• Anonym (Less)

Fattar inte hur jag ska gå ner i vikt?

Efter två stillasittande graviditeter pga smärta och sen ett stillsamt bebisliv efter det, så har jag gått upp i vikt. Jag ha alltid varit smal och känner mig nu sjukt obekväm i min kropp. Jag är 170 cm och väger 72-73 kilo. Det låter inte mycket men magen är stor och ser gravid ut, har rejäla valkar på ryggen, osv. 

Jag äter bra mat, hemlagat, men är dålig på grönsaker. Det försöker jag ändra på nu men det är svårt då det är mycket jag inte tål, samma med frukt. Jag går till och från förskolan tre dagar i veckan (snart, just nu är båda föräldrar hemma och delar på det). Det är en promenad på 20-30 minuter enkel väg. Försöker slänga in nåt hemmagympapass på youtube ibland men det är så svårt att hinna med med småbarn. 

Hade jag KUNNAT, så hade jag bara ätit mindre. Men här är mitt problem: jag är så hungrig. Jag är nästan alltid hungrig. Jag kan inte hoppa över mellanmål, jag kan inte ta mindre portioner (äter rätt normala portioner redan). Om jag äter frukost kl 06 så är jag fruktansvärt hungrig igen kl 08, så pass att jag hade behövt en mindre måltid. Jag blir svettig/kallsvettig, yr, på dåligt humör, känner mig svimfärdig. Går jag på toaletten en timme efter jag ätit så blir jag direkt svinhungrig. Ibland håller jag mig för att slippa bli så katastrofhungrig. 

Inget jag testat funkar, ingen specifik mat, inget tillskott, inget. Alla prover är normala, inget verkar vara fysiskt fel. 

Jag är så less på att bara stå och stampa på samma vikt. Det finns inget mer jag kan ändra? Det kommer bli mer motion framöver, men då blir jag ju också mer hungrig? 

Bör jag söka mig till vården igen? Känner mig hypokondrisk och så dum att ringa till vårdcentralen för jag "är så hungrig hela tiden". Jag har för övrigt sökt vård för detta flera ggr utan resultat. 

• Svar på tråden Fattar inte hur jag ska gå ner i vikt?
  • Anonym (Less)
    Jårdi skrev 2025-08-21 22:33:38 följande:

Ammar du? Kan ju göra en väldigt hungrig

Ingen amning, det var ett år sen yngsta slutade. 
    Anonym (Kcal) skrev 2025-08-22 00:01:12 följande:

Hur många kalorier behöver du i viloläge? Och hur många kalorier äter du om dagen? 

Oj, vet inte! Får kolla upp det. Jag hade en app förut som räknade kalorier men jag slutade med den för det var ju omöjligt att lägga in middagen, vi lagar allt från grunden. Men den tyckte jag skulle ligga på 1400 och det var en mardröm, jag hamnade hela tiden över. Då fyllde jag i att jag ville gå från 73 till 65 tror jag. 
  • Anonym (Less)
    honkie skrev 2025-08-22 04:57:36 följande:

Får man fråga hur du mår i övrigt?
    T.ex. nedstämdhet och tillfällig ångest kan trigga igång hunger som inget annat.

Vad gäller din diet så känns den kanske lite proteinsnål, som många varit inne på. Protein mättar bra, mycket bra. Byt ut mellanmålen mot en proteinshake, en riktig jävla kroppsbyggarshake, inge jävla pro-pud eller annat mög, så kommer du känna skillnad. När du börjar få i dig rätt mängd protein så kommer du även bli mättare när du äter vanlig mat vilket leder till mindre portioner.
    Och nej, du kommer inte få skägg, mörk röst och stora muskler.

Jag mår bra, men är väldigt stressad pga småbarnslivet. Jag har hatf problem med min hunger sen säkert 20 år tillbaka. Åtminstone 15. Är 40 nu. 

Jag har testat proteinshake och det mättade som ett halvt glas vatten typ, var fruktansvärt hungrig. Så det var ingen idé att fortsätta. Jag är inte rädd för protein så det är ett bra tips att försöka öka på det, tack. :)
  • Anonym (Less)

Hade du spytt av att äta några mackor, en banan och yoghurt+musli mellan kl 06-13? Det låter jobbigt. 

Ständigt ätande är väl att ta i. Ge gärna exempel på vad jag ska äta istället för det jag skrivit. 

Nej, det är svårt om man inte har ett kontorsjobb. När jag jobbade i butik fick jag ha Läkerol i fickan för att få upp blodsockret och orka. 

Anonym skrev 2025-08-22 05:31:34 följande:

Men alltså, hur får man ens ner den enorma mängden i magen varje dag?
    Jag skulle spytt magen ut- och in.

Det som behövs är att vänja av med allt detta ständigt pågående ätande. Vänja magsäcken med mindre helt enkelt. Och det går även om det är jobbigt i början.

Utöver det så är det mest "mos" du äter. Ge magen något att jobba med istället. 
    Och, ge inte efter så fort magen kurrar lite.

Hur ska du ha tid att äta på det är viset när du ska börja jobba igen?

• Anonym (har lyckats och är mätt)
    Anonym (Less) skrev 2025-08-22 11:55:44 följande:
    Ingen amning, det var ett år sen yngsta slutade. 
    Anonym (Kcal) skrev 2025-08-22 00:01:12 följande:

Hur många kalorier behöver du i viloläge? Och hur många kalorier äter du om dagen? 

Oj, vet inte! Får kolla upp det. Jag hade en app förut som räknade kalorier men jag slutade med den för det var ju omöjligt att lägga in middagen, vi lagar allt från grunden. Men den tyckte jag skulle ligga på 1400 och det var en mardröm, jag hamnade hela tiden över. Då fyllde jag i att jag ville gå från 73 till 65 tror jag. 
    Jag skulle inte säga att det är omöjligt. Tex räkna ihop en hel grytas kalorimängd och dela på 4, eller hur stor andel du äter. Eller tex 1 lök i grytan = 0.25 lök i appen för din del. 500 g kyckling = 125 g kyckling knappar du in i appen.
  • Anonym (Less)
    Anonym (Hm) skrev 2025-08-22 05:44:34 följande:

Du måste börja räkna kalorierna. Det finns många gömda fällor i tex salami och müsli. Att äta tre mackor till frukost är mycket kalorimässigt. Du får i dig cirka 440 kcal på enbart två knäckebröd Och Ett surdegsbröd med philadelphiaost och salami. Lägger du till två skålar med light yoghurt (lunch och eventuellt yoghurt till mellanmål) och müsli med banan är du uppemot cirka 800-900 kcal och sen är det middag på det Och ytterligare en macka på kvällen. 

du äter inte mycket, men du äter för mycket och för ofta för den kaloriförbrukning du har. Att ändra matvanor innebär ju ofta att man känner hunger och får ta sig igenom det, men att bli yr ska du ju inte vara såklart. Ladda ner appen fatsecret och logga allt du äter på en normal dag. I appen fyller du även i din aktivitetsnivå och längd/vikt och får en gräns för hur mycket kalorier du ska äta för att kunna gå ner i vikt. 

Jag räknade förut, appen tyckte jag skulle ligga på 1400 kalorier, då ville jag gå ner från 73 till 65 eller nåt, minns inte riktigt. Jag mådde jättedåligt av det, hamnade alltid på plus. Men frukosten får jag jobba på. 

Yrseln och hungerproblematiken har jag alltid haft, det är inget nytt eller pga att jag äter för lite/dåligt just nu. 

Jag slutade med appen för det var så himla jobbigt att lägga in det man lagat till middag... har jag missat hur man ska göra? :') Vi lagar allt från grunden så det tar ju evigheter att lägga in alla ingredienser? 
  • Anonym (Kolhydrater)
    Anonym (Less) skrev 2025-08-21 20:42:48 följande:

Tack för ditt svar. Det har kollats flera ggr och jag är inom dom rekommenderade värdena. Dock vet jag att man kan må dåligt av det ändå, men det känns svårt att ta sig vidare där. Sen stämmer inte symptomen riktigt, eller snarare att jag har symptom från både över-och underproduktion isf. Har också rätt dålig hårkvalitet, tappar mycket och det går av utan synlig orsak. 

Jag har slutat helt med socker, är inte superstrikt utan fikar när det tex är födelsedag. Så inte särskilt ofta alls. Jag har bytt ut lagad lunch till yoghurt och musli (bra musli) eftersom jag ändå inte håller mig mer mätt på lagad mat. 

Just nu äter jag såhär, just för att gå ner i vikt. Men även förut då jag kunde äta vad som helst utan viktuppgång så blev jag panikhungrig mellan målen. Har testat overnight oats, chiapuddingar, proteindrycker osv. Havregrynsgröt brukar jag känna att det är som att dricka ett glas vatten för mig typ, jag blir mest kissnödig. :(   

Frukost: kaffe + två knäckebrödsmackor + en tunn skiva mörkt surdegsbröd (för jag älskar frukost och det känns så deppigt annars). Pålägg Philadelphiaost light och salami, oftast. 

Mellanmål: en banan, eller ett ägg eller typ en halv skål kvarg, ibland både kvarg och ägg/banan

Lunch: halvstor skål med naturell yoghurt + nån dl kvarg, musli, ibland skivad banan

Mellanmål: här kan det bli ganska hattigt. Allt från mer kvarg, till banan, macka osv. Försöker kämpa på att inte småäta för mkt även om jag försöker äta bra saker. 

Kväll: kan ibland hålla ut, ibland klara mig på lite bär, ibland nåt mer men oftast blir det nåt av det jag redan ätit under dagen, från listan ovan. 

Vet att detta är lite snålt kanske, men ska jag låta hungern styra helt så kommer jag gå upp direkt, känns det som. 

Såg det här nu. Inte konstigt att du är hungrig! Ät varm lagad mat som du behöver ta tugga.Yoghurt, müsli och banan håller mig mätt typ en kvart. Dra ner på kolhydraterna för jämnare blodsocker och ät protein för mättnad
  • Anonym (Less)
    Lynx123 skrev 2025-08-22 06:42:00 följande:

Men fina du - du ÄR inte överviktig. Blir ledsen när jag ser människor vara så hårda mot sig själva!!! Du är fin precis som du är - so what om du har lite mage!

Förstår att du ändå vill försöka och därför skulle jag vilja råda dig att göra följande.

1. Ät bättre! Sluta med kvarg och muesli och sådant till lunch och försök i stället äta lagad, ganska proteinrik mat som mättar med många gönsaker tex  en omelett på två ägg med fetaost och massor av sallad, kycklingfileer i ugnen med massor av grönsaker (tex frysta wokgrönsaker).

2. Jättetrist råd men knappa in allt du äter på kostbevakningen för att hålla koll på hur mycket du kan äta UTAN att gå upp i vikt. Precis allt. Du kommer få en bra idé inom bara ett par veckor. Sedan drar du ner på intaget med ca 300kcal om dagen.

3. Styrketräna 2-3ggr i veckan. Det ger dig både kraft och energi. Tunga vikter progressivt! Kommer ge dig ett smalare midjemått, bra hållning och styrka och bättre självförtroende.

Men du ska också veta att du är jättefin som du är!

Tack. Jag ser dock överviktig ut. Jag tror fettet fördelas konstigt på mig. 

Jag började med yoghurten och muslin eftersom jag märkte att jag inte blev mättare när jag åt lagad mat. Det spelar verkligen ingen roll vad jag äter, inget funkar. Jag har som plan att hela tiden ha en rejäl sallad i kylen, just nu ska jag göra en med spetskål och salladslök och en asiatisk dressing till. Så jag får testa sånt till lunch istället, med ägg eller kyckling till som du säger. Kyckling äter vi mycketav redan så det blir kanske lite mycket med det till lunch också. Men jag får testa. 

Jag hade nog velat styrketräna faktiskt, men hatar att gå på gym... tjejgym hade funkat men det har vi inte. 

Jag hade en app förut som tyckte jag skulle ligga på 1400 kalorier, vilket var omöjligt. Var så jävla hungrig. Sen var det så krångligt att lägga in middagarna, vi lagar allt från grunden oftast, det blir ju jättemånga ingredienser. 
  • Anonym (Moi)

Det som funkar bäst för mig är att bara minska mängden varje gång man äter. Är man ändå hungrig hela tiden blir skillnaden inte så stor. Om jag åt två mackor åt jag istället en osv. Det är svårt att göra stora förändringar med småbarn och man har inte tid att räkna kalorier och läsa recept. Fyll på med grönsaker och minska portionerna. Ha sallad eller gurka på mackan istället för pålägg t ex. Små saker kan göra stor skillnad utan att man måste lägga om hela kosten. Sen styrketräna eller gå lite omvägar för att hämta barnen i dubbelt tempo. 

• Anonym (Less)
    Anonym (Träning) skrev 2025-08-22 07:58:13 följande:

Jag skulle säga att du skulle behöva få in mer träning om du vill se resultat. Du säger att tiden inte finns med två små barn, men kan inte din partner ta dem de gånger du tränar? 

Den lilla börjar snart förskola så då kommer det finnas lite mer tid,men samtidigt börjar pappan jobba igen. Men gympapass hemma framför youtube funkar även när barnen är hemma, så då hinner jag med 3-4 ggr i veckan iaf, framöver. 
    Anonym (M) skrev 2025-08-22 08:13:35 följande:

Som de andra skrivit, mer protein, det mättar. Läs på vilken yoghurt som har mest protein.

Gör muesli själv utan socker. Mager skinka eller kyckling isf salami. Soppa på vitkål, potatis, morötter, lök, linser, bönor som mellanmål och innan lunch och middag. 

Tack. Vi äter bara musli utan socker, däremot är det ju torkad frukt i. Salami är min kompromiss eftersom jag slutat helt med socker, haha. Älskar salami. Oftast är det bara en skiva per dag. Är det så illa? ;( Soppa mättar mig jättedåligt tyvärr. Hungrig direkt igen. 
    Anonym (M) skrev 2025-08-22 08:16:25 följande:

Salami innehåller runt 4 gånger så många kalorier som skinka.

Jag äter bara en skiva per dag, IBLAND två. Snyft, min salami. :( 
  • Anonym (Hm)
    LaFontaine skrev 2025-08-22 11:27:32 följande:
    Det stämmer och det var säker en smula onödigt. Men jag reagerar starkt på nedsättande och elaka kommentarer kring vikt. Säkert spelar min egen tidigare ätstörning in. Då var jag för övrigt väldigt noga med att, i alla fall för mig själv, vara nedsättande kring andras matintag och överdriva mängd och min reaktion. Precis som inlägget jag svarade på gjorde. 
    Det var ödmjukt av dig. Jag beklagar också dina tidigare erfarenheter och jag hoppas du mår bra idag och fått ordning på tankar och matintag 😌 
Svar på tråden Fattar inte hur jag ska gå ner i vikt?