• Anonym (Tvekande)

50 åring gamer?

Har dejtat en man i några månader nu, och vi är alltmer hemma hos varandra. 

problemet är att han är en gamer, och självklart får man vara det...men det är långt ifrån min värld. Inte så att han struntar i mig när jag är hos honom, och han är såklart helt fri att få göra som han själv vill...men alltså, det här med gameandet kom inte alls fram som intresse typ De första månaden/månaderna alls. Men nu sitter han här mellan rökpauserna och ser helt uppslukad ut. Folk pratar högt via datorn. all ledig tid som han har haft själv har gått åt till detta. 

vi är också nästan 50 år...jag kan inte hjälpa att det känns väldigt barnsligt och helt enkelt avtändande.
    men Ja, han får ju göra vad han vill. Har bara svårt att känna samhörighet...hoppas på lite förståeLSD och inspel, någon som varit med om ngt liknande?

• Svar på tråden 50 åring gamer?
  • Anonym (Trötter)
    Anonym (MG) skrev 2025-08-11 18:18:33 följande:
    Tydligen samma sak med lösning eller fiske. Aldrig hört talas om fiskeberoende?
    Lösning eller fiske? Jag beklagar men jag förstår inte din poäng.
  • Anonym (Ok)

Jag tycker det är ok så länge det inte går ut över er relation. Jag gillar också att spela (men inte skjuta-skjuta-döda varandra spelen som är stora inom gaming världen) och jag är en 46-årig kvinna. Kanske ni kan testa spela något tillsammans såsom "It takes two" som är ett roligt parspel?

Men om du upplever att han ofta prioriterar spelandet framför er så är förhållandet förmodligen inte värt din energi. Detta oavsett om hans hobby hade varit gym, fiske eller gaming. Det ska förstås kännas bra och att ni båda får utrymme i relationen men jag hade inte lagt någon särskild värdering i att hans hobby är gaming.

• Anonym (Rico)
    Aniiee skrev 2025-08-11 20:46:54 följande:
    Att vara en gamer är att intressera sig för tv-spel och även spela dem, varesig det är en timme om dagen, sju timmar i ett svep en gång i veckan, eller vad det nu kan vara.

Är det ok att se en långfilm? Det är ju inst 70 minuter, enligt branschstandard. På att se på 2 avsnitt av en tv-serie? Änga 4 timmar till att läsa en mönsterbok? 7 timmar i köket inför jul?

Det är ok att ängna så många timmar man har på vad tusan man vill. Så det så. Basta,
    Nej, det är inte ok.
    Inget av det du nämner är ok. 

En av de främsta anledningarna att vi har fått så många fysiska och psykiska problem i samhället är att det är modernt att acceptera allmänt destruktiva beteenden.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Rico) skrev 2025-08-11 23:02:13 följande:
    Nej, det är inte ok.

En av de främsta anledningarna att vi har fått så många fysiska och psykiska problem i samhället är att det är modernt att acceptera allmänt destruktiva beteenden.
    Så man får inte spela tvspel, man får inte se på film, man får inte lära sig sy, och man får inte laga festmåltider till sina nära och kära? Jag antar att man då inte heller öra sakerna jag tagit upp, som läsa böcker eller måls. Vad, om jag får fråga, får man göra då? 
  • Anonym (Aldrig)
    Nej, det är inte ok.

Jag tror att gaming bland äldre är mest vanligt hos folk som är arbetslösa eller sjukskrivna eller har ett jobb som de vantrivs med. Att spela spel är ju mest att betrakta som att "slå ihjäl" tid man annars kunde använt till mer kreativa och givande saker. Jag för min del undrar hur det kommer bli vid ett eventuellt uppvaknande, när folk börjar fatta hur mycket tid av sina liv de slängt bort på skärmaktiviteter, och börjar ångra att de inte levde livet mer i verkligheten. Men men.. var och en gör som de vill förstås.
  • Anonym (Ok)
    Nej, det är inte ok.

Jag tänker precis tvärtom att vi blivit väldigt konservativa och att normen blivit mycket snävare. Vilket innebär att fler människor mår dåligt då de inte passar in i samhället.

Det du reagerade på som dåligt tycker jag är ok. En fredag efter jobbet då behöver man kunna ägna 70 minuter eller 7 timmar till något man tycker är kul oavsett om det är att läsa böcker, köra ett långpass på cykel, kolla en serie eller sticka enligt mönster. Det skapar kreativt och utveckling av samhället. Dessutom ger det den avkoppling som behövs. Vad tycker du att människor ska göra istället?
  • Anonym (Ok)
    Anonym (Aldrig) skrev 2025-08-11 23:20:06 följande:
    Jag tror att gaming bland äldre är mest vanligt hos folk som är arbetslösa eller sjukskrivna eller har ett jobb som de vantrivs med. Att spela spel är ju mest att betrakta som att "slå ihjäl" tid man annars kunde använt till mer kreativa och givande saker. Jag för min del undrar hur det kommer bli vid ett eventuellt uppvaknande, när folk börjar fatta hur mycket tid av sina liv de slängt bort på skärmaktiviteter, och börjar ångra att de inte levde livet mer i verkligheten. Men men.. var och en gör som de vill förstås.
    Hur kan datorspel inte ses som kreativt? Dessutom ger "skärmen" oss en möjlighet att interagera och konversera med människor i hela världen. Jag tror att alltför många missar att merparten av framtidens beslut kommer att ske via skärm vare sig vi gillar det eller inte. 

Gaming bland äldre är nog vanligast bland de mer högutbildade tekniskt intresserade tror jag. Hur många anväde Internet på 80-talet för att ladda ner spel? Merparten studerade på universitet men det fanns förstås andra tekniskt intresserade också.
  • Anonym (Så länge han prioriterar rätt)

Jag ser ingen större skillnad på en man som spelar spel på dator eller tv-spel,  eller ägnar timmar och dagar på Facebook, familjeliv, andra forum eller mobil och iPadspel. Vilket för övrigt många kvinnor gör också.

Om man ska förbjuda alla aktiviteter som kan ge beroende, så får man ju skaffa en nykterist som aldrig dricker ett glas alkohol. Det handlar ju trots allt om måtta. Alla män blir inte alkoholberoende för att de dricker, sport beroende för att de ser på sport, eller spelberoende för att de spelar. 

• Faile

Hela diskussionen i tråden visar ju vilka fördomar som finns.

Ts har inte sagt att spelandet påverkar deras tid tillsammans, tvärtom så spelar han nästan inte alls när hon är med. Det är spelandet i sig, att hon tycker det är en omogen hobby, som är problemet. Han har försökt berätta lite men ts förstår inte och är heller inte intresserad, vilket är ok. Men att försöka ändra någons intresse eller hobby bara för att man själv inte förstår det är i mina ögon det som är omoget. 

Hade han haft läsning eller pussel som intresse så tvivlar jag på att den här tråden hade skapats, trots att man även där sitter ensam i en mörk lägenhet långa stunder istället för att pyssla med veteranbilar eller vad ts nu tycker han ska göra istället. 

Antingen får man acceptera varandras intressen eller så får man hitta någon annan med mer liknande ens egna. Men att försöka ändra på någon så är inte ok. 

Sluta jiddra, börja trolla!
  • EnAnonumius
    Anonym (Rico) skrev 2025-08-11 20:40:56 följande:
    Om man nu är en gamer är det större och för mycket. Det hör man på själva ordet för vilken vettig människa identifierar sig med sitt meningslösa tidsfördriv?
    Vem är du att bestämma åt andra vad som skall räknas som "meningslös tidsfördriv" åt dem.

Låt vuxna människor avgöra själva vad som skall räknas som meningslöst tidsfördriv åt dem och hur de vill identifiera sig själva.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden 50 åring gamer?