• Anonym (Less)

Fattar inte hur jag ska gå ner i vikt?

Efter två stillasittande graviditeter pga smärta och sen ett stillsamt bebisliv efter det, så har jag gått upp i vikt. Jag ha alltid varit smal och känner mig nu sjukt obekväm i min kropp. Jag är 170 cm och väger 72-73 kilo. Det låter inte mycket men magen är stor och ser gravid ut, har rejäla valkar på ryggen, osv. 

Jag äter bra mat, hemlagat, men är dålig på grönsaker. Det försöker jag ändra på nu men det är svårt då det är mycket jag inte tål, samma med frukt. Jag går till och från förskolan tre dagar i veckan (snart, just nu är båda föräldrar hemma och delar på det). Det är en promenad på 20-30 minuter enkel väg. Försöker slänga in nåt hemmagympapass på youtube ibland men det är så svårt att hinna med med småbarn. 

Hade jag KUNNAT, så hade jag bara ätit mindre. Men här är mitt problem: jag är så hungrig. Jag är nästan alltid hungrig. Jag kan inte hoppa över mellanmål, jag kan inte ta mindre portioner (äter rätt normala portioner redan). Om jag äter frukost kl 06 så är jag fruktansvärt hungrig igen kl 08, så pass att jag hade behövt en mindre måltid. Jag blir svettig/kallsvettig, yr, på dåligt humör, känner mig svimfärdig. Går jag på toaletten en timme efter jag ätit så blir jag direkt svinhungrig. Ibland håller jag mig för att slippa bli så katastrofhungrig. 

Inget jag testat funkar, ingen specifik mat, inget tillskott, inget. Alla prover är normala, inget verkar vara fysiskt fel. 

Jag är så less på att bara stå och stampa på samma vikt. Det finns inget mer jag kan ändra? Det kommer bli mer motion framöver, men då blir jag ju också mer hungrig? 

Bör jag söka mig till vården igen? Känner mig hypokondrisk och så dum att ringa till vårdcentralen för jag "är så hungrig hela tiden". Jag har för övrigt sökt vård för detta flera ggr utan resultat. 

• Svar på tråden Fattar inte hur jag ska gå ner i vikt?
  • Anonym (Kcal)

Hur många kalorier behöver du i viloläge? Och hur många kalorier äter du om dagen? 

• Anonym (Luke)
    Anonym (Less) skrev 2025-08-21 20:21:05 följande:
    Fattar inte hur jag ska gå ner i vikt?

Efter två stillasittande graviditeter pga smärta och sen ett stillsamt bebisliv efter det, så har jag gått upp i vikt. Jag ha alltid varit smal och känner mig nu sjukt obekväm i min kropp. Jag är 170 cm och väger 72-73 kilo. Det låter inte mycket men magen är stor och ser gravid ut, har rejäla valkar på ryggen, osv. 

Jag äter bra mat, hemlagat, men är dålig på grönsaker. Det försöker jag ändra på nu men det är svårt då det är mycket jag inte tål, samma med frukt. Jag går till och från förskolan tre dagar i veckan (snart, just nu är båda föräldrar hemma och delar på det). Det är en promenad på 20-30 minuter enkel väg. Försöker slänga in nåt hemmagympapass på youtube ibland men det är så svårt att hinna med med småbarn. 

Hade jag KUNNAT, så hade jag bara ätit mindre. Men här är mitt problem: jag är så hungrig. Jag är nästan alltid hungrig. Jag kan inte hoppa över mellanmål, jag kan inte ta mindre portioner (äter rätt normala portioner redan). Om jag äter frukost kl 06 så är jag fruktansvärt hungrig igen kl 08, så pass att jag hade behövt en mindre måltid. Jag blir svettig/kallsvettig, yr, på dåligt humör, känner mig svimfärdig. Går jag på toaletten en timme efter jag ätit så blir jag direkt svinhungrig. Ibland håller jag mig för att slippa bli så katastrofhungrig. 

Inget jag testat funkar, ingen specifik mat, inget tillskott, inget. Alla prover är normala, inget verkar vara fysiskt fel. 

Jag är så less på att bara stå och stampa på samma vikt. Det finns inget mer jag kan ändra? Det kommer bli mer motion framöver, men då blir jag ju också mer hungrig? 

Bör jag söka mig till vården igen? Känner mig hypokondrisk och så dum att ringa till vårdcentralen för jag "är så hungrig hela tiden". Jag har för övrigt sökt vård för detta flera ggr utan resultat. 

Kost, rutiner och vardagsmotionr A och O.

Man gör det man är van vid. Så förändra det du kan förändra och ta små steg.
  • honkie

Får man fråga hur du mår i övrigt?
    T.ex. nedstämdhet och tillfällig ångest kan trigga igång hunger som inget annat.

Vad gäller din diet så känns den kanske lite proteinsnål, som många varit inne på. Protein mättar bra, mycket bra. Byt ut mellanmålen mot en proteinshake, en riktig jävla kroppsbyggarshake, inge jävla pro-pud eller annat mög, så kommer du känna skillnad. När du börjar få i dig rätt mängd protein så kommer du även bli mättare när du äter vanlig mat vilket leder till mindre portioner.
    Och nej, du kommer inte få skägg, mörk röst och stora muskler.

• Anonym

Men alltså, hur får man ens ner den enorma mängden i magen varje dag?
    Jag skulle spytt magen ut- och in.

Det som behövs är att vänja av med allt detta ständigt pågående ätande. Vänja magsäcken med mindre helt enkelt. Och det går även om det är jobbigt i början.

Utöver det så är det mest "mos" du äter. Ge magen något att jobba med istället. 
    Och, ge inte efter så fort magen kurrar lite.

Hur ska du ha tid att äta på det är viset när du ska börja jobba igen?

• Anonym (Hm)

Du måste börja räkna kalorierna. Det finns många gömda fällor i tex salami och müsli. Att äta tre mackor till frukost är mycket kalorimässigt. Du får i dig cirka 440 kcal på enbart två knäckebröd Och Ett surdegsbröd med philadelphiaost och salami. Lägger du till två skålar med light yoghurt (lunch och eventuellt yoghurt till mellanmål) och müsli med banan är du uppemot cirka 800-900 kcal och sen är det middag på det Och ytterligare en macka på kvällen. 

du äter inte mycket, men du äter för mycket och för ofta för den kaloriförbrukning du har. Att ändra matvanor innebär ju ofta att man känner hunger och får ta sig igenom det, men att bli yr ska du ju inte vara såklart. Ladda ner appen fatsecret och logga allt du äter på en normal dag. I appen fyller du även i din aktivitetsnivå och längd/vikt och får en gräns för hur mycket kalorier du ska äta för att kunna gå ner i vikt. 

• Lynx123

Men fina du - du ÄR inte överviktig. Blir ledsen när jag ser människor vara så hårda mot sig själva!!! Du är fin precis som du är - so what om du har lite mage!

Förstår att du ändå vill försöka och därför skulle jag vilja råda dig att göra följande.

1. Ät bättre! Sluta med kvarg och muesli och sådant till lunch och försök i stället äta lagad, ganska proteinrik mat som mättar med många gönsaker tex  en omelett på två ägg med fetaost och massor av sallad, kycklingfileer i ugnen med massor av grönsaker (tex frysta wokgrönsaker).

2. Jättetrist råd men knappa in allt du äter på kostbevakningen för att hålla koll på hur mycket du kan äta UTAN att gå upp i vikt. Precis allt. Du kommer få en bra idé inom bara ett par veckor. Sedan drar du ner på intaget med ca 300kcal om dagen.

3. Styrketräna 2-3ggr i veckan. Det ger dig både kraft och energi. Tunga vikter progressivt! Kommer ge dig ett smalare midjemått, bra hållning och styrka och bättre självförtroende.

Men du ska också veta att du är jättefin som du är!

• LaFontaine
    Anonym skrev 2025-08-22 05:31:34 följande:

Men alltså, hur får man ens ner den enorma mängden i magen varje dag?
    Jag skulle spytt magen ut- och in.

Det som behövs är att vänja av med allt detta ständigt pågående ätande. Vänja magsäcken med mindre helt enkelt. Och det går även om det är jobbigt i början.

Utöver det så är det mest "mos" du äter. Ge magen något att jobba med istället. 
    Och, ge inte efter så fort magen kurrar lite.

Hur ska du ha tid att äta på det är viset när du ska börja jobba igen?

Du är ju gravt ätstörd om du anser detta enorma mängder mat. Vilken vidrig människa du dessutom måste vara, som uttrycker dig så mot en människa som 1. Inte är överviktig och 2. Uppenbart inte mår bra i sin situation, inte heller fysiskt.

Sök hjälp för din egen ätstörning och projicera inte den på andra!

• Anonym (Less)
    Grässtrå77 skrev 2025-08-21 22:23:42 följande:

Börja styrketräna för att få en mer välformad kropp. Börja med att lägga all tid på coremuskulaturen. Kör tex appen mammamage (om den finns kvar) eller annat som börjar frpn grunden anpassat för de som varit gravida.

Jag har sneglat lite på Mammamage-appen. Så himla svårt att hitta tid bara. Barnen är snart 2 och 4 år. När dom somnat är jag så trött. Har funderat på att börja med yoga på kvällen men inte tagit tag i det än. 
  • Anonym (Träning)

Jag skulle säga att du skulle behöva få in mer träning om du vill se resultat. Du säger att tiden inte finns med två små barn, men kan inte din partner ta dem de gånger du tränar? 

Svar på tråden Fattar inte hur jag ska gå ner i vikt?