• Anonym (Less)

Fattar inte hur jag ska gå ner i vikt?

Efter två stillasittande graviditeter pga smärta och sen ett stillsamt bebisliv efter det, så har jag gått upp i vikt. Jag ha alltid varit smal och känner mig nu sjukt obekväm i min kropp. Jag är 170 cm och väger 72-73 kilo. Det låter inte mycket men magen är stor och ser gravid ut, har rejäla valkar på ryggen, osv. 

Jag äter bra mat, hemlagat, men är dålig på grönsaker. Det försöker jag ändra på nu men det är svårt då det är mycket jag inte tål, samma med frukt. Jag går till och från förskolan tre dagar i veckan (snart, just nu är båda föräldrar hemma och delar på det). Det är en promenad på 20-30 minuter enkel väg. Försöker slänga in nåt hemmagympapass på youtube ibland men det är så svårt att hinna med med småbarn. 

Hade jag KUNNAT, så hade jag bara ätit mindre. Men här är mitt problem: jag är så hungrig. Jag är nästan alltid hungrig. Jag kan inte hoppa över mellanmål, jag kan inte ta mindre portioner (äter rätt normala portioner redan). Om jag äter frukost kl 06 så är jag fruktansvärt hungrig igen kl 08, så pass att jag hade behövt en mindre måltid. Jag blir svettig/kallsvettig, yr, på dåligt humör, känner mig svimfärdig. Går jag på toaletten en timme efter jag ätit så blir jag direkt svinhungrig. Ibland håller jag mig för att slippa bli så katastrofhungrig. 

Inget jag testat funkar, ingen specifik mat, inget tillskott, inget. Alla prover är normala, inget verkar vara fysiskt fel. 

Jag är så less på att bara stå och stampa på samma vikt. Det finns inget mer jag kan ändra? Det kommer bli mer motion framöver, men då blir jag ju också mer hungrig? 

Bör jag söka mig till vården igen? Känner mig hypokondrisk och så dum att ringa till vårdcentralen för jag "är så hungrig hela tiden". Jag har för övrigt sökt vård för detta flera ggr utan resultat. 

• Svar på tråden Fattar inte hur jag ska gå ner i vikt?
  • Anonym (gräddglass)
    Anonym (Äträtt) skrev 2025-08-22 17:32:04 följande:
    Du äter för protein- och fettfattigt och alldeles för mycket kolhydrater, det är därför din kropp säger åt dig att du svälter och sparar på allt ditt fett. 
    Min lunch idag beståendes av gräddglass och fullfet ost borde göra att jag går ner i vikt.
  • mari123

LCHF var det mkt hallå kring ett tag! Det tror jag på för jag tänker att man slipper värsta hungern?

• Anonym (illamående)
    Anonym (Less) skrev 2025-08-22 19:24:16 följande:
    Njaae, förut men inte nyligen, så det är värt ett försök! Ägg äter jag då och då, inte ens två ägg håller mig mätt särskilt länge. Det är galet. 

Jag både tål och gillar kål, bra tips! Har just nu en spetskål ikylen som väntar på att strimlas. Blomkålsris har jag inte testat än men det är jag säker på att jag gillar. Vi gör blomkål i ugnen flera ggr i veckan och det byter jag mer än gärna ut potatis osv mot också. 
    Lite varning för att minska kolhydrater till förmån för protein och fett bara. Det var så jag ökade snabbt i vikt i början av klimakteriet när jag först blev såhär  omåttligt hungrig. Bytte min vanliga mat mot mer kött, ägg osv och gick upp nästan 10 kg innan jag lyckades stoppa genom att ta bort kött och minska på typ allt utom grönsaker. Jag blev inte mer mätt av den dieten alls. 
  • Anonym (Filippa)

LCHF är jag skeptisk till, det funkar säkert bra för vissa. Men det känns mer hälsosamt att äta varierad bra mat. Medelhavskost t ex. Man vill ha en bra bakterieflora i matsmältningssystemet med, det får man av variation och mkt frukt och grönsaker.

Sans och balans, inga kortsiktiga lösningar gillar jag. Det är lustigt hur mkt av vad som säljs i mataffärer som inte är vad man vill bygga upp sin kropps celler av. Sen lite av mindre bra saker funkar men man vill ju ge kroppen sånt som ger mkt motståndskraft mot sjukdomar t ex.

• Anonym (Kcal)

TS, bortse ifrån alla inlägg som handlar vad du bör/inte bör äta. Det är helt irrelevant och blir bara onödigt komplicerat och begränsande. Du kan äta ALLT utan att gå upp i vikt så länge du håller dig inom din gräns för dagligt intag av kalorier. Självklart kan du även äta salami. 

Dock krävs det lite jobb (och ärlighet) från din sida. Du måste väga, mäta och räkna precis allt du får i dig i mat och dryck. Ett tips är att du äter ungefär samma saker och samma mängder varje dag. Då slipper du ha koll på kalorierna vid varje måltid varje dag och chansen är då större att du orkar fortsätta. Det är dock viktigt att ha stenkoll på allt du får i dig samt äta sånt som håller dig mätt. 

Några exempel: när du använder steksmör så kan du lätt smacka på 500 kcal. Det är ungefär en fjärdedel av ditt dagliga kaloriintag enbart från steksmöret. 
    En kopp latte innehåller ungefär 65 kcal. Det är inte så mycket, men om du dricker 10 koppar om dagen är du plötsligt uppe i 650 kcal om dagen. 
    Och vips är du uppe i över 1000 kalorier om dagen och då har du inte ens ätit något(!!!) 

Jag gjorde en snabb kalkylering på hur många kalorier din kropp behöver enbart för att alla organ ska fungera optimalt och det landade på 1960 kalorier om dagen. Du måste därför äta färre kalorier än det varje dag, runt 1660 kcal, för att gå ner stadigt i vikt. 
    Om du inte kan eller vill äta färre kalorier så måste du istället öka din fysiska aktivitet. Det betyder inte att du behöver avsätta tid för att träna, utan kan lika väl vara att städa, leka fysiskt med barnen, gå till affären istället för att åka något fordon etc etc. Kroppen vet inte skillnad på vilken typ av fysiskt aktivitet du gör. 

Men det absolut enklaste sättet att hålla kalorierna i schack är genom maten. Att träna bort 500 kalorier är extremt jobbigt. Att äta 500 kalorier färre är mycket lättare. Därför måste du veta exakt vad du får i dig. Alla kalorier räknas.

• Anonym (har lyckats och är mätt)
    Anonym (Less) skrev 2025-08-22 19:10:19 följande:
    Tack, ska se om jag får till tiden till det. Jag hade en app förut som tyckte jag skulle ligga på 1400 kalorier, vilket var omöjligt. Var så hungrig. Men just nu har jag ingen aning om vad jag ligger på, jag kände att det var inte riktigt för mig att hålla på och räkna. Ville inte stå med mobilen och väga maten hela tiden inför barnen heller. 
    Anonym (Less) skrev 2025-08-22 19:19:57 följande:
    Nej, det gick ju, men var krångligt och tog tid. Det kändes inte bra att stå och väga och räkna ut inför barnen heller, även om dom är små och inte förstår. Och har man en gryta med 20 ingredienser tar det ju sin tid! 
    Visst, men vill man lyckas så måste man också vara beredd på att behöva göra jobbet. Du kan inte räkna med att det kommer vara enkelt.

Men brukar vara svårast/krångligast i början. Att man vänjer sig och kanske hittar rutiner så att det går smidigare.
  • Anonym
    Anonym (Kcal) skrev 2025-08-23 12:46:29 följande:

TS, bortse ifrån alla inlägg som handlar vad du bör/inte bör äta. Det är helt irrelevant och blir bara onödigt komplicerat och begränsande. Du kan äta ALLT utan att gå upp i vikt så länge du håller dig inom din gräns för dagligt intag av kalorier. Självklart kan du även äta salami. 

Dock krävs det lite jobb (och ärlighet) från din sida. Du måste väga, mäta och räkna precis allt du får i dig i mat och dryck. Ett tips är att du äter ungefär samma saker och samma mängder varje dag. Då slipper du ha koll på kalorierna vid varje måltid varje dag och chansen är då större att du orkar fortsätta. Det är dock viktigt att ha stenkoll på allt du får i dig samt äta sånt som håller dig mätt. 

Några exempel: när du använder steksmör så kan du lätt smacka på 500 kcal. Det är ungefär en fjärdedel av ditt dagliga kaloriintag enbart från steksmöret. 
    En kopp latte innehåller ungefär 65 kcal. Det är inte så mycket, men om du dricker 10 koppar om dagen är du plötsligt uppe i 650 kcal om dagen. 
    Och vips är du uppe i över 1000 kalorier om dagen och då har du inte ens ätit något(!!!) 

Jag gjorde en snabb kalkylering på hur många kalorier din kropp behöver enbart för att alla organ ska fungera optimalt och det landade på 1960 kalorier om dagen. Du måste därför äta färre kalorier än det varje dag, runt 1660 kcal, för att gå ner stadigt i vikt. 
    Om du inte kan eller vill äta färre kalorier så måste du istället öka din fysiska aktivitet. Det betyder inte att du behöver avsätta tid för att träna, utan kan lika väl vara att städa, leka fysiskt med barnen, gå till affären istället för att åka något fordon etc etc. Kroppen vet inte skillnad på vilken typ av fysiskt aktivitet du gör. 

Men det absolut enklaste sättet att hålla kalorierna i schack är genom maten. Att träna bort 500 kalorier är extremt jobbigt. Att äta 500 kalorier färre är mycket lättare. Därför måste du veta exakt vad du får i dig. Alla kalorier räknas.

500 kcal i smör för att steka?
    Skämtar du, vem kokar maten i smör liksom?

Utöver det så absorberas inte den gigantiska mängden smör i maten oavsett så majoriteten av energin hamnar inte i ts mage.

Och vem sörplar i sig TIO latte på en dag???
  • Anonym (har lyckats och är mätt)
    Anonym skrev 2025-08-23 13:00:49 följande:
    500 kcal i smör för att steka?
    Skämtar du, vem kokar maten i smör liksom?

Utöver det så absorberas inte den gigantiska mängden smör i maten oavsett så majoriteten av energin hamnar inte i ts mage.

Och vem sörplar i sig TIO latte på en dag???
    Är väl typ 60-70 g smör. Det kanske en del använder för köttfärssås eller en gryta men det är ju för flera personer i så fall.
  • Anonym (Äträtt)
    Anonym (gräddglass) skrev 2025-08-22 23:55:48 följande:
    Min lunch idag beståendes av gräddglass och fullfet ost borde göra att jag går ner i vikt.
    Nej eftersom glassen består av en massa socker och ingen näring
  • Anonym (Äträtt)
    Anonym (Less) skrev 2025-08-22 19:49:36 följande:
    Tack, jättebra tips! Snart blir jag själv med barnen igen och då kommer vi ha mer behov av att vara ute i lekparker tex, så det var verkligen ett bra tips. Jag är aktiv i lekandet med barnen men ska bli bättre på att röra mig mer. Klänga runt och så. :D Lättare nu när det börjar bli svalare också. 
    Anonym (så) skrev 2025-08-22 16:21:38 följande:
    Det missade jag, ja då är det ett annat läge!

Håller med, man får fundera över om det är rätt tid att gå ned i vikt på ett aktivt sätt just nu. Man kan göra förändringar som ger ett bättre mående och minskad risk att gå upp i vikt, men kanske vänta med aktiv viktnedgång tills man är mer i balans. 
    Bra skrivet, jag kanske är för hård mot mig själv just nu, i denna situationen i livet. Jag vill ju tex inte bli vresig och arg mot barnen bara för att jag vill gå ner i vikt. Så exakt alla kolhydrater ska bort isf? Klarar kroppen det, hur länge? Tänker på den stackars hjärnan, den behöver väl allt? 
    Nej, hjärnan behöver inte kolhydrater, den drivs bättre på ketoner, du kommer vara mer klartänkt och alert.
Svar på tråden Fattar inte hur jag ska gå ner i vikt?