• Anonym (Less)

Fattar inte hur jag ska gå ner i vikt?

Efter två stillasittande graviditeter pga smärta och sen ett stillsamt bebisliv efter det, så har jag gått upp i vikt. Jag ha alltid varit smal och känner mig nu sjukt obekväm i min kropp. Jag är 170 cm och väger 72-73 kilo. Det låter inte mycket men magen är stor och ser gravid ut, har rejäla valkar på ryggen, osv. 

Jag äter bra mat, hemlagat, men är dålig på grönsaker. Det försöker jag ändra på nu men det är svårt då det är mycket jag inte tål, samma med frukt. Jag går till och från förskolan tre dagar i veckan (snart, just nu är båda föräldrar hemma och delar på det). Det är en promenad på 20-30 minuter enkel väg. Försöker slänga in nåt hemmagympapass på youtube ibland men det är så svårt att hinna med med småbarn. 

Hade jag KUNNAT, så hade jag bara ätit mindre. Men här är mitt problem: jag är så hungrig. Jag är nästan alltid hungrig. Jag kan inte hoppa över mellanmål, jag kan inte ta mindre portioner (äter rätt normala portioner redan). Om jag äter frukost kl 06 så är jag fruktansvärt hungrig igen kl 08, så pass att jag hade behövt en mindre måltid. Jag blir svettig/kallsvettig, yr, på dåligt humör, känner mig svimfärdig. Går jag på toaletten en timme efter jag ätit så blir jag direkt svinhungrig. Ibland håller jag mig för att slippa bli så katastrofhungrig. 

Inget jag testat funkar, ingen specifik mat, inget tillskott, inget. Alla prover är normala, inget verkar vara fysiskt fel. 

Jag är så less på att bara stå och stampa på samma vikt. Det finns inget mer jag kan ändra? Det kommer bli mer motion framöver, men då blir jag ju också mer hungrig? 

Bör jag söka mig till vården igen? Känner mig hypokondrisk och så dum att ringa till vårdcentralen för jag "är så hungrig hela tiden". Jag har för övrigt sökt vård för detta flera ggr utan resultat. 

• Svar på tråden Fattar inte hur jag ska gå ner i vikt?
  • mari123

Jag tror ingen är hungrig hela tiden utan det är en annan känsla! Den där som får även normalviktiga att gå och öppna kylskåpet för att glo! Kanske ska man då hitta på ngt engagerande att göra?

• Anonym (CICO)
    Kvinna7 skrev 2025-08-25 11:53:42 följande:

Hej,

Prova Lifesum för kaloriräknande. Ibland äter man mer än man tror. Jag har av och till under flera år kämpat med att gå ner mina klimakteriekilon utan resultat tills jag tog hem appen för 2 månader sedan. Nu har jag gått ner 5,5 av de 8 jag vill ner. Allt handlar om kosten.

Precis. Det är inte svårare än så. Krävs inte en tråd på 12 sidor för att utreda att det bara är kalorier in och kalorier ut. 

Kosten är a och o. 

Ingen diet eller kosthållning kommer att leda till lägre vikt om den inte innebär att du äter färre kalorier. Fakta. 
  • Anonym (Kolhydrater)
    Anonym (CICO) skrev 2025-08-25 14:10:42 följande:
    Precis. Det är inte svårare än så. Krävs inte en tråd på 12 sidor för att utreda att det bara är kalorier in och kalorier ut. 

Kosten är a och o. 

Ingen diet eller kosthållning kommer att leda till lägre vikt om den inte innebär att du äter färre kalorier. Fakta. 
    Det är ju underförstått att vikt handlar om kalorier och något alla vet redan. Men för många spelar det roll vad det är för kost för att lyckas. Jag jojo-bantade i flera år innan jag hittade nyckeln för mig: att dra ner på kolhydraterna och inte snåla på fettet. Hungern och suget minskar så att jag äter mindre helt utan att räkna kalorier.
  • Anonym (CICO)
    Anonym (Kolhydrater) skrev 2025-08-25 14:18:52 följande:
    Det är ju underförstått att vikt handlar om kalorier och något alla vet redan. Men för många spelar det roll vad det är för kost för att lyckas. Jag jojo-bantade i flera år innan jag hittade nyckeln för mig: att dra ner på kolhydraterna och inte snåla på fettet. Hungern och suget minskar så att jag äter mindre helt utan att räkna kalorier.
    Absolut - det handlar om att hitta sin egen väg till viktnedgång.

Men det låter ibland som att man med vissa dieter kan äta hur mycket man vill och ändå gå ner i vikt. Det är nog viktigt att påpeka att det är en fantasi. 

Man kan gå upp i vikt av vanlig mat och man kan gå ner i vikt genom att äta godis. För att hårdra det. 
  • Anonym (Kolhydrater)
    Anonym (CICO) skrev 2025-08-25 14:35:22 följande:

Men det låter ibland som att man med vissa dieter kan äta hur mycket man vill och ändå gå ner i vikt. Det är nog viktigt att påpeka att det är en fantasi. 

Man kan gå upp i vikt av vanlig mat och man kan gå ner i vikt genom att äta godis. För att hårdra det. 
    Äter man efter hunger så kan man, om man har tur, äta så mycket man vill och ändå gå ner i vikt. Eftersom aptiten och suget dämpas och blodsockret håller sig jämnt. Men du kanske har rätt i att vissa missuppfattar det till att kalorier in och ut inte spelar någon roll på vissa dieter
  • Anonym (Filippa)
    Anonym (CICO) skrev 2025-08-25 14:10:42 följande:

Kosten är a och o. 

Det är inte riktigt så svart/vitt som du vill få det till. Vissa sätt är hälsosammare och lättare mentalt att genomföra, hormoner styr kvinnors kroppar och man ska få det systemet att jobba för en, inte mot. Det är plågsamt med underskott, att lyckas med viktnedgång där man varken blir av med jobbet eller skild är att föredra.

Fattar inte den inställningen, att man bara ska använda pannben och plåga sig igenom några månader av sitt liv med vita knogar mer än man behöver. Plåga sig jo, det måste man men inte mer än nödvändigt. Risken att man återfaller i dåliga vanor blir större med när man kämpat med onödig hunger.
  • Anonym (Lo)
    Anonym (CICO) skrev 2025-08-25 14:35:22 följande:

Det finns viss mat som ingår i en del dieter som man helt enkelt inte har lust att äta hur mycket som helst av. 
    Så när det gäller den maten kan man nog säga att man kan äta hur mycket man vill av den.
  • Anonym (CICO)
    Anonym (Filippa) skrev 2025-08-25 15:16:54 följande:
    Det är inte riktigt så svart/vitt som du vill få det till. Vissa sätt är hälsosammare och lättare mentalt att genomföra, hormoner styr kvinnors kroppar och man ska få det systemet att jobba för en, inte mot. Det är plågsamt med underskott, att lyckas med viktnedgång där man varken blir av med jobbet eller skild är att föredra.

Fattar inte den inställningen, att man bara ska använda pannben och plåga sig igenom några månader av sitt liv med vita knogar mer än man behöver. Plåga sig jo, det måste man men inte mer än nödvändigt. Risken att man återfaller i dåliga vanor blir större med när man kämpat med onödig hunger.
    Lättare att genomföra för vissa personer, ja. Inte för alla.

Hormonsjukdomar såsom pcos eller liknande spelar ingen roll, man måste äta mindre för att gå ner i vikt. Kanske tyvärr ännu striktare om hormonerna jobbar emot en. 

Jag tycker absolut inte att man ska plåga sig. Det är ju det jag ser med alla modedieter. Man ska tvinga sig att säga nej till en tallrik pasta, inte äta godis, inte kakor, bara äta grönsaker eller bara äta kött och råa bär, inte kunna gå på restaurang mm mm.

Jag har ätit  och gjort ALLT det där och ändå gått ner 15 kg det här året. Jättesakta - ett par kg i månaden. Har bara legat på ett litet underskott och då blir det inte särskilt jobbigt. Det är ju ett sätt att leva för hela livet som jag vill åt. Inte någon "kur" eller snabbdiet där man ska gå ner X antal kg till sommaren. För mig är det något som är för alltid, att äta lite lite mindre och förhoppningsvis hälsosammare. 

Men det är lätt att räkna fel och lätt att äta lite för mycket. En ostmacka om dagen kan lägga dig på ett överskott och då går man inte ner. 

Att räkna kalorier gör en medveten om hur mycket man har ätit och hur mycket man behöver. Härligt att kunna äta och dricka vad man vill och ändå må bra och hålla vikten. Så ser jag det. Det blir bara krångligt med en massa regler och förbud. 
  • Anonym (Filippa)
    Anonym (CICO) skrev 2025-08-25 16:27:05 följande:
    Lättare att genomföra för vissa personer, ja. Inte för alla.

Hormonsjukdomar såsom pcos eller liknande spelar ingen roll, man måste äta mindre för att gå ner i vikt. Kanske tyvärr ännu striktare om hormonerna jobbar emot en. 

Jag tycker absolut inte att man ska plåga sig. Det är ju det jag ser med alla modedieter. Man ska tvinga sig att säga nej till en tallrik pasta, inte äta godis, inte kakor, bara äta grönsaker eller bara äta kött och råa bär, inte kunna gå på restaurang mm mm.

Jag har ätit  och gjort ALLT det där och ändå gått ner 15 kg det här året. Jättesakta - ett par kg i månaden. Har bara legat på ett litet underskott och då blir det inte särskilt jobbigt. Det är ju ett sätt att leva för hela livet som jag vill åt. Inte någon "kur" eller snabbdiet där man ska gå ner X antal kg till sommaren. För mig är det något som är för alltid, att äta lite lite mindre och förhoppningsvis hälsosammare. 

Men det är lätt att räkna fel och lätt att äta lite för mycket. En ostmacka om dagen kan lägga dig på ett överskott och då går man inte ner. 

Att räkna kalorier gör en medveten om hur mycket man har ätit och hur mycket man behöver. Härligt att kunna äta och dricka vad man vill och ändå må bra och hålla vikten. Så ser jag det. Det blir bara krångligt med en massa regler och förbud. 
    Ts är fullt frisk vad vi vet, ingen mening att dra in sjukdomstillstånd i tråden.

Ett par kilo i månaden är inte jättesakta, det är ungefär det halva kilo man ska hålla sig till i veckan. Man kan såklart gå på restaurang. 

Om det är så att man behöver ligga på t ex 1200kcal för att gå ner det där halva kilot per vecka som är lagom takt så är det en god idé att mestadels äta näringstät mat. Man vill ju ha en stark benstomme när man blir äldre t ex. 

Ostmacka har jag aldrig kunnat äta under diet, eller visst men då hade jag fått vara otroligt hungrig resten av dagen. 

Jag tycker väl att det är det råd ts får i tråden, att räkna kalorier? Och att äta mat som är näringsrik och mättar.
  • Anonym (har lyckats och är mätt)
    Anonym (Less) skrev 2025-08-24 21:57:52 följande:

Ja, jag kommer iaf röra på mig mer snart när jag sköter förskolelämning- och hämtning själv framöver. Hade velat styrketräna, men har så svårt för gym, känner mig obekväm och behöver isf hyra nån som kan visa mig allt. Stort steg att övervinna känns det som. 

Kan knappt äta några grönsaker råa, vilket är del av problemet. Kål går bra, har jättemycket strimlad spetskål i kylen. Men råa morötter, rotfrukter osv går bort. Jag kan känna av tomat, banan, osv, men äter det ändå. 

Känna av? Vad händer om du äter råa grönsaker? Har du provat syrade?
  • Anonym (Lo)
    Anonym (har lyckats och är mätt) skrev 2025-08-25 21:58:31 följande:
    Känna av? Vad händer om du äter råa grönsaker? Har du provat syrade?
    Låter du de kokta grönsakerna bli kalla i kylskåpet omvandlas snabba kolhydraterna till långsammare och man håller sig mätt längre.
  • Anonym (Less)
    Anonym (M) skrev 2025-08-25 01:10:51 följande:

Går snabbt att fixa en soppa var tredje dag som räcker några dagar. Fixa sallad går snabbt och likaså att köpa bästa kvarg eller yoghurt. 

Avokado innehåller nyttigt fett. Mums på knäckebröd och ganska mättande. 

Ja, det är sant! Soppa mättar mig inte mer än två glas vatten tyvärr, blir hungrig direkt igen. Jättejättemycket sallad mättar, en stund iaf. Jag tror det är det jag får köra på. Kan ha soppa som tillbehör. Det blir bra när det blir kallare också. Avokado är verkligen gott men jag tycker det knappt går att hitta bra avokado nuförtiden. Jag är allergisk mot det också, men på macka funkar, jag kan äta det ihop med andra livsmedel utan att bli kliig. 
    Anonym (GirlyGirl) skrev 2025-08-25 03:50:34 följande:

Hej! 
    En som gått ner 45 kg här. Jag har styrt om hela livet för att lyckas med mitt mål. Du skrev vad du åt på en dag. Ja inte undra på att du är hungrig. Du äter ju knasigt, det enda som egentligen mättade var din frukost, ish. 

Någon skrev : bort med light produkter. 
    Absolut inte. Så himla bra! Använder det mesta som går att köpa light och det funkar superbra. Lagar grym mat med det! 

Men såhär. För att gå ner i vikt behöver man få koll på hur många kalorier man får i sig och hur många man gör av med. Jag har en aktivitetsklocka på mig varje dag som i appen visar hur många kalorier jag gjort av med på en dag. Den räknar även steg, men kalorierna är viktigare för min del. 
    Sen använder jag appen lifesum (gratis!) För att logga alla måltider. Superbra verktyg för att lära sig vad maten du äter faktiskt innehåller för kalorier. Sedan behöver du en köksvåg så du kan tydligt mäta upp och se hur mycket du äter. Då kan du logga allt korrekt. 

För att rivstarta min diet gjorde jag samma sak som de människor ska genomgå en magsäcksoperation. Det finns saker att köpa på apoteket som heter naturdiet. Man dricker 5 om dagen i en veckas tid. Endast dom, ingen riktig mat. Detta är rekommenderat av läkare. 

Sedan börjar man introducera mat sakta igen. Byter sakta ut shakes mot riktig mat vartefter, och inte mat för alla måltider direkt. 

Sedan så äter jag helt enkelt var tredje timme mellan 150-170g per måltid. Fokuserar på protein. 
    Exempel :
    06:00 - gröt (manna eller havre) med blåbär eller en liten klick sylt. Eller Grekisk youghurt med müsli. 
    09:00 - shake eller två Bananer/ två ägg med kaviar. 
    12:00 - (ofta gårdagens middag) exempel lax med ris och sallad. 
    15:00 - exempelvis en babybell, keso med gurka och majskaka. 
    18:00 - exempelvis kött, sås, potatis, sparris.
    21:00 - är jag mindre hungrig och mer sugen på snacks så blir det fyra majskakor. Istället för chips. Är jag mer hungrig så blir det manna gröt då jag står mig på det bättre, kan blanda ner proteinpulver i gröten också. 

Allt som allt vill jag uppnå 1231 kalorier på en dag, för att hålla mig till en sund viktnedgång. Det är appen lifesum som räknar ut detta. 
    Hur många kalorier jag gör av med kan variera självklart men oftast, på en vanlig dag blir det ca 1800 ish. Och då utan träning. Har dessutom ett ganska stillasittande jobb till vardags, så det blir mest vardagsmotion liksom. 

Hoppas detta hjälper dig lite på traven. 
    Ät mindre, oftare, och fokusera på det som mättar helt enkelt.

Tack för ditt svar, men du har läst slarvigt. Jag har gått från rejäl frukost, mellanmål, lagad mat till lunch, mellanmål, ordentlig middag till det jag skrev i tråden. Detta eftersom lagad MAT inte mättar mer en skål yoghurt och musli (äter såklart middag också). Jag blir alltså inte mättare om jag äter två ägg än om jag äter en "dålig" macka med smör. 

Jag vet förstås att det handlar om kalorier, jag har räknat kalorier i just Lifesum och jag mådde så dåligt och var så fruktansvärt hungrig på dom kalorier appen rekommenderade (tror det var 1600). 

Frågan är inte hur jag rent teorietiskt ska gå ner i vikt, utan hur jag ska göra och samtidigt slippa halvt svimma av hunger och fräsa åt mina barn. Jag kan inte äta var tredje timme. Jag fungerar inte då. 

Mindre och oftare är väl det som skulle kunna funka, men då behöver jag nog äta varje eller som mest varannan timme. Frågan är om jag ens går ner i vikt då. 
    Anonym (Äträtt) skrev 2025-08-25 11:06:11 följande:
    Ät tills du känner dig nöjd, kroppen kommer vänja sig! Ge inte upp efter första portionen :)
    Tack, det var ett bra tips. :) Förstår ju att kroppen måste vänja sig lite också. 
  • Anonym (Less)
    Anonym (Lo) skrev 2025-08-25 11:40:33 följande:

När man äter snabba kolhydrater som varmt ris och pasta, bröd utan fibrer och hela korn, socker, kakor och bullar, stärkelse, majsmjöl och stora mängder söt frukt eller dryck, så blir man snabbt hungrig igen. 

Speciellt illa är söt dryck, för den ger ingen mättnadskänsla.

Allt annat.är faktiskt bättre.

Mat man äter efter kl. 19.30 har kroppen svårt att smälta och tillgodogöra sig.

Äter inget socker, inga kakor, inte mer än en banan per dag eftersom jag är allergisk mot nästan alla andra frukter, dricker bara vatten. 

Mitt problem är liksom bortom "ät mindre" eller "ät bättre" eftersom inget jag äter gör någon skillnad i mättnadskänsla. 
    Anonym (Lo) skrev 2025-08-25 11:48:18 följande:

Om du inte blir mer mätt av mat med mycket protein som kyckling, ägg, linser och bönor och rött kött tillsammans med lite fett (för det behövs också), då har du faktiskt någon slags ämnesomsättningsproblem.

Om du inte har någon näringsbrist,  att det är vitaminer eller mineraler saknas. När det finns näringsbrist blir man sugen på mat trots att man har ätit. 

Annars är enda chansen för dig att äta mycket mat som fyller upp, men inte gör att du lägger på dig vikt. 

Ja, jag tror ju det också men ingen vill remittera mig vidare när alla prover är bra. Visst, jag blir ju mättARE av sån mat men inte så det direkt gör någon stor skillnad. 
  • Tow2Mater

Kanske ett fiberkosttillskott som kan fylla ut magen med få kalorier kan öka mättnadskänslan.

• Anonym (Fia)

Det som blir lurigt med sådana här trådar är att de flesta missar att det är väldigt individuellt vad som fungerar så du kommer alltid få helt motstridiga råd som inte fungerar tillsammans  

Jag hör till de som absolut inte ?tål? fettsnål kost gällande aptiten. Förstörde helt min naturliga aptitreglerong med viktväktarna under deras ?fri potatis? period som styrde det till en väldigt fettsnål och kolhydratrik kost (t ex 1 ägg kostade samma mängd points som hur mycket potatis du ville, köttfärs så mycket och massa ?fria? grönsaker ledde till köttfärssås som snarare var grönsakssås etc) där mättnaden skulle komma från volym och visst men snart nog var jag konstant vrålhungrig 30 minuter efter jag ätit från att aldrig tidigare haft problem med akut hunger och behöva äta ?jämt?. Det tog mig många år av väldigt kalori och fettrikt ätande för att få tillbaka normala hungerssignaler. Så är det så klart inte för alla och det är nog svårt att förstå varför light varianter inte fungerar för vissa om man inte reagerar så. 

För mig blir det ytterligare lättare om jag tar bort ?alla? kolhydrater då det resulterar i att sötsug försvinner. Äter jag pasta, bröd etc har jag väldigt svårt att avstå från godis, fika etc. Äter jag inte det så är det lätt att avstå för mig (dessutom är det väldigt effektivt på min ADHD hjärna, koncentrationen blir mycket bättre så även om det är bökigt att inte lätt kunna äta ute och köpa färdigmat och jag tycker bröd och pasta är gott så blir det värt det för mig personligen)

Men TS du verkar ha lite dålig uppfattning om vad som är jämförbart utbyte i mättnad. Speciellt när det gäller ägg. 2 ägg är inte särskilt mycket i kalorier heller och varför åt du bara 1 äggmuffins? Då hade jag också blivit hungrig. Visst finns det folk som hävdar de minsann blir proppmätta på ett kokt ägg. Men det är nog ofta samma som äter en halv knäckemacka ock är sååå mätta också 
    vi är helt enkelt olika. 

Jag tror du behöver kostregistrera för att få bättre koll på vad det är i saker  Det lät som du gav upp för du var fixerad vid vad appen rekommenderade för att gå ner i vikt, men det kan vara bra att göra en tid för att få en uppfattning om vad man får i sig och sen ta beslut utifrån det. 

Men som du äter så skulle det i alla fall för mig driva hungerprolematiken värre och värre 

All frukt har också alltid bara gjort mig hungrigare oavsett hur jag ätit i övrigt 

Så jag har gått från att som sagt vara i ett läge då jag är vrålhungrig 30 min efter maten till att utan att det är med mening gått 18 timmar mellan mål ibland för jag helt enkelt inte är hungrig. Ju oftare och fettsnålare jag äter desto hungrigare blir jag helt enkelt. 

• Anonym (Lo)

Frukt ska aldrig ersätta mat. Det räcker bra med en c-vitaminrik frukt per dag. Eller att man istället äter mycket grönsaker som är rika på c-vitamin. 

Vi är olika, och olika sätt att äta passar olika personer.

Det är också skillnad på bröd och bröd. Tar du ett fullkornsbröd som också har hela korn i sig, och att man har använt surdeg i baket, så brukar de flesta tycka att det mättar. Medan ett viitt vanligt rostbröd har en större blodsockerhöjande effekt än socker och effekten kommer mycket snabbt. 

Sedan finns det olyckliga människor som har lipödem. Då lägger man på vikt från midjan och nedåt, medan hals, ansikte och fötter inte blir tjockare. Armarna kan också öka i omfång för en del, men händerna förblir tunna. Dessa människor har ofta värk också, men uppmanas ofta att bara gå ned i vikt, trots att de har en erkänd sjukdom. Kännedomen om tillståndet är rätt låg, tom i vården. 

• Anonym (Protein)
    Anonym (Less) skrev 2025-08-21 20:21:05 följande:
    Fattar inte hur jag ska gå ner i vikt?

Efter två stillasittande graviditeter pga smärta och sen ett stillsamt bebisliv efter det, så har jag gått upp i vikt. Jag ha alltid varit smal och känner mig nu sjukt obekväm i min kropp. Jag är 170 cm och väger 72-73 kilo. Det låter inte mycket men magen är stor och ser gravid ut, har rejäla valkar på ryggen, osv. 

Jag äter bra mat, hemlagat, men är dålig på grönsaker. Det försöker jag ändra på nu men det är svårt då det är mycket jag inte tål, samma med frukt. Jag går till och från förskolan tre dagar i veckan (snart, just nu är båda föräldrar hemma och delar på det). Det är en promenad på 20-30 minuter enkel väg. Försöker slänga in nåt hemmagympapass på youtube ibland men det är så svårt att hinna med med småbarn. 

Hade jag KUNNAT, så hade jag bara ätit mindre. Men här är mitt problem: jag är så hungrig. Jag är nästan alltid hungrig. Jag kan inte hoppa över mellanmål, jag kan inte ta mindre portioner (äter rätt normala portioner redan). Om jag äter frukost kl 06 så är jag fruktansvärt hungrig igen kl 08, så pass att jag hade behövt en mindre måltid. Jag blir svettig/kallsvettig, yr, på dåligt humör, känner mig svimfärdig. Går jag på toaletten en timme efter jag ätit så blir jag direkt svinhungrig. Ibland håller jag mig för att slippa bli så katastrofhungrig. 

Inget jag testat funkar, ingen specifik mat, inget tillskott, inget. Alla prover är normala, inget verkar vara fysiskt fel. 

Jag är så less på att bara stå och stampa på samma vikt. Det finns inget mer jag kan ändra? Det kommer bli mer motion framöver, men då blir jag ju också mer hungrig? 

Bör jag söka mig till vården igen? Känner mig hypokondrisk och så dum att ringa till vårdcentralen för jag "är så hungrig hela tiden". Jag har för övrigt sökt vård för detta flera ggr utan resultat. 

Inte läst alla inlägg, men såg detta och det du beskrev en dag med knäckebröd, salami och yoghurt/musli. Det låter som att du får i dig fel fetter och för lite protein.

här kommer hur jag äter och jag är mätt mellan portionerna.

frukost: 50 gr havregryn 5 gr kokosolja med salt och vatten i micro. sen rör i 30 gr proteinpulver, toppa med 10 gr jordnötssmör (gogreen som är utan socker) och 100 gr frysta bär hallon/blåbär/jordgubbar/björnbär

som alternativ: 200 gr arla vaniljkvarg 0.2% fett med 50 gr pauluns granola (eller likvärdig utan socker) och toppa med 100 gr bär

lunch: 200 gr potatis eller 50 gr okokt ris/bulgur med 150 gr kyckling/fisk/räkor/magert nötkött och antingen 100 gr wokgrönsaker eller 200 gr grönsallad (isberg gurka tomat paprika)

middag: samma som lunch. men har jag tränat adderar jag en banan och 15 gr jordnötssmör som ?efterrätt?

kvällsmat: 2 kokta ägg, 3 riskakor och 200 gr arla vaniljkvarg 0.2% fett (man kan också ta arla grekisk yoghurt 0% fett och hacka i ägget och krydda med örtsalt och gräslök och äta som en äggröra att ha på riskaka)

om jag behöver mellanmål innan gym (mellan lunch/middag) äter jag ett äpple som alltid finns med i väskan.

testa och ät ett liknande upplägg under 2 veckor och se hur du mår, men min mage har aldrig mått bättre med så rena livsmedel och min hunger är alltid i balans oavsett mens eller om det är träningsdag :)

(dessa mängder håller jag mig viktstabil på, så kan ju behöva justeras för just dig, så får du inte resultat hade jag börjat minska på kolhydraterna, 40 gr havregryn, 150 gr potatis/40 gr okokt ris/bulgur etc)
Svar på tråden Fattar inte hur jag ska gå ner i vikt?