molly50 skrev 2025-09-14 18:36:32 följande:
Att alla människor ljuger mer eller mindre kan jag köpa.
Men alla drar inte livslögner för sin partner. Det är skillnaden.
Ja, alla människor ljuger, det är en tydligt och helt naturlig mänsklig egenskap. Det hedrar dig att du har kommit till insikt om dessa fakta och att du kan erkänna dem, för om vi går tillbaka en tid så försökte du ibland förneka dessa fakta.
Jag vet inte riktigt hur du tänker.
Men du har kanske rätt i att ALLA drar inte det du vill kalla livslögner.
Men har du någon aning om hur många som gör det? Hur vanligt eller ovanligt är det att det sker en gång i livet, eller flera gånger, att människor avstår från att berätta en viktig sak?
Hur många finns det som lever ett helt långt liv och aldrig någonsin har ljugit om, eller ens undanhållit hela sanningen, om en enda viktig sak?
Om det finns någon så är de givetvis extremt få, vilket jag tror att också du håller med om?
Och att inte berätta riktigt hela sanningen, är det alltid och i alla sammanhang exakt samma sak som att ljuga?
Vad är en livslögn, rent faktabaserat? Och vad är inte en livslögn? Var går gränsen?
Sant är givetvis att människor vid en viss tid kan säga vad de anser vara en livslögn.
Men vid en annan tid, när situationen, omständigheter och allt har förändrats i livet, så anser sig många människor ha anledning och ha "rätt" att komma med en lögn, eller åtminstone undanhålla en del av sanningen. Allt förändras, eller hur?
Jag förstår att du inte gillar det, att människor ljuger, att en person som står dig nära kan ljuga om en viktig sak, jag förstår att detta är svårt för dig hantera rent känslomässigt.
För detta har du min fulla förståelse.
Men tyvärr måste vi alla ändå förhålla oss till fakta och till verkligheten.