• Anonym (Vego)

Sluta ät kött - ni är en del av problemet!

Det är dags att sluta hymla: köttätare bär ett ansvar för klimatkrisen, djurplågeriet och den förgiftade framtid vi lämnar efter oss. Att fortsätta beställa in biffar och fläskkotletter som om inget hänt är inget annat än själviskt, ignorant och fegt.

Vi vet. Vi vet att köttproduktionen står för enorma utsläpp av växthusgaser. Vi vet att den slukar vatten, skövlar regnskog och driver på en katastrof som redan nu förstör liv. Och vi vet att djurindustrin bygger på lidande ? där levande varelser behandlas som slit-och-slängprodukter. Ändå sitter folk och tuggar på sin hamburgare med ett leende, som om verkligheten inte angår dem.

Det går inte längre att gömma sig bakom undanflykter som "det är gott" eller "det är tradition". Ska vi också försvara barnarbete, miljöförstöring och slaveri för att någon tycker det är bekvämt? Era smaklökar är inte viktigare än framtiden. Punkt.

Vi måste kalla köttet vad det är: en lyxvara som människor i rika länder väljer att frossa i, medan planeten brinner och djuren lider. Att fortsätta äta kött idag är ett politiskt ställningstagande ? ett ställningstagande FÖR utsläpp, FÖR djurplågeri, FÖR en ohållbar värld.

Så ja ? känn er träffade. Ni som fortfarande beställer kebabtallrikar, fyller kylskåpen med köttfärs och frossar på julskinkan ? ni är en del av maskineriet som förstör framtiden. Och ni har makten att sluta. Det är faktiskt så enkelt: lägg ner köttet. Välj växtbaserat. Allt annat är att blunda, fega ur och svika både djur och kommande generationer.

👉 Sluta äta kött ? eller erkänn öppet att ni skiter i både djur och planet.

• Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!
  • Anonym (Mina skäl att välja äta vego)
    Erik Bane skrev 2025-10-14 20:41:51 följande:

Nope det är bara svammel. Människan har alltid ätit kött och behöver det. så köttätandet är  inte problemet.
      Däremot gillar jag inte dagens jordbruk med sin stordrift. man ska föda upp djur som ska ha det bra,det får dom inte i stora djurstallar. När man hemslaktade förr visste djuren inte vad som hände före bedövningen,nu på stora slakterier anar dom vad som komma skall och det blir stress och lidande.

Vilka eller vilket näringsämne kan man inte få i sig utan kött?
  • Anonym (Rick)
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-14 20:52:29 följande:
    Å andra sidan är det ju ett diskussionsforum där olika åsikter ska kunna mötas, och ingen är tvingad att läsa ett enda inlägg, int3 en enda rad om man inte vill det.
    Det är sant men nu läser jag och konstaterar hur du lägger dig i vad folk har på matbordet hemma.
    Anonym (Nytta) skrev 2025-10-14 20:23:10 följande:
    Jaaa den va mkt mindre men det betyder ju inte att alla här är överkonsumenter ???

Vad vet du om det? 

Hur ser du att djur dödar varandra? Vargstammen hade varit väldigt etablerad nu om inte jägarna satt stopp. Vargen kan ju lätt slakta djur för nöjesskull och sen dra vidare. Ska vi låta det pågå? På 1800 talet tog vargar barn för att stammen va för stor. 

Vi är liksom en del i näringskedjan och tack för att vi håller ordning på våra skogar och äter av köttet naturen erbjuder än idag.  Nu äter vi ju inte varg men Vargen leker ihjäl rådjur. Då är det väl bättre vi äter dem eller?

Så konstigt resonemang med 0 tolerans till att djur dör 
    Jag svarar med en motfråga. Vilka näringsämnen kan man inte få om man inte äter kött.

Vad gäller rovdjur är skillnaden mellan dem och oss bla att de inte har något val.Sedan vad gäller jakt kan ev en viss begränsad  skyddsjakt förekomma även i min veganska vision även om inte människor äter de djuren. (Där finns ev en nisch för carnivora husdjur)

Du använde ordet näringskedja på fel sätt.Det finns miljarder näringskedjor och vi bestämmer individuellt vilka näringskedjor vi ingår i, och i en och samma måltid ingår vi i olika näringskedjor.

Inte nolltolerans men jag vill inte själv bidra till det. Rovdjur däremot kan jag såklart, inte göra något åt, men jag behöver inte själv efterfråga dödande som jag gjorde förut som animaliekonsument som jag var förut,
  • Anonym (Rick)
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-14 21:22:39 följande:
    Jag svarar med en motfråga. Vilka näringsämnen kan man inte få om man inte äter kött.

Vad gäller rovdjur är skillnaden mellan dem och oss bla att de inte har något val.Sedan vad gäller jakt kan ev en viss begränsad  skyddsjakt förekomma även i min veganska vision även om inte människor äter de djuren. (Där finns ev en nisch för carnivora husdjur)

Du använde ordet näringskedja på fel sätt.Det finns miljarder näringskedjor och vi bestämmer individuellt vilka näringskedjor vi ingår i, och i en och samma måltid ingår vi i olika näringskedjor.

Inte nolltolerans men jag vill inte själv bidra till det. Rovdjur däremot kan jag såklart, inte göra något åt, men jag behöver inte själv efterfråga dödande som jag gjorde förut som animaliekonsument som jag var förut,
    Om man ser det ut ett folkhälso perspektiv handlar det om att se saken vad som händer i praktiken.

Ointressant då vad man faktiskt kan. Det intressanta är att det är enklare att få i sig alla näringsämnen då.

Så att staten ska promota befolkat är givetvis fel.
    Anonym (Rick) skrev 2025-10-14 21:15:59 följande:
    Det är sant men nu läser jag och konstaterar hur du lägger dig i vad folk har på matbordet hemma.
    Eftersom ingen behöver läsa ett enda ord vare sig från mig eller någon annan skribent är det inte att lägga sig i. Det är bara att ignorera tex mina ord om man vill det.

Anser du att vissa ämnen är så tabu att de int3 3ns får diskuteras på ett diskussionsforum?
    Anonym (Rick) skrev 2025-10-14 21:26:20 följande:
    Om man ser det ut ett folkhälso perspektiv handlar det om att se saken vad som händer i praktiken.

Ointressant då vad man faktiskt kan. Det intressanta är att det är enklare att få i sig alla näringsämnen då.

Så att staten ska promota befolkat är givetvis fel.
    Påstår du att det är dåligt för folkhälsan om personer väljer att inte äta kött?

Det är betydligt lättare idag än för 35 år sedan i Sverige att äta helt vegetabiliebaserat (dvs veganskt), och även andra varianter, tex laktovegetariskt.

Vad menar du med promota befolkat?
  • Anonym (Nytta)
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-14 22:27:02 följande:
    Påstår du att det är dåligt för folkhälsan om personer väljer att inte äta kött?

Det är betydligt lättare idag än för 35 år sedan i Sverige att äta helt vegetabiliebaserat (dvs veganskt), och även andra varianter, tex laktovegetariskt.

Det kan mkt väl bli hälsorisker för många. 

Ingen har sagt att det är lika svårt som för 35 år sedan men det innebär inte att det kan bli hälsorisker för många. 

Du skrev ett annat svar. Att du har rätt att diskutera din sak och ingen behöver läsa. Detta är ett diskutionsforum. Läser man något man inte håller med om så skriver man ska åsikt. Det funkar så. Du kan inte skriva din åsikt här och förvänta dig att folk som inte håller med dig inte svarar upp. Det är ytterligare en skenhelighet och du verkar vara lite din egna värld där.
    Anonym (Nytta) skrev 2025-10-14 22:57:57 följande:
    Det kan mkt väl bli hälsorisker för många. 

Ingen har sagt att det är lika svårt som för 35 år sedan men det innebär inte att det kan bli hälsorisker för många. 

Du skrev ett annat svar. Att du har rätt att diskutera din sak och ingen behöver läsa. Detta är ett diskutionsforum. Läser man något man inte håller med om så skriver man ska åsikt. Det funkar så. Du kan inte skriva din åsikt här och förvänta dig att folk som inte håller med dig inte svarar upp. Det är ytterligare en skenhelighet och du verkar vara lite din egna värld där.

Det finns hälsorisker knutna även till animalier. Både en vegetabiliebaserad kost och en blandkost kan se väldigt olika ut

Det finns hur mycket recept osv som helst bla genom internet och stora mataffärer har oerhört mycket mer idag, men så klart ska man ha en viss kunskap. Jag föresspråkar inte en matvanor utan kunskap.Även animaliekonsumenter kan få fel proportioner eller innehåll av ämnen

Nu misstolkade du mig. Jag skrev inte att det var fel att svara. Däremot skrev jag att när svaret bara består i att säga att det ska jag inte skriva om så är det ju samma som att  säga att ämnet är tabu.

• Anonym (Rick)
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-14 22:27:02 följande:

Rent hälsomässigt skulle den vanliga vuxne svensken få bättre hälsa av att äta mindre kött. Det är nog främst barnen som drabbas utan kött eftersom det lätt blir att de äter för dåligt när de behöver som mest.

Promota vegomat ska det stå.
  • Anonym (Nytta)
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-14 23:10:55 följande:

Det finns hälsorisker knutna även till animalier. Både en vegetabiliebaserad kost och en blandkost kan se väldigt olika ut

Det finns hur mycket recept osv som helst bla genom internet och stora mataffärer har oerhört mycket mer idag, men så klart ska man ha en viss kunskap. Jag föresspråkar inte en matvanor utan kunskap.Även animaliekonsumenter kan få fel proportioner eller innehåll av ämnen

Nu misstolkade du mig. Jag skrev inte att det var fel att svara. Däremot skrev jag att när svaret bara består i att säga att det ska jag inte skriva om så är det ju samma som att  säga att ämnet är tabu.

Finns inga hälsorisker knytna till att äta en normal dos kött. De hälsoriskerna har bakomliggande faktorer.. tror veganer ligger mer illa till där generellt.

(Och JA vi har fattat att du är expert och får i dig det du behöver. Du är inte ett allmänt faktablad för alla veganer.)

Ja det finns många recept på internet. Svar ja, även på kötträtter!

Det är inte fel att äta kött. 
Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!