduktioner för nyanställda och underentreprenörer
    ? Delta i säkerhetsronder och skriva rapporter
    ? Följa upp olyckor och nästan-olyckor och rapportera dem vidare
    ? Ge feedback på leverantörers arbetsmiljöplaner
    ? Säkerställa att skyddsutrustning används och rutiner följs
    ? Vara med i möten med projektledning och bidra med förslag för att förbättra säkerhetskulturen

Jag försöker läsa ikapp på kvällarna men jag är ingen plugghäst och tycker det är tråkigt men jag följer olika guider och manualer jag hittat online till viss mån, men det är mycket att ta in och jag är rädd att jag missar viktiga detaljer. Min största oro är att någon ska komma till skada på grund av min okunskap ? eller att jag blir avslöjad och förlorar jobbet. Jag har bara jobbat med att lägga golv tidigare och jobbat på Byggmax.

Finns det någon här med erfarenhet av rollen som kan hjälpa mig prioritera vad jag ska fokusera på först? Finns det checklistor eller mallar ni själva använt i början? Alla tips mottages tacksamt.

Tack på förhand.

• Svar på tråden Ljög på intervjun – behöver tips
  • Jimmy75
    Anonym (Lina) skrev 2025-08-02 12:04:42 följande:

Det blir som vanligt på detta forum. Det spårar ur på grund av att folk blir osams med varandra. Och det är helt ointressant för andra. Kan ni inte återgå till vad tråden egentligen handlar om? Tack!

Inte osams med någon, men han/hon ska inte ha oförtjänt kritik på grund av misstolkning från min sida som sedan andra spann vidare på.
  • Jimmy75
    Anonym (Ztam) skrev 2025-08-02 12:08:06 följande:

Det som oroar mig mest i den här diskussionen är inte bara trådstartarens agerande, utan att personer som påstår sig ha insyn i dessa roller försvarar beteendet. Det är minst lika allvarligt som själva lögnen.

Oavsett om man är Health and Safety Advisor, BAS-P/BAS-U, skyddsombud eller i en helt annan bransch ? principen är densamma:

Du måste förstå det juridiska ansvaret.

Du måste kunna systemen, begreppen och processerna som arbetet bygger på.

Du måste inse att ditt arbete är en del av ett större säkerhetsnät, där en svag länk kan leda till katastrof.

Att trivialisera detta genom att säga att ?det bara är administration? eller ?det löser sig med sunt förnuft? visar på grundläggande okunskap om varför de här rollerna finns från första början. Det är just när folk tror att de kan improvisera som olyckorna sker ? och det finns otaliga rättsfall som visar det.

Så nej, det handlar inte bara om ?viljan att göra ett bra jobb?.
    Det handlar om att veta hur man gör det ? innan man tar på sig ansvaret.

Det är ju helt sant.
  • EpicF
    Anonym (Matz) skrev 2025-08-02 10:32:36 följande:
    Jag vet men kroppen tog slut tyvärr och det blev för jobbigt med diskbråcksoperation och dåliga knän. Nu har jag äntligen bra friskvårdsbidrag och ett mindre slitsamt jobb. 
    Och snart kan du få fängelse också, då slipper du jobba överhuvudtaget. Får tre mål mat och motion/träning samt utevistelse.  Bra va?!
  • Anonym (Matz)
    Anonym (Lina) skrev 2025-08-02 11:03:32 följande:

Krav för detta jobb: "Fysisk uthållighet för att klara av nödsituationer".

Kan du ta kommandot vid en brand?

HLR? Hantera en hjärtstartare? Stoppa en blödning? Och på bästa sätt ta hand om den olycksdrabbade? Eller kommer du bara att stå där som ett fån?

Min kondition är väl inte den bästa men jag har ju råd att äta nyttigare nu samt friskvårdsbidrag så inte omöjligt att jag blir lite bättre på den punkten även om jag är svag för sött och skräpmat. En brand löser jag nog. HLR hoppas jag att jg slipper då jag är rädd för sjukdomar och basiller men en hjärtstartare är det ju bara att följa instruktionen. Det är väl en röst som säger vad man ska göra? 
  • Anonym (Matz)
    EpicF skrev 2025-08-02 12:22:05 följande:
    Och snart kan du få fängelse också, då slipper du jobba överhuvudtaget. Får tre mål mat och motion/träning samt utevistelse.  Bra va?!
    På sätt och vis skulle det vara skönt med tanke på det lass jag får dra hemma nu men det är knappast troligt att jag får fängelse. Jag är som en hök på mitt jobb och förebygger nog mer än nån avdankad gubbe i branschen. Sen om irländarna slarvar ibland kan ju inte jag rå för?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Matz)
    Anonym (Lina) skrev 2025-08-02 12:46:44 följande:
    Du är ett troll, för så korkad kan ingen vara. 
    På vilken punkt är jag korkad?
  • Meddelande borttaget
  • Jimmy75
    Anonym (Matz) skrev 2025-08-02 12:44:29 följande:
    På sätt och vis skulle det vara skönt med tanke på det lass jag får dra hemma nu men det är knappast troligt att jag får fängelse. Jag är som en hök på mitt jobb och förebygger nog mer än nån avdankad gubbe i branschen. Sen om irländarna slarvar ibland kan ju inte jag rå för?
    Grattis! Du har satt ett nytt personligt rekord för mig. För om du är helt uppriktig i den här tråden och det du skriver verkligen har hänt så har du den största offerkofta jag skådat hittills här inne....vilket inte är en liten bedrift om man tänker på att det finns så många av dem på FL.
  • Anonym (Matz)
    Anonym (Lina) skrev 2025-08-02 12:57:00 följande:

Allt är bara påhitt. Du har skrivit denna tråd för att folk ska tro att du är så smart att du har kunnat ta dig igenom en sådan här lögn. I verkligheten skulle du ha blivit påkommen redan efter några dagar.

Jag kunde inte bry mig mindre, jag skapade tråden för att få tips inte vara dig till lags. Men vad är så korkat med det jag skrev då? Jag var bara ärlig. Tror inte jag är ensam med att vara otränad och inte vilja hångla med svettiga karlar som tuppat av..
Svar på tråden Ljög på intervjun – behöver tips