• Anonym (Vego)

Sluta ät kött - ni är en del av problemet!

Det är dags att sluta hymla: köttätare bär ett ansvar för klimatkrisen, djurplågeriet och den förgiftade framtid vi lämnar efter oss. Att fortsätta beställa in biffar och fläskkotletter som om inget hänt är inget annat än själviskt, ignorant och fegt.

Vi vet. Vi vet att köttproduktionen står för enorma utsläpp av växthusgaser. Vi vet att den slukar vatten, skövlar regnskog och driver på en katastrof som redan nu förstör liv. Och vi vet att djurindustrin bygger på lidande ? där levande varelser behandlas som slit-och-slängprodukter. Ändå sitter folk och tuggar på sin hamburgare med ett leende, som om verkligheten inte angår dem.

Det går inte längre att gömma sig bakom undanflykter som "det är gott" eller "det är tradition". Ska vi också försvara barnarbete, miljöförstöring och slaveri för att någon tycker det är bekvämt? Era smaklökar är inte viktigare än framtiden. Punkt.

Vi måste kalla köttet vad det är: en lyxvara som människor i rika länder väljer att frossa i, medan planeten brinner och djuren lider. Att fortsätta äta kött idag är ett politiskt ställningstagande ? ett ställningstagande FÖR utsläpp, FÖR djurplågeri, FÖR en ohållbar värld.

Så ja ? känn er träffade. Ni som fortfarande beställer kebabtallrikar, fyller kylskåpen med köttfärs och frossar på julskinkan ? ni är en del av maskineriet som förstör framtiden. Och ni har makten att sluta. Det är faktiskt så enkelt: lägg ner köttet. Välj växtbaserat. Allt annat är att blunda, fega ur och svika både djur och kommande generationer.

👉 Sluta äta kött ? eller erkänn öppet att ni skiter i både djur och planet.

• Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!
  • Anonym (Mina skäl att välja äta vego)
    Anonym (Nytta) skrev 2025-10-08 16:37:23 följande:
    Du får äta vad du vill och du får rösta på vilket parti du vill! 

Precis som vi andra som är myndiga! 

Snälla!!!
    Mariasmorgon tog bara upp utsläpp. Var det fel att skriva om att det finns andra skäl att vara positiv till vegetabiliebaserade livsmedel än miljö?

Att skriva att det finns andra frågor här än TS tar upp. Jag tycker djurrätt är bortglömt idag jämfört med tex 90-talet.
  • Anonym (Göran)
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-08 18:06:46 följande:
    Mariasmorgon tog bara upp utsläpp. Var det fel att skriva om att det finns andra skäl att vara positiv till vegetabiliebaserade livsmedel än miljö?

Att skriva att det finns andra frågor här än TS tar upp. Jag tycker djurrätt är bortglömt idag jämfört med tex 90-talet.
    Och därför gör du dina val i livet, vilket är ok. Precis lika ok som det är om man väljer att äta kött. Det många vegetarianer har så svårt för är att låta bli att försöka påverka andra att göra som dom vill.
    Anonym (Göran) skrev 2025-10-08 18:10:10 följande:
    Och därför gör du dina val i livet, vilket är ok. Precis lika ok som det är om man väljer att äta kött. Det många vegetarianer har så svårt för är att låta bli att försöka påverka andra att göra som dom vill.
    Glömmer du inte bort nu att en debattråd är till just för att olika åsikter ska kunna brytas mot varandra? Det är ju inte så att jag hoppar på nån på stan o säger - du borde bli vegan eller åtminstone vegetarian.

Ingen är tvingad att läsa inlägg i en debattråd med frivilligt deltagande.

Dessutom är jag inte heller TS. Jag ville komplettera med andra skäl än miljö.Jag tycker djuretiska är viktigt.

Och hade inte debatt och diskussion varit tillåten hade jag själv - en före detta inbiten storkonsument av animalier - inte fått den inspiration som gjorde att jag ändrade inriktning. Och inget hindrar att fler personer i nya generationer får samma inspiration idag, som jag fick på 90-talet. 

Jag kan inte se något negativt med det, och det ä4 frivilligt att läsa.
  • klyban
    Anonym (Göran) skrev 2025-10-08 18:10:10 följande:

De är inte många till totalen, men de är väldigt på och  börjar prata om människor som föda för att de anser sig stå flera steg ovanför de som äter kött.

Rätt fascinerande och se någon predika, och sen försöker säga hen inte gör.
    Är dom inte ens medvetna om att de predikar måste man undra, för det vore fantastiskt om du inte förestår.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (ansvarig som faan)

Det går visst rundgång här. Någon behöver flytta micken.

• Anonym (Nytta)
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-08 18:06:46 följande:

Nej som sagt, du äter vad du vill! Jag äter vad jag vill!

Frågor på det? 
  • Anonym (Göran)

Kan inte förstå folk som väljer bort kött som är så nyttigt och gott.

Ifråga om miljö, så transporteras vegansk och vegetarisk mat längre och besprutas mer vilket är skadligt för naturen. Så rent miljömässigt så är det nog inte så stor skillnad. Dessutom är dom på god väg med att bli bättre på att reducera koldioxid i atmosfären, denna forskning går framåt hela tiden.

Jag köper inte skälet att det är så bra för naturen att vara vegetarian eller vegan.

Anonym (ansvarig som faan) skrev 2025-10-08 20:11:56 följande:

Det går visst rundgång här. Någon behöver flytta micken.

Jag har lagt ned mina försök att föra debatten med klyban nu i a f
    Anonym (Nytta) skrev 2025-10-08 21:46:26 följande:
    Nej som sagt, du äter vad du vill! Jag äter vad jag vill!

Frågor på det? 

Ja.Jag har en fråga.

Frågan är om inte en debattråd är till just för att olika åsikter i en eller flera frågor ska brytas mot varandra?

Ingen är ju tvingad att varken läsa eller svara på ett visst inlägg, men k en debatt måste det vara tillåtet att framföra åsikter som inte alla håller med om. Annars blir det ju ingen debatt alls.

Anonym (Göran) skrev 2025-10-08 22:11:38 följande:

Kan inte förstå folk som väljer bort kött som är så nyttigt och gott.

Ifråga om miljö, så transporteras vegansk och vegetarisk mat längre och besprutas mer vilket är skadligt för naturen. Så rent miljömässigt så är det nog inte så stor skillnad. Dessutom är dom på god väg med att bli bättre på att reducera koldioxid i atmosfären, denna forskning går framåt hela tiden.

Jag köper inte skälet att det är så bra för naturen att vara vegetarian eller vegan.

Det finns helt andra skäl. För min del var det framför allt att jag inte vill vara en del av den efterfrågan jag tidigare var del av på att föda upp och döda.

Dvs för mig en icke-våldsprincip utsträckt också till andra arter. Tanken att inte döda.Jag känner idag mer frid i hjärtat i förhållande till andra arter än jag gjorde förut.

Därtill finns det väldigt mycket olika vegetabiliebaserad mat , både närproducerad och fjärrproducerad. Tex Gogreen använder svenska proteinråvaror.

Sedan, även om jag inte är miljöaktivist , så avges även  andra växthusgaser än koldioxid i animalieproduktion, tex metan. Sedan skulle jag vilja se den där koldioxidreduceringen i verkligheten.

Vad gäller hälsa så är jag inte säker på att mycket animalier i ett längre livstidsperspektiv är så bra varken ur hjärta/kärl-blodflödes-synpunkt eller cancer-synpunkt..
Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!