Anonym (Virrpannan) skrev 2025-09-23 13:41:14 följande:
Är lite nojig över att vi kanske började tumla runt lite för sent. Det är ju som det är men det här med att vara helt chill är nog inte min grej ändå känner jag 😅 Har alltid plussat tidigt men nu vet jag inte vart jag är i cykeln egentligen. Vet bara att ÄL skett, förmodligen för drygt en vecka sedan.
Hur går det för dig? Nära BIM? Är du en som har is i magen eller tjuvtestar du?
ofta har jag kunnat ha is i magen men nu har jag haft ömma bröst i flera dagar redan och BIM på lördag (räknat 14dagar efter äl som var senare än vanligt denna månad) så funderar på att testa imorgon. Men är samtidigt lite nervös ifall det kommer vara negativt eller om jag kommer få mens imorgon, vilket jag en normal månad troligen fått (även fast det brukar kunna vara +/- 2 dagar). För sett ur en mensmånad så börjar ju brösten ömma 3-4 dagar innan, så det är antingen eller. Men det gör också att jag överväger att vänta några dagar till och se om mensen kommer. Så länge jag inte testar finns ju hoppet kvar 😛
lunyum skrev 2025-09-23 15:00:15 följande:
Otroligt nog verkar den lilla spottingen jag hade gått över helt och har inte glidit över till någon mens än som det brukar göra efter en dag. Har haft molvärk de senaste dagarna, men det kan såklart precis lika gärna vara mensvärk. Har svängt från att tro att det inte finns en chans att jag kan vara gravid till att försiktigt tro att det inte är helt helt omöjligt ändå.
Jag har undvikit att testa hittills eftersom jag testade tidigt flera gånger förra cykeln, och nu är det som att jag istället blivit lite rädd för att faktiskt ta ett test. Det blir så definitivt om det är negativt nu, hoppet är ju lite mysigt.
Ska nog bara ta och få det överstökat sent ikväll eller imorgon bitti om mensen inte börjat än då. NC har uppdaterat min beräknade mens till imorgon men jag hade en lång och konstig lutealfas förra gången så vem vet när det kan börja egentligen.
Förstår dig precis. Jag hade ju tänkt ta test imorgon, äl+11 men är nervös för ett negativt så funderar nu på att avvakta till bim samtidigt som jag gärna vill ta imorgon ifall det är ett +. Så frustrerande!
Elisand skrev 2025-09-23 15:35:02 följande:
Alltså nu börjar jag nästan få upp hoppet ändå.. 😂 Hur min temp fortfarande är hög äl+12 och dagen har gått utan mens? (Kan ju komma ikväll såklart men ändå sen eftermiddag nu liksom, inga känningar)
Som sagt brukar ALLTID få mens äl+10-11 med dippar minst 2 dagar innan i temp. Kanske jag ska försöka köpa ett test ändå och ta imorgon? men vad är oddsen att få negativt äl+11 på tidigt test (mäter 10 mlU) men det sen ändå är positivt?
Det är inte omöjligt att få plus senare om du haft negativt äl+11. Tänk på att normal lutealfas räknas som 14 dagar och rekommendationerna även vid testa tidigt är att tidigast testa från äl+11 (även om man kan testa tidigare). Dessutom är det ju bara ett positivt svar som de menar på är säkert till 99%. De negativa svaren kan ju fortfarande ändras. Variationen av produktion av hcg hos olika individer och graviditeter är enorm!
Inte för att ge dig falska förhoppningar, men det är inte kört än.