• Anonym (Tvekande)

50 åring gamer?

Har dejtat en man i några månader nu, och vi är alltmer hemma hos varandra. 

problemet är att han är en gamer, och självklart får man vara det...men det är långt ifrån min värld. Inte så att han struntar i mig när jag är hos honom, och han är såklart helt fri att få göra som han själv vill...men alltså, det här med gameandet kom inte alls fram som intresse typ De första månaden/månaderna alls. Men nu sitter han här mellan rökpauserna och ser helt uppslukad ut. Folk pratar högt via datorn. all ledig tid som han har haft själv har gått åt till detta. 

vi är också nästan 50 år...jag kan inte hjälpa att det känns väldigt barnsligt och helt enkelt avtändande.
    men Ja, han får ju göra vad han vill. Har bara svårt att känna samhörighet...hoppas på lite förståeLSD och inspel, någon som varit med om ngt liknande?

• Svar på tråden 50 åring gamer?
  • Faile
    SweeeeeeneyTodd skrev 2025-08-07 20:55:48 följande:
    Ja, det är bättre att vara med polarna eller att meka med bilen.
    Inte ett dugg fjantigt. 
    Datorspel=BEROENDEFRAMKALLANDE'

Jag har inte sett någon bli beroende utav att hänga med sina kompisar. Så beroende att de skiter i sina familjer. Som VISSA med datorspelsberoende. 
    Jag vet inte, jag läser ett par timmar varje dag.Och jag HATAR att bli störd när jag läser, så är böcker lika dåliga som gaming i så fall?
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Run)

Fly!!! Den där jättebebiswn har ett beroende som alltid kommer vara viktigare än dig.Jag har själv varit en sådan där jättebebis som alltid tänkte på mitt spel när jag inte spelade. Men min nuvarande partner satte ett krav på mig. Om jag skulle vara med henne så sluta spela. Hon hade redan haft 2 dåliga erfarenheter med gamers. Jag avinstallerade mina spel, gömde datorn blev fri och har lärt mig leva livet på riktigt. Kommer vara förevigt tacksam till min sambo 

• Anonym (Så länge han prioriterar rätt)
    SweeeeeeneyTodd skrev 2025-08-08 07:42:38 följande:
    Är du beroende då?
    Är du så beroende att du skiter i din familj?

¨Varför kan du inte läsa? Varför fattar du inte?

Det är inte detta jag skriver överhuvudtaget. 

Allt kan bli beroendeframkallande, och vissa har nog genen för att bli det lättare. Min pappa var själva definitionen av beroende, och jag tror att många som blir det säkert bär på någon obehandlad NPF. Då blir hobbyn en verklighetsflykt istället för en hobby.

Sen finns det saker som vissa lättare kan bli beroende av som alkohol, rökning, spel, sex osv. Men så länge en person klarar av att hantera sånt är det Inte rätt att förbjuda. Det vore samma som att förbjuda en person som kan gå ut och festa, att ta ett glas då och då.

Jag är kvinna och kan spela, men är inte beroende. Min pappa såg på sport och blev arg/ grinig och kunde inte missa något utan att jorden gick under. Det var ständiga bråk om den sporten.

Däremot tror jag det finns andra kvinnor som passar ts dejt bättre. Det finns  kvinnor som också kan se nöjet i spel, utan att bli beroende. Samtidigt som det finns andra män som passar ts bättre. För vissa kvinnor vill att deras man ska ha gemensamma hobbies, medan andra är nöjda med att ha de flesta av sina egna för sig själv.

Att man inte passar varandra, är inte samma sak som att någons hobby är sämre än den andras. 

• Anonym (jury)

Om mannen bara dejtat TS i några månader, men ändå inte kan begränsa sitt spelande och visa fram andra intressen när hon kommer på besök, så är det naturligtvis ett beroende och inte en hobby.

Och det är helt befogat att tala om beroende när det gäller gaming, eftersom det handlar om att manipulera hjärnans mest basala funktioner med adrelanin och dopamin. Det ger omedelbara och kortsiktiga kickar, som är beroendeframkallande och inte jämföras med andra hobbies som kräver mer fysisk eller intellektuell insats och ger mindre starka och mer långsiktiga belöningar.

Mannen kan inte ens inse att han borde skärpa sig så här tidigt i förhållandet, TS bör göra kort process med en sån nolla, för hur kommer det att bli om ett par år när detta är allt han kan?

• Anonym (Aldrig)
    Anonym (jury) skrev 2025-08-08 10:20:12 följande:

Om mannen bara dejtat TS i några månader, men ändå inte kan begränsa sitt spelande och visa fram andra intressen när hon kommer på besök, så är det naturligtvis ett beroende och inte en hobby.

Och det är helt befogat att tala om beroende när det gäller gaming, eftersom det handlar om att manipulera hjärnans mest basala funktioner med adrelanin och dopamin. Det ger omedelbara och kortsiktiga kickar, som är beroendeframkallande och inte jämföras med andra hobbies som kräver mer fysisk eller intellektuell insats och ger mindre starka och mer långsiktiga belöningar.

Mannen kan inte ens inse att han borde skärpa sig så här tidigt i förhållandet, TS bör göra kort process med en sån nolla, för hur kommer det att bli om ett par år när detta är allt han kan?

Det är det många gamers inte förstår, att dopaminsystemet kidnappas, precis som hos en alkoholist eller drogberoende. Det gör också att inget dopamin blir över till att göra verkligt kreativa saker eller ta tag i sådant som verkligen behöver göras, eller ägna sig åt nöjen utanför skärmen. Allt annat blir "tråkigt". Fullvuxna människor ska verkligen veta och förstå bättre än så.
  • Anonym (Ellie)
    Suzzan99 skrev 2025-08-07 22:11:38 följande:
    Vart går det att läsa att det är betydligt vanligare? 
    Tja, datorspelsberoende är en diagnos i ICD och på förslag till DSM, vilket inte fiskeberoende är. Alla är olika, men det är lättare att bli beroende av alkohol än av broccoli. Olika saker gör olika saker med vårt belöningssystem och datorspel är utformade för att maxa belöningssystemet.
  • Anonym (Rico)
    Faile skrev 2025-08-08 00:20:39 följande:
    Jag vet inte, jag läser ett par timmar varje dag.Och jag HATAR att bli störd när jag läser, så är böcker lika dåliga som gaming i så fall?
    Ja, i alla fall om du inte läser något vettigt 
  • Aniiee

Jag upplever att många som är "mot" tv-spel har en väldigt snäv syn på vad tv-spel är för något. Lite samma som alla som är emot animerade filmer och serier, både västerlänskt och anime, har en väldigt snäv syn på vad animerat är. Många skulle nog behöva se över sina föreställningar lite. Allt är inte Battlefield, COD, shounen och hentai. Det finns så otroligt mycket mer, men vissa vet det inte och vissa andra vill inte veta det.

Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Anonym (Rico)
    Aniiee skrev 2025-08-09 20:46:32 följande:

Jag upplever att många som är "mot" tv-spel har en väldigt snäv syn på vad tv-spel är för något. Lite samma som alla som är emot animerade filmer och serier, både västerlänskt och anime, har en väldigt snäv syn på vad animerat är. Många skulle nog behöva se över sina föreställningar lite. Allt är inte Battlefield, COD, shounen och hentai. Det finns så otroligt mycket mer, men vissa vet det inte och vissa andra vill inte veta det.

Vad jag kan se i tråden är det ingen som är emot gaming i sig. Problemet med gaming precis som mycket annan underhållning är att det tar tid. Det är ok i viss utsträckning men är det tar upp flera timmar per dag är det inte ok längre.
Svar på tråden 50 åring gamer?