Jimmy75 skrev 2025-09-23 11:49:16 följande:
Just den här delen undrar jag över:
Oavsett vad du, jag, TS, eller någon annan, tycker och känner gäller ändå att:
Sexuella upplevelser utom äktenskapet är vanliga.
Många, sannolikt de flesta, förblir okända.
Sant är att om upplevelsen förblir okänd så orsakar den inga följder för någon.
Du uttrycker dig som om det vore obestridliga fakta, och inte bara något som är hur du TROR att det ligger till. Obs här försöker jag inte hävda att du med säkerhet har fel. Med tror menar jag enbart positionen att inte säkert veta.
min tolkning av det är därför att du har uppfattningen att det du skriver är fakta och inget som kan diskuteras eller visa sig vara på ett annat sätt. Utifrån min tolkning undrar jag då vad du stödjer det på när du skriver att många, till och med de flesta förblir okända? Bygger du det på faktabaserad information eller din egna uppfattning?
och att det inte orsakar följder för någon finns det också problem med men för att kunna ta en sak åt gången problematiserar jag inte det här.
Kan du acceptera följande konstaterande som fakta?
"Sexuella upplevelser utanför äktenskapet förekommer"
Jag ser det som givet att du och alla svarar ja på den frågan.
På detta följer en bedömning och individuellt tyckande,
om du, jag och andra anser eller tror att det är "vanligt" eller inte.
Det är självfallet inte möjligt fastställa hur olika individer bedömer ordet "vanligt".
Hur kan man bedöma om det sannolikt är "vanligt"?
Jag, liksom väldigt många, gör bedömningen att det är vanligt.
Ingen har någonsin sett någon som har haft avvikande uppfattning med någon grund för att påstå att det skulle vara ovanligt.
Det finns oändligt många exempel och sätt att bedöma detta på och som leder fram till att de flesta betraktar det som vanligt.
Men ordet vanligt är ju ingen vetenskaplig exakt måttenhet...
Ett litet men nära exempel:
Vi befinner oss på Familjeliv, på forumet, under "Sex & samlevnad" finns en egen avdelning som heter "Otrohet". Den är mycket aktiv varje dag, faktiskt en av de som har mest aktivitet på hela detta forum.
Finns utifrån detta enda lilla exempel anledning bedöma annat än att otrohet är vanligt förekommande?
Jag, liksom de allra flesta, bedömer, tror, med sannolikhet gränsande till visshet, att:
"Sexuella upplevelser utanför äktenskapet förekommer, och är vanliga."
Men självfallet är det upp till dig, för var och en, att bedöma hur du värderar ordet "vanlig".
Hur stor andel blir kända respektive förblir okända?
Eftersom vi inte med fakta kan belägga det som förblir okänt så är fördelningen inte möjlig att fastställa på faktamässig grund. Detta är självklart.
Jag har alla anledningar, tusentals anledningar.., vara fullt och fast övertygad att många förblir okända och att det med största sannolikhet är en större andel som förblir okända än de som blir kända.
Jag har inte en enda anledning, ingen enda sannolikhet, bedöma att det skulle kunna vara tvärtom.
Jag, liksom väldigt många, t ex de allra flesta (alla?) som yrkesmässigt arbetar med dessa och liknande frågor, gör samma bedömning grundad på sannolikhet.Ingen har någonsin sett någon som har kunnat presentera någon grund som skulle kunna leda till motsatt bedömning.Det finns oändligt många exempel och sätt att bedöma detta på och som leder fram till att de flesta betraktar det på detta sätt, med sannolikhet gränsande till visshet.
Jag anser mig ha mycket säker grund för att uttrycka mig som att jag upplever, bedömer, tror, med sannolikhet gränsande till visshet, att:
"Sexuella upplevelser utanför äktenskapet förekommer, och är vanliga."
Och dessutom, med allra största sannolikhet, att det är en större andel som förblir okända än den andel som blir kända.
En del (en del av flera...) i det jag anser vara säker grund är alltså att:
Jag, liksom väldigt många, t ex de allra flesta (alla?) som yrkesmässigt arbetar med dessa och liknande frågor, gör samma bedömning grundad på erfarenhet och sannolikhet.
Men det borde vara självklart och givet för alla förstå att vare sig jag eller någon annan kan med fakta fastställa det som är okänt.
Alla dessa sexuella upplevelser som förblir okända, hur många det är, hur vanligt det är, är självfallet inte möjliga att mäta, eftersom de är okända.