• Anonym (Vego)

Sluta ät kött - ni är en del av problemet!

Det är dags att sluta hymla: köttätare bär ett ansvar för klimatkrisen, djurplågeriet och den förgiftade framtid vi lämnar efter oss. Att fortsätta beställa in biffar och fläskkotletter som om inget hänt är inget annat än själviskt, ignorant och fegt.

Vi vet. Vi vet att köttproduktionen står för enorma utsläpp av växthusgaser. Vi vet att den slukar vatten, skövlar regnskog och driver på en katastrof som redan nu förstör liv. Och vi vet att djurindustrin bygger på lidande ? där levande varelser behandlas som slit-och-slängprodukter. Ändå sitter folk och tuggar på sin hamburgare med ett leende, som om verkligheten inte angår dem.

Det går inte längre att gömma sig bakom undanflykter som "det är gott" eller "det är tradition". Ska vi också försvara barnarbete, miljöförstöring och slaveri för att någon tycker det är bekvämt? Era smaklökar är inte viktigare än framtiden. Punkt.

Vi måste kalla köttet vad det är: en lyxvara som människor i rika länder väljer att frossa i, medan planeten brinner och djuren lider. Att fortsätta äta kött idag är ett politiskt ställningstagande ? ett ställningstagande FÖR utsläpp, FÖR djurplågeri, FÖR en ohållbar värld.

Så ja ? känn er träffade. Ni som fortfarande beställer kebabtallrikar, fyller kylskåpen med köttfärs och frossar på julskinkan ? ni är en del av maskineriet som förstör framtiden. Och ni har makten att sluta. Det är faktiskt så enkelt: lägg ner köttet. Välj växtbaserat. Allt annat är att blunda, fega ur och svika både djur och kommande generationer.

👉 Sluta äta kött ? eller erkänn öppet att ni skiter i både djur och planet.

• Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!
  • klyban
    Teresse7 skrev 2025-10-10 15:13:51 följande:
    Ja det är som någon skrev, denna person håller en disskution med sig själv och säger emot sina egna argument om och om och om igen... 

Man har rätt att ha en åsikt men det blir stört omöjligt att hålla en disskution med någon som säger emot sig själv Obestämd

Personligen är jag helt okey att hen äter precis vad hen vill, vare sig det är lätt vegetarian eller hardcore vegan.

Det är när moralkakorna flyger och predikan startar, det är då jag aktiveras och försöker berätta för dom att vi är inte intresserade av detta som predikan, se mat som religion och hur vi ska omvändas.
    Själv fick jag argument kring äta människor helt plötsligt innan, det var kort efter jag fick höra för säkert 15-20 gången att användaren inte ska diskutera mer med mig.
    Nu 15-20ggr senare, så står vi här än hur vi ska omvändas till jesus kristus och inte äta kött alls.

Själv är jag en blandning, jag gör en hel del vegetariska rätter, en del fullständigt, andra med typ pastaost/parmesan.

SKuole gissa på knappa 20% vegetariskt, och resten blandkost och en hel del fisk med här.

Vet du det att fiskar lever i timmar ovanför vattnet och om djurvännerna får bestämma.
    De fiskar jag ser och fått, så är det ingen som lever i timmar, lever dom ens 5min ovanför vattnet så är det rätt bra.
    Men ändå påstod denna använder detta om och om igen, och då är en sak solklar, och om de lever så länge, så är de inte utan vatten längre.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Aniiee
    klyban skrev 2025-10-09 18:23:34 följande:

Nu har jag inte läst rapporten mer än den lilla mängd kött de säger.
    Dock var man tvungen rätta till felet att detta var något som är ett kostråd från Livsmedelsverket.

Och blir det en dag, ja, då får man ta diskussionen då istället.

Jag bara antar att EAT-Lancet har en saklig grund och med viss fakta bakom sig.
    Och få svaret på om det är bra kostråd eller inte, ja, det kan ta bra tid att räkna ut.(Och nu pratar vi inte om de som överdriver ultraprocessad mat, svår övervikt och så vidare, för det vet vi redan är dåligt för en.)

Men även om det anses som en okey kost det dom ger, så är vi alla inte stöpta just i den formen.
    Ska bli intressant och se vart man tar detta, för blir komiskt att äta 15g rött kött bara, och då såklart om man vill följa kostråden.

Och jag bara hade en tanke utifrån ett stycke av allt du skrev...

Jag är inte ett dugg säker på att denna rapport bygger på saklig grund. 28 av de 32 författarna är pro-vegan- eller anti-köttlobbyister. Ingen av dem verkar ha en bakgrund i agrikultur (men där kan jag ha missat något).

En stor miss i rapporten är idén de har om att betesmarker bara helt enkelt kommer/kan konverteras till jordbruksmark över allt i alla länder är bara rätt och slätt fel, så jag undrar om de är okunskap på tapeten där.

Sedan säger rapporten även att över 50% av utsläppen kommer minska av den gröna omställningen i jordbruket, inte av om vi börjar äta enligt deras kostråd. Vad de övriga knappa 50% kommer från har jag inte hunnit undersöka, men det verkar inte vara kostråden i sig. Det ställer kostråden i väldigt osäker dager.
    Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Anonym (Mina skäl att välja äta vego)
    Anonym (Nytta) skrev 2025-10-10 14:32:07 följande:
    Du bemötte ditt eget påstående och skrev emot dig själv. Du har en pågående disskution med dig själv ich det får man ha men då kan du citera din egen text istället och skriva med dig själv i denna tråd 
    Nej jag har sett argumentet från andra i olika form, även här i tråden. Det finns , bl om hur överlägsen en diet med kött är enligt klubban
    Ja det är som någon skrev, denna person håller en disskution med sig själv och säger emot sina egna argument om och om och om igen... 

Man har rätt att ha en åsikt men det blir stört omöjligt att hålla en disskution med någon som säger emot sig själv Obestämd

Nej, mitt huvudargument är fortfarande djurrätt, men jag har ändå rätt att bemöta om någon annan först direkt skriver att ingen som helst miljöpåverkan finns av någon som helst animalieproduktion, dvs göra en sidokommentar om att jag ansåg att det ih3lt 3nkelt inte stämmer,  även om min egen anledning är djurrätt.

Men jag har avslutat replikskiftet med klykan. Dessutom tycker jag TS är mer osynlig här än jag gätna skulle se.

jag säger alltså inte emot mig själv. Du har nog inte läst alla inlägg i tråden, och jag brmöter olika saker jag läst här, även före du kom in i tråden.
  • Anonym (J)

Man blir verkligen köttsugen när man läser TS tramsande.

Köpte extra mycket nötkött och fläskkött idag efter att jag såg tråden uppe igen.

Mums! 

Teresse7 skrev 2025-10-10 14:47:21 följande:
    Mina argument är den fakta som finns på Google. 

Nu lyfter du fram att alla lever olika. Det vet jag. Jag har inte påstått att jag valt att äta kött för miljönsskull eller? Ja jag har bil och jag dricker kaffe. Jag har aldrig påstått att jag driver miljöfrågor. Det va DU som tog miljön som ett argument. Ingen annan här. 

Djuren vet alltså knte om att de ska dö men på slutet vet dem om det? Läs den mening igen... dom vet inte men dom vet. Hur ska du ha det i den frågan? 

Nej för mig är det inte relevant hur din fysologi är. Jag är övertygad om att du får i de ämnen du behöver. 

Vi har fattat att det är möjligt att bli vegan. Ingen tror något annat. Men än dock väljer många av oss att knte göra resan du gjort. För mig är det helt okej att du valt det du har valt. Jag kommer inte göra samma resa då jag tycker det finns för många fördelar med att äta kött. 
    Det räcker inte. Google ger inte den fullständiga bilden utan ofta en förenklad, 

Nej, mitt huvudargument är och förblir djurrätt, fastän jag inte har bil,(åker kollektivt) och aldrig köper hem kaffe. Men jag bemötte påståendet någon gjorde att jag skulle leva mer miljöbelastande än andra då  det jag äter är vegetabiliebaserade livsmedel. Det var ett orättvist påpekande. Därför svarade jag om detta.

Så skrev jag inte. Däremot skrev jag att jag inte i tidigare inlägg påstått det, men nu påstår jag att en del djur vet det.Men om de inte vet så menar jag fortfarande att det är kärleksfullare att inte döda. Är det bättre att döda en individ som inte vet det än någon som vet? Är det någon skillnad ?

Inte för dig, men de som påstår att det är så farligt att inte äta kött bemötte jag dock. bla med de irden-Jag skriver ju till alla tråddeltagare även om jag mest svarar på en viss persons ord i ett inlägg.
    Anonym (J) skrev 2025-10-10 20:26:17 följande:

Man blir verkligen köttsugen när man läser TS tramsande.

Köpte extra mycket nötkött och fläskkött idag efter att jag såg tråden uppe igen.

Mums! 

TS har inte varit med i tråden på ett tag.
  • Teresse7
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-10 20:37:25 följande:
    Det räcker inte. Google ger inte den fullständiga bilden utan ofta en förenklad, 

Nej, mitt huvudargument är och förblir djurrätt, fastän jag inte har bil,(åker kollektivt) och aldrig köper hem kaffe. Men jag bemötte påståendet någon gjorde att jag skulle leva mer miljöbelastande än andra då  det jag äter är vegetabiliebaserade livsmedel. Det var ett orättvist påpekande. Därför svarade jag om detta.

Så skrev jag inte. Däremot skrev jag att jag inte i tidigare inlägg påstått det, men nu påstår jag att en del djur vet det.Men om de inte vet så menar jag fortfarande att det är kärleksfullare att inte döda. Är det bättre att döda en individ som inte vet det än någon som vet? Är det någon skillnad ?

Inte för dig, men de som påstår att det är så farligt att inte äta kött bemötte jag dock. bla med de irden-Jag skriver ju till alla tråddeltagare även om jag mest svarar på en viss persons ord i ett inlägg.
    Då får du fördjupa dig på Google lite mer. Det ärninte något enkelt ämne men vid första anblick är det inget någon nackdel att äta kött. Varken för oss eller djuret (nu talar jag om jakt i första hand ) slakt har jag inte yppat ngt om. Förutom att bönderna behöver den delen att överleva.

Ingen har påstått att du påverkar miljön negativt..men.bli alla i landet vegetarianer så kommer detta påverka miljön negativt.

JOOO gå tillbaka och läs din egen text!!!! Dj skriver klart och tydligt att djuren inte vet men dom vet. Detta är det jag menar. Du emotsäger dig själv konstant.

För mig har du noll koll utan utgår enbart från dig själv konstant 
  • Teresse7
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-10 20:24:54 följande:
    jag säger alltså inte emot mig själv. Du har nog inte läst alla inlägg i tråden, och jag brmöter olika saker jag läst här, även före du kom in i tråden.
    Jo du säger emot dig själv i de svar du givit mig konstant. Det eller så duckar du sakfrågan och byter ämne. Helt omöjligt att hålla en diskussion då
Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!