• Anonym (Vego)

Sluta ät kött - ni är en del av problemet!

Det är dags att sluta hymla: köttätare bär ett ansvar för klimatkrisen, djurplågeriet och den förgiftade framtid vi lämnar efter oss. Att fortsätta beställa in biffar och fläskkotletter som om inget hänt är inget annat än själviskt, ignorant och fegt.

Vi vet. Vi vet att köttproduktionen står för enorma utsläpp av växthusgaser. Vi vet att den slukar vatten, skövlar regnskog och driver på en katastrof som redan nu förstör liv. Och vi vet att djurindustrin bygger på lidande ? där levande varelser behandlas som slit-och-slängprodukter. Ändå sitter folk och tuggar på sin hamburgare med ett leende, som om verkligheten inte angår dem.

Det går inte längre att gömma sig bakom undanflykter som "det är gott" eller "det är tradition". Ska vi också försvara barnarbete, miljöförstöring och slaveri för att någon tycker det är bekvämt? Era smaklökar är inte viktigare än framtiden. Punkt.

Vi måste kalla köttet vad det är: en lyxvara som människor i rika länder väljer att frossa i, medan planeten brinner och djuren lider. Att fortsätta äta kött idag är ett politiskt ställningstagande ? ett ställningstagande FÖR utsläpp, FÖR djurplågeri, FÖR en ohållbar värld.

Så ja ? känn er träffade. Ni som fortfarande beställer kebabtallrikar, fyller kylskåpen med köttfärs och frossar på julskinkan ? ni är en del av maskineriet som förstör framtiden. Och ni har makten att sluta. Det är faktiskt så enkelt: lägg ner köttet. Välj växtbaserat. Allt annat är att blunda, fega ur och svika både djur och kommande generationer.

👉 Sluta äta kött ? eller erkänn öppet att ni skiter i både djur och planet.

• Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!
  • klyban
    Anonym (Nej) skrev 2025-10-13 16:18:25 följande:
    Läste du egentligen vad det var jag skrev eller tolkar du min text som faan läser bibeln?

Jag struntar i om den är kopplad till Livsmedelsverket eller inte, om den används av dem eller inte. Det är totalt irrelevant. Jag skakade på huvudet när jag läste rubrikerna om den och när det nu kom fram att den är till största del skriven (och sponsrad) av anti-animalieanhängare så skakar jag ännu mer på huvudet. 

Ja, jag struntar i Livsmedelsverkets rekommendationer eftersom de inte funkar för mig och den matproblematik jag har i bakgrunden. Antingen så äter jag som jag vill och lever, eller så äter jag enligt Livsmedelsverkets rekommendationer och svälter då jag gillar alldeles för få grönsaker, bönor (yick!) etc för att överleva på vegetarisk kost flera dagar i veckan. 

Vad andra gör skiter jag fullständigt i, men som reformerad matfobiker är jag glad över att jag redan ändrat min kost så pass som jag gjort, att dra den flera steg längre med alla konstiga konsistenser och smaker det medför plus panikångestattacker etc.... tack, men nej tack. 

Nu fick du en förklaring till varför JAG struntar i Livsmedelsverket och deras rekommendationer. 

Eftersom hela diskussionen var där om Livsmedelsverket skulle implementera dessa "råd" om 15g max per dag.

Så är det helt omöjligt att strunta i.

Vi står här ändå att Livsmedelsverket upp tills nu inte oss veterligen ens brytt sig om rapporten/forskningen.
    Så MYCKET förståeligt att du inte bryr dig om livsmedelsverket och pga de just nu inte ens bryr sig om rapporten/forskningen.

Men kan du berätta vad vi ska göra rapporten/forskning?
    Undrar då den är betydelselös just nu och för matråd i Sverige.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Nej) skrev 2025-10-13 16:45:29 följande:
    Varför då? För att jag äter det jag kan äta för att kunna äta med någon form av glädje istället för att få ångestattacker av att försöka få i mig något jag inte klarar av varken konsistens eller smak av? 

Shit vilken empatisk människa du är *inte*
    Det mer intressanta är att du kommer som nötdjur ha ett mycket bra liv på praktiskt taget alla gårdar i hela Sverige, då vanvårdarna är väldigt få i Sverige.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Mina skäl att välja äta vego)
    Anonym (Så) skrev 2025-10-13 14:14:03 följande:

Hade inte människor ätit kött hade mänskligheten dött ut för tusentals år sedan. På stenåldern fanns näst intill bara kött att äta. Kanske lite bär och någon rot, men det överlever man knappast på. Så det är helt enkelt naturens lag.

För det första var tillgången på kött MYCKET MINDRE än för en nutida överflödssvensk.

För det andra betyder inte att animaliätande då hade betydelse nödvändigtvis att man måste fortsätta med det samma nu- att just de5 måste vara optimalt för alla individer.

Jag har överlevt i runda slängar 25 år sen jag slutade med kött o fisk
  • klyban
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-14 14:07:17 följande:
    För det första var tillgången på kött MYCKET MINDRE än för en nutida överflödssvensk.

För det andra betyder inte att animaliätande då hade betydelse nödvändigtvis att man måste fortsätta med det samma nu- att just de5 måste vara optimalt för alla individer.

Jag har överlevt i runda slängar 25 år sen jag slutade med kött o fisk 

Betydelselöst och pga att det räddade deras liv.

Ja, vi vet att du predikar att du slutat ätit kött och fiskar som lever 4h efter de är upptagna :whistle: 
    Och på den tiden dog man om man åt den fallerade dieten veganism.

Du glömde av fakta som detta :whoco5:
    Och man måste undra varför du gjorde, antagligen för det är pinsamt för dig att det är en fallerande diet utan tabletter.

Anonym (Nytta) skrev 2025-10-12 20:16:42 följande:
    Nej för du svarar väldigt skevt. 

Vi har fattat att du är emot att djur dödas. Det det du tuggar och tuggar här. 

Vi är många som väljer att äta kött och det har mängder med fördelar. Alla gör som de själva vill med den saken och detta har jag skrivit innan. 

Du måste inte äta djur. Vill man så får man. Jag har aldrig påstått att du inte får tycka som du vill men jag tycker att dina argument för att vända andra är märkliga.
    Såklart väljer var och en, men det har jag inte motsagt.Det måste vara tillåtet även att diskutera heta ämnen i ett forum. Ingen tvingas ju ens läsa tex mina ord.

Jag säger inte att mina argument ensamma ändrar en enda persons val, men om 1 av 100 som läser i en tråd tar lite intryck och sedan också möter annat i livet som kombineras med det kan det ibland till slut göra skillnad. I så fall skriver jag för denne ende (om hon/han finns här ) intresserade. Om hon/han int3 gör det så försökte jag åtminstone.

Jag vet åtminstone vilka argument som bidrog till att jag själv blev före detta köttätare.Sedan fungerar o tänket olika individer olika,
  • klyban
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-14 14:32:12 följande:
    Såklart väljer var och en, men det har jag inte motsagt.Det måste vara tillåtet även att diskutera heta ämnen i ett forum. Ingen tvingas ju ens läsa tex mina ord.

Jag säger inte att mina argument ensamma ändrar en enda persons val, men om 1 av 100 som läser i en tråd tar lite intryck och sedan också möter annat i livet som kombineras med det kan det ibland till slut göra skillnad. I så fall skriver jag för denne ende (om hon/han finns här ) intresserade. Om hon/han int3 gör det så försökte jag åtminstone.

Jag vet åtminstone vilka argument som bidrog till att jag själv blev före detta köttätare.Sedan fungerar o tänket olika individer olika,

Såklart det är tillåtet :whoco5:

Dock är det predikan, tro att du har överlägsen moral och etik mot alla andra, och påståenden om människor som mat som är saken.

Ingen bryr sig egentligen om vegetarianer på annat sätt än andra människor som tex köttätare.
    Det är när du predikar som alla felen kommer för dig, som du komiskt nog försöker inbilla dig själv inte existerar och detta fast du fått det återberättat massor av ggr och av många olika användare.

Man inser att veganism gör så att man fabulerar en hel del har vi lärt oss med dig.
    Men på riktigt, tror du verkligen någon går på det och att det skulle vara annat än en predikan?

Teresse7 skrev 2025-10-12 20:43:14 följande:
    Jo det har vi fattat. Vi är många som inte håller med. Så kan det va. Är inte det som drar igång disskution eftersom du ständigt kommer märkliga påståenden. 

Det är väldigt förbryllande. Ingen gör försöker få dig att ändra kost. Men vi har våra skäl att äta kött och det får du bara acceptera och sluta komma med din ständiga argument om att är emot att djur ska dö. 

I miljöfrågan så är det ju så att det är bättre för vår planet att vi äter kött. Du kan fördjupa dig i ämnet själv. 

Jag utgår inte ifrån dig utan ifrån alla. 

Sen får du välja bort kött om du vill. Ingen här kommer försöka övertala dig att ändra din kost så du får därmed respektera att du inte kan ändra på våran åsikt. 

Du respekterar inte andras val. Du utgår ifrån att du har rätt och du vill ändra andras kosthållning. Därav respekterar du inte oss köttätare. 
    Vilka märkliga påståenden? Jag har en annan åsikt än du.
    Sen önskar jag TS tillbaks i tråden,

Jag respekterar så till vida att jag vet att ingen kan tvingas varken att läsa mina ord eller göra efter dem, men det måste vara tillåtet  att göra debattinlägg även i heta frågor. Gillar man det inte kan man avstå från att läsa dem.

Du gör ett påstående om miljö, men ger inte argumenten för det., Du hänvisar till Google eller nätet , men det räcker inte som argument AI har dessutom ofta fel. Du vet inte hur alla som inte äterkött lever totalt sett eller vad vi äter, vilket kan vara mycket olika.

Jag utgår i sakfrågan från dem som får betala det yttersta priset, däribland miljarder landdjur och biljoner vattendjur. Det är inte ett självändamål att tala för vissa kostfaktorer.
  • klyban
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-14 14:56:13 följande:

Jag respekterar så till vida att jag vet att ingen kan tvingas varken att läsa mina ord eller göra efter dem, men det måste vara tillåtet  att göra debattinlägg även i heta frågor. Gillar man det inte kan man avstå från att läsa dem.

Du gör ett påstående om miljö, men ger inte argumenten för det., Du hänvisar till Google eller nätet , men det räcker inte som argument AI har dessutom ofta fel. Du vet inte hur alla som inte äterkött lever totalt sett eller vad vi äter, vilket kan vara mycket olika.

Jag utgår i sakfrågan från dem som får betala det yttersta priset, däribland miljarder landdjur och biljoner vattendjur. Det är inte ett självändamål att tala för vissa kostfaktorer.

Jo, vi vet, och en åsikt som inte accepterar annat än att den är korrekt och alla andra som säger annat är fel.

Nej, du respekterar inga andra argumentationer eller fakta som berättar annat än vad du anser är det ENDA RÄTTA.
    Alla betalar det yttersta priset med att leva, och vissa djur är till mat, precis som man ser vid andra djur i djurriket.

Och det är tack vare kött vår intelligens ökar och ökar, veganism ökar ingen intelligens och pga det sakar en hel del saker för detta.
    Och det är här kött kommer in som en överlägsen näringskälla, du vet det du försökte inbilla folk att jag sade att vi ska bara äta kött fast inte ens en gång skrivit något sånt eller ens nära.

• Teresse7
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-14 14:56:13 följande:

Nej och du behöver inte respektera mina ord heller. 

Jag hänvisar inte till Al. Varför googlar du inte läser själv? Här är första träffen som kommer upp. Jag kan omöjligt kopiera varenda länk.

www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/miljo/miljosmarta-matval2/kott-och-chark/

Det finns hur mkt som helst att läsa. Inte bara livsmedelsverket som talar för kött. Både näringsmässigt och för klimatet. 

Vi har fattat att du värnar om djuren i första hand. Vi har läst samma mening 100 gånger nu. Vi lägger fram våra åsikter om fördelar med att äta kött. Det är kanske 2 olika frågor ? 

Iaf kött är enligt väldigt bra näringskälla och det är inte det stora hela bättre för vårat klimat att vi äter kött. Det kan du inte neka till. Men det kommer du säkert göra ändå. Och det är just det som blir så krasst 
    Teresse7 skrev 2025-10-14 17:37:02 följande:
    Nej och du behöver inte respektera mina ord heller. 

Jag hänvisar inte till Al. Varför googlar du inte läser själv? Här är första träffen som kommer upp. Jag kan omöjligt kopiera varenda länk.

www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/miljo/miljosmarta-matval2/kott-och-chark/

Det finns hur mkt som helst att läsa. Inte bara livsmedelsverket som talar för kött. Både näringsmässigt och för klimatet. 

Vi har fattat att du värnar om djuren i första hand. Vi har läst samma mening 100 gånger nu. Vi lägger fram våra åsikter om fördelar med att äta kött. Det är kanske 2 olika frågor ? 

Iaf kött är enligt väldigt bra näringskälla och det är inte det stora hela bättre för vårat klimat att vi äter kött. Det kan du inte neka till. Men det kommer du säkert göra ändå. Och det är just det som blir så krasst 

Den länken förespråkar om jag förstår den rätt mindre kött både ur hälsosynpunkt och miljösynpunkt än en vanlig svensk konsumtion.

Men jag tycker det är bäst om de jag diskuterar med själva formulerar sina argument och är mycket väl insatta. Jag vill helt och hållet diskutera med de levande personerna snarare än länkar.

Jag litar inte utan vidare på Livsmedelsverkets länkar heller. Jag vill utifrån grundfakta göra en egen analys.

Jag kan inte se något argument för att det måste vara klimatvänligare att äta kött. En helt vegetabiliebaserad kost., eller en laktovehetarisk, kan varieras väldigt mycket. Även en blandkost kan se olika ut. Det blir helt enkelt ett för generaliserande påstående som jag tror.

Jag prioriterar dock inte klimatet. Det går att som på 90-talet vara djurrättsaktiv utan någon klimatkoppling alls. Klimatfrågan var inte ens känd då.

Sedan finns andra miljöfrågor än klimat. T.ex. Vad gäller det starka fisketrycket/utfiskning av arter i vattenekosystem så berörs både ekologin och det djuretiska.

Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!