• Anonym (Vego)

Sluta ät kött - ni är en del av problemet!

Det är dags att sluta hymla: köttätare bär ett ansvar för klimatkrisen, djurplågeriet och den förgiftade framtid vi lämnar efter oss. Att fortsätta beställa in biffar och fläskkotletter som om inget hänt är inget annat än själviskt, ignorant och fegt.

Vi vet. Vi vet att köttproduktionen står för enorma utsläpp av växthusgaser. Vi vet att den slukar vatten, skövlar regnskog och driver på en katastrof som redan nu förstör liv. Och vi vet att djurindustrin bygger på lidande ? där levande varelser behandlas som slit-och-slängprodukter. Ändå sitter folk och tuggar på sin hamburgare med ett leende, som om verkligheten inte angår dem.

Det går inte längre att gömma sig bakom undanflykter som "det är gott" eller "det är tradition". Ska vi också försvara barnarbete, miljöförstöring och slaveri för att någon tycker det är bekvämt? Era smaklökar är inte viktigare än framtiden. Punkt.

Vi måste kalla köttet vad det är: en lyxvara som människor i rika länder väljer att frossa i, medan planeten brinner och djuren lider. Att fortsätta äta kött idag är ett politiskt ställningstagande ? ett ställningstagande FÖR utsläpp, FÖR djurplågeri, FÖR en ohållbar värld.

Så ja ? känn er träffade. Ni som fortfarande beställer kebabtallrikar, fyller kylskåpen med köttfärs och frossar på julskinkan ? ni är en del av maskineriet som förstör framtiden. Och ni har makten att sluta. Det är faktiskt så enkelt: lägg ner köttet. Välj växtbaserat. Allt annat är att blunda, fega ur och svika både djur och kommande generationer.

👉 Sluta äta kött ? eller erkänn öppet att ni skiter i både djur och planet.

• Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!
  • Anonym (Nytta)
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-09 11:10:30 följande:

Ja.Jag har en fråga.

Frågan är om inte en debattråd är till just för att olika åsikter i en eller flera frågor ska brytas mot varandra?

Ingen är ju tvingad att varken läsa eller svara på ett visst inlägg, men k en debatt måste det vara tillåtet att framföra åsikter som inte alla håller med om. Annars blir det ju ingen debatt alls.

Jo absolut! 

Detta är inget bebatt forum utan ett disskutionsforum. 
    Oavsett vilket så går det inte föra en debatt eller disskution med någon presenterar märkliga motargument och till viss del duckar många frågor. 

Mig tappade du helt när du presenterade vart du står politiskt. Spelar ingen roll om du röstar på SD eller miljöpartiet för någon här inne. En miljöpartist som inte äter kött har lika mkt värde som alla andra och dennes röst är lika mkt värd. 

Du drar lite väl mkt egna slutsatser många gånger och många argument är väldigt knepiga. 

Därför undrar jag om du är intresserad överhuvudtaget i varför många ändå väljer att äta kött? Och kan du respektera det ? 

Vill du förändra något för djuren så är inte en disskutionstråd på familjeliv rätt ställe. Många blir enbart provocerade 
  • Anonym (Mina skäl att välja äta vego)
    Anonym (Nytta) skrev 2025-10-09 11:35:03 följande:
    Jo absolut! 

Detta är inget bebatt forum utan ett disskutionsforum. 
    Oavsett vilket så går det inte föra en debatt eller disskution med någon presenterar märkliga motargument och till viss del duckar många frågor. 

Mig tappade du helt när du presenterade vart du står politiskt. Spelar ingen roll om du röstar på SD eller miljöpartiet för någon här inne. En miljöpartist som inte äter kött har lika mkt värde som alla andra och dennes röst är lika mkt värd. 

Du drar lite väl mkt egna slutsatser många gånger och många argument är väldigt knepiga. 

Därför undrar jag om du är intresserad överhuvudtaget i varför många ändå väljer att äta kött? Och kan du respektera det ? 

Vill du förändra något för djuren så är inte en disskutionstråd på familjeliv rätt ställe. Många blir enbart provocerade 

Det var inte jag som startade tråden. jag gick in i den , och eftersom jag har erfarenheten av att själv ha blivit påverkad och ändrat kurs bla genom sådana här ttrådar så kan bland viss effekt finnas. Jag intog ju själv samma position som du finnan. Jag hade samma åsikter Som du,

Sedan var det inte ett argument i sig från min sida att jag nämnde politiken utan bara för att förekomma det jag så ofta möter i andra trådar om sånt här när man direkt avfärdas som woke, vilket helt omöjliggör diskussion med många. Det var bara för att förekomma det + understryka att det kan finnas andra skäl än TS.Djurrätt är så bortglömt idag.

Men glöm den saken och tänk på sakfrågorna .

Jag är både intresserad, och har ganska mycket vetskap redan, eftersom jag själv åt kött ända till ca 35 års ålder.

Jag önskar förändringar inte bara en reformering av systemet utan på lång sikt en  successiv utfasning.Jag är radikal och det skäms jag inte för,djurrätt inte bara djurskydd, Därför delar jag tex aldrig hemska bilder från djurhållning och slakt, eftersom det är den etisk-filosofiska grundfrågan jag är inne på

Varför inte säga till TS att du tycker att en diskussionstråd int3 är rätt forum? Jag är ju inte TS, men i en diskussion måste man få tycka olika.

• Anonym (Nytta)
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-09 12:22:57 följande:

Det var inte jag som startade tråden. jag gick in i den , och eftersom jag har erfarenheten av att själv ha blivit påverkad och ändrat kurs bla genom sådana här ttrådar så kan bland viss effekt finnas. Jag intog ju själv samma position som du finnan. Jag hade samma åsikter Som du,

Sedan var det inte ett argument i sig från min sida att jag nämnde politiken utan bara för att förekomma det jag så ofta möter i andra trådar om sånt här när man direkt avfärdas som woke, vilket helt omöjliggör diskussion med många. Det var bara för att förekomma det + understryka att det kan finnas andra skäl än TS.Djurrätt är så bortglömt idag.

Jag är både intresserad, och har ganska mycket vetskap redan, eftersom jag själv åt kött ända till ca 35 års ålder.

Jag önskar förändringar inte bara en reformering av systemet utan på lång sikt en  successiv utfasning.Jag är radikal och det skäms jag inte för,djurrätt inte bara djurskydd, Därför delar jag tex aldrig hemska bilder från djurhållning och slakt, eftersom det är den etisk-filosofiska grundfrågan jag är inne på

Varför inte säga till TS att du tycker att en diskussionstråd int3 är rätt forum? Jag är ju inte TS, men i en diskussion måste man få tycka olika.

Att du inte startade tråden är jag medveten om. 

Du anser alltså att det uppfattas som lite bättre att vara åt höger och vegan än vänster och vegan? 

Och NEJ du kan inte ändra djurskyddet här!! Isf får du vässa pennan. Då vinner du mer genom att dela bilder. 

För att det är dig jag för disskutionen med. Inte TS. 

Sammanfattningsvis skrev jag att du får äta vad du vill och jag äter vad jag vill. För att markera att jag inte är intresserad av att ändra min kosthållning och avsluta min närvaro i denna tråd. 

Tack för mig
    Anonym (Nytta) skrev 2025-10-09 12:48:02 följande:
    Att du inte startade tråden är jag medveten om. 

Du anser alltså att det uppfattas som lite bättre att vara åt höger och vegan än vänster och vegan? 

Och NEJ du kan inte ändra djurskyddet här!! Isf får du vässa pennan. Då vinner du mer genom att dela bilder. 

För att det är dig jag för disskutionen med. Inte TS. 

Sammanfattningsvis skrev jag att du får äta vad du vill och jag äter vad jag vill. För att markera att jag inte är intresserad av att ändra min kosthållning och avsluta min närvaro i denna tråd. 

Tack för mig
    Ja, så är det faktiskt. Förespråkar man vegetabiliebaserade livsmedel på en del forum fullkomligt haglar hånfulla kommentarer om att vara woke, och diskussionen i sakfrågorna dränks totalt.

Det var ju just djurskydd jag inte var inne på utan djurrätt. Alltså inte förbättra förhållanden men fortsätta döda utan fasa ut dödandet. Självfallet ändrar jag inte ensam helheten, men om en enda person av 1000-tals tar lite intryck av detta + andra faktorer gör den resan jag själv gjorde är det en animalie-konsument mindre.

TS har varit lite osynlig ett tag. Hoppas TS dyker up så du kan rikta den meningen till honom eller henne.

Jag stannar ieftersom jag tycker att grundfrågan är viktig, och gläds om fler antingen minskar eller fasar ut sin animaliekonsumtion.
  • Dr Nail

Enligt det som rekommenderas av myndigheterna just idag ska man konsumera en mängd kött som motsvarar två köttbullar om dagen. Det är ungefär likadant som folk i allmänhet åt 1825. Bara så ni vet.

Dr Nail skrev 2025-10-09 14:00:56 följande:

Enligt det som rekommenderas av myndigheterna just idag ska man konsumera en mängd kött som motsvarar två köttbullar om dagen. Det är ungefär likadant som folk i allmänhet åt 1825. Bara så ni vet.

Sverige ligger internationellt mycket högt i köttkonsumtion, och just vad gäller kött så tror jag 1825 års genomsnitt vore bättre än dagens, om man därtill förde vegetabiliebaserade ersättningar förstås.

För min del konsumerar jag ännu mindre,  0 g kött/fisk, men inte av främst miljö- och hälsoskäl utan av djuretiska skäl. Men som jag skrev till en del andra är djurrätt ett bortglömt område idag

Den diskuterades på 90-talet, men då var klimatfrågan inte känd.
  • klyban
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-09 11:07:09 följande:
    Jag har lagt ned mina försök att föra debatten med klyban nu i a f

Det är för du inte kan fjärma dig från fromleriet som kommer.

Och sen kom äta människor, där försvann din trovärdighet fullständigt, som om det nu inte räckte med alla ggr du säger du inte ska diskutera mig och BRUTIT.

Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-09 11:10:30 följande:

Ja.Jag har en fråga.

Frågan är om inte en debattråd är till just för att olika åsikter i en eller flera frågor ska brytas mot varandra?

Ingen är ju tvingad att varken läsa eller svara på ett visst inlägg, men k en debatt måste det vara tillåtet att framföra åsikter som inte alla håller med om. Annars blir det ju ingen debatt alls.

Problemet är att du tror din åsikt är den enda som är den rätta.

Detta har mer än en berättat för dig att så är det inte alls.
    Men du står kvar i predikstolen och anser dig vara den enda som har rätt ändå.

Mycket fascinerande att se faktiskt.,

Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-09 11:21:59 följande:
    Det finns helt andra skäl. För min del var det framför allt att jag inte vill vara en del av den efterfrågan jag tidigare var del av på att föda upp och döda.

Dvs för mig en icke-våldsprincip utsträckt också till andra arter. Tanken att inte döda.Jag känner idag mer frid i hjärtat i förhållande till andra arter än jag gjorde förut.

Därtill finns det väldigt mycket olika vegetabiliebaserad mat , både närproducerad och fjärrproducerad. Tex Gogreen använder svenska proteinråvaror.

Sedan, även om jag inte är miljöaktivist , så avges även  andra växthusgaser än koldioxid i animalieproduktion, tex metan. Sedan skulle jag vilja se den där koldioxidreduceringen i verkligheten.

Vad gäller hälsa så är jag inte säker på att mycket animalier i ett längre livstidsperspektiv är så bra varken ur hjärta/kärl-blodflödes-synpunkt eller cancer-synpunkt..

DU är ju inte en del av kött när du inte äter kött :whoco5:
    Så varför ska du predika, skambelägga och chocka för?

Och det är här man inser att det är endast din åsikt som får existera.

Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-09 11:21:59 följande:
    Det finns helt andra skäl. För min del var det framför allt att jag inte vill vara en del av den efterfrågan jag tidigare var del av på att föda upp och döda.

Dvs för mig en icke-våldsprincip utsträckt också till andra arter. Tanken att inte döda.Jag känner idag mer frid i hjärtat i förhållande till andra arter än jag gjorde förut.

Därtill finns det väldigt mycket olika vegetabiliebaserad mat , både närproducerad och fjärrproducerad. Tex Gogreen använder svenska proteinråvaror.

Sedan, även om jag inte är miljöaktivist , så avges även  andra växthusgaser än koldioxid i animalieproduktion, tex metan. Sedan skulle jag vilja se den där koldioxidreduceringen i verkligheten.

Vad gäller hälsa så är jag inte säker på att mycket animalier i ett längre livstidsperspektiv är så bra varken ur hjärta/kärl-blodflödes-synpunkt eller cancer-synpunkt..

Intressant och se hur du försöker projicera dig själv på djur.

Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-09 12:22:57 följande:

Det är du som dominerar tråden att du står på en pedestal med att inte äta kött.
    Och hur du ska frälsa resten av oss.

Dr Nail skrev 2025-10-09 14:00:56 följande:

Och det är 400-500gram rött kött idag oavsett.
    Och det är EAT-Lancet som säger det ska vara mindre och för hälsa, klimat och miljö, inte våra myndigheter.

Så du får vackert vänta tills det sker innan man kan säga de säger detta, för just nu stämmer inte ditt påstående att de svenska myndigheten Livsmedelsverket rekommenderar 15g rött kött per dag.

För nu är det bra mycket mer.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Teresse7
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-09 14:17:02 följande:
    Sverige ligger internationellt mycket högt i köttkonsumtion, och just vad gäller kött så tror jag 1825 års genomsnitt vore bättre än dagens, om man därtill förde vegetabiliebaserade ersättningar förstås.

För min del konsumerar jag ännu mindre,  0 g kött/fisk, men inte av främst miljö- och hälsoskäl utan av djuretiska skäl. Men som jag skrev till en del andra är djurrätt ett bortglömt område idag

Den diskuterades på 90-talet, men då var klimatfrågan inte känd.
    Nej att inbillar sig att man gör något bra för miljon genom att skippa kött är att leva lite skenheligt så där tänker du rätt
  • Aniiee
    klyban skrev 2025-10-09 16:05:56 följande:

Det är för du inte kan fjärma dig från fromleriet som kommer.

//...//

Så du får vackert vänta tills det sker innan man kan säga de säger detta, för just nu stämmer inte ditt påstående att de svenska myndigheten Livsmedelsverket rekommenderar 15g rött kött per dag.

För nu är det bra mycket mer.

Det står även i EAT-Lancets rapport att hänsyn ska tas till varje lands ekologiska, ekonomiska och kulturella förutsättningar. Och jag har även en del betänkligheter runt det hela, exempelvis  att den inte har undergått peer review (annat än av de egna författarna)
    Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • klyban
    Aniiee skrev 2025-10-09 17:20:32 följande:
    Det står även i EAT-Lancets rapport att hänsyn ska tas till varje lands ekologiska, ekonomiska och kulturella förutsättningar. Och jag har även en del betänkligheter runt det hela, exempelvis  att den inte har undergått peer review (annat än av de egna författarna)

Nu har jag inte läst rapporten mer än den lilla mängd kött de säger.
    Dock var man tvungen rätta till felet att detta var något som är ett kostråd från Livsmedelsverket.

Och blir det en dag, ja, då får man ta diskussionen då istället.

Jag bara antar att EAT-Lancet har en saklig grund och med viss fakta bakom sig.
    Och få svaret på om det är bra kostråd eller inte, ja, det kan ta bra tid att räkna ut.(Och nu pratar vi inte om de som överdriver ultraprocessad mat, svår övervikt och så vidare, för det vet vi redan är dåligt för en.)

Men även om det anses som en okey kost det dom ger, så är vi alla inte stöpta just i den formen.
    Ska bli intressant och se vart man tar detta, för blir komiskt att äta 15g rött kött bara, och då såklart om man vill följa kostråden.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!