• Anonym (Vego)

Sluta ät kött - ni är en del av problemet!

Det är dags att sluta hymla: köttätare bär ett ansvar för klimatkrisen, djurplågeriet och den förgiftade framtid vi lämnar efter oss. Att fortsätta beställa in biffar och fläskkotletter som om inget hänt är inget annat än själviskt, ignorant och fegt.

Vi vet. Vi vet att köttproduktionen står för enorma utsläpp av växthusgaser. Vi vet att den slukar vatten, skövlar regnskog och driver på en katastrof som redan nu förstör liv. Och vi vet att djurindustrin bygger på lidande ? där levande varelser behandlas som slit-och-slängprodukter. Ändå sitter folk och tuggar på sin hamburgare med ett leende, som om verkligheten inte angår dem.

Det går inte längre att gömma sig bakom undanflykter som "det är gott" eller "det är tradition". Ska vi också försvara barnarbete, miljöförstöring och slaveri för att någon tycker det är bekvämt? Era smaklökar är inte viktigare än framtiden. Punkt.

Vi måste kalla köttet vad det är: en lyxvara som människor i rika länder väljer att frossa i, medan planeten brinner och djuren lider. Att fortsätta äta kött idag är ett politiskt ställningstagande ? ett ställningstagande FÖR utsläpp, FÖR djurplågeri, FÖR en ohållbar värld.

Så ja ? känn er träffade. Ni som fortfarande beställer kebabtallrikar, fyller kylskåpen med köttfärs och frossar på julskinkan ? ni är en del av maskineriet som förstör framtiden. Och ni har makten att sluta. Det är faktiskt så enkelt: lägg ner köttet. Välj växtbaserat. Allt annat är att blunda, fega ur och svika både djur och kommande generationer.

👉 Sluta äta kött ? eller erkänn öppet att ni skiter i både djur och planet.

• Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!
  • klyban
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-07 12:17:00 följande:
    Förklaringen är helt enkelt att jag så ofta möter attityden att om man som jag är positiv vegetabiliebaserade livsmedel så är man vänster. Det är är en fördom som jag är så trött på och har mött så ofta. Därför passade jag på att motsäga.

Ingen vet vad vi ska göra med din irrelevans.

Men en sak inser man dock, du inbillar dig vara till höger är ett argument för äta veganskt.
    Men kan bara säga, haha, skulle inte tro det är något argument för något faktiskt, men än då kom det och ingen fattar vad vi ska göra med något så ointressant.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Mina skäl att välja äta vego)
    klyban skrev 2025-10-07 14:52:14 följande:

Ingen vet vad vi ska göra med din irrelevans.

Men en sak inser man dock, du inbillar dig vara till höger är ett argument för äta veganskt.
    Men kan bara säga, haha, skulle inte tro det är något argument för något faktiskt, men än då kom det och ingen fattar vad vi ska göra med något så ointressant.

Det har jag aldrig sagt, att just det är ett argument.

Däremot nämnde jag vid sidan om , eftersom jag så ofta möter den fördomen, att det är möjligt att ha Andra åsiktskombinationer än de vanliga åsiktspaketen i Sverige.

Men det var en vid-sidan-om-kommentar, int3 ett argument i sig.
  • klyban
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-07 15:39:25 följande:
    Det har jag aldrig sagt, att just det är ett argument.

Däremot nämnde jag vid sidan om , eftersom jag så ofta möter den fördomen, att det är möjligt att ha Andra åsiktskombinationer än de vanliga åsiktspaketen i Sverige.

Men det var en vid-sidan-om-kommentar, int3 ett argument i sig.

Det är inget argument.

Och ätit kött innan, ja, det går väl 15st på dussinet som gjort det innan vegan Kyss 
    SÅ vad är det ens ett argument för, att man äter kött så bli vegetarian fast man inte vill?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
    klyban skrev 2025-10-07 19:00:25 följande:

Det är inget argument.

Och ätit kött innan, ja, det går väl 15st på dussinet som gjort det innan vegan Kyss 
    SÅ vad är det ens ett argument för, att man äter kött så bli vegetarian fast man inte vill?

Jag skrev inte att det var ett argument.

Vaddå bli vegetarian fast man inte vill? Jag förstår inte vad du menar. Något sådant skrev jag inte. jag tycker det är svårt för mig att föra dialogen med dig
  • klyban
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-07 21:40:44 följande:
    Jag skrev inte att det var ett argument.

Vaddå bli vegetarian fast man inte vill? Jag förstår inte vad du menar. Något sådant skrev jag inte. jag tycker det är svårt för mig att föra dialogen med dig

Vem skriver nonsens som äta människor och inte ens har ett argument, eller ja, dö försöker påstå det.

Så vad är irrelevansen för då, och nu blir det intressant om det kommer en poäng.

Ingen sagt något om att du inte får vara vegetarian, det vi säger är att vi vill inte höra din predikan, skambeläggning och andra metoder för att hantera de som inte tycker som du.
    Och alla ska tycka som du har vi lärt oss, då det är bara dina argument som är bra.(Ja, enligt dig då.)
    Men när människa kommer på bordet, det är då man vet något gått allvarligt fel.

Det mest komiska är hur du inbillar dig att djuren ens skulle vara medvetna om att de kommer dö.

klyban skrev 2025-10-08 07:04:33 följande:

Vem skriver nonsens som äta människor och inte ens har ett argument, eller ja, dö försöker påstå det.

Så vad är irrelevansen för då, och nu blir det intressant om det kommer en poäng.

Ingen sagt något om att du inte får vara vegetarian, det vi säger är att vi vill inte höra din predikan, skambeläggning och andra metoder för att hantera de som inte tycker som du.
    Och alla ska tycka som du har vi lärt oss, då det är bara dina argument som är bra.(Ja, enligt dig då.)
    Men när människa kommer på bordet, det är då man vet något gått allvarligt fel.

Det mest komiska är hur du inbillar dig att djuren ens skulle vara medvetna om att de kommer dö.

Jag ger åter upp diskussionen med dig. Vi når inte varandra.
  • Mariasmorgon

Sverige släpper ut mindre än en procent av de globala utsläppen. Köttkonsumtion är säkert skadlig, men det är inte Sveriges problem, utan länderna med jättebefolkningar.

Mariasmorgon skrev 2025-10-08 13:26:12 följande:

Sverige släpper ut mindre än en procent av de globala utsläppen. Köttkonsumtion är säkert skadlig, men det är inte Sveriges problem, utan länderna med jättebefolkningar.

Å andra sidan menar jag att det går att välja vegetabiliebaserade livsmedel av helt andra skäl än klimat och woke. Jag är djurrättsvegan och en höger- röstande sådan, inte minsta woke.

Men djurrätt är idag helt bortglömt i mainstreamdebatten. På 90-talet fanns den med innan klimatproblemet blev känt, men inte idag. Alltid i artiklar som förespråkar vegetabiliebaserade livsmedel idag framhålls klimat och hälsa, aldrig djurrätt.

• Anonym (Nytta)
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-08 14:33:05 följande:

Å andra sidan menar jag att det går att välja vegetabiliebaserade livsmedel av helt andra skäl än klimat och woke. Jag är djurrättsvegan och en höger- röstande sådan, inte minsta woke.

Men djurrätt är idag helt bortglömt i mainstreamdebatten. På 90-talet fanns den med innan klimatproblemet blev känt, men inte idag. Alltid i artiklar som förespråkar vegetabiliebaserade livsmedel idag framhålls klimat och hälsa, aldrig djurrätt.

Du får äta vad du vill och du får rösta på vilket parti du vill! 

Precis som vi andra som är myndiga! 

Snälla!!!
  • klyban
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-08 12:58:02 följande:
    Jag ger åter upp diskussionen med dig. Vi når inte varandra.

Nå med att prata om människor som mat?
    Hur inbillade du dig det skulle gå?

Och ditt ord går ju inte lita på, då du brutit det mer än 10ggr.

Anonym (Nytta) skrev 2025-10-08 16:37:23 följande:
    Du får äta vad du vill och du får rösta på vilket parti du vill! 

Precis som vi andra som är myndiga! 

Snälla!!!

Jag noterat att användaren försöker inbilla sig att en del saker är en argumentation för vara vegetarian.
    Allt jag tänker är jaha, vad har det ens med något att göra.

Och sen kommer predikan igen, skuldbelägga, chocka med äta människor och annat trams.

Det är så extremt fascinerande att se någon anse att det är bara jag på jorden som är åter rätt.
    Påminner mig om många dieter genom åren, och där vi haft samma religiösa framtoning och frälsning.

Och så har dom en fallerad diet också, och där de måste äta tabletter för att ens överleva.
    Det berättar klart och tydligt att det är något som inte stämmer med dieten för människor.(Men de vill inte veta av fakta som detta, för de tror tar jag en tablett så tror dom ingen skulle se problemet.)

Det komiska är också att det inte krävs mycket för tabletterna ska ta slut, och då MÅSTE de börja äta B12 rika livsmedel.
    SÅ bräcklig är den dieten.

Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!