Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

Gaza

Tom Araya skrev 2025-10-28 21:47:58 följande:
    Du ser inte problemet!?

Under de perioder som judar och araber haft en fredlig samexistens så har Palestina inte varit självständigt.

Efter 1921 var målet att Palestina skulle bli självständigt och situationen krävde att de två folkgrupperna blev självständiga i varsin del. 

Du får skylla på mångubbar, spaghettimonster, zombies, sionister eller vem du vill, men faktum är ändå att araberna inte ville ha en självständig judisk stat i mellanöstern, knappt ens judar alls om de skulle börja få makt och inflytande. Så en delning framstår som ett vettigt alternativ till en kuvad judisk minoritet i ett land styrt av araber. Det sistnämnda skulle heller inte uppfylla Balfourdeklarationen som infogats i mandatet och dess syfte och mål.
    Naturligtvis ser han problemet - ingen tror att han är ointelligent. Han bara förnekar det.
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-10-28 21:35:34 följande:
    😄 Jaså...hittar du antisemitism även här? Det här är komiskt  Israelvännersfaktaresistens och är häpnadsväckande. 

FN gav inte Palestina till judar. När FN:s delningsplan antogs 1947 var den inte ett juridiskt bindande dokument utan ett förslag till två parter. Den accepterades av sionistiska ledare men avvisades av den arabiska befolkningen eftersom den delade upp landet mycket orättvist utan deras samtycke. Planen gav den judiska minoriteten, som utgjorde en tredjedel av befolkningen och ägde mindre än en tiondel av marken, majoriteten av territoriet. Det kan därför inte beskrivas som ett legitimt eller rättvist internationellt beslut, och inte heller som ett "gåvobrev" från världssamfundet.
    Vi har haft uppe Negevöknens stora yta och ringa värde många gånger förr. Du ignorerar det som vanligt.
    Jag tror att många ser din fixering vid Israel och ignorerande av massvis av andra länder som skulle passa bättre in på det du påstår och klagar på.
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-10-28 22:58:11 följande:
    Oj, nu hoppar du verkligen mellan ämnen. Är det här någon form av fri associering, eller missade jag bara tråden?😄

Tack för att du ger mig en chans till att förklaea för dig den sionistiska myten om att Israel  "fick öknen att blomma". Detta påstående ignorerar den långa historien av mänsklig närvaro och odling i området. Människor har bott i öknen i minst 4 000 år, möjligen upp till 7 000 år. Palestinska beduiner tex har de senaste 500 år brukat marken i regionen.

Men palestinska beduiner i Negevöknen har en historia av fördrivning och tvångsförflyttning sedan sionisterna bestämde sig att roffa även deras områden.

Före 1948 bodde omkring 90 000 palestinska beduiner i Negevöknen, där de levde som halvnomader och ägnade sig åt både boskapsskötsel och jordbruk.

Under 1948 fördrevs de flesta beduiner från området av Israel. Endast omkring 11 000 beduiner stannade kvar i Negev. De som stannade kvar fråntogs i stor utsträckning sin mark och blev internflyktingar inom den nya staten Israel. Israels första regering under David Ben-Gurion motsatte sig att de fördrivnA beduinerna skulle återvända från Jordanien och Egypten. De återstående beduinerna tvångsförflyttades till ett begränsat område i nordöstra Negev kallat "Siyag".

Fördrivningen fortsatte in på 1950-talet. Israeliska terrorister genomförde räder mot beduinläger och tvingade dem att fly till Sinaiöknen. Nyligen avslöjade israeliska historiker historiska dokument från 1951 att israeliska myndigheter hade en organiserad plan för att tvångsförflytta beduiner från nordvästra Negev österut till karga områden för att ta över deras mark.

Idag bor de palestinska beduiner  i 37 "icke erkända" byar som saknar grundläggande infrastruktur och tjänster. Israeliska myndigheter fortsätter att riva beduinbyar och tvångsförflytta invånare. Ett exempel är byn al-Araqib som har rivits 223 gånger. Nyligen, i juli 2023, gav en israelisk domstol klartecken för tvångsförflyttning av 500 beduiner från byn Ras Jrabah för att ge plats åt en ny judisk stadsdel .Dessa fortsatta tvångsförflyttningar och rivningar av byar är del av en bredare israelisk policy att ersätta beduinpalestinierna med judiska israeler i Negevområdet. Situationen belyser den systematiska etniska rensningar av palestinier.
    Goddag, yxskaft. Jag har inte sagt något om beduinerna utan kommenterade, som så många gånger förr, det faktum att Negev har stor yta och försumbart ekonomiskt värde vilket påverkar ditt tjatande om procentandel av landytan som tilldelades den judiska respektive den arabiska staten i FN:s delningsplan.
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-10-28 23:16:45 följande:
    Oavsett markens kvalitet räknas territorium alltid som del av en stat och påverkar dess storlek och resurser. Att räkna bort Negev eftersom den delvis består av öken är som att säga att Sahara inte är del av Egypten.

Kort sagt: öknen "räknas" både geografiskt, politiskt och historiskt. Att förneka det är inte ett seriöst argument utan en förvanskning som syftar till att förminska den faktiska omfattningen av de områden som tilldelades den judiska staten.
    Bra: Då kan de diskriminerade kopterna i Egypten få nildalen och muslimerna den gigantiska resten av landet så har de bägge var sin stat. Enligt dig är detta höjden av rättvisa.
    Att propagera för Israels utplåning är att propagera för ett verkligt folkmord!
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-10-29 12:38:15 följande:
    😄 Imponerande akrobatik, du hoppade från svammel till antisemitism på ett hopp!

Jag håller inte med dig. Att ifrågasätta en stats existens när den grundats på kolonisering, etnisk rensning eller markstöld handlar inte om att förneka en befolknings mänskliga existens. Det handlar om att kräva rättvisa, erkännande av historiska brott och upprättelse för de människor som berövats sin frihet, sitt land och sin historia.
    Och likväl skriver du tusentals inlägg om hur hemskt Israel är men inte ett knyst om Mexico, Peru, Argentina etc, etc. Det finns ett ord för att tillämpa en annan och stängare måttstock på Israel än andra länder...

Vi som följt dina inlägg har sett vad det handlar om för länge, länge sedan.
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-10-29 14:45:25 följande:
    Om jag fick en krona varje gång sionister slänger ur sig falska anklagelser om antisemitism skulle jag vara rik nog att köpa dig en faktakurs om Israels hemska brott mot mänskligheten. 😄

Det där argumentet är ett klassiskt sionistisk avledningsförsök. Att påpeka Israels övergrepp mot palestinierna handlar inte om att "ha en annan måttstock" utan om att reagera på ett av världens mest dokumenterade och pågående folkrättsbrott, där västvärlden är direkt medansvarig genom sin tystnad och sitt stöd.

Det är dessutom en märklig logik: som om man måste skriva lika mycket om varje orättvisa i världen för att ha rätt att tala om någon alls. Ingen kräver att den som engagerar sig i kvinnors rättigheter i Iran ska skriva lika ofta om Sudan eller Haiti. Israel begår folkmord, etnisk rensning och terroriserar dagligen oskyldiga palestinier för att tvinga de att fly och kunna roffa deras land. Varje normal människa höjer sin röst mot dessa avskyvärda hanflingar.

Så nej, det finns inget "annat måttband" här. Det som finns är en dubbelmoral hos dem som av bekvämlighet försöker tysta eller misstänkliggöra kritik mot en stat som systematiskt bryter mot mänskliga rättigheter medan världen tittar bort.
    Du klagade på Israel med argumentet "Nej, att ifrågasätta en stats existens när den grundats på kolonisering, etnisk rensning eller markstöld handlar inte om att förneka en befolknings mänskliga existens eller självbestämande. Det handlar om att kräva rättvisa, erkännande av historiska brott och upprättelse för de människor som berövats sin frihet, sitt land och sin historia." vilket är ett argument som passar långt bättre in på Mexico, Peru och Argentina än på Israel. Likväl har du inte ett knyst att säga om dessa länder.

Tror du verkligen att vi inte ser hur du slingrar dig?
  • Mentat
    Tom Araya skrev 2025-10-31 08:31:20 följande:
    Uppenbarligen gäller detta enligt dig inte muslimsk kolonialism.
    Inte heller kristen, spansk, vilket ju har framgått. Tydligen är det bara intressant om judar är inblandade.
  • Mentat
    nattuw skrev 2025-10-31 21:21:12 följande:
    Försent att göra någontingt åt staten Israel...

Du kan ju trösta dig med att Hamas gjorde ett försök att göra något åt staten Israel .
    Hamas har gott om anhängare, även i Sverige. Det är snarare en ideologi än en organisation
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-11-03 15:09:10 följande:
    Ingen skulle acceptera att dödas, fördrivas, förtryckas och se sitt hem övertas av främmande bosättare.
    Tyskarna gjorde det när de fördrevs från Sudeten, Västpreussen och Schlesien efter att ha förlorat ett krig de startade. Inga tyskar skjuter raketer mot Stettin. Ingen spränger spårvagnar i Landsberg an der Warthe eller Breslau.

Tyskar och polacker lever i fred och frihet trots den brutala etniska rensningen för 80 år sedan. Så jo, det finns de som accepterar det. 
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-11-03 20:26:40 följande:
    Så du är tycker att judar borde  "lära sig att acceptera"  när de gasades ihjäl? Det är så sjukt fel.
    Goddag, yxskaft.
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-11-03 20:50:39 följande:
    Svara på min fråga, tack.

Du tycker att folk ska "lära sig att acceptera" folkmord och etnisk rensning. Jag frågade dig om det gäller även judar. Vänligen svara på min fråga. 
    Nej, jag svarade på ditt inlägg #2298: "Ingen skulle acceptera att dödas, fördrivas, förtryckas och se sitt hem övertas av främmande bosättare." med exempel på några som gjort just det, accepterat att de krig de startade hade konsekvens och gått vidare. Tack vare det lever de nu i fred och frihet. Mitt svar hade absolut noll och intet att göra med Förintelsen.

Araberna startade krig 1948 och de och deras anhängare har i snart 80 år vägrat att acceptera konsekvenserna av att de förlorade det krig de startade. Om de hade gjort det hade de kunnat leva i fred. Tydligen vill de inte det, hatet mot att en judisk stat över huvud taget existerar verkar överväga. 
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-11-03 21:23:10 följande:
    Ja, jag skrev att "ingen skulle acceptera att dödas, fördrivas, förtryckas och se sitt hem övertas av främmande bosättare". Du förespråkade, mycket uppenbart, att palestinier ska göra det, dvs acceptera att dödas, fördrivas och förtryckas, men judar ska inte acceptera det? Är det korrekt?
    Jag förstår att det var snopet att jag kunde ge ett korrekt exempel ur verkligheten på hur man kan gå från situationen att ens folk dödas, fördrivs, förtrycks och drivs från sina hem till att leva i fred. Jag har inte sagt ett ord om varken judar eller palestinier.
  • Mentat
    Rataxes skrev 2025-11-16 10:21:33 följande:

Trevliga normala gazabor...

Hamasmedlemmar och/eller -sympatisörer har väl vanliga yrken också.
  • Mentat
    Anonym (F U) skrev 2025-11-30 12:33:57 följande:

Trevligt ställe.

Adam's Steakhouse på St Eriksgatan i Stockholm gör reklam för sig själva.

"You act always like you are: Oh we are hostages and Oh they are killing us ...

Jewish! Fuck you piece of shit!"

Stockholm 2025

Vad tror vi detta kommer att göra med kundunderlaget?

www.instagram.com/p/DPkQhuCjI73/

Det kommer säkert att öka, med tanke på hur palestinaaktivister brer ut sig.
    Däremot vore det intressant att få ett rättsligt utslag: Jag tycker ju att det är ett solklart fall av hets mot folkgrupp.
  • Mentat
    Rataxes skrev 2025-12-01 10:18:50 följande:
    I november 1938 ändrades namnen på Hallerstraße och tunnelbanestationen i Hamburg, uppkallade efter den judiske Nicolaus Haller, till den icke-judiska Ostmarkstraße.
    Tusentals platser uppkallade efter judar i Tyskland döptes om av nazisterna.
    Igår röstade staden Dublin för att ta bort namnet Chaim Herzog Park och ändra det till "Free Palestine Park".
    Det finns inget progressivt med den "fria Palestina-frågan". Det är ett gammalt hat med en ny flagga.
    "FREE Palestine - from Hamas!"
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-12-04 12:47:43 följande:
    Monitor är en proisraelisk organisation baserad i Jerusalem som granskar internationella icke-statliga organisationer (NGOer) ur ett pro-israeliskt perspektiv. Organisationen har anklagats för att sprida lögner, missvisande information och för att selektivt rikta in sig på människorättsorganisationer som kritiserar Israels politik, särskilt i de ockuperade palestinska områdena.

Kritiker, inklusive akademiker och diplomater, menar att NGO Monitor har starka kopplingar till den israeliska regeringen och en högerpolitisk agenda. Organisationen har också anklagats för att använda tvivelaktiga forskningsmetoder och för att undvika granskning av högerorienterade NGOer. Dess arbete beskrivs ofta som ett försök att försvara israeliska regeringspolicys och undergräva trovärdigheten hos människorättsorganisationer.
    Om vi, rent hypotetiskt, skulle anklaga dig för att sprida lögner och missvisande information, innebär det att det också är så då och att din trovärdighet skulle vara lika med noll?
Svar på tråden Gaza