Gaza
Jag tummade inte ner men svarar ändå.
Det är alltid tragiskt när barn dör. De var tydligen i en förbjuden zon när detta hände, vilket förklarar anfallet. Det sägs att gränserna var oklara, jag vet inte om det stämmer. Hur som helst var de på förbjudet område, blev inte identifierade som små barn och dödades. Tragiskt, men det är sådana tragiska saker som händer i krig, och kriget skulle inte ha börjat om inte Hamas hade startat det.
Jag håller Hamas ansvariga för deras död, free Palestine from Hamas! Hamas har svultit sitt folk, byggt skyddstunnlar för sig själva, avrättat oliktänkande efter vapenvilan, indoktrinerat sina barn. Palestiniernas värsta fiende är Hamas.
Att peka på Hamas varje gång civila dör är en bekväm men intellektuellt ohederlig reträtt från ansvar. Den som systematisk skjuter barn, trycker på avtryckaren, släpper bomberna eller beslutar om anfallen bär ansvar. Man kan fördöma både Hamas och den israeliska militärens agerande utan att relativisera barns död. Det är inte "krigets gång" att barn sprängs ihjäl, det är resultatet av beslut fattade av människor, beslut som går att ifrågasätta, stoppa och hållas ansvariga för.
Din "Free Palestine from Hamas" får ingen tyngd när samma argument används för att legitimera folkmord och systematisk dödande av barn. Det är möjligt att kräva frihet från förtryck både under Hamas och under ockupation, men då måste man börja med att erkänna varje mänskligt livs lika värde, även de liv som släckts under en bombmatta man försöker ursäkta som "tragiska misstag".