• Anonym (Vego)

Sluta ät kött - ni är en del av problemet!

Det är dags att sluta hymla: köttätare bär ett ansvar för klimatkrisen, djurplågeriet och den förgiftade framtid vi lämnar efter oss. Att fortsätta beställa in biffar och fläskkotletter som om inget hänt är inget annat än själviskt, ignorant och fegt.

Vi vet. Vi vet att köttproduktionen står för enorma utsläpp av växthusgaser. Vi vet att den slukar vatten, skövlar regnskog och driver på en katastrof som redan nu förstör liv. Och vi vet att djurindustrin bygger på lidande ? där levande varelser behandlas som slit-och-slängprodukter. Ändå sitter folk och tuggar på sin hamburgare med ett leende, som om verkligheten inte angår dem.

Det går inte längre att gömma sig bakom undanflykter som "det är gott" eller "det är tradition". Ska vi också försvara barnarbete, miljöförstöring och slaveri för att någon tycker det är bekvämt? Era smaklökar är inte viktigare än framtiden. Punkt.

Vi måste kalla köttet vad det är: en lyxvara som människor i rika länder väljer att frossa i, medan planeten brinner och djuren lider. Att fortsätta äta kött idag är ett politiskt ställningstagande ? ett ställningstagande FÖR utsläpp, FÖR djurplågeri, FÖR en ohållbar värld.

Så ja ? känn er träffade. Ni som fortfarande beställer kebabtallrikar, fyller kylskåpen med köttfärs och frossar på julskinkan ? ni är en del av maskineriet som förstör framtiden. Och ni har makten att sluta. Det är faktiskt så enkelt: lägg ner köttet. Välj växtbaserat. Allt annat är att blunda, fega ur och svika både djur och kommande generationer.

👉 Sluta äta kött ? eller erkänn öppet att ni skiter i både djur och planet.

• Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!
  • klyban
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-10 11:21:19 följande:
    Der är skillnad på djurskydd och djurrätt. Jag står snarare för djurrätt än djurskydd.Dvs jag är radikalare. Jag vill inte bara reformera systemet utan fasa ut det. För mig handlar det mer om icke våldsprincipen, att inte döda, än om att förbättra förhållandena innan dödandet men fortsätta med dödandet. Det är för mig huvudskälet.

Men sedan nämnde jag också att det faktiskt finns miljöeffekter av animalieproduktion, och eftersom jag är övertygad om det också är det inte skenheligt utan bara min ärliga övertygelse - även om det inte är huvudskälet.

Bla bidrar vattenutsläpp från animalieproduktion runt Östersjön till bottendöden i just Östersjön-men det är ändå inte mitt huvudskäl. Jag duckade ingenting, men försökte skriva nyanserat.
    Ja, skillnaden är att de går hand i hand Solig
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-10 11:23:57 följande:
    Jag har åter avslutat diskussionen med just dig
    Ojdå, ditt ord betydde inget igen ser jag, verkar vara en trend för dig.
    Anonym (Nytta) skrev 2025-10-10 12:16:56 följande:
    Vegetarianer i allmänhet gör ju det och du förespråkar ju att fler ska bli det ??  

Det är lite att ta i att vegetarianer är i allmänhet som denna användare, för det stämmer inte.

Utan det är rätt få av vegetarianerna som låter som den användaren.
    Dock de som finns tar stort utrymme med argument att äta husdjur, äta människor och andra fallerande argumentationer som de låtsas om inte existerar.

Så jag skulle dock säga de flesta vegetarianer har respekt för hur andra äter, även om de inte håller med.
    Den användare har inte denna respekt, för där ska vi andra omvändas tex med äta människor Skål

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Mina skäl att välja äta vego)
    Anonym (Nytta) skrev 2025-10-10 12:16:56 följande:
    Vegetarianer i allmänhet gör ju det och du förespråkar ju att fler ska bli det ??  
    Vaddå vegetarianer i allmänhet? Det är ett påstående, inte ett sakargument.
    Vegetarianer och veganer lever individuellt helt olika, precis som blandkostare.

Dricker du kaffe? Har du bil?
  • Anonym (Nytta)
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-10 13:30:11 följande:
    Vegetarianer och veganer lever individuellt helt olika, precis som blandkostare.

Ja nu va det ju du som själv skrev att du inte anbart var vegan för miljöns skull. Det är ju förenligt med att man har miljön som ett argument. Det va du själv som tog det argumentet från början. Hur ska du ha det?
    Teresse7 skrev 2025-10-10 12:11:28 följande:
    I det stora hela är det bättre för miljön att vara köttätare. Det är fakta. Du kan googla kring ämnet om du vill. 
    Det finns många fördelar med detta för vår planet. Så det argumentet du har är skenheligt. 
    Men vad vet jag du kanske bor i ett självförsörjande hushåll. Det kan inte alla göra eller rättare sagt VILL inte alla göra. 

Du skriver inte nyanserat när du känner fram dina fördelar kring din fysiologi. Ingen här fattar anledningen till att du tar upp det. 

Det du gör i denna tråd är att skriva utifrån dig själv. Vilket blir högst märkligt i den sakfrågan detta ämne nu gäller. 

Du har bra fysiologiska förutsättningar, du som vegan påverkar inte miljön, du som vegan röstar på SD. 
    Du tror att djuren vet om att dom ska dö. Mm.

Du kan inte använda dig själv som argument för att omvandla andra till att avstå kött. Det krävs lite mindre "jag" och lite mer konkreta argument om du ska kunna nå fram
    Jag vill hellre se dina egna argument än googla. Du gör ett generellt påstående utan att ta hänsyn till att olika vegetarianer och olika veganer lever mycket olika, liksom blandkostare lever mycket olika. Förresten- Har du bil? Dricker du kaffe? Jag tycker inte det är ett sakargument Med ett generellt påstående om de som inte äter kött mm

Både jag och en mängd blandkostare bor inte i livsmedelsproducerande hushåll. Jag är civilingenjör. Sådana behövs också.

Jag har aldrig sagt att djuren vet om att de skall dö. Dock på slutet vet många av dem det, men det är inte mitt argument mot att döda. Snarare är det kärleken och icke vålds-principen som driver mig.

Vad gäller fysiologi var det bla ett bemötande av de som säger att det är så ohälsosamt att inte äta kött. Så det var det som var poängen. Eftersom jag själv har erfarenhet så har jag ju lärt mig något, kanske något som är relevant.

Jag har inte heller sagt att det är pga just mig som man kan förespråka vegetabiliebaserade livsmedel, men eftersom jag själv gjorde resan från storkonsument av animalier till först laktovegetarian och sedan vegan vet jag att det är möjligt

Men jag vill säga att kärlek och ickevåld är argument.  Anför döda om man inte behöver det. Miljarder landdjur och till och med biljoner vattendjur!
    Anonym (Nytta) skrev 2025-10-10 13:41:29 följande:
    Ja nu va det ju du som själv skrev att du inte anbart var vegan för miljöns skull. Det är ju förenligt med att man har miljön som ett argument. Det va du själv som tog det argumentet från början. Hur ska du ha det?
    Jag bemötte bara ett påstående. Jag försöker hålla flera tankar i huvudet samtidigt i diskussioner
  • klyban
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-10 13:30:11 följande:

DU är ju ett bevis för det som du citerade och den sade.
    Men sen är ni få, de normala vegetarianerna som inte predikar och försöker omvända alla, de är i en överlägsen majoritet.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Nytta)
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-10 13:48:16 följande:
    Jag bemötte bara ett påstående. Jag försöker hålla flera tankar i huvudet samtidigt i diskussioner
    Du bemötte ditt eget påstående och skrev emot dig själv. Du har en pågående disskution med dig själv ich det får man ha men då kan du citera din egen text istället och skriva med dig själv i denna tråd 
  • Teresse7
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-10 13:45:09 följande:
    Jag vill hellre se dina egna argument än googla. Du gör ett generellt påstående utan att ta hänsyn till att olika vegetarianer och olika veganer lever mycket olika, liksom blandkostare lever mycket olika. Förresten- Har du bil? Dricker du kaffe? Jag tycker inte det är ett sakargument Med ett generellt påstående om de som inte äter kött mm

Både jag och en mängd blandkostare bor inte i livsmedelsproducerande hushåll. Jag är civilingenjör. Sådana behövs också.

Jag har aldrig sagt att djuren vet om att de skall dö. Dock på slutet vet många av dem det, men det är inte mitt argument mot att döda. Snarare är det kärleken och icke vålds-principen som driver mig.

Vad gäller fysiologi var det bla ett bemötande av de som säger att det är så ohälsosamt att inte äta kött. Så det var det som var poängen. Eftersom jag själv har erfarenhet så har jag ju lärt mig något, kanske något som är relevant.

Jag har inte heller sagt att det är pga just mig som man kan förespråka vegetabiliebaserade livsmedel, men eftersom jag själv gjorde resan från storkonsument av animalier till först laktovegetarian och sedan vegan vet jag att det är möjligt

Men jag vill säga att kärlek och ickevåld är argument.  Anför döda om man inte behöver det. Miljarder landdjur och till och med biljoner vattendjur!
    Mina argument är den fakta som finns på Google. 

Nu lyfter du fram att alla lever olika. Det vet jag. Jag har inte påstått att jag valt att äta kött för miljönsskull eller? Ja jag har bil och jag dricker kaffe. Jag har aldrig påstått att jag driver miljöfrågor. Det va DU som tog miljön som ett argument. Ingen annan här. 

Djuren vet alltså knte om att de ska dö men på slutet vet dem om det? Läs den mening igen... dom vet inte men dom vet. Hur ska du ha det i den frågan? 

Nej för mig är det inte relevant hur din fysologi är. Jag är övertygad om att du får i de ämnen du behöver. 

Vi har fattat att det är möjligt att bli vegan. Ingen tror något annat. Men än dock väljer många av oss att knte göra resan du gjort. För mig är det helt okej att du valt det du har valt. Jag kommer inte göra samma resa då jag tycker det finns för många fördelar med att äta kött. 
  • klyban
    Teresse7 skrev 2025-10-10 14:47:21 följande:
    Mina argument är den fakta som finns på Google. 

Nu lyfter du fram att alla lever olika. Det vet jag. Jag har inte påstått att jag valt att äta kött för miljönsskull eller? Ja jag har bil och jag dricker kaffe. Jag har aldrig påstått att jag driver miljöfrågor. Det va DU som tog miljön som ett argument. Ingen annan här. 

Djuren vet alltså knte om att de ska dö men på slutet vet dem om det? Läs den mening igen... dom vet inte men dom vet. Hur ska du ha det i den frågan? 

Nej för mig är det inte relevant hur din fysologi är. Jag är övertygad om att du får i de ämnen du behöver. 

Vi har fattat att det är möjligt att bli vegan. Ingen tror något annat. Men än dock väljer många av oss att knte göra resan du gjort. För mig är det helt okej att du valt det du har valt. Jag kommer inte göra samma resa då jag tycker det finns för många fördelar med att äta kött. 

Det riktigt komiska är att användaren använder argumentet att det är INTE för miljon, klimat eller annat sånt.
    Och sen ser vi argumenten för miljö och klimat ändå slinker in då och då i predikan och omvändelsen som ska ske.

• Teresse7
    klyban skrev 2025-10-10 14:59:26 följande:

Det riktigt komiska är att användaren använder argumentet att det är INTE för miljon, klimat eller annat sånt.
    Och sen ser vi argumenten för miljö och klimat ändå slinker in då och då i predikan och omvändelsen som ska ske.

Ja det är som någon skrev, denna person håller en disskution med sig själv och säger emot sina egna argument om och om och om igen... 

Man har rätt att ha en åsikt men det blir stört omöjligt att hålla en disskution med någon som säger emot sig själv Obestämd
Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!