• Anonym (Less)

Fattar inte hur jag ska gå ner i vikt?

Efter två stillasittande graviditeter pga smärta och sen ett stillsamt bebisliv efter det, så har jag gått upp i vikt. Jag ha alltid varit smal och känner mig nu sjukt obekväm i min kropp. Jag är 170 cm och väger 72-73 kilo. Det låter inte mycket men magen är stor och ser gravid ut, har rejäla valkar på ryggen, osv. 

Jag äter bra mat, hemlagat, men är dålig på grönsaker. Det försöker jag ändra på nu men det är svårt då det är mycket jag inte tål, samma med frukt. Jag går till och från förskolan tre dagar i veckan (snart, just nu är båda föräldrar hemma och delar på det). Det är en promenad på 20-30 minuter enkel väg. Försöker slänga in nåt hemmagympapass på youtube ibland men det är så svårt att hinna med med småbarn. 

Hade jag KUNNAT, så hade jag bara ätit mindre. Men här är mitt problem: jag är så hungrig. Jag är nästan alltid hungrig. Jag kan inte hoppa över mellanmål, jag kan inte ta mindre portioner (äter rätt normala portioner redan). Om jag äter frukost kl 06 så är jag fruktansvärt hungrig igen kl 08, så pass att jag hade behövt en mindre måltid. Jag blir svettig/kallsvettig, yr, på dåligt humör, känner mig svimfärdig. Går jag på toaletten en timme efter jag ätit så blir jag direkt svinhungrig. Ibland håller jag mig för att slippa bli så katastrofhungrig. 

Inget jag testat funkar, ingen specifik mat, inget tillskott, inget. Alla prover är normala, inget verkar vara fysiskt fel. 

Jag är så less på att bara stå och stampa på samma vikt. Det finns inget mer jag kan ändra? Det kommer bli mer motion framöver, men då blir jag ju också mer hungrig? 

Bör jag söka mig till vården igen? Känner mig hypokondrisk och så dum att ringa till vårdcentralen för jag "är så hungrig hela tiden". Jag har för övrigt sökt vård för detta flera ggr utan resultat. 

• Svar på tråden Fattar inte hur jag ska gå ner i vikt?
  • Anonym (Hm)
    LaFontaine skrev 2025-08-22 07:25:55 följande:

Du är ju gravt ätstörd om du anser detta enorma mängder mat. Vilken vidrig människa du dessutom måste vara, som uttrycker dig så mot en människa som 1. Inte är överviktig och 2. Uppenbart inte mår bra i sin situation, inte heller fysiskt.

Sök hjälp för din egen ätstörning och projicera inte den på andra!

Man är inte gravt ätstörd för att man inte har samma mat-behov under dagen. Nu är du lika spydig, om inte värre, än den första kommentaren.

Jag skulle omöjligt heller inte få in 6 måltider på en dag. Jag skulle må fruktansvärt dåligt och jag har ingen ätstörning för det. Många har haft svårt att vara ärliga mot TS om att mängden mat/matvalet är dåligt rent kalorimässigt, men att ljuga är inte heller till hjälp. TS vill ner i vikt. Då måste hon få i sig färre kalorier än hon gör av med och det är den bittra sanningen. Regeln fungerar på precis varje människa i världen, annars hade vi inte haft svält. Det finns INGA undantag, varken sjukdomar eller mediciner. 
  • Anonym (Filippa)
    Anonym (Hm) skrev 2025-08-22 10:24:03 följande:
     TS vill ner i vikt. Då måste hon få i sig färre kalorier än hon gör av med och det är den bittra sanningen. Regeln fungerar på precis varje människa i världen, annars hade vi inte haft svält. Det finns INGA undantag, varken sjukdomar eller mediciner. 
    Jag skulle kunna dieta på geléhallon men det kommer ju inte att ske. Det finns metoder som är mer hälsosamma och som gör viktnedgång enormt mkt lättare, det är såpass plågsamt ändå med underskott så att man gör klokt i att underlätta det som går.

Jag vet att du skrev om lite andra saker men jag tycker det är viktigt att trycka på det här, att dieta på bröd och musli är en jäkligt dålig idé oavsett om man ligger på rätt energimängd.
  • Anonym (Sally)

Var kommer frukt och grönsaker in?

Fyll halva tallriken med frukt och grönt, sedan vanlig mat på den andra halvan. Bra mat, mkt protein, lite kolhydrater. Då äter du automatiskt mindre mat men får ändå i dig fiber, vitaminer osv. Ät så alla måltider, men minska ner antal måltider. Det är inte bra att äta så ofta, kroppen hinner aldrig vila, inte tänderna heller. 

Drick mycket så magen mår bra. 

Undvik salami (chark överhuvudtaget), socker, för mkt ris, pasta osv, bröd (knäckebröd är bättre än vanligt bröd eftersom en knäckeskiva väger mindre än en brödskiva, dvs du äter mindre bröd), flytande kalorier. 

• LaFontaine
    Anonym (Hm) skrev 2025-08-22 10:24:03 följande:
    Man är inte gravt ätstörd för att man inte har samma mat-behov under dagen. Nu är du lika spydig, om inte värre, än den första kommentaren.

Jag skulle omöjligt heller inte få in 6 måltider på en dag. Jag skulle må fruktansvärt dåligt och jag har ingen ätstörning för det. Många har haft svårt att vara ärliga mot TS om att mängden mat/matvalet är dåligt rent kalorimässigt, men att ljuga är inte heller till hjälp. TS vill ner i vikt. Då måste hon få i sig färre kalorier än hon gör av med och det är den bittra sanningen. Regeln fungerar på precis varje människa i världen, annars hade vi inte haft svält. Det finns INGA undantag, varken sjukdomar eller mediciner. 
    Jag har inte heller behov av att äta så många mål, men jag har verkligen inte behov av att uttrycka mig så starkt och äcklat till en person som uppenbarligen inte mår bra. Att komma med konstruktiva tips är toppen. Många har tryckt på att öka mängden protein till exempel. Flera har tipsat om styrketräning. Det är toppen. Men att vara spydig och berätta hur man själv hade kräkts inälvorna ut sig av denna enorma mängd mat, är otrevligt, nesättande och inte alls till någon hjälp. Och ska man bara vara på det viset, gör man bäst i att knipa igen. 
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Filippa) skrev 2025-08-22 10:32:04 följande:
    Jag skulle kunna dieta på geléhallon men det kommer ju inte att ske. Det finns metoder som är mer hälsosamma och som gör viktnedgång enormt mkt lättare, det är såpass plågsamt ändå med underskott så att man gör klokt i att underlätta det som går.

Jag vet att du skrev om lite andra saker men jag tycker det är viktigt att trycka på det här, att dieta på bröd och musli är en jäkligt dålig idé oavsett om man ligger på rätt energimängd.
    Du har helt rätt i det! Valet av mat är otroligt viktigt för hur man mår under viktnedgången. 
  • Anonym (Hm)
    LaFontaine skrev 2025-08-22 10:56:29 följande:
    Jag har inte heller behov av att äta så många mål, men jag har verkligen inte behov av att uttrycka mig så starkt och äcklat till en person som uppenbarligen inte mår bra. Att komma med konstruktiva tips är toppen. Många har tryckt på att öka mängden protein till exempel. Flera har tipsat om styrketräning. Det är toppen. Men att vara spydig och berätta hur man själv hade kräkts inälvorna ut sig av denna enorma mängd mat, är otrevligt, nesättande och inte alls till någon hjälp. Och ska man bara vara på det viset, gör man bäst i att knipa igen. 
    Fast det hade du. Om vi ska vara lite så :) du hade behovet av att svara oerhörd spydigt till en person som förvisso skrev en elak kommentar, men som antagligen inte själv mår bra heller. Inga person som mår bra i sig själv kommer att trycka ner någon annan. 
  • Anonym (så)
    Anonym (S) skrev 2025-08-22 10:21:17 följande:
    Jag hade svullat upp jättemycket om jag hade ätit så. 2-3 mackor med en massa pålägg till frukost och sådan lunch  blir ju lätt mycket kalorier. Lägg till så mellanmål med till exempel kvarg och nötter och du hamnar nog lätt på kaloriöverskott.

Jag blev mätt bara av att läsa det där.
    Nu var det ju TS jag vände mig till och hon ammar en bebis, vilket kostar i energi och näring, och hon visar tecken på obalanserat blodsocker. Hur du ska äta eller inte äta är inte vad jag svarar på i den här tråden. Inte heller tycker jag att det är så intressant vad du blir mätt av att läsa. 

Det tråden handlar om ör ju hur TS ska kunna minska i vikt men samtidigt orka amma sin bebis och vara mamma till sina två småbarn. 
  • LaFontaine
    Anonym (Hm) skrev 2025-08-22 11:12:48 följande:
    Fast det hade du. Om vi ska vara lite så :) du hade behovet av att svara oerhörd spydigt till en person som förvisso skrev en elak kommentar, men som antagligen inte själv mår bra heller. Inga person som mår bra i sig själv kommer att trycka ner någon annan. 
    Det stämmer och det var säker en smula onödigt. Men jag reagerar starkt på nedsättande och elaka kommentarer kring vikt. Säkert spelar min egen tidigare ätstörning in. Då var jag för övrigt väldigt noga med att, i alla fall för mig själv, vara nedsättande kring andras matintag och överdriva mängd och min reaktion. Precis som inlägget jag svarade på gjorde. 
  • Anonym (Less)
    Anonym (så) skrev 2025-08-22 11:15:06 följande:
    Nu var det ju TS jag vände mig till och hon ammar en bebis, vilket kostar i energi och näring, och hon visar tecken på obalanserat blodsocker. Hur du ska äta eller inte äta är inte vad jag svarar på i den här tråden. Inte heller tycker jag att det är så intressant vad du blir mätt av att läsa. 

Det tråden handlar om ör ju hur TS ska kunna minska i vikt men samtidigt orka amma sin bebis och vara mamma till sina två småbarn. 
    Vill bara flika in att jag INTE ammar någon bebis, vet inte vem som fick den idén. :) 
  • Anonym (Kolhydrater)

Har du provat minska kolhydraterna? Ett par ägg mättar mycket bättre och längre än frukt för samma kalorimängd. 

Tål du kål så kan du prova blomkålsmos och blomkåls- eller broccoliris istället för potatis och ris.

Ät ordentligt med protein också.

Svar på tråden Fattar inte hur jag ska gå ner i vikt?