• Anonym (Antiextremist)

Gaza

Det som sker just nu i Gaza är outhärdligt. Oskyldiga barn, kvinnor och män dödas och tvingas svälta av Israel. Bilderna vi ser Gaza är fyllda av förtvivlan och sorg, och ändå tycks världens poliyiker stå passiva.  Människovärdet borde vara universellt, oavsett nationalitet eller religion. En människa är en människa trots israels ständiga försök att demonisera palestinier.

När bomber faller över bostadsområden, när hela familjer utplånas, när människor mördas medan de försöker skaffa mat, när barn skjuts systematiskt kan vi inte blunda. Varför accepteras det av högerpolitiker som tiger och låter brutaliteten fortsätta?

Det som behövs nu är inte fler tomma ord, utan handling. Internationella ledare måste sätta civila liv först. Tystnaden är också ett svek och varje dag av passivitet kostar oskyldiga människor livet.
  • Svar på tråden Gaza
  • Anonym (F U)
    nattuw skrev 2025-12-19 18:27:38 följande:
    Då får vi hoppas att vänstern någon gång blir ärliga, empatiska och modiga nog att stå upp mot antisemitismen i de egna leden.
    Inte än på ett tag.

Det här är Miljöpartiets gruppledare i Umeå som menar att museer och statliga myndigheter ingår i en konspiration med "judiska institutioner" kring Förintelsen för att hindra sanningen om Israels "folkmord" att komma fram.

.

• Anonym (F U)
    Anonym (jury) skrev 2025-12-19 21:57:28 följande:
    Detta är ett av IHRAs manipulerande 'exempel' ...
    Ah, "manipularad" tycker du.

Manipulerad av vem då? Av vilka då?

Finns det någon "omanipulerade" version av definitionen av antisemitism som du kan tänka dig att acceptera?
  • Anonym (F U)
    nihka skrev 2025-12-19 20:22:12 följande:
     Jag bad om exempel från den här tråden. 
    Och jag förklarar att du kommer inte att hitta exempel i den här tråden på "kritik mot Israel" som inte snubblar in i antisemitiska tankegångar
  • Anonym (F U)
    nihka skrev 2025-12-19 20:14:28 följande:
    Nej, jag kunde ju förstås ha l-å-t-s-a-t-s att det var en" islamsk tidskrift". Eller en "taoistisk".
    Eller bara låtit det vara osagt. Eller hur?

Jag menar, om nu inte det judiska har någon betydelse för dig trots att du använder det som ett argument för att avfärda Somars åsikter.
  • Anonym (F U)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-12-19 17:43:34 följande:
    Doku.nu? Det är välkänt atr Doku.nu driver en högerextrem sionistisk agenda. 
    Så nu är Dokus agenda inte bara "högerextrem". Nu är den "sionistiskt" också.

Bland vilka är det "välkänt" att det är så?
  • Anonym (F U)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-12-19 18:03:04 följande:
    Vilken hyckleri.  .
    Vad då?

Att jag visar på ett citat av någon som är faller in under definitionen av antisemitism eller att personen som skrev det påstår att det inte skrivs några antisemitiska saker här?
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (jury) skrev 2025-12-19 18:54:22 följande:
    Det var din poäng att religiös särlagstiftning inte existerade i Israel och att påstå detta var ett utslag av 'antisemitism', men när jag kommer med ett exempel så vänder du det till att vara positiv särbehandling i stället som om att Israel inte hade baktankar bakom denna selektiva lagstiftning.

Det finns annars hur många exempel som helst på religiös särlagstiftning i Israel, t.ex. omkring ägande av mark och fastigheter, och denna är definitivt inte positiv särbehandling av israeliska araber. Men att alls påpeka detta faktum faller tydligen under begreppet antisemitism enligt Israel vännerna.

Jag har varken skrivit något om religiös särlagstiftning eller antisemitism - blandar du ihop mig med någon annan? 

Så muslimska araber är tvungna att frivilligt gå med i IDF om de vill tjänstgöra, hur kan det vara någon baktanke med det? Är det inte positivt att ha valmöjligheter? 

Dem mesta marken är ägd av israeliska staten och de hyr ut till judar och araber. 

• Anonym (Antiextremist)
    Anonym (F U) skrev 2025-12-19 22:50:09 följande:
    Så nu är Dokus agenda inte bara "högerextrem". Nu är den "sionistiskt" också.

Bland vilka är det "välkänt" att det är så?
    Om du kan läsa kan du förstå att mitt påstående är välmotiverat till skillnad från alla dina svammel- kommentarer.

Det är välkänt att Doku.nu driver en högerextrem agenda genom att koppla en legitim kritik av folkmordet i Gaza till terrorstöd. Medan attacken i Sydney var antisemitisk och terroristklassad av australiska myndigheter, distorsionar du reaktioner för att splittra och demonisera. Fakta-kontrollen visar: ingen överväldigande hyllning, utan bred fördömelse.

doku.nu överdriver antisemitiska reaktioner med påståendet om "fyllda kommentarsfält" på Al-Jazeera och Al-Arabiya med "hundratals" hyllningar. Detta saknar verifierbara bevis. Istället fördöms attacken av nästan alla muslimska ledare globalt, inklusive Australian National Imams Council, Muslim World League och palestinska utrikesdepartementet, som alla kallar det en "horrific" eller "terrorist" handling.

Inga specifika skärmdumpar, länkar eller kvantifierbara exempel ges för de påstådda kommentarerna på arabiska medier, vilket gör påståendet om "religiösa uttryck" och "judar ska inte gå säkra någonstans" bara spekulativt och sensationsdrivet. Officiella reaktioner från Saudiarabien, UAE och Jordan betonar enhet mot terrorism, inte stöd. Detta tyder på selektiv cherry-picking för att måla upp ett sionistiskt narrativ om arabisk/muslimsk enighet i hat. Alltså doku.nu spekulerar och har inga bevis för det de skrev om.

Påståenden om SWED24, Alkompis och pro-palestinska grupper som "rättfärdigar" attacken med Gaza-referenser är inte heller bekräftade. Ingen mainstream-rapportering stödjer detta mönster. 
  • Anonym (jury)
    Anonym (F U) skrev 2025-12-19 22:41:37 följande:
    Ah, "manipularad" tycker du.

Manipulerad av vem då? Av vilka då?

Finns det någon "omanipulerade" version av definitionen av antisemitism som du kan tänka dig att acceptera?
    IHRAs grundläggande två raders definition av antisemitism är helt OK, Jerusalem definitionen likaså. Det är dessa elva efterföljande 'exempel' som IHRA har kommit med senare som är manipulerande iom. att högst legitima frågeställningar omkring Israels historik och nuvarande politik blir klassat som antisemitism.

Det är manipulerande av IHRA att först komma med en helt okontroversiell allmän definition av begreppet antisemitism som andra länder utan vidare kan acceptera och skriva under på, för senare komma med elva 'icke-bindande' exempel på vad man själv menar med antisemitism som är mycket mera vittgående i sin definition och där sju av dessa begränsar och indirekt kriminaliserar högst rimlig kritik av staten Israel med manipulerande formuleringar.
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (F U) skrev 2025-12-19 22:44:45 följande:
    Och jag förklarar att du kommer inte att hitta exempel i den här tråden på "kritik mot Israel" som inte snubblar in i antisemitiska tankegångar
    Så löjligt att ducka på en så tydlig fråga. Du bevisar bara att du inte kan bevisa alla dessa påståenden om antisemitism. DET ÄR BARA SIONISTISK PROPAGANDA SOM FÖRSÖKER URSÄKTA FOLKMORDET I GAZA.  

Att kritisera Israel för folkmord, slakt av oskyldiga människor och markstöld är inte antisemitism.