• Anonym (Less)

Fattar inte hur jag ska gå ner i vikt?

Efter två stillasittande graviditeter pga smärta och sen ett stillsamt bebisliv efter det, så har jag gått upp i vikt. Jag ha alltid varit smal och känner mig nu sjukt obekväm i min kropp. Jag är 170 cm och väger 72-73 kilo. Det låter inte mycket men magen är stor och ser gravid ut, har rejäla valkar på ryggen, osv. 

Jag äter bra mat, hemlagat, men är dålig på grönsaker. Det försöker jag ändra på nu men det är svårt då det är mycket jag inte tål, samma med frukt. Jag går till och från förskolan tre dagar i veckan (snart, just nu är båda föräldrar hemma och delar på det). Det är en promenad på 20-30 minuter enkel väg. Försöker slänga in nåt hemmagympapass på youtube ibland men det är så svårt att hinna med med småbarn. 

Hade jag KUNNAT, så hade jag bara ätit mindre. Men här är mitt problem: jag är så hungrig. Jag är nästan alltid hungrig. Jag kan inte hoppa över mellanmål, jag kan inte ta mindre portioner (äter rätt normala portioner redan). Om jag äter frukost kl 06 så är jag fruktansvärt hungrig igen kl 08, så pass att jag hade behövt en mindre måltid. Jag blir svettig/kallsvettig, yr, på dåligt humör, känner mig svimfärdig. Går jag på toaletten en timme efter jag ätit så blir jag direkt svinhungrig. Ibland håller jag mig för att slippa bli så katastrofhungrig. 

Inget jag testat funkar, ingen specifik mat, inget tillskott, inget. Alla prover är normala, inget verkar vara fysiskt fel. 

Jag är så less på att bara stå och stampa på samma vikt. Det finns inget mer jag kan ändra? Det kommer bli mer motion framöver, men då blir jag ju också mer hungrig? 

Bör jag söka mig till vården igen? Känner mig hypokondrisk och så dum att ringa till vårdcentralen för jag "är så hungrig hela tiden". Jag har för övrigt sökt vård för detta flera ggr utan resultat. 

• Svar på tråden Fattar inte hur jag ska gå ner i vikt?
  • Anonym (Less)
    Anonym (S) skrev 2025-08-22 08:22:57 följande:

Du får nog i dig väldigt mycket kalorier helt enkelt. Två knäckemackor och en rågmacka med salami är mycket. Det kan även bli väldigt mycket kalorier i lagad lunch eller  Youghurt/kvarg och müsli. Sedan flera mellanmål på det och middag utan så mycket grönsaker och i varje fall ibland sås med delvis gräddde.

Jag är som du och vill gärna äta ofta och det funkar för mig utan att gå upp i vikt då jag äter andra saker än du. 

Här är förslag på hur du kan göra för att minska kaloriintaget rejält. Många tror dessutom att de äter lagom portioner fast det är för mycket. Jag brukar lägga upp min middag på en mindre tallrik vilket kan vara ett bra knep. 

Frukost: 1-2 rågskivor med ägg eller cream cheese och grönsaker plus varm dryck kaffe/te

Mellanmål: frukt som du tål. Äpple är väldigt bra för att stabilisera energinivån. Drick vatten och gärna te till. Jag brukar dricka grönt te till både lunch och mellanmål. Ta även några nötter om frukt inte räcker. Skippa kvargen.

Lunch: Kycklingsallad tex med grönsaker som du tål. Skippa feta dressingar. Ta en rågbrödsskiva till om du känner att det mättar.

Mellanmål: frukt och grönsaker, eventuellt nötter plus kaffe/te. Banan, äpple och morot är bra om du tål det. Drick även ett stort glas vatten. 

Middag: Fyll en mindre tallrik med hälften sallad och grönsaker. Dela sedan upp resten på tex kyckling och potatis/rotfrukter. Skippa såser med grädde och mjölk.

Kvällsmål: Osötad youghurt med frukt. Undvik müsli då det innehåller mycket kalorier. Smula ev ner en knäckebrödsskiva. 

Tack för utförligt svar. Jag får kolla på bättre bröd än knäckemackorna! Äggmacka är ju gott så det funkar. Cream cheese äter jag redan. 

Frukten är tyvärr rätt svårt, banan är väl det jag kan äta. Och apelsin och annan citrus men det är inte alltid dom är goda om det är fel säsong. Apelsin blir jag ändå lite halvmätt på men sen jättekissnödig och sen är mättnaden som bortblåst, haha. Så det är väl bara vätskan som ligger och skvalpar och ger nån slags mättnad kanske. Nötter funkar inte heller tyvärr. Frön går bra, kanske kan funka? 

Kycklingsallad är gott! Vi äter mycket kyckling dock så risken finns väl att det blir lite mycket, alltså att jag till slut börjar hata kyckling, haha. 

Egentligen är det där ganska likt vad jag äter! Förutom frukosten då. Och att jag just nu bytt bort lagad mat mot yoghurten och musli (obs, endast naturell yoghurt och ev lite grekisk). Min sambo gör gärna tomatsallad och så till middag och vi har nästan alltid blomkål i ugnen till, eller liknande. 
  • Anonym (Less)
    Anonym (Filippa) skrev 2025-08-22 09:09:48 följande:
    Varför äter du yogurt och musli till lunch och inte lagad mat? Förstod inte helt förklaringen. Skulle jag göra det i dietperioder så skulle det rucka dagen, jag skulle få ett för stort underskott på kvällen. Sömnen är jätteviktig.

Jag har gjort några mindre viktnedgångar, är en träningstjej och håller mig i form annars men innan sommaren ibland och så. Det som funkar klart bäst för dom flesta är mkt protein och lagom med fett. Fett mättar bra, äter jag för fettsnålt så missar man fett kvinnor behöver för rätt hormonproduktion med. Jag äter inga lågfettprodukter utan rätt mängd istället. Några nötter per dag t ex. Kolhydrater är det som får gå bort, förutom det jag behöver för sömnen och för att må ok allmänt.

Finns inget som gör mig så hungrig som bara kolhydrater, det är att be om problem längre fram på dagen när jag behöver fokusera på jobbet.
    Jag tänkte att eftersom lagad mat inte heller håller mig mätt, så kan jag lika gärna äta nåt med mindre kalorier eftersom jag ändå inte blir mätt och ändå går upp i vikt. Men jag åt ju heller inte rätt slags lagad mat, inte tex kyckling och sallad som många föreslagit. Ibland, men det kunde lika gärna bli en bit hemlagad lasagne eller köttbullar om ungarna ätit det. 
  • Anonym (Em)

Du får räkna kalorier och lära dig skillnaden mellan olika livsmedel så du kan göra smarta val. Satsa sen på att volymäta. 

• Anonym (har lyckats och är mätt)
    Anonym (Em) skrev 2025-08-22 12:44:33 följande:

Du får räkna kalorier och lära dig skillnaden mellan olika livsmedel så du kan göra smarta val. Satsa sen på att volymäta. 

Håller med, det är det enda som hjälpt mig att gå ner och hålla vikten. Man lär sig vad som ger mest mättnad för kalorierna.
  • Anonym (Filippa)
    Anonym (Less) skrev 2025-08-22 12:35:26 följande:
    Jag tänkte att eftersom lagad mat inte heller håller mig mätt, så kan jag lika gärna äta nåt med mindre kalorier eftersom jag ändå inte blir mätt och ändå går upp i vikt. Men jag åt ju heller inte rätt slags lagad mat, inte tex kyckling och sallad som många föreslagit. Ibland, men det kunde lika gärna bli en bit hemlagad lasagne eller köttbullar om ungarna ätit det. 
    All sorts protein funkar för mig, kyckling har jag lite svårt för numera eftersom jag ätit det så mkt. Entrecote t ex blir rätt liten mängd eftersom det är så fett men har ätit det nån gång under diet. Mager nötfärs funkar men också rätt mkt fett så det har jag ätit mer sällan. Räkor är kanon.

Bröd äter jag inte under diet, däremot majskakor med ägg och kaviar t ex, det mättar bra och inte för mkt kolhydrater. Havregryn blir ju lite tjorvigt med eftersom kolhydrater. 

Om man använder en app under en period så lär man sig dom här sakerna och så behöver man inte ständigt hålla på. Visst, många ingredienser så blir det mer komplicerat men då återanvänder man det. När jag har dietat så har jag räknat kalorierna eftersom det för mig är såpass plågsamt med underskott, jag vill ha kort tid där. Och inte tänka på mat för mkt, kroppen är bra på att hålla jämvikt när man väl nått sitt mål.

1400 kcal är ändå rätt högt, jag som är lång och styrketränar mkt behöver ner på 1200 för att gå ner. Så det kan krävas mer än man tror för att få kroppen att lämna jämvikt. Man blir mindre benägen att slentrianäta sen när man minns hur det var att bli av med det.
  • Anonym (så)
    Anonym (Filippa) skrev 2025-08-22 14:03:17 följande:
    All sorts protein funkar för mig, kyckling har jag lite svårt för numera eftersom jag ätit det så mkt. Entrecote t ex blir rätt liten mängd eftersom det är så fett men har ätit det nån gång under diet. Mager nötfärs funkar men också rätt mkt fett så det har jag ätit mer sällan. Räkor är kanon.

Bröd äter jag inte under diet, däremot majskakor med ägg och kaviar t ex, det mättar bra och inte för mkt kolhydrater. Havregryn blir ju lite tjorvigt med eftersom kolhydrater. 

Om man använder en app under en period så lär man sig dom här sakerna och så behöver man inte ständigt hålla på. Visst, många ingredienser så blir det mer komplicerat men då återanvänder man det. När jag har dietat så har jag räknat kalorierna eftersom det för mig är såpass plågsamt med underskott, jag vill ha kort tid där. Och inte tänka på mat för mkt, kroppen är bra på att hålla jämvikt när man väl nått sitt mål.

1400 kcal är ändå rätt högt, jag som är lång och styrketränar mkt behöver ner på 1200 för att gå ner. Så det kan krävas mer än man tror för att få kroppen att lämna jämvikt. Man blir mindre benägen att slentrianäta sen när man minns hur det var att bli av med det.
    Helamning kostar ändå 500-600 kcal extra så det måste man ta höjd för. Det är dumt både för mamman och bebisen om mamman tappar alltför snabbt i vikt under amning. 

Man måste också försöka må så bra som möjligt och vara någorlunda alert när man har hand om en bebis och ett småbarn. Man är redan i en trängd situation med sömnbrist, hormonella skiften och omställning i att bli förälder/tvåbarnsförälder. Så man får se till att viktnedgången inte ger alltför stor påverkan på ork och humör i den situationen. 

Det är också svårare att täcka övrigt näringsbehov om man går ned så långt som till 1200 kcal. Det kanske går under kortare perioder, och när man inte också ansvarar för näringen till en ny liten människa. 
  • Anonym (illamående)

Det där med ständig hunger har jag fått känna på nu i och med klimakteriet. Och min erfarenhet är att inget, absolut inget, hjälper mot hungern. Det spelar ingen roll hur man äter, vad, hur ofta eller annat. Det enda man kan göra är att stå ut med att vara hungrig. Visst blir man illamående, men åtminstone jag kräks inte och efter ett tag minskar illamåendet lite. Tycker även att kroppen blir bättre på att hantera hunger så att man får mindre symtom med tiden. 

På det viset har jag i alla fall slutat öka i vikt.

• Anonym (Filippa)
    Anonym (så) skrev 2025-08-22 15:01:52 följande:
    Helamning kostar ändå 500-600 kcal extra så det måste man ta höjd för. Det är dumt både för mamman och bebisen om mamman tappar alltför snabbt i vikt under amning. 

Man måste också försöka må så bra som möjligt och vara någorlunda alert när man har hand om en bebis och ett småbarn. Man är redan i en trängd situation med sömnbrist, hormonella skiften och omställning i att bli förälder/tvåbarnsförälder. Så man får se till att viktnedgången inte ger alltför stor påverkan på ork och humör i den situationen. 

Det är också svårare att täcka övrigt näringsbehov om man går ned så långt som till 1200 kcal. Det kanske går under kortare perioder, och när man inte också ansvarar för näringen till en ny liten människa. 
    Ts ammar inte, hade hon gjort det så hade jag gett helt andra råd. 

Ja alert behöver man vara med små barn. Om det är så att ts inte går ner på t ex 1400 eller 1600 så behöver hon minska. Nej, 1200 är inte mkt, därför ska man äta näringstät mat och inte hålla på för länge. Sen kanske det inte är rätt i tid att offra mående på viktnedgång, det är inte ett optimalt läge man har då men det är ju en annan sak.
  • Grässtrå77
    Anonym (Less) skrev 2025-08-22 07:49:06 följande:
    Jag har sneglat lite på Mammamage-appen. Så himla svårt att hitta tid bara. Barnen är snart 2 och 4 år. När dom somnat är jag så trött. Har funderat på att börja med yoga på kvällen men inte tagit tag i det än. 
    Övningarna i appen kan du göra på golvet medan barnen krälar på dig. Vänta inte till kvällen för då är man för trött. Utan kör 5 min på golvet tillsammans med barnen ett par gånger om dagen.

Hitta styrkeövningar i vardagen. Vad finns på lekparken som du kan använda? I vår lekpark fanns ett traktordäck som jag klev upp och ner på. Annars kan man ju alltid göra benböj.

Få till promenader med inslag av pulshöjande delar- uppför en backe med vagnen, trappor tillsammans med barnen mm.

När du får in mer träning i vardagen kommer du känna dig starkare och piggare och må bättre.
  • Anonym (så)
    Anonym (Filippa) skrev 2025-08-22 15:35:40 följande:
    Ts ammar inte, hade hon gjort det så hade jag gett helt andra råd. 

Ja alert behöver man vara med små barn. Om det är så att ts inte går ner på t ex 1400 eller 1600 så behöver hon minska. Nej, 1200 är inte mkt, därför ska man äta näringstät mat och inte hålla på för länge. Sen kanske det inte är rätt i tid att offra mående på viktnedgång, det är inte ett optimalt läge man har då men det är ju en annan sak.
    Det missade jag, ja då är det ett annat läge!

Håller med, man får fundera över om det är rätt tid att gå ned i vikt på ett aktivt sätt just nu. Man kan göra förändringar som ger ett bättre mående och minskad risk att gå upp i vikt, men kanske vänta med aktiv viktnedgång tills man är mer i balans. 
Svar på tråden Fattar inte hur jag ska gå ner i vikt?