molly50 skrev 2025-09-16 12:55:42 följande:
Nu syftar jag på att sanningen kommer fram. Vilket den alltid riskerar att göra.
Man kan märka av små förändringar på sin partner och magkänslan kan säga att något inte stämmer. Och så försöker man ta reda på vad det är,eller så får man veta på omvägar.
Så varför vill man ens ta den risken att ens partner får veta och blir djupt sårad?
Det är det jag inte förstår. Har man inte något som helst samvete gentemot sin partner?
Jag förstår att du väljer att syfta på detta.
Men samtidigt vet ju både du och jag att hela sanningen aldrig kommer fram, eftersom alla människor ljuger.
Du väljer att citera och svarar på mina inlägg,
och jag skriver om alla de otroheter som förblir okända.
Därför förstår jag inte riktigt hur du kan begränsa dig till att enbart syfta på de som blir kända.
Visst klarar du acceptera fakta och hålla med om att det faktiskt förekommer sexuella upplevelser utom äktenskapet som förblir okända?
I de fall som aldrig blir kända (och med en rimlig sannolikhetsbedömning är det många fall) märker partnern inga små förändringar och får ingen magkänsla.
Det där med att märka små förändringar eller känna något i magkänslan är självfallet begränsat till att gälla enbart de fall som senare blir kända.
De som blir kända brukar i de allra flesta fall bli kända genom att de erkänns, eller genom rent slarv eller av rena tillfälligheter.
De allra flesta som avslöjas skulle ha kunnat undgå att bli avslöjade om det hade hanterats med noggrannhet och omsorg, genom att bara använda normal begåvning och sunt förnuft.
Åtminstone alla fall jag känner till och alla jag har hört talats om hade kunnat undvika avslöjande. I de allra flesta fall kunnat undvika på enkelt sätt och genom enkla metoder. I många fall så enkelt som att bara undvika rent slarv.
De flesta som blir avslöjade verkar inte bry sig om att minimera några risker, de slarvar och de verkar inte bry sig om ifall de blir avslöjade och många verkar uppenbarligen vilja bli avslöjade, de vill omedvetet eller medvetet bli avslöjade.
Allt tyder dock på att det trots allt är fler, mer vanligt, att man berättar än som blir avslöjade.
Men viktigt notera i det här sammanhanget är att väldigt många utomäktenskapliga sexuella upplevelser aldrig blir kända, sannolikt de flesta.
Och min egen personliga bedömning är att de allra flesta som sköter det på så sätt, de som säkerställer, att det inte blir känt de har också ett betydande samvete och känner stor omsorg gentemot sin partner, familj och andra.
Och i alla de fall som inte blir kända är det ju givet att partnern inte blir sårad överhuvudtaget.