• Anonym (Tvekande)

50 åring gamer?

Har dejtat en man i några månader nu, och vi är alltmer hemma hos varandra. 

problemet är att han är en gamer, och självklart får man vara det...men det är långt ifrån min värld. Inte så att han struntar i mig när jag är hos honom, och han är såklart helt fri att få göra som han själv vill...men alltså, det här med gameandet kom inte alls fram som intresse typ De första månaden/månaderna alls. Men nu sitter han här mellan rökpauserna och ser helt uppslukad ut. Folk pratar högt via datorn. all ledig tid som han har haft själv har gått åt till detta. 

vi är också nästan 50 år...jag kan inte hjälpa att det känns väldigt barnsligt och helt enkelt avtändande.
    men Ja, han får ju göra vad han vill. Har bara svårt att känna samhörighet...hoppas på lite förståeLSD och inspel, någon som varit med om ngt liknande?

• Svar på tråden 50 åring gamer?
  • EnAnonumius
    Faile skrev 2025-08-12 01:18:29 följande:

Hela diskussionen i tråden visar ju vilka fördomar som finns.

Ts har inte sagt att spelandet påverkar deras tid tillsammans, tvärtom så spelar han nästan inte alls när hon är med. Det är spelandet i sig, att hon tycker det är en omogen hobby, som är problemet. Han har försökt berätta lite men ts förstår inte och är heller inte intresserad, vilket är ok. Men att försöka ändra någons intresse eller hobby bara för att man själv inte förstår det är i mina ögon det som är omoget. 

Hade han haft läsning eller pussel som intresse så tvivlar jag på att den här tråden hade skapats, trots att man även där sitter ensam i en mörk lägenhet långa stunder istället för att pyssla med veteranbilar eller vad ts nu tycker han ska göra istället. 

Antingen får man acceptera varandras intressen eller så får man hitta någon annan med mer liknande ens egna. Men att försöka ändra på någon så är inte ok. 

Word. 👍

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Rico)
    Anonym (Sanna) skrev 2025-08-11 23:19:12 följande:
    Så man får inte spela tvspel, man får inte se på film, man får inte lära sig sy, och man får inte laga festmåltider till sina nära och kära? Jag antar att man då inte heller öra sakerna jag tagit upp, som läsa böcker eller måls. Vad, om jag får fråga, får man göra då? 
    Du får göra allt det under begränsad tid.
    Det som däremot inte är ok är att låta det ta över din fritid.

Vad man får göra på mjoriteten  av fitiden?
    * Motionera
    * Lära sig användbara saker
    * Ta hand om hemmet
    * Ta hand om trädgården
    * Träna
    * Uppleva nya saker i aktivt tillstånd (ex gå på museum, nöjesfält, utforska omgivningarna)
    Om man gör något av ovanstående tillsammans med andra är det särskilt positivt.

Det man ska undvika är att låta passiva, stillasittande i stort sett meningslösa aktiviteter som datorspel, TV-tittande, deckarläsning etc. ta över fritiden. 
  • Anonym (Rico)
    Anonym (Aldrig) skrev 2025-08-11 23:20:06 följande:
    Jag tror att gaming bland äldre är mest vanligt hos folk som är arbetslösa eller sjukskrivna eller har ett jobb som de vantrivs med. Att spela spel är ju mest att betrakta som att "slå ihjäl" tid man annars kunde använt till mer kreativa och givande saker. Jag för min del undrar hur det kommer bli vid ett eventuellt uppvaknande, när folk börjar fatta hur mycket tid av sina liv de slängt bort på skärmaktiviteter, och börjar ångra att de inte levde livet mer i verkligheten. Men men.. var och en gör som de vill förstås.
    Risken att bli sjukskriven och arbetslös är stor om man använder fritiden som beskrevs ovan. 

Det är en livsstil med stillasittande som gaming och TV-tittande som gör en sjuk.

• EnAnonumius
    Anonym (Rico) skrev 2025-08-12 05:34:06 följande:

* Motionera
    * Ta hand om hemmet
    * Ta hand om trädgården
    * Träna
    * Uppleva nya saker i aktivt tillstånd (ex gå på museum, nöjesfält, utforska omgivningarna)

Det man ska undvika är att låta passiva, stillasittande i stort sett meningslösa aktiviteter som datorspel, TV-tittande, deckarläsning etc. ta över fritiden. 
    Som sagt.

Vem är du att bestämma åt andra om vad man får göra och inte göra på sin fritid?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (50+ ibland spelande fru)

* Motionera
    * Ta hand om hemmet
    * Ta hand om trädgården
    * Träna

Jag tycker din åsikt är töntig. Inte ens de flesta autister formulerar sig så kategoriskt.

Finns inget som hindrar att man först joggar 15 km på förmiddagen och sen vilar framför datorn, ser en serie eller läser på eftermiddagen. 
  • Anonym (AB)

* Motionera
    * Ta hand om hemmet
    * Ta hand om trädgården
    * Träna

Dumheter... du anser att man bör välja bort alla hobbies och aktiviteter som kräver stillasittande, som t ex frimärkssamlande, modellbyggen, spela schack (eller andra brädspel), läsa böcker, måla, handarbete etc etc. Det är ju bara trams... det är sådant vi har pysslat med i otaliga år. 

Jag tror inte att det är det problemet TS beskriver, utan hon rackar speciellt ned på datorspel som hobby och anser att det bara är yngre personer som bör hålla på med det.

Själv har jag varit gamer sedan slutet på 70-talet, och varken jag eller nära och kära har mått dåligt av det. Jag ser till att mitt spelande inte går ut över någon annan och prioriterar min familj som alltid kommer i första hand. Jag har dessutom andra sysslor i livet och ser även till att hålla mig i form.

Oavsett vad det är för hobby eller aktivitet man ägnar sig åt på fritiden, kan det alltid bli till ett "missbruk" och påverka din familj. Det finns de som är jakt-, golf- och fiske-intresserade och utöver sina hobbies nästan konstant så att deras familjer knappt får se dem på kvällar och helger. Samma sak med folk som har ett aktivt träningsliv och alltid är ute eller bortresta. Sådant kan gå ut över ens partner och familj, och påverka mycket negativt... det behöver inte alls anses som "bra".
  • Smecker
    Anonym (Rico) skrev 2025-08-12 05:38:12 följande:
    Risken att bli sjukskriven och arbetslös är stor om man använder fritiden som beskrevs ovan. 

Det är en livsstil med stillasittande som gaming och TV-tittande som gör en sjuk.

Ah, nej. Högutbildad med chefsjobb här, har fru och vuxna barn. Har spelat sedan ca början av tonåren, idag till exempel har jag tillbringat större delen av förmiddagen (jag har semester) med att spela mellan varven till tvättstugan. Efter tvätten skall jag gå till gymmet. Inte en tillstymmelse till risk att bli sjukskriven och/eller arbetslös.
    Är du bara pantad, eller är du dum i huvudet på riktigt?
  • Anonymqwerty

TS, om du inte gillar det utan tycker han har barnsliga intressen så är det väl helt enkelt så. Bryt upp och låt honom få en person som är fine med hans udda sidor. Du kan ju skriva en lista och publicera på din profil över icke-godkända intressen, typ modelltåg, gaming, virkning eller vad du nu blir irriterad på hos vuxna män, så slipper du slösa bådas tid. Det är helt oväsentligt vad ?världen? tycker och inte tycker om gaming. Våga ha din egen åsikt. (Själv hade jag tyckt att det var sjukt avtändande om min blivande partner inte kunde fatta beslut utan att rådfråga random folk på internet.)  

• Anonym (Rico)
    Anonym (AB) skrev 2025-08-12 08:56:04 följande:
    Dumheter... du anser att man bör välja bort alla hobbies och aktiviteter som kräver stillasittande, som t ex frimärkssamlande, modellbyggen, spela schack (eller andra brädspel), läsa böcker, måla, handarbete etc etc. Det är ju bara trams... det är sådant vi har pysslat med i otaliga år. 
    Nej, jag säger att det inte är ett sunt beteende att låta det utgöra huvuddelen av sin fritid.
  • Anonym (Rico)
    Smecker skrev 2025-08-12 11:05:56 följande:
    Ah, nej. Högutbildad med chefsjobb här, har fru och vuxna barn. Har spelat sedan ca början av tonåren, idag till exempel har jag tillbringat större delen av förmiddagen (jag har semester) med att spela mellan varven till tvättstugan. Efter tvätten skall jag gå till gymmet. Inte en tillstymmelse till risk att bli sjukskriven och/eller arbetslös.
    Du lever inte som beskrevs ovan så vad vill du säga?

Om något visar du att jag har rätt genom att du betonar att du minsann spelar mellan tvättar innan du sticker till gymmet. Antagligen väl medveten om vad en stillasittande livsstil leder till.

Svar på tråden 50 åring gamer?