• Anonym (Vego)

Sluta ät kött - ni är en del av problemet!

Det är dags att sluta hymla: köttätare bär ett ansvar för klimatkrisen, djurplågeriet och den förgiftade framtid vi lämnar efter oss. Att fortsätta beställa in biffar och fläskkotletter som om inget hänt är inget annat än själviskt, ignorant och fegt.

Vi vet. Vi vet att köttproduktionen står för enorma utsläpp av växthusgaser. Vi vet att den slukar vatten, skövlar regnskog och driver på en katastrof som redan nu förstör liv. Och vi vet att djurindustrin bygger på lidande ? där levande varelser behandlas som slit-och-slängprodukter. Ändå sitter folk och tuggar på sin hamburgare med ett leende, som om verkligheten inte angår dem.

Det går inte längre att gömma sig bakom undanflykter som "det är gott" eller "det är tradition". Ska vi också försvara barnarbete, miljöförstöring och slaveri för att någon tycker det är bekvämt? Era smaklökar är inte viktigare än framtiden. Punkt.

Vi måste kalla köttet vad det är: en lyxvara som människor i rika länder väljer att frossa i, medan planeten brinner och djuren lider. Att fortsätta äta kött idag är ett politiskt ställningstagande ? ett ställningstagande FÖR utsläpp, FÖR djurplågeri, FÖR en ohållbar värld.

Så ja ? känn er träffade. Ni som fortfarande beställer kebabtallrikar, fyller kylskåpen med köttfärs och frossar på julskinkan ? ni är en del av maskineriet som förstör framtiden. Och ni har makten att sluta. Det är faktiskt så enkelt: lägg ner köttet. Välj växtbaserat. Allt annat är att blunda, fega ur och svika både djur och kommande generationer.

👉 Sluta äta kött ? eller erkänn öppet att ni skiter i både djur och planet.

• Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!
  • Teresse7
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-14 19:49:03 följande:

Den länken förespråkar om jag förstår den rätt mindre kött både ur hälsosynpunkt och miljösynpunkt än en vanlig svensk konsumtion.

Men jag tycker det är bäst om de jag diskuterar med själva formulerar sina argument och är mycket väl insatta. Jag vill helt och hållet diskutera med de levande personerna snarare än länkar.

Jag litar inte utan vidare på Livsmedelsverkets länkar heller. Jag vill utifrån grundfakta göra en egen analys.

Jag kan inte se något argument för att det måste vara klimatvänligare att äta kött. En helt vegetabiliebaserad kost., eller en laktovehetarisk, kan varieras väldigt mycket. Även en blandkost kan se olika ut. Det blir helt enkelt ett för generaliserande påstående som jag tror.

Jag prioriterar dock inte klimatet. Det går att som på 90-talet vara djurrättsaktiv utan någon klimatkoppling alls. Klimatfrågan var inte ens känd då.

Sedan finns andra miljöfrågor än klimat. T.ex. Vad gäller det starka fisketrycket/utfiskning av arter i vattenekosystem så berörs både ekologin och det djuretiska.

Jag har aldrig skrivit att det är till fördel att ha en överdriven konsumtion eller ? 

Du drar du igång igen.... egna ihopalappade saker. 

Du håller dig inte till det jag skriver utan ställer om igen över det. Suck

Du får vara hur mkt djurrättsaktiv du vill. 

Nej du behöver inte prioritera klimatet men påstå då inte att du är vego för klimatets skull som du gjort innan. Är okunskap. 

Då är vi iaf överens om att kätt är en väldigt bra näringskälla ? 

Fisk är jag allergisk emot så den frågan tar jag inte i. 

Kött är och förblir en utmärkt näringskälla och vi som inte vill bli vego väljer Kött. Vi får i oss det vi behöver. Hur du får dig det du behöver har jag inget intresse I. 
  • Anonym (Nytta)
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-14 14:32:12 följande:
    Såklart väljer var och en, men det har jag inte motsagt.Det måste vara tillåtet även att diskutera heta ämnen i ett forum. Ingen tvingas ju ens läsa tex mina ord.

Jag säger inte att mina argument ensamma ändrar en enda persons val, men om 1 av 100 som läser i en tråd tar lite intryck och sedan också möter annat i livet som kombineras med det kan det ibland till slut göra skillnad. I så fall skriver jag för denne ende (om hon/han finns här ) intresserade. Om hon/han int3 gör det så försökte jag åtminstone.

Jag vet åtminstone vilka argument som bidrog till att jag själv blev före detta köttätare.Sedan fungerar o tänket olika individer olika,
    Nej du vill knte att djur dör, du röstar på SD och har mer trovärdighet än andra veganer, du har fysiologiska egenskaper osv. Vi har hör det. 

Bla bla bla 

Kött är väldigt näringsrikt kan du förnekar det? 

1 av 100 kanske ändrar åsikt. 
  • Anonym (Nytta)
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-14 14:07:17 följande:
    För det första var tillgången på kött MYCKET MINDRE än för en nutida överflödssvensk.

För det andra betyder inte att animaliätande då hade betydelse nödvändigtvis att man måste fortsätta med det samma nu- att just de5 måste vara optimalt för alla individer.

Jag har överlevt i runda slängar 25 år sen jag slutade med kött o fisk
    Jaaa den va mkt mindre men det betyder ju inte att alla här är överkonsumenter ???

Vad vet du om det? 

Hur ser du att djur dödar varandra? Vargstammen hade varit väldigt etablerad nu om inte jägarna satt stopp. Vargen kan ju lätt slakta djur för nöjesskull och sen dra vidare. Ska vi låta det pågå? På 1800 talet tog vargar barn för att stammen va för stor. 

Vi är liksom en del i näringskedjan och tack för att vi håller ordning på våra skogar och äter av köttet naturen erbjuder än idag.  Nu äter vi ju inte varg men Vargen leker ihjäl rådjur. Då är det väl bättre vi äter dem eller?

Så konstigt resonemang med 0 tolerans till att djur dör 
  • Anonym (Mina skäl att välja äta vego)
    Anonym (Nytta) skrev 2025-10-14 20:10:46 följande:
    Nej du vill knte att djur dör, du röstar på SD och har mer trovärdighet än andra veganer, du har fysiologiska egenskaper osv. Vi har hör det. 

Bla bla bla 

Kött är väldigt näringsrikt kan du förnekar det? 

1 av 100 kanske ändrar åsikt. 
    Inget av de sakerna skrev jag i det inlägg du nu svarade på.

Nej, men det kan ha nackdelar också, och det finns även annat som är näringsrikt.
  • Erik Bane

Nope det är bara svammel. Människan har alltid ätit kött och behöver det. så köttätandet är  inte problemet.
      Däremot gillar jag inte dagens jordbruk med sin stordrift. man ska föda upp djur som ska ha det bra,det får dom inte i stora djurstallar. När man hemslaktade förr visste djuren inte vad som hände före bedövningen,nu på stora slakterier anar dom vad som komma skall och det blir stress och lidande.

• Anonym (Nytta)
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-14 20:28:19 följande:
    Inget av de sakerna skrev jag i det inlägg du nu svarade på.

Nej, men det kan ha nackdelar också, och det finns även annat som är näringsrikt.
    Nej men du har skrivit det tidigare.

Jag var aldrig påstått att det finns annat som inte är näringsrikt  jag äter en allsidig kost och mår bra. Kan lova dig att inga djur dör i onödan p.g.a mig 
  • Anonym (Rick)
    Anonym (Vego) skrev 2025-08-16 14:50:18 följande:
    Sluta ät kött - ni är en del av problemet! Det är dags att sluta hymla: köttätare bär ett ansvar för klimatkrisen, djurplågeriet och den förgiftade framtid vi lämnar efter oss. Att fortsätta beställa in biffar och fläskkotletter som om inget hänt är inget annat än själviskt, ignorant och fegt.

Vi vet. Vi vet att köttproduktionen står för enorma utsläpp av växthusgaser. Vi vet att den slukar vatten, skövlar regnskog och driver på en katastrof som redan nu förstör liv. Och vi vet att djurindustrin bygger på lidande ? där levande varelser behandlas som slit-och-slängprodukter. Ändå sitter folk och tuggar på sin hamburgare med ett leende, som om verkligheten inte angår dem.

Det går inte längre att gömma sig bakom undanflykter som "det är gott" eller "det är tradition". Ska vi också försvara barnarbete, miljöförstöring och slaveri för att någon tycker det är bekvämt? Era smaklökar är inte viktigare än framtiden. Punkt.

Vi måste kalla köttet vad det är: en lyxvara som människor i rika länder väljer att frossa i, medan planeten brinner och djuren lider. Att fortsätta äta kött idag är ett politiskt ställningstagande ? ett ställningstagande FÖR utsläpp, FÖR djurplågeri, FÖR en ohållbar värld.

Så ja ? känn er träffade. Ni som fortfarande beställer kebabtallrikar, fyller kylskåpen med köttfärs och frossar på julskinkan ? ni är en del av maskineriet som förstör framtiden. Och ni har makten att sluta. Det är faktiskt så enkelt: lägg ner köttet. Välj växtbaserat. Allt annat är att blunda, fega ur och svika både djur och kommande generationer.

👉 Sluta äta kött ? eller erkänn öppet att ni skiter i både djur och planet.

Ärligt talat! Sköt dig själv och sluta moralisera.

Helt ok om du inte vill äta kött men sluta lägga dig i hur andra lever sina liv.
    Teresse7 skrev 2025-10-14 20:01:14 följande:
    Jag har aldrig skrivit att det är till fördel att ha en överdriven konsumtion eller ? 

Du drar du igång igen.... egna ihopalappade saker. 

Du håller dig inte till det jag skriver utan ställer om igen över det. Suck

Du får vara hur mkt djurrättsaktiv du vill. 

Nej du behöver inte prioritera klimatet men påstå då inte att du är vego för klimatets skull som du gjort innan. Är okunskap. 

Då är vi iaf överens om att kätt är en väldigt bra näringskälla ? 

Fisk är jag allergisk emot så den frågan tar jag inte i. 

Kött är och förblir en utmärkt näringskälla och vi som inte vill bli vego väljer Kött. Vi får i oss det vi behöver. Hur du får dig det du behöver har jag inget intresse I. 
    Nej men jag vill se personers egna argument Och ge egna, inte länkar. Det betyder inte att jag saknar all kunskap i områden jag diskuterar.

Jag svarade på huvudpunkterna i ditt inlägg.

Jag har aldrig sagt att jag är vego för klimatet. Däremot bemötte jag påståendet om att det är så klimatskadligt.

Kött innehåller mycket näringsämnen, men det kan även finnas nackdelar, och det finns andra livsmedel som håller mycket näring.

Många äter det.

Jag i mig själv är ointressant, Däremot är det intressant att det finns andra källor som innehåller sådana ämnen som finns i kött. Jag tänker på det bla pga alla djur som får betala ett högt pris för kött/fisk-konsumtionen
    Anonym (Rick) skrev 2025-10-14 20:46:00 följande:
    Ärligt talat! Sköt dig själv och sluta moralisera.

Helt ok om du inte vill äta kött men sluta lägga dig i hur andra lever sina liv.
    Å andra sidan är det ju ett diskussionsforum där olika åsikter ska kunna mötas, och ingen är tvingad att läsa ett enda inlägg, int3 en enda rad om man inte vill det.
    Anonym (Nytta) skrev 2025-10-14 20:45:13 följande:
    Nej men du har skrivit det tidigare.

Jag var aldrig påstått att det finns annat som inte är näringsrikt  jag äter en allsidig kost och mår bra. Kan lova dig att inga djur dör i onödan p.g.a mig 
    Det kunde dö ännu färre om du inte efterfrågade det.
Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!