• Anonym (Less)

Fattar inte hur jag ska gå ner i vikt?

Efter två stillasittande graviditeter pga smärta och sen ett stillsamt bebisliv efter det, så har jag gått upp i vikt. Jag ha alltid varit smal och känner mig nu sjukt obekväm i min kropp. Jag är 170 cm och väger 72-73 kilo. Det låter inte mycket men magen är stor och ser gravid ut, har rejäla valkar på ryggen, osv. 

Jag äter bra mat, hemlagat, men är dålig på grönsaker. Det försöker jag ändra på nu men det är svårt då det är mycket jag inte tål, samma med frukt. Jag går till och från förskolan tre dagar i veckan (snart, just nu är båda föräldrar hemma och delar på det). Det är en promenad på 20-30 minuter enkel väg. Försöker slänga in nåt hemmagympapass på youtube ibland men det är så svårt att hinna med med småbarn. 

Hade jag KUNNAT, så hade jag bara ätit mindre. Men här är mitt problem: jag är så hungrig. Jag är nästan alltid hungrig. Jag kan inte hoppa över mellanmål, jag kan inte ta mindre portioner (äter rätt normala portioner redan). Om jag äter frukost kl 06 så är jag fruktansvärt hungrig igen kl 08, så pass att jag hade behövt en mindre måltid. Jag blir svettig/kallsvettig, yr, på dåligt humör, känner mig svimfärdig. Går jag på toaletten en timme efter jag ätit så blir jag direkt svinhungrig. Ibland håller jag mig för att slippa bli så katastrofhungrig. 

Inget jag testat funkar, ingen specifik mat, inget tillskott, inget. Alla prover är normala, inget verkar vara fysiskt fel. 

Jag är så less på att bara stå och stampa på samma vikt. Det finns inget mer jag kan ändra? Det kommer bli mer motion framöver, men då blir jag ju också mer hungrig? 

Bör jag söka mig till vården igen? Känner mig hypokondrisk och så dum att ringa till vårdcentralen för jag "är så hungrig hela tiden". Jag har för övrigt sökt vård för detta flera ggr utan resultat. 

• Svar på tråden Fattar inte hur jag ska gå ner i vikt?
  • Anonym (Äträtt)

Sluta med allt vad kolhydrater heter och lägg till fett istället, kommer vara asjobbigt i början, men sen kommer du vara mätt länge, äta mindre och kilona kommer rasa av dig :)

• Anonym
    LaFontaine skrev 2025-08-22 07:25:55 följande:

Du är ju gravt ätstörd om du anser detta enorma mängder mat. Vilken vidrig människa du dessutom måste vara, som uttrycker dig så mot en människa som 1. Inte är överviktig och 2. Uppenbart inte mår bra i sin situation, inte heller fysiskt.

Sök hjälp för din egen ätstörning och projicera inte den på andra!

Nej då, jag är inte ätstörd.
    Men tack för omtanken. *ironisk*

Det stämmer det jag sa om att vänja magsäcken med mindre föda, även om du inte tror det.

Det stämmer också att ts skulle må bättre av mindre "mos" utbytt mot lagad mat.
    Även om du inte tror det heller.

Hur mår du själv förresten, så arg som du verkar vara?
  • Anonym
    Anonym (Less) skrev 2025-08-22 12:02:12 följande:

Hade du spytt av att äta några mackor, en banan och yoghurt+musli mellan kl 06-13? Det låter jobbigt. 

Ständigt ätande är väl att ta i. Ge gärna exempel på vad jag ska äta istället för det jag skrivit. 

Nej, det är svårt om man inte har ett kontorsjobb. När jag jobbade i butik fick jag ha Läkerol i fickan för att få upp blodsockret och orka. 

Ja, jag hade inte klarat att äta så ofta för det första.

Drick mycket vatten, eller om du tycker vatten är trist (som jag tycker) blanda i lite Fun Light, kolsyra gärna vattnet innan. Då fyller du magen.

Nåja, alla är vi olika och jag ber om ursäkt om du tog illa upp.

Hoppas du får ordning på det iallafall och att du når den vikt du önskar.
    Hur mycket vill du gå ner?

Testa plankan, den är jäkligt effektiv. Ett bättre alternativ än sit ups som har en tendens att slita på ryggen. Iaf för mig.
    Mycket promenader är jättebra motion. Kan du komma iväg utan barn med dig så lyssna på en pod eller någon musik du gillar, det gör att en (kanske) halvtrist promenad går så mycket lättare.

Allt handlar om kalorier in och kalorier ut. 1400 kalorier låter lite kan jag tycka även om jag själv skulle klara mig på det.
    Man måste ju inte heller ha exakt på kalorin heller, bara man har en ungefärlig uppskattning på vad man stoppar i sig.
  • Anonym (Äträtt)
    Anonym (Less) skrev 2025-08-21 20:42:48 följande:

Tack för ditt svar. Det har kollats flera ggr och jag är inom dom rekommenderade värdena. Dock vet jag att man kan må dåligt av det ändå, men det känns svårt att ta sig vidare där. Sen stämmer inte symptomen riktigt, eller snarare att jag har symptom från både över-och underproduktion isf. Har också rätt dålig hårkvalitet, tappar mycket och det går av utan synlig orsak. 

Jag har slutat helt med socker, är inte superstrikt utan fikar när det tex är födelsedag. Så inte särskilt ofta alls. Jag har bytt ut lagad lunch till yoghurt och musli (bra musli) eftersom jag ändå inte håller mig mer mätt på lagad mat. 

Just nu äter jag såhär, just för att gå ner i vikt. Men även förut då jag kunde äta vad som helst utan viktuppgång så blev jag panikhungrig mellan målen. Har testat overnight oats, chiapuddingar, proteindrycker osv. Havregrynsgröt brukar jag känna att det är som att dricka ett glas vatten för mig typ, jag blir mest kissnödig. :(   

Frukost: kaffe + två knäckebrödsmackor + en tunn skiva mörkt surdegsbröd (för jag älskar frukost och det känns så deppigt annars). Pålägg Philadelphiaost light och salami, oftast. 

Mellanmål: en banan, eller ett ägg eller typ en halv skål kvarg, ibland både kvarg och ägg/banan

Lunch: halvstor skål med naturell yoghurt + nån dl kvarg, musli, ibland skivad banan

Mellanmål: här kan det bli ganska hattigt. Allt från mer kvarg, till banan, macka osv. Försöker kämpa på att inte småäta för mkt även om jag försöker äta bra saker. 

Kväll: kan ibland hålla ut, ibland klara mig på lite bär, ibland nåt mer men oftast blir det nåt av det jag redan ätit under dagen, från listan ovan. 

Vet att detta är lite snålt kanske, men ska jag låta hungern styra helt så kommer jag gå upp direkt, känns det som. 

Du äter för protein- och fettfattigt och alldeles för mycket kolhydrater, det är därför din kropp säger åt dig att du svälter och sparar på allt ditt fett. 
  • Anonym (Less)
    Anonym (CICO) skrev 2025-08-22 09:27:19 följande:

Det enda du kan göra till att börja med är att ta reda på exakt hur många kalorier du behöver för att gå ner i vikt och ha koll på hur många kalorier du sätter i dig. Det finns egentligen ingen annan "metod" eftersom oavsett om man har pcos, sköldkörtelproblem mm mm så måste man få i sig färre kalorier än man gör av med för att gå ner i vikt. Märk väl att jag inte säger äta mindre mat, för det finns mat som har stor volym och mättar bra utan att för den skull ha många kalorier. (Googla high volume foods.)

www.calculator.net/tdee-calculator.html Här kan du räkna ut hur många kalorier du behöver. Mitt tips är att välja Activity: sedentary (stillasittande) såvida du inte tränar extrema mängder. De flesta av oss sitter ner 15 timmar om dagen oavsett. 

Räkna inte heller med de kalorier du förbränner när du tränar, träning har inte särskilt stor påverkan på vikten ändå. 

Allt kokar ner till vad du stoppar i munnen. Kalorier in, kalorier ut. 

Tack, bra tips. Enligt den kalkylen behöver jag 1700. Om jag vill gå ner lite i vikt, lite under 1500, och 1200 för att gå ner ett halvt kilo i veckan. Jag hade en app förut som tyckte jag skulle ligga på 1400 kalorier, vilket var omöjligt. Jag var så hungrig. :( Jag ska läsa på om mat med mer volym. 
  • Anonym (Hmm)

En tjejkompis köpte viktnedgångstabletter från utlandet. Inte säkert att de är lagliga här.. men jävlar vad hon gick ned i vikt! Sedan har du Ozempic också som skrivs ut i Sverige...Alla andra tips du har fått kräver att du går 4 mil eller åtminstone joggar dagligen i 1.2 mil. Allt annat är bluff och lögn. 

• Anonym (Less)
    Anonym (så) skrev 2025-08-22 09:27:38 följande:
    Om du ammar så kan det vara därför du har så stark hunger. Du kan behöva äta oftare, men välja sånt som mättar länge utan att vara alltför energirikt. Som ägg, kvarg och liknande. Jag tycker också att jag blir mer hungrig/sugen om jag går hemma och har lite småtråkigt (som det ju lätt blir med bebis, man sitter där man sitter, ensam hemma osv).

Sen är det ju så att kroppen inte återhämtar sig så snabbt efter en graviditet och förlossning oavsett vikten.

Jag gick ned väldigt snabbt efter mina förlossningar, men kroppen var absolut inte som innan. Jag var svag i bålen, hade ont i ryggen, plufsig magen och smala ben. Såg inte alls fräsch ut. Det tog nog i alla fall ett halvår att komma i något slags form igen. Sen gjorde hormoner, bebislivet att jag kände mig rätt eländig överlag, ful, trött, sliten, plufsig och smal på fel ställen... Och har man två barn så blir det rätt intensivt och mycket mindre tid att ta hand om sig själv. Men det blir ju bättre efter ett tag.

En annan sak är frågan om du kan motionera mer, tex gå promenader med bebisen i vagn? Jag hade bebisar som bara ville sova i vagn och gick långa promenader varje dag när jag var hemma med dem, en på förmiddagen och en på eftermiddagen. Det gjorde ju att jag fick komma ut och röra på mig, få igång lite förbränning och även få dagsljus, frisk luft. Är det något som skulle kunna fungera för dig?

Men det där att du blir kallsvettig, nästan svimmar, det låter inte helt normalt faktiskt. Vet inte vad det skulle kunna vara, men det kan nog vara bra att kolla upp.
    Tack för ditt svar! Yngsta blir snart 2, jag ammar inte längre och har (tyvärr) inte gjort det på länge då hon slutade redan vid 9 månader. :( Jag har varit så här hela mitt vuxna liv men som ung rann allt bara av mig, jag kunde äta vad som helst. Rätt vanligt gissar jag på. Sen efter barnen började det byggas på. I år fyller jag 40 och jag vill ta tag i det innan det blir helt omöjligt. 

Jag har promenerat färdigt med ungar i vagn känner jag, haha. Har också varit där med småttingar som bara sover i rullande vagn, förstörde nästan höfterna och ryggen av det. Nu kan jag gå utan att få ont men jag tror höften är skadad för evigt, jag hade problem innan barnen också. Men så fort yngsta börjar på förskola så ska jag bege mig ut! 

Ja, jag har sökt vård för det många ggr tyvärr. Ingen hittar nåt. När jag kan ta tag ordentligt i kosten så provar jag söka vård igen, om inte koständring hjälper. 
  • Anonym (Less)
    Anonym (så) skrev 2025-08-22 09:35:07 följande:
    Jag har några tankar om maten som du kanske skulle kunna prova. Jag tror tex att du behöver mycket mer protein och fett, det kan vara en orsak till att du får såna symtom som du beskriver.

Frukost: byt knäckemackorna till 2-3 av det där rågbrödet. Ha rejält med pålägg på, gärna proteinrika och lagom fetthalt. Ost, skinka/kalkon, salami, ägg.

Mellanmål: välj protein, tex kvarg med bär eller ett ägg. Nötter är energirikt men ger också bra mättnad.

Lunch: satsa på lagad mat ändå, och välj gärna matig mat. Grytor, pasta med köttfärssås, kyckling. Ät en vanlig bra portion. Om du inte orkar laga nåt avancerat så försök i alla fall äta alla komponenter, tex pasta med färdiga köttbullar, en morot eller några broccolibuketter. 

Mellanmål: återigen, välj protein som på förmiddagen. 

Middag: ät lagad mat igen, matig mat som till lunch. 

Kväll: ta ett proteinrikt mellanmål som till för- och eftermiddagen. 
    Det var typ sådär jag åt förut, och då sod jag bara stilla i vikten, tyvärr. :(
  • Anonym (Less)
    Anonym (har lyckats och är mätt) skrev 2025-08-22 10:02:57 följande:

Skriv upp allt du äter detaljerat under en vecka eller två så att man kan räkna kalorierna och återkom gärna. Gärna väga allt på digitalvåg. Din lista var lite vag med mängderna.

Tack, ska se om jag får till tiden till det. Jag hade en app förut som tyckte jag skulle ligga på 1400 kalorier, vilket var omöjligt. Var så hungrig. Men just nu har jag ingen aning om vad jag ligger på, jag kände att det var inte riktigt för mig att hålla på och räkna. Ville inte stå med mobilen och väga maten hela tiden inför barnen heller. 
    Martins07 skrev 2025-08-22 10:17:01 följande:

Sluta äta så svårt är inte. Dryck vatten och ät lite bara en gång per dan. 
    Det är det bästa alternativet som finns. 
    Sluta med läsk, söcker, fast food etc...

Har du ens läst hela inlägget? Jag blir så hungrig att jag blir skakig, tunnelseende, mår illa. Hur ska jag kunna ta hand om mina barn om jag mår så? Ska dom se mig svälta mig så jag nästan kräks? 

Om du läst inlägget hade du sett att jag varken dricker läsk, äter socker eller snabbmat. Vi äter mat lagad från grunden till middag, resten av vad jag äter under dagen kan du se på sida 1 eller 2. 
  • Anonym (Less)
    Anonym (Sally) skrev 2025-08-22 10:49:32 följande:

Var kommer frukt och grönsaker in?

Fyll halva tallriken med frukt och grönt, sedan vanlig mat på den andra halvan. Bra mat, mkt protein, lite kolhydrater. Då äter du automatiskt mindre mat men får ändå i dig fiber, vitaminer osv. Ät så alla måltider, men minska ner antal måltider. Det är inte bra att äta så ofta, kroppen hinner aldrig vila, inte tänderna heller. 

Drick mycket så magen mår bra. 

Undvik salami (chark överhuvudtaget), socker, för mkt ris, pasta osv, bröd (knäckebröd är bättre än vanligt bröd eftersom en knäckeskiva väger mindre än en brödskiva, dvs du äter mindre bröd), flytande kalorier. 

Till middagen. Ofta blomkål i ugn, och/eller tomatsallad nu på sommaren. Jag har testat många matkombinationer, och inget mättar särskilt mycket. Men jag ska bli bättre på grönsaker. 

Äter inget socker, utöver sånt som finns i maten redan osv. Torkad frukt i musli. Inte så mycket ris eller pasta heller egentligen. Brödet har jag dragit ner på men tror jag behöver esätta frukosten helt, vet bara inte hur eftersom jag är så brutalt hungrig på morgonen och mackor funkar egentligen bäst. 
    Anonym (har lyckats och är mätt) skrev 2025-08-22 12:03:01 följande:
    Jag skulle inte säga att det är omöjligt. Tex räkna ihop en hel grytas kalorimängd och dela på 4, eller hur stor andel du äter. Eller tex 1 lök i grytan = 0.25 lök i appen för din del. 500 g kyckling = 125 g kyckling knappar du in i appen.
    Nej, det gick ju, men var krångligt och tog tid. Det kändes inte bra att stå och väga och räkna ut inför barnen heller, även om dom är små och inte förstår. Och har man en gryta med 20 ingredienser tar det ju sin tid! 
Svar på tråden Fattar inte hur jag ska gå ner i vikt?