• Anonym (Less)

Fattar inte hur jag ska gå ner i vikt?

Efter två stillasittande graviditeter pga smärta och sen ett stillsamt bebisliv efter det, så har jag gått upp i vikt. Jag ha alltid varit smal och känner mig nu sjukt obekväm i min kropp. Jag är 170 cm och väger 72-73 kilo. Det låter inte mycket men magen är stor och ser gravid ut, har rejäla valkar på ryggen, osv. 

Jag äter bra mat, hemlagat, men är dålig på grönsaker. Det försöker jag ändra på nu men det är svårt då det är mycket jag inte tål, samma med frukt. Jag går till och från förskolan tre dagar i veckan (snart, just nu är båda föräldrar hemma och delar på det). Det är en promenad på 20-30 minuter enkel väg. Försöker slänga in nåt hemmagympapass på youtube ibland men det är så svårt att hinna med med småbarn. 

Hade jag KUNNAT, så hade jag bara ätit mindre. Men här är mitt problem: jag är så hungrig. Jag är nästan alltid hungrig. Jag kan inte hoppa över mellanmål, jag kan inte ta mindre portioner (äter rätt normala portioner redan). Om jag äter frukost kl 06 så är jag fruktansvärt hungrig igen kl 08, så pass att jag hade behövt en mindre måltid. Jag blir svettig/kallsvettig, yr, på dåligt humör, känner mig svimfärdig. Går jag på toaletten en timme efter jag ätit så blir jag direkt svinhungrig. Ibland håller jag mig för att slippa bli så katastrofhungrig. 

Inget jag testat funkar, ingen specifik mat, inget tillskott, inget. Alla prover är normala, inget verkar vara fysiskt fel. 

Jag är så less på att bara stå och stampa på samma vikt. Det finns inget mer jag kan ändra? Det kommer bli mer motion framöver, men då blir jag ju också mer hungrig? 

Bör jag söka mig till vården igen? Känner mig hypokondrisk och så dum att ringa till vårdcentralen för jag "är så hungrig hela tiden". Jag har för övrigt sökt vård för detta flera ggr utan resultat. 

• Svar på tråden Fattar inte hur jag ska gå ner i vikt?
  • Grässtrå77

Jag tror det bästa är att du börjar styrketräna och röra på dig mer så får du se vad som händer med kroppen och knoppen. Ge det två månader.

Sen är ju rårivna rotfrukter bra för att fylla magen och kanske stå emot hungern lite. Pizzasallad, rårivna morötter mm.

• Anonym (Less)
    Grässtrå77 skrev 2025-08-24 21:51:25 följande:

Jag tror det bästa är att du börjar styrketräna och röra på dig mer så får du se vad som händer med kroppen och knoppen. Ge det två månader.

Sen är ju rårivna rotfrukter bra för att fylla magen och kanske stå emot hungern lite. Pizzasallad, rårivna morötter mm.

Ja, jag kommer iaf röra på mig mer snart när jag sköter förskolelämning- och hämtning själv framöver. Hade velat styrketräna, men har så svårt för gym, känner mig obekväm och behöver isf hyra nån som kan visa mig allt. Stort steg att övervinna känns det som. 

Kan knappt äta några grönsaker råa, vilket är del av problemet. Kål går bra, har jättemycket strimlad spetskål i kylen. Men råa morötter, rotfrukter osv går bort. Jag kan känna av tomat, banan, osv, men äter det ändå. 

• Anonym (M)
    Anonym (Less) skrev 2025-08-24 21:40:28 följande:
    Åh, det är inte lätt när alla råd säger emot varandra! Det var kalkonbacon, kanske är lite bättre iaf. 

Önskar jag hade tid att fixa så, men barnen är inte ens 2 och 4, det finns inte tid. 

Går snabbt att fixa en soppa var tredje dag som räcker några dagar. Fixa sallad går snabbt och likaså att köpa bästa kvarg eller yoghurt. 

Avokado innehåller nyttigt fett. Mums på knäckebröd och ganska mättande. 

• Anonym (GirlyGirl)

Hej! 
    En som gått ner 45 kg här. Jag har styrt om hela livet för att lyckas med mitt mål. Du skrev vad du åt på en dag. Ja inte undra på att du är hungrig. Du äter ju knasigt, det enda som egentligen mättade var din frukost, ish. 

Någon skrev : bort med light produkter. 
    Absolut inte. Så himla bra! Använder det mesta som går att köpa light och det funkar superbra. Lagar grym mat med det! 

Men såhär. För att gå ner i vikt behöver man få koll på hur många kalorier man får i sig och hur många man gör av med. Jag har en aktivitetsklocka på mig varje dag som i appen visar hur många kalorier jag gjort av med på en dag. Den räknar även steg, men kalorierna är viktigare för min del. 
    Sen använder jag appen lifesum (gratis!) För att logga alla måltider. Superbra verktyg för att lära sig vad maten du äter faktiskt innehåller för kalorier. Sedan behöver du en köksvåg så du kan tydligt mäta upp och se hur mycket du äter. Då kan du logga allt korrekt. 

För att rivstarta min diet gjorde jag samma sak som de människor ska genomgå en magsäcksoperation. Det finns saker att köpa på apoteket som heter naturdiet. Man dricker 5 om dagen i en veckas tid. Endast dom, ingen riktig mat. Detta är rekommenderat av läkare. 

Sedan börjar man introducera mat sakta igen. Byter sakta ut shakes mot riktig mat vartefter, och inte mat för alla måltider direkt. 

Sedan så äter jag helt enkelt var tredje timme mellan 150-170g per måltid. Fokuserar på protein. 
    Exempel :
    06:00 - gröt (manna eller havre) med blåbär eller en liten klick sylt. Eller Grekisk youghurt med müsli. 
    09:00 - shake eller två Bananer/ två ägg med kaviar. 
    12:00 - (ofta gårdagens middag) exempel lax med ris och sallad. 
    15:00 - exempelvis en babybell, keso med gurka och majskaka. 
    18:00 - exempelvis kött, sås, potatis, sparris.
    21:00 - är jag mindre hungrig och mer sugen på snacks så blir det fyra majskakor. Istället för chips. Är jag mer hungrig så blir det manna gröt då jag står mig på det bättre, kan blanda ner proteinpulver i gröten också. 

Allt som allt vill jag uppnå 1231 kalorier på en dag, för att hålla mig till en sund viktnedgång. Det är appen lifesum som räknar ut detta. 
    Hur många kalorier jag gör av med kan variera självklart men oftast, på en vanlig dag blir det ca 1800 ish. Och då utan träning. Har dessutom ett ganska stillasittande jobb till vardags, så det blir mest vardagsmotion liksom. 

Hoppas detta hjälper dig lite på traven. 
    Ät mindre, oftare, och fokusera på det som mättar helt enkelt.

• Anonym (Äträtt)
    Anonym (Kcal) skrev 2025-08-23 16:09:04 följande:
    Sluta märka ord, du vet vad man menar. Självklart kan man använda vanligt smör om man vill det. Lite bökigt bara..
    Jag märker inte ord, det är som att säga tennisboll i stället för racket, det är liksom två olika saker. HUR är det bökigt att använda riktigt smör? Har du svårt att knyta skorna också och använder kardborrband eller?
  • Anonym (Äträtt)
    Anonym (gräddglass) skrev 2025-08-23 16:30:48 följande:
    Du har inget svar.
    Jo, men jag har annat att göra, googla kan du väl göra själv?
  • Anonym (Äträtt)
    Anonym (Less) skrev 2025-08-24 20:24:08 följande:

Vill uppdatera att jag idag gjorde äggmuffins; en baconremsa, ett ägg, lite ost och peppar i en muffinsform. Riktigt gott. Jag testade en sån och en stor tomat till lunch (orkade inte vänta haha) och blev inte ens mätt. Efter en halvtimme var jag så hungrig att jag åt 2 dl kvarg, då blev det lite bättre. 

Så att bara "äta lite mindre" är som jag skrivit väldigt svårt, dels äter jag inga jätteportioner till att börja med, dels finns det verkligen ingen mat som mättar mig ordentligt. 

Men att man skulle bli mättare på protein och fett verkar inte stämma för mig. Eller behöver kroppen en inkörsperiod kanske? 

Dagtid är värst, framförallt morgon och förmiddag. Eftermiddag funkar bättre och på kvällen klarar jag jag ibland bara på middag till frukosten dagen efter (även om jag lägger mig hungrig) men åtminstone klarar jag mig iaf 3-4 timmar. 

Men stort tack till allas engagemang! Jag tar till mig alla vettiga råd. 

Ät tills du känner dig nöjd, kroppen kommer vänja sig! Ge inte upp efter första portionen :)
  • Anonym (Lo)

När man äter snabba kolhydrater som varmt ris och pasta, bröd utan fibrer och hela korn, socker, kakor och bullar, stärkelse, majsmjöl och stora mängder söt frukt eller dryck, så blir man snabbt hungrig igen. 

Speciellt illa är söt dryck, för den ger ingen mättnadskänsla.

Allt annat.är faktiskt bättre.

Mat man äter efter kl. 19.30 har kroppen svårt att smälta och tillgodogöra sig.

• Anonym (Lo)

Om du inte blir mer mätt av mat med mycket protein som kyckling, ägg, linser och bönor och rött kött tillsammans med lite fett (för det behövs också), då har du faktiskt någon slags ämnesomsättningsproblem.

Om du inte har någon näringsbrist,  att det är vitaminer eller mineraler saknas. När det finns näringsbrist blir man sugen på mat trots att man har ätit. 

Annars är enda chansen för dig att äta mycket mat som fyller upp, men inte gör att du lägger på dig vikt. 

• Kvinna7

Hej,

Prova Lifesum för kaloriräknande. Ibland äter man mer än man tror. Jag har av och till under flera år kämpat med att gå ner mina klimakteriekilon utan resultat tills jag tog hem appen för 2 månader sedan. Nu har jag gått ner 5,5 av de 8 jag vill ner. Allt handlar om kosten.

Svar på tråden Fattar inte hur jag ska gå ner i vikt?