• Anonym (Matz)

Ljög på intervjun – behöver tips

Jag fick precis jobb som Health and Safety Advisor, utan utbildning ? behöver seriösa råd

Jag har varit arbetslös ganska länge och när det här jobbet som Health and Safety Advisor dök upp så sökte jag mest för att fylla arbetsförmedlingens krav på att söka jobb, även om jag visste att jag inte uppfyllde kraven. Jag överdrev i mitt CV, och lät chat GPT skriva ett personligt brev. Jag blev sjukt nog kallad till intervju och jag läste på mycket inför intervjun och lyckades få tjänsten då det var en HR-människa som intervjuade och hon visste ju inte ett skit om säkerhet. Skulle kunna göra en egen tråd i ämnet om inkompetenta HR-människor. 

Men! Det var ju bra för mig då jag fick ett välbetalt jobb. Jag förstår att det här inte var rätt väg ? men nu är vi här, och jag vill göra mitt bästa för att klara jobbet utan att riskera säkerheten för någon och behöver tips från nån som har koll på detta jobb.

Jag är med på byggarbetsplatsen varje dag och förväntas bland annat:

? Göra och dokumentera riskbedömningar
    ? Hålla i introduktioner för nyanställda och underentreprenörer
    ? Delta i säkerhetsronder och skriva rapporter
    ? Följa upp olyckor och nästan-olyckor och rapportera dem vidare
    ? Ge feedback på leverantörers arbetsmiljöplaner
    ? Säkerställa att skyddsutrustning används och rutiner följs
    ? Vara med i möten med projektledning och bidra med förslag för att förbättra säkerhetskulturen

Jag försöker läsa ikapp på kvällarna men jag är ingen plugghäst och tycker det är tråkigt men jag följer olika guider och manualer jag hittat online till viss mån, men det är mycket att ta in och jag är rädd att jag missar viktiga detaljer. Min största oro är att någon ska komma till skada på grund av min okunskap ? eller att jag blir avslöjad och förlorar jobbet. Jag har bara jobbat med att lägga golv tidigare och jobbat på Byggmax.

Finns det någon här med erfarenhet av rollen som kan hjälpa mig prioritera vad jag ska fokusera på först? Finns det checklistor eller mallar ni själva använt i början? Alla tips mottages tacksamt.

Tack på förhand.

• Svar på tråden Ljög på intervjun – behöver tips
  • Anonym (Ztam)
    Anonym (Hse) skrev 2025-08-02 10:23:00 följande:
    Jodå jag är tillräckligt erfarenhet för att veta att det finns en uppsjö med akronymer som används mer eller mindre brett. Just de här har jag inte sprungit på eller så har de kallats något annat i de företag jag vart verksam i.

Upplys mig gärna vad du menar.

Jag förminskar inte någonting. Jag påpekar bara att det finns fruktansvärt mycket oseriösa aktörer där ute. Men att som många i tråden påstå att en hs advisor är den som kommer stå med det straffrättsliga ansvaret efter en olycka känns lite långsökt. 

Jag tycker det är ett allvarligare problem med oseriösa byggherrar. För om de hade haft en vettig kravställning och uppföljning hade nog inte ta kunnat få tjänsten från början, eller åtminstone upptäckts som inkompetent ganska fort. 

Du får utbilda dig om dessa begrepp precis som alla andra i branschen. Om du på riktigt har insyn i den roll du påstår, skulle du redan förstå varför det är grundläggande.

Och nej, det är inte alls långsökt att en Health and Safety Advisor kan bli personligt ansvarig vid en olycka. Det finns gott om exempel där just säkerhetsansvariga fått ta ansvar i domstol ? ofta tillsammans med företagsledningen.
    Att även byggherrar och VD:ar kan få sanktioner förändrar inte att du har ett juridiskt ansvar för det arbete du utför.

Så sluta snacka som om du har koll på det juridiska när du uppenbart inte har det. Det är inte bara okunnigt ? det är farligt.

• Anonym (Hse)
    Anonym (Ztam) skrev 2025-08-02 10:40:44 följande:

Du får utbilda dig om dessa begrepp precis som alla andra i branschen. Om du på riktigt har insyn i den roll du påstår, skulle du redan förstå varför det är grundläggande.

Och nej, det är inte alls långsökt att en Health and Safety Advisor kan bli personligt ansvarig vid en olycka. Det finns gott om exempel där just säkerhetsansvariga fått ta ansvar i domstol ? ofta tillsammans med företagsledningen.
    Att även byggherrar och VD:ar kan få sanktioner förändrar inte att du har ett juridiskt ansvar för det arbete du utför.

Så sluta snacka som om du har koll på det juridiska när du uppenbart inte har det. Det är inte bara okunnigt ? det är farligt.

Vänta nu personen som kastade ur sig begreppen skrev just att de var centrala i den personens roll. Vilket jag tolkar ite är inom byggbranschen ens? 
    Jimmy75 skrev 2025-08-02 10:27:01 följande:

Såhär uttryckte du dig: "Kan inte annat än förundras över hur många som inte har en susning vad en hse/kma/safety officer sysslar med."

Som om det var någon slags allmänbildning att känna till de här begreppen. Så då kastade jag ur mig några centrala begrepp av motsvarande dignitet ur mitt verksamhetsområde. Tänkte att du som häpnar över att en del verkar ha dålig koll på begreppen du räknar upp kan väl säkert dessa också.

Så varför ska jag utbilda mig om dessa? 

Har du några konkreta exempel på tillfällen då en hs advisor eller motsvarande blivit dömd? 
    I de allra flesta fall så är det precis som du säger vd, företagsledningen eller chef/arbetsledare. 

Jag har inte hört om ett enda fall faktiskt där en rådgivare eller koordinator blivit straffad. 
  • Anonym (Hse)

Såhär uttryckte du dig: "Kan inte annat än förundras över hur många som inte har en susning vad en hse/kma/safety officer sysslar med."

Som om det var någon slags allmänbildning att känna till de här begreppen. Så då kastade jag ur mig några centrala begrepp av motsvarande dignitet ur mitt verksamhetsområde. Tänkte att du som häpnar över att en del verkar ha dålig koll på begreppen du räknar upp kan väl säkert dessa också.

Jag syftade snarast på alla som påstod en massa felaktigheter. Jag har inte påstått att jag kan något om ditt område. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Ztam)
    Anonym (Hse) skrev 2025-08-02 10:53:52 följande:
    Vänta nu personen som kastade ur sig begreppen skrev just att de var centrala i den personens roll. Vilket jag tolkar ite är inom byggbranschen ens? 

Har du några konkreta exempel på tillfällen då en hs advisor eller motsvarande blivit dömd? 
    I de allra flesta fall så är det precis som du säger vd, företagsledningen eller chef/arbetsledare. 

Jag har inte hört om ett enda fall faktiskt där en rådgivare eller koordinator blivit straffad. 

För att det är din förbannade roll att förstå dem. Det är det som skiljer ett ansvarstagande yrkesproffs från någon som bara spelar teater i en säkerhetskritisk funktion.

Att du inte vet vad typer som MLA, PLA eller PDL innebär är en indikator på att du inte förstått de system och processer som rollen bygger på.

Det är inte mitt jobb att utbilda dig här.

Läs på själv.

• Meddelande borttaget
  • Jimmy75
    Anonym (Ztam) skrev 2025-08-02 11:10:14 följande:

För att det är din förbannade roll att förstå dem. Det är det som skiljer ett ansvarstagande yrkesproffs från någon som bara spelar teater i en säkerhetskritisk funktion.

Att du inte vet vad typer som MLA, PLA eller PDL innebär är en indikator på att du inte förstått de system och processer som rollen bygger på.

Det är inte mitt jobb att utbilda dig här.

Läs på själv.

För att förtydliga så att HSE inte får oförtjänt skit på grund av mitt inlägg - Jag uppfattade det jag citerade från honom som om de begreppen han skrev om skulle vara någon slags allmänbildning och att det därför överraskade honom att så få (enligt honom) verkade begripa vad de var. Eftersom jag tyckte det var helt orimligt att någon person utanför branschen skulle känna till dem gav jag honom ett exempel på motsvarande förkortningar inom MIN verksamhet, men som absolut inte är inom bygg.

Min poäng var att man såklart bara har koll på det som är relevant för en själv. Det är inte allmänkunskap.....vilket var min tolkning av vad hse skrev i tidigare inlägg. Det kan dock ha varit min förutfattade tolkning. Det är inte rimligt att hse ska känna till vad MLA, PLA eller PDL står för, vilket var en del av min poäng.

Kort sagt - hen förtjänar inte skit för att inte känna till ovan nämnda förkortningar.

• Jimmy75
    Anonym (Hse) skrev 2025-08-02 10:53:52 följande:

Nej, det stämmer, det är inte inom byggbranschen, så det är inte det minsta konstigt att du inte känner till dem. Jag var ute efter hur det du skrev kunde misstolkas och inget annat.....vilket ironiskt nog i sig blev misstolkat av andra 🙈

Jag säger det igen för alla andras tydlighets skull. HSE kan inte förväntas känna till förkortningarna jag skrev. Min poäng var en annan, men uppenbarligen otydligt uttryckt. Det ska hen inte ha skit för.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Ztam)

Det som oroar mig mest i den här diskussionen är inte bara trådstartarens agerande, utan att personer som påstår sig ha insyn i dessa roller försvarar beteendet. Det är minst lika allvarligt som själva lögnen.

Oavsett om man är Health and Safety Advisor, BAS-P/BAS-U, skyddsombud eller i en helt annan bransch ? principen är densamma:

Du måste förstå det juridiska ansvaret.

Du måste kunna systemen, begreppen och processerna som arbetet bygger på.

Du måste inse att ditt arbete är en del av ett större säkerhetsnät, där en svag länk kan leda till katastrof.

Att trivialisera detta genom att säga att ?det bara är administration? eller ?det löser sig med sunt förnuft? visar på grundläggande okunskap om varför de här rollerna finns från första början. Det är just när folk tror att de kan improvisera som olyckorna sker ? och det finns otaliga rättsfall som visar det.

Så nej, det handlar inte bara om ?viljan att göra ett bra jobb?.
    Det handlar om att veta hur man gör det ? innan man tar på sig ansvaret.

Svar på tråden Ljög på intervjun – behöver tips