Aniiee skrev 2025-10-10 17:28:09 följande:
Och jag bara hade en tanke utifrån ett stycke av allt du skrev...
Jag är inte ett dugg säker på att denna rapport bygger på saklig grund. 28 av de 32 författarna är pro-vegan- eller anti-köttlobbyister. Ingen av dem verkar ha en bakgrund i agrikultur (men där kan jag ha missat något).
En stor miss i rapporten är idén de har om att betesmarker bara helt enkelt kommer/kan konverteras till jordbruksmark över allt i alla länder är bara rätt och slätt fel, så jag undrar om de är okunskap på tapeten där.
Sedan säger rapporten även att över 50% av utsläppen kommer minska av den gröna omställningen i jordbruket, inte av om vi börjar äta enligt deras kostråd. Vad de övriga knappa 50% kommer från har jag inte hunnit undersöka, men det verkar inte vara kostråden i sig. Det ställer kostråden i väldigt osäker dager.
Det blir ju inte bra med den tiltningen och om det inte finns "andra" sidan också och bakom denna rapport.
Det finns ett bra ställe som listar olika metoder för minska CO2.och en del vetenskap, forskning och andra saker som förklarar hur man ska göra.
Project Drawdown heter stället och är intressant att läsa där.
drawdown.org/
Stora saker för minska co2 är familjeplanering, och där har dom en lösning att förbättra kvinnors utbildning, för den sänker barnafödandet dramatiskt har det visat sig osv...
Matsvinn är en betydande också.(Där har jag själv lyckats rätt väl med minska mitt matsvinnet, men såklart ibland gör man bort sig i inköpen så blir det lite, men inte nära genomsnittet vad nu det snittet är idag.(För mig det låg runt 100kg per person och år innan och det var många år sedan den siffran.))
Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-10 20:15:47 följande:
Nej jag har sett argumentet från andra i olika form, även här i tråden. Det finns , bl om hur överlägsen en diet med kött är enligt klubban
Varför väljer du att ljuga för och vad som sagts om kött för?
Aldrig någonsin har det diskuterats kött som en diet.
Det jag har sagt, det är att kött är en överlägsen näringskälla, och ingenstans är det sagt att det är den enda man ska ha.
För det är det du sade och ingen annan, så varför lägger du orden i munnen på oss för?
Är det för att vi vet om att vegansk kost är en fallerad diet och pga man dör utan man äter tabletter?
Inser du är svårt oärlig, är det ett resultat av din diet?
Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-10 20:21:59 följande:
Nej, mitt huvudargument är fortfarande djurrätt, men jag har ändå rätt att bemöta om någon annan först direkt skriver att ingen som helst miljöpåverkan finns av någon som helst animalieproduktion, dvs göra en sidokommentar om att jag ansåg att det ih3lt 3nkelt inte stämmer, även om min egen anledning är djurrätt.
Men jag har avslutat replikskiftet med klykan. Dessutom tycker jag TS är mer osynlig här än jag gätna skulle se.
Intressant, du säger det slutat, och ändå fortsätter du.
Är det så enkelt du inte förstår dina egna handlingar, en sak vet vi dock, ditt ord betyder inget med den.
Teresse7 skrev 2025-10-11 00:25:10 följande:
Då får du fördjupa dig på Google lite mer. Det ärninte något enkelt ämne men vid första anblick är det inget någon nackdel att äta kött. Varken för oss eller djuret (nu talar jag om jakt i första hand ) slakt har jag inte yppat ngt om. Förutom att bönderna behöver den delen att överleva.
Ingen har påstått att du påverkar miljön negativt..men.bli alla i landet vegetarianer så kommer detta påverka miljön negativt.
JOOO gå tillbaka och läs din egen text!!!! Dj skriver klart och tydligt att djuren inte vet men dom vet. Detta är det jag menar. Du emotsäger dig själv konstant.
För mig har du noll koll utan utgår enbart från dig själv konstant
En som kommit så långt att de tror argumentera människor som mat, så är självkritik något som aldrig du kommer få se.