Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-09 11:07:09 följande:
Jag har lagt ned mina försök att föra debatten med klyban nu i a f
Det är för du inte kan fjärma dig från fromleriet som kommer.
Och sen kom äta människor, där försvann din trovärdighet fullständigt, som om det nu inte räckte med alla ggr du säger du inte ska diskutera mig och BRUTIT.
Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-09 11:10:30 följande:
Ja.Jag har en fråga.
Frågan är om inte en debattråd är till just för att olika åsikter i en eller flera frågor ska brytas mot varandra?
Ingen är ju tvingad att varken läsa eller svara på ett visst inlägg, men k en debatt måste det vara tillåtet att framföra åsikter som inte alla håller med om. Annars blir det ju ingen debatt alls.
Problemet är att du tror din åsikt är den enda som är den rätta.
Detta har mer än en berättat för dig att så är det inte alls.
Men du står kvar i predikstolen och anser dig vara den enda som har rätt ändå.
Mycket fascinerande att se faktiskt.,
Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-09 11:21:59 följande:
Det finns helt andra skäl. För min del var det framför allt att jag inte vill vara en del av den efterfrågan jag tidigare var del av på att föda upp och döda.
Dvs för mig en icke-våldsprincip utsträckt också till andra arter. Tanken att inte döda.Jag känner idag mer frid i hjärtat i förhållande till andra arter än jag gjorde förut.
Därtill finns det väldigt mycket olika vegetabiliebaserad mat , både närproducerad och fjärrproducerad. Tex Gogreen använder svenska proteinråvaror.
Sedan, även om jag inte är miljöaktivist , så avges även andra växthusgaser än koldioxid i animalieproduktion, tex metan. Sedan skulle jag vilja se den där koldioxidreduceringen i verkligheten.
Vad gäller hälsa så är jag inte säker på att mycket animalier i ett längre livstidsperspektiv är så bra varken ur hjärta/kärl-blodflödes-synpunkt eller cancer-synpunkt..
DU är ju inte en del av kött när du inte äter kött 
Så varför ska du predika, skambelägga och chocka för?
Och det är här man inser att det är endast din åsikt som får existera.
Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-09 11:21:59 följande:
Det finns helt andra skäl. För min del var det framför allt att jag inte vill vara en del av den efterfrågan jag tidigare var del av på att föda upp och döda.
Dvs för mig en icke-våldsprincip utsträckt också till andra arter. Tanken att inte döda.Jag känner idag mer frid i hjärtat i förhållande till andra arter än jag gjorde förut.
Därtill finns det väldigt mycket olika vegetabiliebaserad mat , både närproducerad och fjärrproducerad. Tex Gogreen använder svenska proteinråvaror.
Sedan, även om jag inte är miljöaktivist , så avges även andra växthusgaser än koldioxid i animalieproduktion, tex metan. Sedan skulle jag vilja se den där koldioxidreduceringen i verkligheten.
Vad gäller hälsa så är jag inte säker på att mycket animalier i ett längre livstidsperspektiv är så bra varken ur hjärta/kärl-blodflödes-synpunkt eller cancer-synpunkt..
Intressant och se hur du försöker projicera dig själv på djur.
Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-09 12:22:57 följande:
Det var inte jag som startade tråden. jag gick in i den , och eftersom jag har erfarenheten av att själv ha blivit påverkad och ändrat kurs bla genom sådana här ttrådar så kan bland viss effekt finnas. Jag intog ju själv samma position som du finnan. Jag hade samma åsikter Som du,
Sedan var det inte ett argument i sig från min sida att jag nämnde politiken utan bara för att förekomma det jag så ofta möter i andra trådar om sånt här när man direkt avfärdas som woke, vilket helt omöjliggör diskussion med många. Det var bara för att förekomma det + understryka att det kan finnas andra skäl än TS.Djurrätt är så bortglömt idag.
Men glöm den saken och tänk på sakfrågorna .
Jag är både intresserad, och har ganska mycket vetskap redan, eftersom jag själv åt kött ända till ca 35 års ålder.
Jag önskar förändringar inte bara en reformering av systemet utan på lång sikt en successiv utfasning.Jag är radikal och det skäms jag inte för,djurrätt inte bara djurskydd, Därför delar jag tex aldrig hemska bilder från djurhållning och slakt, eftersom det är den etisk-filosofiska grundfrågan jag är inne på
Varför inte säga till TS att du tycker att en diskussionstråd int3 är rätt forum? Jag är ju inte TS, men i en diskussion måste man få tycka olika.
Det är du som dominerar tråden att du står på en pedestal med att inte äta kött.
Och hur du ska frälsa resten av oss.
Dr Nail skrev 2025-10-09 14:00:56 följande:
Enligt det som rekommenderas av myndigheterna just idag ska man konsumera en mängd kött som motsvarar två köttbullar om dagen. Det är ungefär likadant som folk i allmänhet åt 1825. Bara så ni vet.
Och det är 400-500gram rött kött idag oavsett.
Och det är EAT-Lancet som säger det ska vara mindre och för hälsa, klimat och miljö, inte våra myndigheter.
Så du får vackert vänta tills det sker innan man kan säga de säger detta, för just nu stämmer inte ditt påstående att de svenska myndigheten Livsmedelsverket rekommenderar 15g rött kött per dag.
För nu är det bra mycket mer.