Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

Gaza

Anonym (Antiextremist) skrev 2025-09-23 08:46:25 följande:
    Israel representerar inte judar. Det är antisemitiskt påstående. 
    Logik och svenska språket är, som vanligt, inte din starka sida. Jag sade ju just det, att demonstranterna ju inte har något emot judar. Alltså kommer de självfallet att demonstrera mot den ondska Hamas representerar. Allt annat vore ju ett gigantiskt hyckleri, så min slutsats är enkel och självklar.
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-09-23 11:29:13 följande:
    Det är inget fel på mitt språk. Det är ditt minsta problem 😄

Du förstår inte ens din egen kommentar. Du skrev:
    "demonstranterna har ju inget emot judar så det är väl självklart att de kommer att i starkaste ordalag fördöma även detta?"

När du kopplar alla judar med vad Israel gör är det antisemitism. Alla judar stödjer inte israels krigsbrott.
    Svenska språket var det ja.... Demonstranterna klagar på Israel, de har - nåja, påstår de, inget emot judar i allmänhet. Det är exakt det jag säger. Om de är konsekventa kommer de givetvis att protestera mot Hamas' ondska - vilket på exakt samma sätt inte betyder att de har något emot palestinier. (Notera att utelämnandeapostrof i det här läget signalerar genitiv, du missade det en gång tidigare)

Den ende här som kopplar ihop Israel med judar i allmänhet är du, i din förhastade och felaktiga slutsats. Vad det säger om antisemitism har du själv uttryckt. Mitt förslag är att du inser att du inte läste innantill rätt och släpper det här. Du har säkert en bunt bilder på tidningsrubriker att posta.
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-09-23 12:51:05 följande:
    Nej, det var ju du själv som kopplar ihop judar och Israel genom att dra in judar när protesterna är egentlingrn mot krigsbrott som Israel begår. 

Att du sedan anklagar mig utan några som helst bevis eller belägg är bara pinsamt. Hur var det nu... hela världen är Hamas och antisemiter? Alla som säger emot folkmord och slakt av barn är antisemiter? 
    Svenska språket är verkligen inte din starka sida. Från en missuppfattning bygger du sedan upp en känslomässig halmgubbe totalt utan koppling till mina inlägg.

Jag hoppas åtminstone att det är brister i språkförståelse och inte medvetna vantolkningar, det senare vore ju direkt ohederligt.
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-09-23 16:01:28 följande:
    Jag låter din kommentar visa hur du kopplar ihop protester mot folkmord med protester mot judar. '

"Redan idag kommer säkerligen gigantiska demonstrationer att hållas mot Hamas för att fördöma denna ondska. Ja, demonstranterna har ju inget emot judar så det är väl självklart att de kommer att i starkaste ordalag fördöma även detta? "
    För varje inlägg som du gör i det här replikskiftet bevisar du allt tydligare att du inte behärskar svenska språket. Det står inte det du inbillar dig att det står.
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-09-27 15:35:48 följande:
    Israel är inte ett demonratiskt land. [....]
    Visst, vi har förstått att du hatar Israel och det har framgått i tidigare inlägg att du tycker att staten inte borde existera alls (i åtminstone den frågan i full överensstämmelse med Hamas)

Påståendet här är dock mest löjeväckande. Vi kan kika på demokratiindex för Mellanöstern (The Economist Democracy Index - Wikipedia) där Israel ges överlägset högst betyg, 7.8 på en skala 0-10. Inget annat land kommer ens över 5 och bara två ens över 4. Naturligtvis går det att hitta brister när man letar men det är i så fall verkligen grandet i nästans öga, relativt övriga länder i regionen är Israel ett strålande ljus i klassen "demokrati"
  • Mentat
    Rataxes skrev 2025-09-28 10:33:50 följande:
    "If you walk away from these once in a lifetime peace opportunities, you can?t complain 25 years later."

- BillClinton to Yasser Arafat in 2000 after he walked away from a deal that would have given the Palestinians all of Gaza, a capital in the Eastern part of Jerusalem 96% of Judea and Samaria AND Israeli land to make up the remaining 4%.

Det handlade aldrig om fred eller en "palestinsk stat", det handlar bara om att Israel existerar.
    Exakt det har vi ju sett i inläggen här på FL också.
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-09-28 13:16:22 följande:
    😄 Var någonstans har jag skrivit det? Eller menar du att vara mot folkmord, etnisk rensning, oöaglig ockupation, markrofferi och slakt av oskyldiga civila är att vara mot Israels existens?  Menar du att allt detta är grundläggande förutsättningar för att Israel ska existera? 
    Det har framgått att du inte vill att staten Israel skall existera. Jag har inte tänkt leta igenom dina tusentals inlägg av Israelhat för att hitta exakt vilka det var, men det är mer än ett.

F.ö. är ditt svar på mitt inlägg om demokratisk status i regionen ett gigantiskt "Goddag, yxskaft". Allt är som vanligt med andra ord.
  • Mentat
    KillBill skrev 2025-09-28 15:30:41 följande:

Al Jazeera är en professionell nyhetskälla med fokus på mänskliga rättigheter och globala frågor, men den har med fog, kritiserats för att inte alltid vara neutral. Samtidigt pratar vi om en nyhetskanal och inte om en demokratisk institution.

Precis som den moderata morgontidningen Svenska Dagbladet anser jag att man kan hänvisa till nyheter från Al Jazeera om man har objektiva källor som styrker Al Jazeeras nyheter.

Svenska Dagbladet är moderat på ledarsidan, inte på nyhetsplats. Al Jazeera verkar i Qatar och lär inte kunna sända något alls som emiren ogillar. De går inte att jämföra.
  • Mentat
    KillBill skrev 2025-09-28 16:36:26 följande:
    Om en av Sveriges mest etablerade privata morgontidningar med borgerlig profil anser att man kan använda Al Jazeera som källa, förutsatt att uppgifterna också kan styrkas från objektiva källor, förstår jag inte varför man inte skulle kunna göra samma sak här på Familjeliv.
    Naturligtvis kan man göra det, men man måste ju samtidigt vara medveten om att Al Jazeera är partisk i hela sitt mediautbud på samma sätt som SvD är partiska på ledarsidan. Den borgerliga profilen hos SvD gäller ledarsidan, inte resten av tidningen och definitivt inte kultursidorna.

Det är ju mer trovärdigt om man då i stället refererar till denna andra objektiva källa hellre än Al Jazeera.
  • Mentat
    OlleSQ skrev 2025-09-29 09:01:48 följande:

Mycket snack om att Israel vill se Gaza etniskt rensat. Faktum är ju att Gaza redan är etniskt rensat. Några judar finns inte kvar där.

....vilket är exakt vad som skulle ske i Israel om de demonstranter som gapar om "From the river to the see" får som de vill.
Svar på tråden Gaza