• Anonym (Matz)

Ljög på intervjun – behöver tips

Jag fick precis jobb som Health and Safety Advisor, utan utbildning ? behöver seriösa råd

Jag har varit arbetslös ganska länge och när det här jobbet som Health and Safety Advisor dök upp så sökte jag mest för att fylla arbetsförmedlingens krav på att söka jobb, även om jag visste att jag inte uppfyllde kraven. Jag överdrev i mitt CV, och lät chat GPT skriva ett personligt brev. Jag blev sjukt nog kallad till intervju och jag läste på mycket inför intervjun och lyckades få tjänsten då det var en HR-människa som intervjuade och hon visste ju inte ett skit om säkerhet. Skulle kunna göra en egen tråd i ämnet om inkompetenta HR-människor. 

Men! Det var ju bra för mig då jag fick ett välbetalt jobb. Jag förstår att det här inte var rätt väg ? men nu är vi här, och jag vill göra mitt bästa för att klara jobbet utan att riskera säkerheten för någon och behöver tips från nån som har koll på detta jobb.

Jag är med på byggarbetsplatsen varje dag och förväntas bland annat:

? Göra och dokumentera riskbedömningar
    ? Hålla i introduktioner för nyanställda och underentreprenörer
    ? Delta i säkerhetsronder och skriva rapporter
    ? Följa upp olyckor och nästan-olyckor och rapportera dem vidare
    ? Ge feedback på leverantörers arbetsmiljöplaner
    ? Säkerställa att skyddsutrustning används och rutiner följs
    ? Vara med i möten med projektledning och bidra med förslag för att förbättra säkerhetskulturen

Jag försöker läsa ikapp på kvällarna men jag är ingen plugghäst och tycker det är tråkigt men jag följer olika guider och manualer jag hittat online till viss mån, men det är mycket att ta in och jag är rädd att jag missar viktiga detaljer. Min största oro är att någon ska komma till skada på grund av min okunskap ? eller att jag blir avslöjad och förlorar jobbet. Jag har bara jobbat med att lägga golv tidigare och jobbat på Byggmax.

Finns det någon här med erfarenhet av rollen som kan hjälpa mig prioritera vad jag ska fokusera på först? Finns det checklistor eller mallar ni själva använt i början? Alla tips mottages tacksamt.

Tack på förhand.

• Svar på tråden Ljög på intervjun – behöver tips
  • Mantrasina
    Anonym (Matz) skrev 2025-08-02 13:23:03 följande:
    Tack! Äntligen ett matnyttigt tips från dig. Det var som sagt därför jag skapade tråden. Jag ska plugga på HLR de närmsta dagarna. Min taktik får bli att jag gör kompressionerna med jag jag beordrar någon annan att blåsa. Om vi hamnar i det läget. Och skulle det gå åt skogen så kan ju jag knappast åka dit för det om jag har försökt. 

Åh herregud. Du har ingen aning om vad HLR är... 

Anmäl dig till en kurs i HLR, Röda korset brukar hålla sådana. Eller föreslå att det körs en hel runda på hela arbetsplatsen så att alla är uppdaterade. Det är en kurs med teori och praktik. Du behöver öva. Alla behöver öva praktiskt på det. Det är inte bara att "beordra någon annan att blåsa"... 

• Anonym (Ztam)
    Anonym (Hse) skrev 2025-08-02 13:54:59 följande:

Lite intressant är det ändå att se vilken tilltro en del har till rättsväsendet. Man kan ju bara önska att de var så lätt att kräva ut ansvar vid arbetsplatsolycka. 
    Ta till exempel hissolyckan i Sundbyberg, med 5 avlidna. Där är väl ansvaret inte fastställt än trots att det gått ca 1,5 år sedan den inträffade. 

Det är lite märkligt att du tar just hissolyckan i Sundbyberg som exempel. Den är ett av de mest komplexa fallen på länge och har dragit ut på tiden av en anledning:

Utredningen omfattar flera leverantörsled och underentreprenörer.

En del av arbetet har dessutom gått vidare till en EU-granskning, eftersom frågan om ansvar i byggsektorns långa kedjor blivit central.

Att det här specifika fallet tar tid betyder inte att rättsväsendet är maktlöst. Det finns gott om exempel på arbetsplatsolyckor där ansvar har fastställts betydligt snabbare och där både företag och enskilda personer har dömts för brister i arbetsmiljöarbetet.

Så nej ? att hänvisa till det här som bevis för att "ansvar ändå inte går att utkräva" är direkt missvisande.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Hse)
    Anonym (Ztam) skrev 2025-08-02 14:03:57 följande:

Det är lite märkligt att du tar just hissolyckan i Sundbyberg som exempel. Den är ett av de mest komplexa fallen på länge och har dragit ut på tiden av en anledning:

Utredningen omfattar flera leverantörsled och underentreprenörer.

En del av arbetet har dessutom gått vidare till en EU-granskning, eftersom frågan om ansvar i byggsektorns långa kedjor blivit central.

Att det här specifika fallet tar tid betyder inte att rättsväsendet är maktlöst. Det finns gott om exempel på arbetsplatsolyckor där ansvar har fastställts betydligt snabbare och där både företag och enskilda personer har dömts för brister i arbetsmiljöarbetet.

Så nej ? att hänvisa till det här som bevis för att "ansvar ändå inte går att utkräva" är direkt missvisande.

Jag tog det som exempel för att det var en så pass stor nyhet som de flesta borde ha hört talas om. Även om man inte är insatt i bygg eller arbetsmiljöfrågor. 

Att det är snåriga ansvarsförhållanden med flera ue är ju ganska vanligt i byggbranschen. Jag skulle inte vilja utreda en olycka på någon av alla de datacenter som byggs till exempel. 

Finns absolut andra fall, men jag tror vi kan vara ganska överens om att allt för ofta går de som borde haft ansvaret fria? 
  • Anonym (Ztam)
    Anonym (Hse) skrev 2025-08-02 14:21:00 följande:
    Jag tog det som exempel för att det var en så pass stor nyhet som de flesta borde ha hört talas om. Även om man inte är insatt i bygg eller arbetsmiljöfrågor. 

Att det är snåriga ansvarsförhållanden med flera ue är ju ganska vanligt i byggbranschen. Jag skulle inte vilja utreda en olycka på någon av alla de datacenter som byggs till exempel. 

Finns absolut andra fall, men jag tror vi kan vara ganska överens om att allt för ofta går de som borde haft ansvaret fria? 

Helt rätt ? alldeles för ofta går de som borde haft ansvaret fria. Och det är ett stort problem i byggbranschen.

Men just därför blir det så absurt att det i den här tråden finns folk som peppar någon som medvetet ljugit sig in i en säkerhetskritisk roll. Det är ju precis den typen av beteende som gör att ansvaret blir så snårigt och att människor kan skylla ifrån sig när något går fel.

Om vi på riktigt vill ha en bransch där rätt personer bär ansvaret, då måste vi sluta normalisera att folk chansar sig fram i roller som kräver kunskap och integritet. Annars är vi själva en del av det problem vi säger oss kritisera.

• Anonym (Matz)
    Anonym (Lina) skrev 2025-08-02 14:15:05 följande:

Om det nu skulle hända en olycka så är detta dina fortsatta uppgifter:

"Vid olyckliga incidenter, eller olyckor på arbetsplatsen, spelar Hälso- och säkerhetsrådgivaren en avgörande roll för att genomföra grundliga utredningar. De analyserar de grundläggande orsakerna till sådana incidenter som syftar till att identifiera eventuella systemproblem, mänskliga fel eller utrustningsfel som bidrog till händelsen. Genom att förstå de bakomliggande faktorerna kan rådgivaren rekommendera korrigerande åtgärder för att förhindra att liknande incidenter händer i framtiden".

Förstod du texten, eller var det för svårt? Vad ska du skriva i din rapport? "Han ramla på golvet och han slog nog i skallen. Han dog".

Jadu Lina.. ska jag vara ärlig så läser jag inte mkt av dina inlägg då du påminner lite om en grammofonskiva som hakat upp sig. Och det du kopierat in här är inget undantag. Du som är så mån om att hålla dig till ämnet ge mig lite tips jag kan använda istället för att sitta där och vara bitter. Det var det tråden gick ut på. Annars kan du ju starta en egen tråd?
  • Jimmy75
    Anonym (Matz) skrev 2025-08-02 15:44:04 följande:
    Jadu Lina.. ska jag vara ärlig så läser jag inte mkt av dina inlägg då du påminner lite om en grammofonskiva som hakat upp sig. Och det du kopierat in här är inget undantag. Du som är så mån om att hålla dig till ämnet ge mig lite tips jag kan använda istället för att sitta där och vara bitter. Det var det tråden gick ut på. Annars kan du ju starta en egen tråd?
    Om det nu inte går vägen med jobbet kan du alltid börja med politik eller proffsboxning. Du är GRYM på att ducka.
  • Meddelande borttaget
  • EpicF
    Anonym (Matz) skrev 2025-08-02 15:44:04 följande:
    Här ska du det bästa tipset du kan få; SÄG UPP DIG MED OMEDELBAR VERKAN! 
  • Anonym (Matz)
    Anonym (Lina) skrev 2025-08-02 15:51:05 följande:
    Det känns väl som för mycket därför att jag påminner dig om sådant som du vill förtränga. Verkligheten. Och jag är absolut inte bitter, det är du inte värd. Men det är bara en tidsfråga innan du blir avslöjad. Och då skulle jag inte vilja vara i dina kläder. Vad gör du då? Går under jorden?
    Alltså varför skulle jag gå under jorden om jag blir av med jobbet. Det är inte så att jag isåf kommer ha med det på mitt CV lämna min nuvarande chef som referens. Jag får snickra ihop ett nytt CV helt enkelt och hoppas på att hitta en lika oduglig HRrekryterare helt enkelt. 
Svar på tråden Ljög på intervjun – behöver tips