• Anonym (Tvekande)

50 åring gamer?

Har dejtat en man i några månader nu, och vi är alltmer hemma hos varandra. 

problemet är att han är en gamer, och självklart får man vara det...men det är långt ifrån min värld. Inte så att han struntar i mig när jag är hos honom, och han är såklart helt fri att få göra som han själv vill...men alltså, det här med gameandet kom inte alls fram som intresse typ De första månaden/månaderna alls. Men nu sitter han här mellan rökpauserna och ser helt uppslukad ut. Folk pratar högt via datorn. all ledig tid som han har haft själv har gått åt till detta. 

vi är också nästan 50 år...jag kan inte hjälpa att det känns väldigt barnsligt och helt enkelt avtändande.
    men Ja, han får ju göra vad han vill. Har bara svårt att känna samhörighet...hoppas på lite förståeLSD och inspel, någon som varit med om ngt liknande?

• Svar på tråden 50 åring gamer?
  • Anonym (MG)

Håller med dig TS, jag tycker också det är sjukt avtändande och omoget att sitta och spela datorspel som 50-åring. 

• Anonym (vadtyckerdusjälv)
    Anonym (Tvekande) skrev 2025-08-05 21:59:30 följande:
    50 åring gamer?

Har dejtat en man i några månader nu, och vi är alltmer hemma hos varandra. 

problemet är att han är en gamer, och självklart får man vara det...men det är långt ifrån min värld. Inte så att han struntar i mig när jag är hos honom, och han är såklart helt fri att få göra som han själv vill...men alltså, det här med gameandet kom inte alls fram som intresse typ De första månaden/månaderna alls. Men nu sitter han här mellan rökpauserna och ser helt uppslukad ut. Folk pratar högt via datorn. all ledig tid som han har haft själv har gått åt till detta. 

vi är också nästan 50 år...jag kan inte hjälpa att det känns väldigt barnsligt och helt enkelt avtändande.
    men Ja, han får ju göra vad han vill. Har bara svårt att känna samhörighet...hoppas på lite förståeLSD och inspel, någon som varit med om ngt liknande?

Bestäm själv, om DU tycker det är barnsligt och avtändande så bör du väl göra slut.
  • elmadumle

När jag träffade mannen för typ "100 år sedan" spelade han och hans kompisar spel på nintendo, då var man ju tvungen att koppla in det på tv skärmen. När vi fick barn så tyckte de också det var kul så småningom med super mario osv. Sedan kom datorn in i huset och det kom spel på skivor, vi satt nog hela familjen och spelade stundtals;)
    Nu är mannen 60 och spelandet har fortsatt på dator. Ser inte problemet så länge det inte går före allt annat i livet. Det är ju inget nytt utan har pågått i många år. 

Ts nya har säkert också spelat många år innan och inte börjat nu. Det är inte bara att begära att någon ska sluta med en hobby.

• Anonym (3,14)
    EnAnonumius skrev 2025-08-06 11:14:19 följande:
    Den personen som skrev exemplet du hakade på, var jag, och jag skrev..

Då är det ju lite fel att komma med en massa tvärsäkra utlåtanden om "hur det är" som du gör om  veteranbilsentusiastens mekande..
    Känslig much? Det fanns inget tvärsäkert i mitt utlåtande, bara jämförelser med att meka med bilar. Du vill göra det till något detaljstyrt runt veteranbilar.

Släpp det och fokusera på TS istället.
  • Ascendere
    Anonym (vadtyckerdusjälv) skrev 2025-08-06 11:18:41 följande:
    Bestäm själv, om DU tycker det är barnsligt och avtändande så bör du väl göra slut.
    Håller med, spelar mindre roll vad alla andra tycker, om du känner så inför din mans hobby, som verkar vara en stor del av hans liv, så lär det ju bli svårt att få det att fungera i långa loppet oavsett hur många i samma ålder som finns därute som spelar dataspel. 
  • Anonym (a)
    Anonym (Nej tack) skrev 2025-08-06 08:24:31 följande:

Jag hade inte varit intresserad av en relation med en gamer - igen!

Fick barn med en (ett ex. idag) och det var helt omöjligt att få mannen att delta i familjelivet, med alla måsten och krav. Det gick heller inte att få med mannen på roliga, gemensamma aktiviteter då han inte hade tid pga spelandet, inte ville eller bara betedde sig surt kring allt som inte handlade om att spela. 

Tyvärr en riktig soffpotatis, med noll intresse för ett hälsosamt liv och att planera framtid tillsammans. Barnen har påverkats negativt av allt som skett under deras uppväxt, utifrån våra olikheter kring intressen, värderingar och allt annat i en relation.

Och nu kämpar jag med att få med mina vuxna och tonåriga barn att må bra och hitta ett driv, där det tydligt märks att pappans gener påverkar massor. 

Hade jag vetat mer när jag som yngre valde partner att skaffa barn med så hade jag definitivt letat efter någon som är rolig att vara med, någon som har några intressen gemensamma med mig så att vi har naturliga sätt att umgås utöver vardagslivet i övrigt, och som har liknande värderingar. 

Att skylla på hans intresse som kunde varit vadsomhelst känns väldigt löjligt. Han saknade i övrigt sånt som du behövde hos en partner men hade han varit en mer sund gamer som varit aktiv i allt annat...Valet av hobby var inte problemet utan utförandet.
  • klyban
    Anonym (3,14) skrev 2025-08-06 11:46:41 följande:
    Känslig much? Det fanns inget tvärsäkert i mitt utlåtande, bara jämförelser med att meka med bilar. Du vill göra det till något detaljstyrt runt veteranbilar.

Släpp det och fokusera på TS istället.

Behöver inte ens heller vara veteranbilar och att de är nere i bilar varje dag som hobby.
    Blir dock lite konstigt när man försöker säga nej, bilar är inte tidskrävande.
    Och svaret är ja, det är ALLTID tidskrävande för de som gör det till en hobby, den som bara lagar bilen och inget mer, dom pratar vi ju inte om här.

Men det har fascinerat mig i stora delar i mitt liv varför en del tycker deras hobbys är bättre och andras sämre.
    Och än mer störande när någon försöker säga du måste sluta med din hobby och för jag inte gillar den.

Själv spelar jag, men kan inte se mig själv som ens nära en gamer dock.

Nu vet jag inte hur vanligt detta är, men hört från två komiska och hur frugan är nere med huvudet i mobilen och är mot okontaktbar.
    Sen sätter dom sig och spelar, då helt plötsligt ska umgänge ske.
    Och tvisten är att de anser att de är tillgängliga hela tiden, fast de måste peta på dom rejält ens för få uppmärksamhet.

En annan rolig sak och inte så relaterat, det är polarn och hur de inte har pratat direkt(Inget fel där, och dom pratar givetvis men inte hela tiden.), men sen den komiska och när han ringer mig, så ska hon störa hela samtalet och genom prata nonstop.
    Den har jag alltid undrat vad det är om, polarn fattar inte heller.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Tankar)

Du har träffat en man några månader som du uppfattar barnslig avtändande o du känner att ni står långt ifrån varandra. Tja. Rätt solklart vad du ska göra. Hade känt o gjort samma.

• Anonym (Så länge han prioriterar rätt)

Mycket hellre än gamer än en sportfanantiker. Då får jag ha tv:n för mig själv och slipper höra det hemska stressande ljudet av gorillavrål när någon gör mål.

Hade en pappa som verkligen inte kunde låta oss se på tv, för han skulle ha den själv. Det var ständigt bråk om tv:n då mina småsyskon ville se barnprogram. Han intresserade sig för ALLA sporter t.o.m något så trist som golf och hästsport, och vi kunde aldrig åka bort någon längre tid, för det fanns alltid någon sport han måste se.

Jag förstår inte vad problemet är med folks olika hobbies. Har sett äldre män leka med radiobilar, lego och flygplan. Män rent generellt brukar ofta ha kvar barnasinnet som äldre. 

Det viktigaste är att inte ägna sin hobby mer tid än familjen, för då handlar det oftare om verklighetsflykt/beroende än intresse. Jag har sett kvinnor som knappt har tid med sin familj och man för att de har fullt upp med sin hästhobby. Ingen hobby är rätt att se ner på, för det handlar mer om hur personen prioriterar än annat. Min pappa kunde finna beroende i sport, och det var på inget vis bättre.

• Anonym (Ling)

Ja precis! Alla hobbies som utövas balanserat och där mycket tid också går till annat är O.K. enligt mig. 

Svar på tråden 50 åring gamer?